Ga naar inhoud

Koppeling versleten??


Eggybee

Aanbevolen berichten

Afgelopen woensdag op weg naar huis vanaf de Regio-meeting, viel het me op dat ik 2x misschakelde.

Oftewel, ik had een probleem om in de juiste versnelling te komen.

(Neen, ik was niet dronken... :( )

Bij de eerste keer dacht ik nog dat het gewoon stommiteit was, maar bij de tweede keer vond ik het toch wat vreemd.

Het is me opgevallen dat wanneer ik het koppelingspedaal intrap, ik zeer krap in z'n versnelling kom.

Ook heb ik dan maar 1 a 2 cm. nodig om de koppeling te laten opkomen voordat deze gaat ingrijpen.

Wanneer ik het koppelingspedaal nog harder intrap, schiet deze door een soort zwaar punt heen, en komt dan helemaal op de vloer.

Op dat moment gaat het schakelen vloeiender, en heb ik natuurlijk ook meer vrije slag voordat de koppeling ingrijpt.

De dealer had het gelijk over een versleten koppeling, maar het kan ook het hydraulische ontkoppelings-cylindertje zijn. Deze cylinder zit samen met het koppelings pedaal in een gesloten systeem.

Op de vraag waar dit systeem zijn olie vandaan krijgt, wist hij me geen bevredigend antwoord te geven.

Wel zou de olie van dit systeem gelijk met de remvloeistof ververst moeten zijn geweest. (dat was een ½ jaartje geleden)

Nu heb ik het idee dat wanneer ik de auto naar de dealer breng ik zeker een nieuwe koppeling nodig heb.

Ookal is dat niet het probleem... dan is dit toevallig toch het probleem... <_<

Heeft iemand een idee, of iets dergelijks meegemaakt???

Mijn lief heeft een kwaaltje, ik baal hier erg van, en wil het probleem z.s.m. opgelost hebben.

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

De koppeling maakt inderdaad gebruik van de remvloeistof, maar of deze bij jou gelijk vervangen is met de remvloeistof

is nog maar de vraag natuurlijk.

Hier wat meer info over het hydraulische gedeelte van de koppeling:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticl...lutch_Slave.htm

Ik heb zelf ook wat schakel problemen, maar alleen in de eerste en tweede versnelling, ik heb zelf het idee dat

het bij aan de olie in de bak ligt. Volgens de dealer hoeft die olie nooit vervangen te worden, maar ik heb daar een beetje mijn twijfels over..

Link naar reactie
De koppeling maakt inderdaad gebruik van de remvloeistof, maar of deze bij jou gelijk vervangen is met de remvloeistof

is nog maar de vraag natuurlijk.

Hier wat meer info over het hydraulische gedeelte van de koppeling:

http://www.pelicanparts.com/bmw/techarticl...lutch_Slave.htm

Ik heb zelf ook wat schakel problemen, maar alleen in de eerste en tweede versnelling, ik heb zelf het idee dat

het bij aan de olie in de bak ligt. Volgens de dealer hoeft die olie nooit vervangen te worden, maar ik heb daar een beetje mijn twijfels over..

Remmuz ik zou even met Ruud overleggen, bij mijn Z3 was het peil onder niveau dus zeker geen kwaad dit te controleren cq te vervangen het werk is het in ieder geval niet.

André

Link naar reactie
Remmuz ik zou even met Ruud overleggen, bij mijn Z3 was het peil onder niveau dus zeker geen kwaat dit te controleren cq te vervangen het werk is het in ieder geval niet.

André

Bedankt voor het advies, ik was inderdaad van plan om met Ruud te overleggen.

Ik heb waarschijnlijk ook een half kapotte (kan dat?) thermostaat, dus dat

kan hopelijk in 1 bezoekje verholpen worden.

Link naar reactie

Ik verdenk no ook meer en meer de koppelingscylinder.

Het probleem is namelijk niet constant.

Een versleten koppeling zou niet opeens minder versleten zijn..... toch? -_-

Wanneer ik ook de link op "pelicanparts.com" lees dan wordt daar ook in grote lijnen mijn euvel beschreven.

(behalve het sponzige gevoel dan)

Binnenkort maar eens ergens op de brug om e.e.a. van onderen te bekijken.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ben zelfs 2x bij Ruud (Roodkapje) op de brug geweest.

De eerste keer om het hydraulisch systeem aan te pakken.

De stuurcylinder (v/d koppeling) vervangen, versnellingsbak olie vervangen en differentieel olie vervangen.

Probleem niet opgelost....

Daarna de hoofdcylinder (v/d koppeling) vervangen.

Bleek echter niet de goede uitvoering geleverd te zijn.

Dus kon Ruud voor "Jan met de korte achternaam" de hoofdcylinder weer terugbouwen.

Ik in de spits weer naar huis.

Kreeg met pijn en moeite de auto in de eerste versnelling.

(Gelukkig kan je in een -_- ook goed in z'n 2e versnelling optrekken)

De auto begon zelfs in de eerste versnelling met ingetrapte koppeling al te rollen.

Hoe warmer de motor (en de koppeling) werden, hoer erger het probleem.

De dag erop de auto terug naar Ruud.

Ik was het nu echt zat.... Het hele systeem moest nieuw.

Ruud heeft er een nieuwe koppeling ingezet.

Het resultaat is verbluffend...

Koppelingspedaal zit nog wel wat laag, maar gaat superlicht!!! en de versnellingsbak schakelt super soepel!!!

De koppelingsplaten waren nog niet echt super versleten.

(Niet tot aan de popnagels..., er zat nog wat materiaal op.)

Maar de drukgroep was wel redelijk vervormt.

In totaal was ik daar bijna 2.5 mm. aan slag kwijt.

Voorlopig laat ik het hier bij.

De hoofdcylinder is nu niet vervangen, maar ik betwijfel of dit nodig is.

Nu werkt alles naar behoren.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.