Ga naar inhoud

Vervangen van de veiligheidriemgeleider aan de stoel


Chip

Aanbevolen berichten

  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Weet iemand hoe je de veiligheidsriemgeleider ()SEAT BELT GUIDE aan

de rugleuning van de stoel moet vervangen?

Dat schijnt officieel een hele klus te zijn, zie hier.

Aad heeft het anders opgelost. Hij schrijft:

"Ik heb pas een nieuwe geplaatst. Als je het officieel wilt doen moet echt de hele bekleding er afgehaald worden. Aan de gesp zitten twee ronde pennen die door het leer aan de zijkant van de stoel wordt gestoken waarna aan de binnenzijde een stripje wordt geplaatst, welke vervolgens geklemd wordt door een speciaal ringetje.

Ik heb het anders gedaan. Ik heb alleen de rugleuning los getrokken en twee verzonken gaten M3 in de gesp geboord. Daarna 2 stripjes 6x4x15 mm gemaakt en aan de binnenzijde gemonteerd met een gat M3 voor de zwarte !! verzonken kopschroef. Dit heb ik zo gedaan want bij de bovenste pen van de gesp kan je niet bij komen, die zit boven in de hoofdsteun.

Als je in TIS of ETK kijkt zie je de onderdelen en wordt het duidelijker. Oh ja, zo'n gesp kost € 14,91. En als je het laat doen € 150!!"

IMG_0014.JPG

Bron: bericht #16605, Aad, onder Vragen staat vrij.

Link naar reactie
Als je er nog geen hebt, laat me even weten. Volgens mij heb ik nog wel een paar liggen.

Stuur ik ze wel naar je toe.

Bedankt voor je aanbod, ik heb er al eentje.

Dat lostrekken van de rugleuning, hoe werkt dat, hoe werkt deze sluiting?

Heeft iemand een idee wat een deurrubber kost (ondezijde)?

Bij mijn is deze kapot, kom je steeds met de schoenen tegen aan.

Link naar reactie
Bedankt voor je aanbod, ik heb er al eentje.

Dat lostrekken van de rugleuning, hoe werkt dat, hoe werkt deze sluiting?

Heeft iemand een idee wat een deurrubber kost (ondezijde)?

Bij mijn is deze kapot, kom je steeds met de schoenen tegen aan.

Die van mij was ook een keer gebroken, en het is inderdaad zo dat officieel vervangen een hele klus is. De bekleding is dermate strak over de basisplaat van de geleider heen gespannen, dat deze helemaal eraf moest. Helaas was bij mij ook het leer ingescheurd waardoor de kosten ver boven de genoemde € 150 ,- uit gingen lopen. Ik vind de boven genoemde DHZ oplossing erg netjes. Zou ik zeker voor gaan.

Uiteindelijk heb ik zelf toen de hele auto ingeruild...

Link naar reactie
Laat s.v.p. effe weten hoe het je is vergaan daarmee. Schijnbaar een zwak punt, die geleiders.

Hierbij een kort verslag van het vervangen van de riemgeleiding alias de Aad-versie.

De stoel ff uit de Z3 gehaald, werkt wat gemakkelijker.

Eerst de sluiting van de bekleding aan de onderzijde en achterzijde van de stoel los gemaakt.

Dit is een soort haak verbinding die eenvoudig los gaat.

Daarna de oude geleider gedemonteerd, gewoon een ijzerzaag er in.

De plastic plaatje achter de bekleding blijft gewoon zitten.

Hierna een rvs-plaatje, afmetingen lxbxd 60x20x1mm. voorzien van een gaatje

met M3 schroefdraad. De positie van dit gaatje kan op ongeveer op 10mm vanaf

een uiteinde liggen. Men voorziet de geleider van een 3mm gaatje en natuurlijk netjes

verzinken.

Nu kan men de strip, met het schroefdraad naar boven gericht, onder de bekleding in positie

schuiven, dus het schroefdraad ter hoogte van het bovenste gat. Nu voorzichtig de geleider

m.b.v. een M3 schroef vastzetten en vervolgens de onderste originele bevestiging gebruiken

om de onderzijde van de geleider vast te zetten.

De bekleding weer dicht klikken en klaar is...............

img0027er6.th.jpg

img0028er6.th.jpg

Link naar reactie
Hierbij een kort verslag van het vervangen van de riemgeleiding alias de Aad-versie.

De stoel ff uit de Z3 gehaald, werkt wat gemakkelijker.

Eerst de sluiting van de bekleding aan de onderzijde en achterzijde van de stoel los gemaakt.

Dit is een soort haak verbinding die eenvoudig los gaat.

Daarna de oude geleider gedemonteerd, gewoon een ijzerzaag er in.

De plastic plaatje achter de bekleding blijft gewoon zitten.

Hierna een rvs-plaatje, afmetingen lxbxd 60x20x1mm. voorzien van een gaatje

met M3 schroefdraad. De positie van dit gaatje kan op ongeveer op 10mm vanaf

een uiteinde liggen. Men voorziet de geleider van een 3mm gaatje en natuurlijk netjes

verzinken.

Nu kan men de strip, met het schroefdraad naar boven gericht, onder de bekleding in positie

schuiven, dus het schroefdraad ter hoogte van het bovenste gat. Nu voorzichtig de geleider

m.b.v. een M3 schroef vastzetten en vervolgens de onderste originele bevestiging gebruiken

om de onderzijde van de geleider vast te zetten.

De bekleding weer dicht klikken en klaar is...............

img0027er6.th.jpg

img0028er6.th.jpg

Erg netjes gedaan. Hoe lang ben je er mee bezig geweest? Imho kan de dealer hier nog wel het een of ander van leren ipv klakkeloos de hele bende te vervangen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.