Ga naar inhoud

AUTO-SFEER


mark

Aanbevolen berichten

Ik denk dat de ingesnoerde kindertjes [in kinderstoelen] heel andere herinneringen zullen hebben aan autoritten dan mijn generatie;ik herinner me nog levendig hoe ik als klein jochie tussen de stoelen hing van m'n pa's BMW 2002 of m'n moeders Simca RallyeI: geweldig vond ik dat, ik verheugde me ook altijd op langere ritten.

Er waren nog geen snelheidslimieten [oh paradijs] en files waren een zeldzaamheid; het 'autootjes kijken' was mijn favoriete bezigheid dus ik verveelde me nooit, itt mijn zusje...

Het klinkt misschien raar, maar soms bij een bepaalde sfeer RUIK ik de Capri GTR of 2002 weer: zelfs muziek kan dat oproepen en dan raak ik in een melancholieke bui op een positieve manier!

Ook de vakanties in Frankrijk met al die prachtige [toen al] klassieke auto's waren onvergetelijk, ik herinner me een Facel Vega in het wild gewoon geparkeerd in een dorpje,1973.

Of Franse jongeren die met een noodgang over de bergweggetjes scheurden in een vervaarlijke [want berucht om z'n overstuur] Renault 8Gordini; indrukwekkend was dat.

Hebben meer mensen dat , van die sterke auto gerelateerde herinneringen; lijkt me leuk en interessant om te lezen.

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Waar haal ik de tijd vandaan :newblush:

Praat er liever over bij een meet en greet :thumbup:

Okë, ik ben blij :m: dat je het zegt, we zullen 7 december aan je lippen hangen want dat wordt dus de aftrap van de nieuwe meet & greet nostalgie

Link naar reactie

ik vond vorige week foto's van mijn eerste rit in een Z3, een jaar of 10 geleden. Ze waren toen net uit en mijn toenmalig zwager had er een gehuurd voor een weekend, bij de dealer. Een zilveren 4 cylinder met rood leer. :blink:

Ben er mee naar de chinees gereden om voer, vond mezelf wel stoer toen. Ik reed zelf nog een DAF 46 :schater:

Nooit gedacht dat ik zo'n ding ooit eens zou bezitten. Eerlijk gezegd begeerde ik toen ook niet echt een Z3, maar vond hem wel aardig :)

Link naar reactie
ik vond vorige week foto's van mijn eerste rit in een Z3, een jaar of 10 geleden. Ze waren toen net uit en mijn toenmalig zwager had er een gehuurd voor een weekend, bij de dealer. Een zilveren 4 cylinder met rood leer. :blink:

Ben er mee naar de chinees gereden om voer, vond mezelf wel stoer toen. Ik reed zelf nog een DAF 46 :schater:

Nooit gedacht dat ik zo'n ding ooit eens zou bezitten. Eerlijk gezegd begeerde ik toen ook niet echt een Z3, maar vond hem wel aardig :)

Daf 46, die had maar één snaar en gingen om de haveklap aan gort :schater:

Link naar reactie

Hallo,

Auto herinneringen zijn er wel erg veel,

De mooiste is er een die ik thuis altijd van mijn ouders te horen krijg!

Het eerste woord wat ik kon zeggen was niet papa of mama maar AUTO!

Dat zegt denk ik genoeg over de autogekte in het bloed! Die was er vanaf het eerste begin!

Die autogekte begon op de achterbank in mijn vaders toenmalige auto, Rover 3500s model P6.

Zette zich voort in de eerste eigen rit (zonder rijbewijs) in een Rover 3500 vandenplas model SD 1

Schade: twee portieren met diepe kras door het raken van een paaltje!

Daarna de eerste van 22 rijlessen op 1 juli 1986 in een Mitsibushi colt diesel . Is volgens mij de traagste auto waar ik ooit in gereden heb!!!!En slagen voor het rijbewijs nu bijna 20 jaar geleden op 9 december 1986. Dat zijn van die data die je nooit meer vergeet!!

Toen begon de auto gekte:

- Golf 1 Gti, kleur: rood, bj: 1984, van: 1986 tot 1991

- Peugeot 205 XRD,kleur: blauw,bj: 1985, van: 1991 tot 1992 (zuinig 1op20 toen al!)

- Peugeot 205 Gti 1.6, kleur: rood, bj: 1990, van:1992 tot 1993

- Renault Clio 1.8 16v, kleur: blauw, bj: 1992 , van: 1993 tot 1997

- Renault Clio Williams,kleur: blauw, bj: 1995, van: 1997 tot 2003

Nu:

- Bmw Z3 coupe 2.8, kleur: cosmosscharz, bj: 1999, van: 15 september 2003

- Renault Clio Williams, kleur: williams blauw, bj: 1993, vanaf 2 december 2006

Denk dat ik eigenlijk nog maar weinig auto's heb gehad voor een echte auto freak.

Nu voor het eerst twee auto's! Afgelopen zaterdag weer een orginele nederlandse Clio Williams uit 1993 in concoursstaat gekocht die ik zaterdag ga ophalen! Wordt weer genieten!

Groeten Maarten :blink:

Link naar reactie
Daf 46, die had maar één snaar en gingen om de haveklap aan gort :schater:
Over daf gesproken : Door de variodrive konden ze achteruit even hard rijden als vooruit. Je had een jaar of 10 geleden een tv programma waarin wedstrijden achteuit rijden werden gehouden. Die eindigden altijd in omslaan/totalloss. Ik denk minstens 10 op een avond. Hierdoor zijn in een jaar tijd alle dafjes geelimineerd. Dit programma is er de reden van dat je ze nog maar zo weinig ziet.
Link naar reactie
Over daf gesproken : Door de variodrive konden ze achteruit even hard rijden als vooruit. Je had een jaar of 10 geleden een tv programma waarin wedstrijden achteuit rijden werden gehouden. Die eindigden altijd in omslaan/totalloss. Ik denk minstens 10 op een avond. Hierdoor zijn in een jaar tijd alle dafjes geelimineerd. Dit programma is er de reden van dat je ze nog maar zo weinig ziet.

Levensgevaarlijk dat achteruit rijden. Bij mij in de polder eens gedaan, bleken de trommelremmetjes niet echt geschikt voor achteruit remmen :D

Geen brokken, maar wel een verstoort hartritme :blink:

@ Roodkapje: ik heb nooit een kapotte snaar gehad, maar wel versleten gewichten in de primaire vario. Was gelukkig redelijk te repareren. Die koppeling was trouwens een groter probleem. De voering kwam van die shoentjes af en dan moest heel je blok eruit -_-

Toch leuk als eerste auto, ik heb er leuke herinneringen aan, altijd bekijks en iets speciaals voor weinig geld. Leuke club ook, Daf Club Nederland :)

Link naar reactie

Je had die DAF 46 naar HAVAS kunnen brengen;die bouwden ze om tot volcabrio!

DAF: een ondergewaardeerd merk, Rob Slotemaker bleef er op het circuit iedereen mee voor.

Nederland telde éven mee in de autowereld, totdat Volvo 51% overnam en even later goede sier maakte met de Daf 77 genaamd Volvo 343...[nu ook ondergewaardeerd, met DeDion achteras,achterwielaandrijving,transaxle[bak achterin geplaatst] met cardan in buis[!] en optionele 2.0l motor echt niet verkeerd!

Rover P6: prachtige wagen met de V8 afkomstig van Buick; opvolger SD1 was z'n tijd vooruit maar had toen Rover onder British Leyland viel kwaliteitsproblemen, net als Jaguar overigens.

En Maarten, heeft je Clio Williams nog de originele gouden velgen;er zijn niet veel van die snelle Clio's overgebleven,bijna allemaal afgeragd helaas.

Ik vind de Sport met 3.0 V6 achterin ook een gaaf ding, schijnt erg tricky te zijn qua wegligging.

Link naar reactie

Nou Mark ik ken dat wel hoor tussen de voorstoelen hangen tijdens de autorit (toen nog geen gordels verplicht) mijn vader had altijd Franse auto's, ik weet zelfs nog het kenteken van de Renault 16 in zo'n gifgroene kleur dat was 39-DL-71 op een of andere manier is die altijd blijven hangen.

Groet,

André

Rijbewijs gehaald op 11-3-1987

Link naar reactie

Na mijn rijbewijs gehaald te hebben snel mijn eerste auto; een Peugeot 304 sedan. Met gastank in de kofferbak. Tanken ook in de kofferbak waar na het loskoppelen van de gasslang een flinke hoeveelheid gas in de kofferbak hing voor ik hem sloot. Starten met benzine en daarna over op gas.

Daarna een Alfa Romeo Guiletta 1.6. Heerlijke auto super wegligging maar een roestige carrosserie. Kokerbalken helemaal doorgerot. Overzet balken gekocht maar helaas er waren geen aanhechtingspunten meer beschikbaar.

Weinig geld en dus een suzuki Alto gekocht uit een vande eerste series. Levensgevaarlijk met bladveren en een hoopl lol. met mijn lengte alleen over hobbeltje hoofd naar beneden anders een bult op het hoofd en in het dak. Na een paar jaar total los gereden door uit de bocht te vliegen en een paarkeer rond te tollen.

Honda Civic 1.3 geloof ik. Driedeurs met een rechtaflopend achterkantje van grotendeels zwart glas. Beetje de latere Volvo 480 . Fijne auto goede techniek.

Door gezinsuitbreiding een Peugeot 405 gekocht. Altijd problemen met de motor gehad. Startproblemen .Nooit opgelost.

Auto ingeruild voor wederom Honda. Een Concerto dit keer. Fijne auto. Niet mooi maar je moet wat.

Weer onrustig en een andere gekocht. Honda Civic Vtec. Super auto waar ik lang plezier van heb gehad. Nooit problemen en een superweggedrag.

Weer terug bij Suzuki. Een Suzuki Baleno dit keer. Probleemloos.

Daarnaast een nieuwe hobby gestart. Een 15 jaar lang gekoesterde droom wordt werkelijkheid. een Porsche 911 uit 1985. 3.2 liter 6 cilinder in sportuitvoering. Met taartschep achterop. Wat kan een mens gelukkig zijn.

Het houdt niet op met wisselen. ls er ookmaar weer een beetje ruimte in de financien is dan .....

Een Mitsubishi Space Star. Voor het eerst Airo en een beetje MPV. Heb in deze auto nooit lekker gezeten en op den duur gaat dat tegen staan. Verkocht.

Ook de hobby wordt gewisseld voor een stapje hoger. Weer een Porsche911 coupe type 964 maar nu een 3.6 liter 6-cilinder met 250 PK met vierwielaandrijving. Hier zou ik mijn hele leven mee doen.........

Alleen toen wist iknog niet dat de auto meer mankeerde dan zichtbaar was.....

Voor de mitsubishi een nieuwe Fiat Panda gekocht met alles d'r op en d'r an. Tot heden in ons bezit en bevalt uitstekend. Met vrouw, 2 kinderen, aanhanger en dakkoffer op vakantie. prachtig!!!

En toen ......de wereld in schok Ivo de Porsche-gek doet afstand van ZIJN porsche en verwisselt deze voor de Z3. Wat kan een mens bezielen. Maar ook een Porsche-gek heeft financiele grenzen en is realist genoeg om dit te begrijpen.

De Z3 is ook een droom die werkelijkheid wordt en voor mijn vrouw een beter te besturen auto.

Het is goed zo.

De illussie dat dit allemaal lang blijft heb ik niet of zou het nu toch voor een lange tijd zijn.................

Groet van een auto-liefhebber.

IvoZ3

Link naar reactie

Wow, zo'n Porsche 964 of 993 is ook mijn droomauto maar heb het tot nu toe niet aangedurfd wegens te veel horrorstory's van mensen die bijna bankroet raakten vanwege peperdure reparaties, als je ook ziet wat die onderdelen kosten...echt niet normaal meer.

Trouwens, Alfa was met die Guiletta hun tijd vooruit met die carrosserie met wigvorm en hoge kont.

Een vriend van mij heeft een '71 Gulia voor dagelijks gebruik met sportuitlaat en mán, wat gaat dat ding er vandoor; vind het wel allemaal nogal fragiel aanvoelen,zo'n Alfa.

Alleen:weer hetzelfde Alfa-probleem; 2 jaar geleden gerestaureerd en nu alweer roestproblemen, hij denkt nu aan een Matra Murena, zo'n 3 zitter; echt een leuk, apart sportwagentje.

Bij mij persoonlijk staat qua klassiekers een E24 hoog op het verlanglijstje, en dan één van de laatste versies met alles erop en eraan, hoeft geen M635csi te zijn, een 635csi met leer,automaat,airco,abs, etc. en in de juiste kleur...mmm.

Bij www.wimpolman.com staat een prachtige '88 635csi;een droomexemplaar, helemaal goed.

Maar een E24 is geen cabrio helaas, hoewel er wel enkele zijn omgebouwd.

Dan maar een R107 500SL? heb laatst enkele uren met de voorzitter van de SLclub gesproken en hij heeft een perfect exemplaar, full options: een droomauto, maar zo'n mooi,als nieuw exemplaar doet zomaar €30000...

Ik ben ook een absolute autogek en niet merkgebonden; vele merken hebben karaktervolle automobielen gebouwd en ik waardeer ze bijna allemaal! :rolleyes:

Link naar reactie
Na mijn rijbewijs gehaald te hebben snel mijn eerste auto; een Peugeot 304 sedan. Met gastank in de kofferbak. Tanken ook in de kofferbak waar na het loskoppelen van de gasslang een flinke hoeveelheid gas in de kofferbak hing voor ik hem sloot. Starten met benzine en daarna over op gas.

Daarna een Alfa Romeo Guiletta 1.6. Heerlijke auto super wegligging maar een roestige carrosserie. Kokerbalken helemaal doorgerot. Overzet balken gekocht maar helaas er waren geen aanhechtingspunten meer beschikbaar.

Weinig geld en dus een suzuki Alto gekocht uit een vande eerste series. Levensgevaarlijk met bladveren en een hoopl lol. met mijn lengte alleen over hobbeltje hoofd naar beneden anders een bult op het hoofd en in het dak. Na een paar jaar total los gereden door uit de bocht te vliegen en een paarkeer rond te tollen.

Honda Civic 1.3 geloof ik. Driedeurs met een rechtaflopend achterkantje van grotendeels zwart glas. Beetje de latere Volvo 480 . Fijne auto goede techniek.

Door gezinsuitbreiding een Peugeot 405 gekocht. Altijd problemen met de motor gehad. Startproblemen .Nooit opgelost.

Auto ingeruild voor wederom Honda. Een Concerto dit keer. Fijne auto. Niet mooi maar je moet wat.

Weer onrustig en een andere gekocht. Honda Civic Vtec. Super auto waar ik lang plezier van heb gehad. Nooit problemen en een superweggedrag.

Weer terug bij Suzuki. Een Suzuki Baleno dit keer. Probleemloos.

Daarnaast een nieuwe hobby gestart. Een 15 jaar lang gekoesterde droom wordt werkelijkheid. een Porsche 911 uit 1985. 3.2 liter 6 cilinder in sportuitvoering. Met taartschep achterop. Wat kan een mens gelukkig zijn.

Het houdt niet op met wisselen. ls er ookmaar weer een beetje ruimte in de financien is dan .....

Een Mitsubishi Space Star. Voor het eerst Airo en een beetje MPV. Heb in deze auto nooit lekker gezeten en op den duur gaat dat tegen staan. Verkocht.

Ook de hobby wordt gewisseld voor een stapje hoger. Weer een Porsche911 coupe type 964 maar nu een 3.6 liter 6-cilinder met 250 PK met vierwielaandrijving. Hier zou ik mijn hele leven mee doen.........

Alleen toen wist iknog niet dat de auto meer mankeerde dan zichtbaar was.....

Voor de mitsubishi een nieuwe Fiat Panda gekocht met alles d'r op en d'r an. Tot heden in ons bezit en bevalt uitstekend. Met vrouw, 2 kinderen, aanhanger en dakkoffer op vakantie. prachtig!!!

En toen ......de wereld in schok Ivo de Porsche-gek doet afstand van ZIJN porsche en verwisselt deze voor de Z3. Wat kan een mens bezielen. Maar ook een Porsche-gek heeft financiele grenzen en is realist genoeg om dit te begrijpen.

De Z3 is ook een droom die werkelijkheid wordt en voor mijn vrouw een beter te besturen auto.

Het is goed zo.

De illussie dat dit allemaal lang blijft heb ik niet of zou het nu toch voor een lange tijd zijn.................

Groet van een auto-liefhebber.

IvoZ3

vertel eens wat over die problemen. niet uit leedvermaak, maar kan velen mss een dure les besparen?

vind persoonlijk de 964 dé ultieme serie.

Link naar reactie
vertel eens wat over die problemen. niet uit leedvermaak, maar kan velen mss een dure les besparen?

vind persoonlijk de 964 dé ultieme serie.

Vooral de olie-lekkage is een probleem. Beetje revisie komt gauw op € 3.000.

je moet de auto goed onderhouden zeker als je hoge snelheden wilt rijden en dan ook veilig wil thuis komen.

Alles wat je verder aan de auto moet vervangen door slijtage is kostbaar.

Bijv. de airco ging stuk ...kosten minimaal € 1200, -

Linker en rechter wiellager vervangen ....

Remmen en remschijven is redelijk zelf te doen. Maar een peitje precies als ik wil alles in orde hebben.

Onderhoud is duur. (denk alleen maar aan 13liter olliecarter.)

Vergeet niet dat we praten over auto's van 14 jaar of ouder !!!

Verzekering en wegenbelasting is veel duurder dan Z3.

Het is allemaal niet erg maar op een gegeven moment is de bodem van de portemonnee in zicht en moet je realist blijven.

Ik heb me voorgenomen als de kinderen de deur uit zijn en de financien er wat gunstiger zijn er heus wel weer een Porsche zal komen en dan altijd een 911 . Welke dat zie ik dan wel.

Want het model vindt ik nog steeds de erg mooi en jongensdroomachtig.

De sound is super zeker met cupuitlaat zonder middendemper. Een 911 is dan ook met niets te vergelijken.

Als je er een aanschaft en het wil rijden zorg dat je voldoende geld apart houdt om het te kunnen blijven rijden. De auto's zijn supersterk en zullen het altijd doen maar als je hem tiptop wilt hebben kost het geld.

Voorlopig lekker Z3 1.8 en genieten op een andere manier.

zie verder ook:

http://www.porscheforum.nl

:foto:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.