Ga naar inhoud

Rijden bij sneeuw en ijs

Aanbevolen berichten

Nu ben ik niet zo'n ervaren autorijder met een achterwiel aangedreven auto. Ik heb er bovendien een slechte ervaring mee. Dikke achterwielen (265 was dit geloof ik) en toch een slechte grip...

Ik heb gehoord dat hoe dikker de achterbanden zijn, des te slechter de grip achter is door een mindere wegdruk per mm2. Volgens kenners had ik bij de slip juist gas moeten geven i.p.v. gas loslaten. Enfin, de lantaarnpaal en stoeprand waren snel dichtbij en ik had ruim 10k schade. -_-

Daarom ben ik er een beetje huiverig voor om met het Zetje op pad te gaan met gladde wegen. Een uiteraard actueel thema de komende maanden.

Wat is de mening van ervaren rijders hierover?

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Eindelijk geeft de SHrike een normaal antwoord -_- ,maar een veilig gevoel kan je ook krijgen door winterbanden aan te schaffen dan rij je maar met een 205 rond bv.

De ZZZ is verder goed te rijden in de wintermaanden zolang je maar je gas doseert.

Link naar reactie
@ Shrike:Volgens mij heb ik geen traction control in m'n eenpuntacchie van 1996. -_-

@ Chris: zou dat de oplossing zijn? Lijkt simpel.

Ik rijd de B) gewoon in de winter, wel met winterbandjes.

En de S50 motor heeft ook geen enkele vorm van hulpjes behalve ABS dan.

Ben toch wel blij met de DSC op de S54 nu :D

Winterbandjes zijn iig een verbetering maar een fluwelen gasvoet is echt nodig :D

Link naar reactie

Met een Z3 een barre winter doorrijden vind ik net Zoiets als een mountainbiketocht rijden in een maatpak...Ziet er gewoon niet uit...IMHO natuurlijk.

Ik Zou liever het Z'tje schorsen en een oud gebakje kopen voor door de pekel te cruisen of sneeuwschoenen in te planten... -_-

Link naar reactie
Volgens kenners had ik bij de slip juist gas moeten geven i.p.v. gas loslaten. Enfin, de lantaarnpaal en stoeprand waren snel dichtbij en ik had ruim 10k schade. :huh:

Wat is de mening van ervaren rijders hierover?

Inderdaad, als de wagen uitbreekt, moet je net het gas erop houden en beginnen tegensturen.

Bij gas lossen wordt de achteras net onbelast en verplaatst het zwaartepunt zich naar voor.

Hou je het gas erop blijft er voldoende druk op de achterwielen en is er ook meer grip.

Als je zoals ik, meer dan 20 jaar dagelijks met een voorwielaandrijver rijdt, is het natuurlijk een tegenstrijdige reaktie.

Betreft winterbanden : is idd dag en nacht verschil met gewone banden.

Link naar reactie

Ik heb de hele vorige winter doorgereden, iedere dag. Geen vuiltje aan de lucht ;) Zoals Chris zegt: winterbandjes. Ik heb nog een setje in de aanbieding incl LM velgjes.

Wat betreft het slippen en achterwiel aandrijving: doe ff een slipcursus, dan kan je op gecontroleerde manier voelen wat je Z doet. Kost je de kop niet en is nog leuk ook. De juiste handeling is noch gas bij, noch gas los laten bij een achteraangedreven auto.

Achterwiel aangedreven auto bij te snel genomen bocht en uitbrekende achterkant (overstuur):

Gas los: er komt druk op de voorwielen, minder druk op achterwielen. De achterkant haalt als het ware de voorkant in en gaat uitbreken.

Gas bij: de banden slippen door en verliezen dus helemaal grip

Dus wat wel te doen? gas vasthouden en STUREN! oftewel gedoseerd tegensturen. Geen paniekerig gehengst aan je stuur want dan krijg je een contra reaktie en die is heftiger dan de eerste.

Voorwiel aangedreven auto

Bij onderstuur (auto gaat rechtdoor terwijl de wielen ingestuurd staan): te weinig druk op voorwielen dus gas los laten. Door de massa wordt gewicht naar voren verplaatst en komt er dus druk op de voorwielen, banden krijgen weer grip.

Bij overstuur (als je het al voor elkaar krijgt bij voorwielaandrijving zonder de handrem te gebruiken :huh: ) Dan idd gas bijgeven. Door de versnelling komt druk op de achterwielen en krijgen weer grip. De laatste situatie heb ik nooit zonder handrem meegemaakt (wel veel geoefend in de sneeuw ;) ) maar wat ik ervan gezien heb is een VW aangedreven auto die achter uitbreekt zonder handrem zowieso verloren want dat gaat zo snel ;)

edit @navigator: je was net ff sneller. :wave:

Link naar reactie

Slipcursus volgen kan nooit geen kwaad maar wanneer de ZzZ uitbreekt op de normale weg ben je meestal te laat met ingrijpen dus zeker geen gas bij geven maar koppeling intrappen en gas los.

Op circuit heb je ruimte zat daar kan je gas bijgeven en hem proberen driftend uit de slip te halen.

Winterbanden, altijd beter :huh:

Link naar reactie

Dus, Martin,

Conclusie: Rijdt de winter door met winterbanden en doe voorzichtig gas doseren.

Tip van mij: 1. Blijf bij gladheid zoveel mogelijk bij andere auto's uit de buurt. ;) ;) :

2. Volg een anti-slip cursus. :huh:

(ook ik rijd in een basic eenpuntachie en moet dus alles zelf kunnen, heerlijk toch!?)

Link naar reactie

Maximum snelheid winterbanden

Op (winter)banden staat een snelheidsaanduiding in de vorm van de letter Q (maximaal 160 kilometer per uur), T (maximaal 190 kilometer per uur), H (maximaal 210 kilometer per uur) en V (maximaal 240 kilometer per uur).

Deze aanduiding is niet voor niets. De fabrikant heeft de banden getest op deze snelheden en daar de kwaliteit op aangepast. Stel de maximum snelheid van je auto ligt op 190 kilometer per uur en de winterbanden onder je auto hebben een Q (160 kilometer per uur) als snelheidsaanduiding. Dan ben je in deze situatie verplicht om de maximum snelheidssticker, die je bij de winterbanden krijgt, in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen.

Nog wat tips.

Link naar reactie

Ik rijd gewoon door gedurende de winter.

Een BMW moet daar gewoon tegen kunnen.

(Met de pekel was ik hem wel een keer of 2 per week :) )

Ik heb wel winterbanden aangeschaft, en met een beetje beleid heb je dan echt nergens last van.

Zonder winterbanden heb je ook nog de kans dat je te weinig oppervlaktedruk aan de achterwielen gaat krijgen.

Dat is ons in het verleden 2x overkomen.

Bijvoorbeeld een keer op het Terbrechtseplein bij Rotterdam.

Tijdens een sneeuwbui moesten we afremmen omdat mensen met een slakkegangetje de fly-over namen.

Bij het optrekken gebeurde er niets meer.

De tractie controle bleef ingrijpen en hoe meer gas, hoe harder we achteruit gleden.

Uiteindelijk heeft een 4WD ons over de fly-over gesleept.

Natuurlijk was dit een extreme situatie, maar met winterbanden zal dit zeker niet voorkomen.

Link naar reactie
Maximum snelheid winterbanden

Op (winter)banden staat een snelheidsaanduiding in de vorm van de letter Q (maximaal 160 kilometer per uur), T (maximaal 190 kilometer per uur), H (maximaal 210 kilometer per uur) en V (maximaal 240 kilometer per uur).

Deze aanduiding is niet voor niets. De fabrikant heeft de banden getest op deze snelheden en daar de kwaliteit op aangepast. Stel de maximum snelheid van je auto ligt op 190 kilometer per uur en de winterbanden onder je auto hebben een Q (160 kilometer per uur) als snelheidsaanduiding. Dan ben je in deze situatie verplicht om de maximum snelheidssticker, die je bij de winterbanden krijgt, in het gezichtsveld van de bestuurder te plaatsen.

Nog wat tips.

De komplete index:

Q = 160 km/h R = 170 km/h

S = 180 km/h T = 190 km/h

H = 210 km/h V = 240 km/h

W = 270 km/h Y = 300 km/h

ZR = über 240 km/h

Link naar reactie
Slipcursus volgen kan nooit geen kwaad maar wanneer de ZzZ uitbreekt op de normale weg ben je meestal te laat met ingrijpen dus zeker geen gas bij geven maar koppeling intrappen en gas los.

Op circuit heb je ruimte zat daar kan je gas bijgeven en hem proberen driftend uit de slip te halen.

Winterbanden, altijd beter :D

Mee eens!

Als je al in een slip zit, en je geeft gas bij, zoals anderen hier boven zeiden...

Dan gaat het nog sneller!

Gas los laten, en de achterwielen vinden hun grip weer.

In een slip, moet je je gaspedaal eigenlijk zien als het stuur,

want met gas bij/los stuur je de auto.

En brede banden met slecht weer, is ook een slechte combi :m:

Link naar reactie

Er worden een aantal dingen door elkaar heen gehaald. Dit blijft ook altijd een lastig onderwerp om over te schrijven (zoiets voel je) Het is namelijk ook heel erg afhankelijk van het type auto, de banden waar het voertuig op staat, bandenspanning voor en achter, onderstel, nat, droog, etc etc...

Maar laten we het even houden bij een standaard ZZZ met een normale bandenmaat spanning onderstel e.d. Als je hard en direct op snelheid een bocht induikt en plots het gas loslaat dan wil de ZZZ inderdaad makkelijk met de kont gaan glijden. Zoals Ruud al zij kun je dit tegengaan door de koppeling in te drukken en natuurlijk altijd tegensturen. Bij extra gas (mits genoeg vermogen) kun je hier een mooie powerslide van maken, of je staat achterstevoren. Het is in ieder geval een misverstand dat de auto dan weer recht komt. Als de auto éénmaal achter aan het glijden is op snelheid (en dus niet op motorvermogen) dan zul je dat bij een achterwielaangedreven auto niet oplossen door nog meer gas te geven.

Een wegbrekende achterkant door het geven van extra gas in een bocht is weer iets anders, dan kun je zoals hierboven ook al omschreven, je gaspedaal gebruiken als een soort stuur, en met de juiste dosering de kont meer danwel minder uit laten breken. Gas los betekent dan "meestal" ook het stoppen van de slide.

Met een voorwielaangedreven auto is het weer anders. Als zo'n auto eenmaal achter wegbreekt doordat je gas loslaat in een bocht dan kun je dat juist wel weer opvangen door extra gas te geven zodat de neus weer in de goede richting wordt getrokken.

In ieder geval is het allebij erg leuk om te doen! :lol:

Link naar reactie

Het ís en blijft bloedlink...dat rijden op gladde wegen... -_-

Voor je het weet Zegt je Z3 Zóóóm en sta je achterstevoren...

20030106bu9.jpg

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in