Ga naar inhoud

Diff. jankt bij 136km/u

martinvh

Aanbevolen berichten

Vandaag ben ik uit Duitsland (lees: 30km van Tsjechie) komen rijden met mijn daar aangeschafte Z3 Coupe 2.8 (ZEEEEER TEVREDEN)

Wat mijn opvalt is bij bijv. gasloslaten bij 150km/u en je dan langs de ca. 136km/u komt, dat het differentieel begint te janken. Als je die snelheid blijft rijden, blijft hij ook janken. (de Harman Kardon kan als het moet dit wel overstemmen trouwens :schater:

Is dit normaal, af te stellen of moet er nieuwe olie in?

Bovendien valt me ook op dat er iets spelings zit op de aandrijving tussen motor en wielen. Ik weet dat veel achterwielaandrijvers dit hebben, maar is dit normaal en misschien op te lossen? Ik denk dat jullie weten wat ik bedoel, vooral bij schakelen en bij gas loslaten en er weer op gaan.

Martin

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Vandaag ben ik uit Duitsland (lees: 30km van Tsjechie) komen rijden met mijn daar aangeschafte Z3 Coupe 2.8 (ZEEEEER TEVREDEN)

Wat mijn opvalt is bij bijv. gasloslaten bij 150km/u en je dan langs de ca. 136km/u komt, dat het differentieel begint te janken. Als je die snelheid blijft rijden, blijft hij ook janken. (de Harman Kardon kan als het moet dit wel overstemmen trouwens :schater:

Is dit normaal, af te stellen of moet er nieuwe olie in?

Bovendien valt me ook op dat er iets spelings zit op de aandrijving tussen motor en wielen. Ik weet dat veel achterwielaandrijvers dit hebben, maar is dit normaal en misschien op te lossen? Ik denk dat jullie weten wat ik bedoel, vooral bij schakelen en bij gas loslaten en er weer op gaan.

Martin

Krijgen alle achterassen last van, olie verversen kan het iets verminderen.

Speling op de aandrijflijn hoort niet.

Link naar reactie

Martin,

ik heb identieke zoals jij het omschrijft. Echter mijn dif begint al voorzichtig te janken vanaf 80, bij 130 is het echt constant overdreven aanwezig. Vooral hoorbaar bij minimale belasting, het beste tussen gas los en gas er weer op (maar dan met minimale lastwissel).

Ook de speling op de aandrijflijn. Zijn iig niet de hardyschijven bij mij.

Komende vrijdag diagnose bij de dealer en dan de garantie-reparaties via de Europlus afwikkelen. Ik zit iig in op een nieuw dif, vind namelijk ook dat het sper niet geheel soepel inkomt bij het inzetten van een drift enzo.

Daarnaast nog een VANOS-probleempje en een druklager probleempje, dus heb wel wat te regelen met de Europlus (en met de dealer, want koppeling+druklager valt niet onder de Europlus).

Als de diagnose bekend is zal ik het hier wel posten.

Link naar reactie
Als je een gevoelig oor hebt janken bijna alle Z3 Diff's. NO prob, gewoon je Harmon wat harder zetten. Speling hoort idd niet maar een beetje geluid is normaal :groupwave:

Eens, maar je hebt wat janken en echt zagen. Bij 130 is het bij mij echt behooooorlijk irritant aanwezig.

En, zeker als je garantie hebt, hoef ik dat niet te accepteren. Het geeft namelijk aan dat er overduidelijke slijtage aanwezig is op de vertandingen, dus dat moet gewoon opgelost worden.

Link naar reactie

Ik heb geen garantie.... maar het diff zaagt zeker niet. Echt hard janken doet hij ook niet, maar ik kwam uit een Golf IV en dat is compleet stil van binnen en daarom viel dit me op.

Het is echt alleen bij 136km/u bij zeer lage belasting en wanneer het diff goed warm is. Is hij koud, dan is ie stil.

Weet iemand wat voor olie en hoeveel er in het diff. moet? Lijkt me verstandig dat ik dit even vervang en daarmee misschien het probleem oplos.

Z3 coupe 2.8.

Martin

Link naar reactie

Ik heb vorige week nu wat langer kunnen rijden met het beestje en het viel mij ook op dat hij "zingt"

Ik denk niet dat het de banden zijn dus misschien het differentieel. Hoe harder ik ga des te hoger wordt het geluid. Is dat niets om zorgen over te maken of toch beter even Dr Phil in het groene hart te bezoeken voor andere olie?

Link naar reactie

Wie is dr. Phil in het Groene Hart?

Ik woon zelf in het Groene Hart, maar naar mijn weten zie ik dr. Phil louter op de TV :thumbup:

Link naar reactie

Ben vrij nieuwe op het forum, dus was hiermee niet bekend.

Maar Roodkapje is de Z3 klusser in het Groene Hart...

Link naar reactie

Is een ZZZ liefhebber met gouden handen en veel kennis met een eigen garagebedrijf :newblush:

Link naar reactie

Nou hij is geen klusser hoor. Hij heeft een officieel garagebedrijf met brug en alles erop en eraan. Gelukkig voor ons is hij ook helemaal Z3 fanaat en weet hij dus veel over onze autootjes. En plezierig is ook dat hij geen BMW prijzen rekent.

Link naar reactie

Als ik de reakties zo lees blijkt dit bij zetjes met >150.000 km op te KUNNEN treden.

Ook lees ik geen ervaringen hoe het opgelost is.

Ga er van uit dat het (zeker bij de roadsters) standaard differentieels uit de 316 series zijn?

ALS DAT ZO IS moet er bij de BMW garages veel over bekend zijn (een beetje ex lease bak heeft toch ook wel 200K opde teller).

Een hoop forumleden rijden bmw, dus gewoon bij eerstvolgende garagebezoek even navragen (misschienkan de speling kroon/pignonwiel bijgesteldworden?) en bevindingen op het foum zetten.

Hoop dat het zo simpel is.

Link naar reactie

Bij gaat er een nieuw (ruildeel) dif onder, kost 1500 ex de BTW bij de BMW-dealert. Maar wordt onder garantie afgewikkeld.

Ze gaan altijd wel wat geluid maken, met nieuwe olie vaak wel op te lossen, maar de mijne is nu echt naar zn grootje....sper werkt niet meer en heb het gevoel dat hij eerdaags gaat exploderen zo erg als hij nu rammelt ;)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in