Ga naar inhoud

Luidere claxon

mohikaan

Aanbevolen berichten

In de jaren 70 was een van de simpelse en goedkoopste manieren om je auto op te vrolijken, het monteren van een meertonige hoorn. Men troefde elkaar af met 2, 3 en viertonige hoorns. Dat gaf zo'n herrie op straat dat de overheid snel ingreep en het verboden werd (er zal wel een grenslimiet voor het geluid staan).

Wat me opvalt, dat er tegenwoordig van alles aan accessoires aangeboden wordt maar niets om de flut claxon van mijn Z3 te vervangen door een die pakweg 10-30% meer geluid geeft .

Is die wetgeving + controle zo streng of een gaatje in markt voor de leveranciers accessoires?

Link naar reactie
  • Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik vind het met die zgn flutclaxon wel meevallen. Maakt lawaai zat en heb meerdere auto'sgehad die veel minder claxoneerden in volume.

En in Dordrecht zal; burgermeester Bandell zeker geen toestemmign geven voor meertonige hoorns.

Volgens mij jij "back to the 70's"aan het ophalen.

Link naar reactie
Volgens mij jij "back to the 70's"aan het ophalen.

1) Nee absoluut niet.

2) Er komt haast geen geluid uit dat ding

3) Valt me op dat er tegenwoordig van alles aan de auto gepimt wordt, maar dat blijkbaar niemand dat geval vervangt door een met een leuker/harder geluid.

Link naar reactie

Misschien dat één van je claxons naar de haaien is? Z heeft er namelijk twee, achter de mistlampen links én rechts. Hou eens voorzichtig een luisterend oor naast je mistlampen of onder de motorkap. Ik heb ooit eens eentje vergeten aan te sluiten, en dan klinkt het inderdaad helemaal nergens naar. :thumbup:

Link naar reactie

Er zijn volgens de ETK nogal wat versies leverbaar. De 4 en 6 cilinder zijn uitgerust met twee fiamm claxons, en de emmetjes met twee hella's. Van beide merken in twee tonen leverbaar, maar ik vermoed dat links en rechts dus twee verschillende tonen zijn.

claxonpb0.png

Een kleine €30,- per stuk, maar via de betere automaterialenzaken zijn precies dezelfde hella claxons ook tegen een lagere prijs verkrijgbaar. Maar of er echt meer geluid uitkomt, who knows. Volgende meeting maar eens een wedstrijdje houden. :blink:

Link naar reactie

Exact; ik heb in het verleden een luchthoorn op m'n Simca 1100 TI gehad en dat is erg gaaf én luid.

Als je de hendel even aantikte hoorde je alleen de aanzwellende lucht [tsshhh] en een benepen geluidje, maar owee als je 'm echt indrukte...mijn god wat een geluid!

Spijt dat ik 'm toen ik de TI verkocht niet er uit heb gehaald .

De ZZZ heeft trouwens ook een aardig luide/stoere claxon vind ik.

Link naar reactie
139 dB :rambo: en dat terwijl vanaf zo'n 120 dB al gehoorbeschadiging kan optreden... Dit moet me toch een toetertje zijn :newblush:

De genoemde 139 dB is op 10 cm afstand, in de technische gegevens geven ze 115 dB op bij 2 meter afstand.

Overigens bestaat er bij een lager volume al kans op gehoorbeschadiging, hangt ook van de tijd af hoelang de blootstelling duurt.

Maar volgens de motorrijders die hem gebruiken is hij wel LUID.

JCK

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in