Ga naar inhoud

Spoorversmalling en veerverhoging


wal

Aanbevolen berichten

Op het forum heb ik veel gelezen over verlagen en verbreden. Bij mijn Z3 is dat effe teveel gebeurd en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Hoe moet dat?

Miijn Z3 '97 staat op 225/17 wielen die alle 4 iets buiten de wielkasten steken. De spoorbreedte is 3 cm meer dan als maximum in het instructieboekje staat aangegeven.

De hoogte van hart van het wiel tot onderkant spatbord is ongeveer 33 cm en de bodemhoogte is ongeveer 12,5 cm.

De achterwoelen staan behooorlijk schuin naar binnen.

Gevolg van dit alles: bij een béétje verkeersdrempel schuurt de bodem tegen de grond, bij een flinke oneffenheid in de weg schuren de wielen tegen de spatborden aan en de achteranden slijten schuin af.

Ik wil dus weer een normale wagenhoogte kijgen, waarmee ik gewoon over drempels en door hobbels kan rijden. Wat moet ik doen om de wielen weer binnen de wielkasten te krijgen en de wagenhoogte weer omhoog te krijgen? Kan een gewone garage dat of moet ik daarvoor veel geld bij de BMW dealer neertellen?

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen.

Wal.

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Op het forum heb ik veel gelezen over verlagen en verbreden. Bij mijn Z3 is dat effe teveel gebeurd en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Hoe moet dat?

Miijn Z3 '97 staat op 225/17 wielen die alle 4 iets buiten de wielkasten steken. De spoorbreedte is 3 cm meer dan als maximum in het instructieboekje staat aangegeven.

De hoogte van hart van het wiel tot onderkant spatbord is ongeveer 33 cm en de bodemhoogte is ongeveer 12,5 cm.

De achterwoelen staan behooorlijk schuin naar binnen.

Gevolg van dit alles: bij een béétje verkeersdrempel schuurt de bodem tegen de grond, bij een flinke oneffenheid in de weg schuren de wielen tegen de spatborden aan en de achteranden slijten schuin af.

Ik wil dus weer een normale wagenhoogte kijgen, waarmee ik gewoon over drempels en door hobbels kan rijden. Wat moet ik doen om de wielen weer binnen de wielkasten te krijgen en de wagenhoogte weer omhoog te krijgen? Kan een gewone garage dat of moet ik daarvoor veel geld bij de BMW dealer neertellen?

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen.

Wal.

Hangt er vanaf welke velgen er gebruikt zijn, als het originele zijn zitten er vermoedelijk spoorverbreders op de naaf, deze verwijderen of vervangen door kleinere en de spoorbreedte neemt af.

Het verlagen is doorgaans door montage van andere veren gedaan, om hem weer hoger te krijgen moet je de veren vervangen check Ebay daar komen wel setjes originele voorbij.

(Als je geluk hebt is het verlagen op z'n sjonnies gebeurd en zitten er klemmen op de veren, dan is het een kwestie van klemmen verwijderen)

JCK

Link naar reactie
Op het forum heb ik veel gelezen over verlagen en verbreden. Bij mijn Z3 is dat effe teveel gebeurd en daar wil ik eigenlijk wel vanaf. Hoe moet dat?

Miijn Z3 '97 staat op 225/17 wielen die alle 4 iets buiten de wielkasten steken. De spoorbreedte is 3 cm meer dan als maximum in het instructieboekje staat aangegeven.

De hoogte van hart van het wiel tot onderkant spatbord is ongeveer 33 cm en de bodemhoogte is ongeveer 12,5 cm.

De achterwoelen staan behooorlijk schuin naar binnen.

Gevolg van dit alles: bij een béétje verkeersdrempel schuurt de bodem tegen de grond, bij een flinke oneffenheid in de weg schuren de wielen tegen de spatborden aan en de achteranden slijten schuin af.

Ik wil dus weer een normale wagenhoogte kijgen, waarmee ik gewoon over drempels en door hobbels kan rijden. Wat moet ik doen om de wielen weer binnen de wielkasten te krijgen en de wagenhoogte weer omhoog te krijgen? Kan een gewone garage dat of moet ik daarvoor veel geld bij de BMW dealer neertellen?

Ik ben benieuwd of iemand me kan helpen.

Wal.

Waarschijnlijk verlagingsveren, vervangen door standaard veren.

Camber veranderd daardoor ook zodat de wielen rechter staan.

Link naar reactie
Foto of wat meer info zou de zaak vergemakkelijken. Even onder de auto kijken of de veren een kleurtje hebben, en achter het wiel kijken of er eens soort schijf tussen wiel en remnaaf zit.

Nou, h et is wèl moeilijk om een foto te uploaden, maar het is gelukt, geloof ik.

Je kan zien dat er erg weinig ruimte is tussen wiel en spatord, en dat de wielen buiten de spatborden steken.

Op de foto waar het wiel eraf is, kan je zien dat er een groene veer onder zit en een spoorverbredingsring. Hoe moet je die eraf krijgen?

Om da wagen weer op de standaardhoogte te krijgen, moet ik dan nieuwe veren monteren? Voor en achter? Ook nieuwe schokbrekers?

Ik hoop dat de antwoorden me kunnen helpen zondeer schuren over verkeersdrempels te komen.

Wal.

http://img177.imageshack.us/img177/989/z3zijpz8.jpg

http://img177.imageshack.us/img177/2580/z3veer1fx1.jpg

Link naar reactie

Die spoorverbreders moeten er Zo af kunnen maar Ze Zullen wel muurvast Zitten.

Probeer die er eens met een hamer op een stuk hout af te tikken, eventueel met wat kruipolie.

Dan weer eens het wiel erop en kijken hoe het dan uitZiet.

@ Danny: Herken jij die veren ? Of Piérre of...

z3veer1fx1.jpg

Link naar reactie

Lijken wel WEITEC veren, zij leveren 35mm/35mm of 40mm/20mm (voor-achter) verlagingsveren, en dat is inderdaad gewoon teveel.

Ik zou eerst eens de verbreders (aan de voorzijde niets?) eraf halen en luisteren of hij nog aanloopt. Veren kun je altijd nog vervangen door orginele, en ja, alle vier in dat geval. Schokdempers kun je laten zitten, zijn de orginele BMW dempers. :smart:

http://www.weitec.de/

Link naar reactie
Owja, die verbreders zijn inderdaad echt een bitch om los te krijgen, nog een fijne zondag. :smart: Misschien dat Ruud je nog wat tips kan geven.

WD40 waarschijnlijk :schater:

Link naar reactie
Lijken wel WEITEC veren, zij leveren 35mm/35mm of 40mm/20mm (voor-achter) verlagingsveren, en dat is inderdaad gewoon teveel.

Ik zou eerst eens de verbreders (aan de voorzijde niets?) eraf halen en luisteren of hij nog aanloopt. Veren kun je altijd nog vervangen door orginele, en ja, alle vier in dat geval. Schokdempers kun je laten zitten, zijn de orginele BMW dempers. :muur:

http://www.weitec.de/

Aan de kleur te zien wel en van dusdanige kwaliteit dat ze graag nazakken dus extra laag :rolleyes:

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Vorige week heb ik de veren vervangen door de originele, en de spoorverbreders eraf gemept. Wat een verschil! Hij veert soepel (stuitert niet meer over de weg), raakt geen drempels meer, bijna geen spoorvorming en betere wegligging. Ik snap niet waarom laag en breed...

Wal.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.