Ga naar inhoud

iBook G3 en Casema

Ivo

Aanbevolen berichten

Help B)

Een vriendin van me heeft een iBook G3 PowerPC 750 op 500 MHz (geloof ik) met OS-X. (allemaal blabla voor mij ;) )

Ze heeft moeite om het ding op haar Casema (Motorola) kabelmodem aan te sluiten. Het werkt niet. Voorheen heeft op die aanlsuiting een PC gezeten. Nu zou ze een nieuw modem nodig hebben?

Ik heb geen ervaring met Casema, maar het lijkt me meer een Mac adres probleem. Heeft iemand ervaring?

het gaat om Wanadoo Cable Easy abotje.

bedankt! B)

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

heb geen ervaring met appeltjes, maar mijn peertjes lopen op een casema easy cabel abo (identiek product als wanadoo, andere naam) en als het een mac address probleempje is zou ik toch gewoon ff de stekker uit de modem trekken, ff wachten en pizza: hij vraagt een nieuw mac address aan. De modems van casema/wanadoo veranderen wel regelmatig, dus enkel motorola is niet genoeg volgens mij, echter helpdeskje (10 c/m en altijd eerst 20 minuten wachten) zal het zeker weten. Veel succes

Link naar reactie

Met Mac adres bedoel ik meer dat het netwerk het Mac adres van de voormalige PC wil zien en nu helaas dat van een onbekende iBook ziet en deze niet toelaat. Dus identificering via Mac adres.

Zeelandnet werkt zo, maar Casema?

Als dat zo is kan ik een routertje kopen en ff Mac adres klonen ;)

Verder: draait zo'n ding een beetje als internet / email compu B)

Tja kan natuurlijk altijd, maar je moet wel genoeg geheugen er in hebben

zeker 512 liever nog meer, dan moet je kijken hoe groot de harde schijf is

want system 10.3 neemt wat ruimte in.

Ik zou niet met minder dan 10.3 werken.

Klopt dat B)

Link naar reactie

Met 10.3 heb je dat Dashboard en andere leuke dingen voor op je Mac, vandaar dat de echte freaks niet onder 10.3 willen draaien ;)

OSX kost gewoon wat ruimte, dus 512 is vrij krap, dan word tie echt langzaam. 1 gig is echt het minimum.

iBook is ideaal om te surfen en te mailen, zeker ook voor fotobewerking, maar G3 is natuurlijk langzamer als G4.

Link naar reactie
Met 10.3 heb je dat Dashboard en andere leuke dingen voor op je Mac, vandaar dat de echte freaks niet onder 10.3 willen draaien ;)

OSX kost gewoon wat ruimte, dus 512 is vrij krap, dan word tie echt langzaam. 1 gig is echt het minimum.

iBook is ideaal om te surfen en te mailen, zeker ook voor fotobewerking, maar G3 is natuurlijk langzamer als G4.

yup, zo ist maar net. Prima bakkie hoor zo'n ibookje. Niet bepaald rete snel meer maar ja... zo blijf je aan de gang. OSX is een vrij zwaar systeem en ik vind eigenlijk dat het pas goed draait met een G4 van 800 mHz of hoger. Ik had een G3 B&W maar daar heb ik mooi ging OSX op gezet want dan was het zo traag als dikke stront geweest. Eerlijk gezecht zou ik mezelf een teleurstelling besparen en voor 100 euro een pc'tje kopen. Dan heb je nog gezeik met virussen en kan je vervolgens nog iedere week je systeem opnieuw installeren maar hij doet het tenminste. OSX op een G3 zou ik afraden. Het kan, maar het gaat langzaam. Iets waar ik niet tegen kan iig B)

Even ontopic: als het goed is moet de modem resetten genoeg zijn. Als je een variable ip adres krijgt via je provider is het een kwestie van:

system prefs -> network -> built-in ethernet -> bij "configure IP" DHCP kiezen, en de rest gaat vanzelf.

Als je een vast ip adres krijgt kan je in het zelfde venster je gegevens invullen, voila! B)

Link naar reactie
Met 10.3 heb je dat Dashboard en andere leuke dingen voor op je Mac, vandaar dat de echte freaks niet onder 10.3 willen draaien :foto:

yup, zo ist maar net.

Niet helemaal...

Check eens dit: Apple system requirements

Dashboard is er vanaf 10.4

Bij mij draait 10.3.9 als een Zonnetje vanaf 14 Oktober 2003, de eerste installatie.

512 mb werkgeheugen, dat is denk ik wat jullie bedoelen met de benodigde ruimte.

Link naar reactie
bestaat er ook zo'n macmiep voor PC's? Dus "PCMiep"?

Heb net windoos geinstalleerd op m'n Imac intel (Bootcamp) :schater: en krijg met DHCP geen verbinding met het net.

Ah, het begint te komen. Een mac met een goeie processor... :D

Krijg je helemaal geen IP adres? Als je dat krijgt maar toch geen verbinding hebt met internet, dan zou je de DNS adressen even hard op moeten geven nij de netwerk properties. Als je geen IP krijgt kan je beide opgeven, maar dan is er meestal wel meer aan de hand.

Kan je wel op de configuratiespagina van de router/modem komen? Welke gebruik je?

Zit daar niet toevallig ook een MAC filter op :):newblush:

Link naar reactie

Hoe weet ik wat mijn DNS adressen zijn?

Ik heb de gegevens overgenomen uit het Mac OS die ik via DHCP heb gekregen maar dat werkt niet. 't is trouwens XP professional. De Airport doet het wel met windows (ik heb dus wel draadloze verbinding met de router maar geen connectie met het net.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in