Ga naar inhoud

2.8 versus 2.8


RobC

Aanbevolen berichten

Ik zou wel eens willen weten of mijn 2.8 motorisch, qua vermogen, wel in orde is. Is de 2.8 wel zo snel is als iedereen hier beweert? Als je het zo leest, dan is de 2.8 tegen vrijwel alles opgewassen. Ik geloof er inmiddels niets van.

Mijn ervaring is zeker niet (altijd) zo! Het kost mij soms moeite genoeg een 1.6, 1.8 benzine of de een of andere Diesel bij te houden met acceleratie, laat staan dat ik die achteloos passeer.

Misschien is mijn 2.8 niet in orde. Misschien ben ik niet bereid het gaspedaal tot op de bodem in te trappen (geeft van die nare rookpluimen zodat iedereen ziet dat je tot het uiterste moet gaan). Misschien is mijn Vanos niet in orde. Misschien slipt mijn koppeling. Of misschien ben ik wel net zo snel of langzaam als een andere 2.8 en is that's it. Im dat geval vind ik sommige uitspraken schromelijk overdreven en is die 2.8 helemaal niet zo snel, relatief gezien (!). Ik wil dat wel eens uitproberen. Mijn standaard 2.8 tegen een andere. Wie doet even mee, a.s. zaterdag bij Ruud?

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Hi Rob,kunnen we zaterdag even uitproberen indien ik van Ruud ook mag komen.

Jij (ja jij wel, maar je ZZZ niet) is niet vergelijkbaar. Ik ben niet getuned! Wel leuk om het verschil te constateren.

Link naar reactie

Neem gewoon eens plaats in een andere 2.8, de verschillen zullen je direct opvallen. Daar hoef je echt geen sprintjes voor te trekken.

En op papier kan een 2.8 wel sneller zijn dan een 1.9, maar in de praktijk komt het toch ook neer op de bestuurder. Soepel met de koppeling omgaan, op het juiste moment schakelen, dat soort dingen.

Als je zeker wilt zijn, compressietest laten doen. Zou ook eens je orginele luchtfilterhuis terugplaatsen. <_<

Link naar reactie
Jij (ja jij wel, maar je ZZZ niet) is niet vergelijkbaar. Ik ben niet getuned! Wel leuk om het verschil te constateren.

Patrick heeft z'n voordeel met z'n automaat moet je wel goed schakelen.

automaat geeft 5% vrmogensverlies wat door chiptuning weer opgeheven wordt dus moeten even snel zijn met sprint.

Al heb je moeite om een 1.6 of diesel er uit te trekken, zal je hem toch verder in z,n versnelling moeten doortrekken en toerental boven de 4000 houden.

Ik heb nog een inlaatspruitstuk liggen hier <_<:wave:

Link naar reactie
Ik zou wel eens willen weten of mijn 2.8 motorisch, qua vermogen, wel in orde is. Is de 2.8 wel zo snel is als iedereen hier beweert? Als je het zo leest, dan is de 2.8 tegen vrijwel alles opgewassen. Ik geloof er inmiddels niets van.

Mijn ervaring is zeker niet (altijd) zo! Het kost mij soms moeite genoeg een 1.6, 1.8 benzine of de een of andere Diesel bij te houden met acceleratie, laat staan dat ik die achteloos passeer.

Mischien de stoel iets verder richting motorkap , kan je het gaspedaal lekker diep intrappen :schater::schater:

Gr Spycke (1.74cm) <_<

Link naar reactie

Maar om even bij de post van Rob terug te komen:

Ik weet precies wat je bedoelt, ik ondervond hetzelfde. Bedenk dat je het op de snelweg met tussensprintjes nooit gaat winnen van een diesel. Een beetje knappe tdi heeft immers zo veel meer koppel dan jij. Een benzine motor moet eerst toeren draaien dus dat betekent eerst terugschakelen voordat je kan gaan. Tegen de tijd dat jij geschakeld bent heeft een tdi al gasgegeven met meer koppel dan jij...

Stopslicht sprintjes kan je echter wel winnen. Maar dan moet je wel snel en soepel schakelen. Een kopplingsstop helpt hierbij.

Het sprinten tegen 4 cylinders is ook een scheve vergelijking. Een 4-tje is vaak sneller weg maar aan het eind van de 2 komen ze tekort. Daar ga jij ze voorbij met een 2.8.

Tegen opgevoerde autootjes moet je ook niet racen. Ik heb wel eens verloren van een kermis Golfje 2. Bleek er wel een dikke turbo op te zitten.

Als laatste punt: de 2.8 motor van BMW is inmiddels al wel wat verouderd. Ook is jouw motor al een jaar of 9 oud.

Ik vermoed dat jij ook niet het volle toerental benut Rob, of wel? Bijna alle mensen die ik ken rijden heel laag in de toeren. Mensen ervaren toeren boven de 3000 vaak als "racen" Maar bedenk dat je auto er voor is gemaakt (mits warm) Het koppel van de 2.8 is het gunstigst tussen de 2500 en 4000. Benut dat gebied dan ook. Je hoeft echt niet door te trekken naar 6500, maar 4000 is heel netjes hoor. Zeker als je van een stoplicht wegrijd is dat waar je het verschil gaat maken met de TDI's. Als jij met wat toeren maken net in z'n 3 zit, zit de diesel al in z'n 6. Let er maar eens op als een diesel wegrekt bij groen hoevaak hij stilvalt (schakelt) Er is niks leuker om op dat moment het gas er lekker op te houden en te laten zien dat je een benzine auto rijdt. Hoezo schakelen bij 1900 toeren? :schater:

Link naar reactie

Dat klopt wel Lennart, ik trek inderdaad niet al te lang door. Wel, dan maar eens flink op toeren rijden. Ik vind het dan alleen wel jammer dat de ander zo verdraaid goed hoort, dat je zo je best doet. Ik ga er liever wat achtelozer langs...

Link naar reactie
Dat klopt wel Lennart, ik trek inderdaad niet al te lang door. Wel, dan maar eens flink op toeren rijden. Ik vind het dan alleen wel jammer dat de ander zo verdraaid goed hoort, dat je zo je best doet. Ik ga er liever wat achtelozer langs...

Dat heb je altijd. Maar troost je. Met een diesel is het NOG duidelijker als er op het gas getrapt wordt. Dan komt er pas ECHT roet naar buiten :D

Met een 2.8 heb je trouwens best een goeie om quasi achteloos snel te zijn Juist bij deze motor is er verhoudings gewijs veel koppel in het midden gebied. Dit is waarschijnllijk ook wel een beetje het gevolg van het geknepen vermogen. Om niet boven de 200 pk te komen (vanwege de duitse verzekering) is de 2.8 geknepen. Dit levert wel weer meer koppel op. Let maar eens op de cijfers. koppel gaat altijd tenkoste van vermogen en vice versa. Zo kan het zijn dat een Honda S2000 heel veel pk heeft voor een klein 4 cylindertje. Maar dit vermogen komt tot stand door veel toeren te maken tot 9000 en gaat ten koste van het koppel want dat is minder dan de pk's (het koppel is bijna altijd hoger dan de pk's)

Ook de :m: 3 is een toeren motor 343 pk en 365 Nm koppel Als het zo dicht bij elkaar ligt weet je het al.

Wat je kan doen is je motor laten tunen. Dan presteert hij beter maar dan moet je wel meer toeren gaan rijden. Ik denk echter dat dat iets is wat jij niet wil. Eigenlijk ben je gewoon een diesel rijder Rob ;)

Weet je wat je eens zou moeten doen? Met Chris in de auto stappen. Die kan wel goed toeren rijden. Ik kan het je ook wel voordoen maar ik heb geen Z3 :thumbup::schater::wave:

Wij hebben nu een Golfje 3 met een armzalig 1.6 8 klepper motortje (!) met 75 pk. Niet echt flitsend dus. Toch rijden ze er mij niet zomaar uit. Het is een kwestie van:

-opletten (als het groen is moet je rijden, iets waar veel mensen echt traag in zijn)

-snel schakelen (je moet makkelijk binnen en halve seconde kunnen schakelen) Veel mensen laten het toerental helemaal terugvallen alvorens hem in de volgende versnelling te zetten. Dat kost allemaal tijd en je motor moet weer helemaal op toeren komen. Je hoeft toeren niet verder terug te laten vallen als waar je in de volgende versnelling gaat rijden. Sterker nog, een beetje tussen gas geeft je nog wat extra koppel.

-weten wanneer je moet schakelen. Ik wacht vaak even om van z'n 2 naar 3 te gaan omdat ik weet dat anderen dat niet doen. Op het moment dat zij schakelen naar 3 vallen ze terug. Ik maak dan nog even wat toeren zodat ik al snel een hele auto lengte voor kom te liggen. Dat geeft mij tijd om er voorlangs te gaan.

-anticiperen. Als je even snel wil inhalen of invoegen dan weet je vantevoren dat je dat gaat doen. Dat betekent dat je alvast een versnelling terug kan gaan. Zeker met een 2.8 is dat geen enkel probleem. Het klinkt misschien ff heftig maar zo werkt een motor nu eenmaal. Dus vlak voordat je gaat vernsnellen ff eentje terug en je bent veel sneller op snelheid. Leuke bijkomstigheid is dat het nog goed is voor je adrenaline ook, zeker als je een Eisenmann hebt ;)

Link naar reactie

Goede teksten, Lennart. Bedankt. Eerlijk gezegd, 't is natuurlijk allemaal niet onbekend en werkt het zo met de ZZZ. Ik vind het alleen jammer dat je (dus) zo in de hoge toeren moet rijden om een beetje vooruit te komen. :thumbup: Zou liever met wat minder toeren snel willen zijn. Toch maar inruilen voor een TDI dan.

Link naar reactie

ik zou toch een keer met een andere 2.8 gaan rijden, want ik heb dat gevoel nooit gehad. Mijn Karin overigens ook nooit. Misschien is er iets dat niet lekker zit.

Daarnaast is de 6 cilinder natuurlijk een soepele motor die geleidelijk zijn power geeft in tegenstelling tot een TDI die sterk het gevoel geeft (versterkt door VW middels wat kleppen) van een plotselingen druk in je rug.

Hoe dan ook. Het rijden in een ander zijn "gelijke" auto is altijd erg lekker omdat je een gevoel krijgt van mogelijke vreemde eigenschappen van je eigen auto (referentiekadertje).

Veel plezier zaterdag.

Link naar reactie
Koppel gaat altijd tenkoste van vermogen en vice versa. Zo kan het zijn dat een Honda S2000 heel veel pk heeft voor een klein 4 cylindertje. Maar dit vermogen komt tot stand door veel toeren te maken tot 9000 en gaat ten koste van het koppel want dat is minder dan de pk's (het koppel is bijna altijd hoger dan de pk's)

Nu is dit een vak waar ik WEL verstand van heb en ik zal het even uitleggen aan de hand van een eenvoudige formule:

P = n x T / 9,55 ofwel het product koppel x toerental = vermogen

T = koppel [Nm]

P = vermogen [Watt] (overigens 1 pk = 735 Watt ofwel 0,735 kW)

n = toerental [rpm]

9,55 = een constante

Dus een hoog toerig motortje met weinig koppel levert toch een behoorlijk vermogen. Simpel toch ?

Denk maar aan de formule 1.

Omgekeerd levert een hoog koppel met een laag toerental ook een behoorlijk vermogen.

Denk maar aan een diesel TDI bijvoorbeeld.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.