Ga naar inhoud

Schurend geluid

M@r©

Aanbevolen berichten

De laatste tijd valt mij op dat bij het stationair draaien of heel rustig rijden, af en toe een soort schurend geluid bij de motor vandaan komt.

Nadere bestudering zegt mij dat het bij de aansluiting Motor -> Koel Ventilator vandaan komt (dus aandrijfriem etc.).

Ik heb de auto laatst laten keuren bij de Anwb, maar daar kwam (gelukkig) niets bijzonders uit. :blink:

Enig idee wat het geluid kan betekenen? Ik heb ook het idee dat het niet constant aanwezig is.

Link naar reactie
  • Reacties 18
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ik had ook last van een schavend geluid maar alleen als de airco aanstond.

Na even goed geluisterd en gekeken te hebben bleek de vin van de airco niet aan te slaan .nu blijkt het motertje van de vin kapot te zijn.

Ik heb alleen nog geen tijd gehad om het te laten repareren.

Het schijnt vaak voor te komen bij een 3serie en ok bij de 5serie.

Hoop dat je hier iets aan hebt.

Link naar reactie
De laatste tijd valt mij op dat bij het stationair draaien of heel rustig rijden, af en toe een soort schurend geluid bij de motor vandaan komt.

Nadere bestudering zegt mij dat het bij de aansluiting Motor -> Koel Ventilator vandaan komt (dus aandrijfriem etc.).

Ik heb de auto laatst laten keuren bij de Anwb, maar daar kwam (gelukkig) niets bijzonders uit. :blink:

Enig idee wat het geluid kan betekenen? Ik heb ook het idee dat het niet constant aanwezig is.

Riemspanner wil ook wel eens bijgeluid geven, demonteren en inspuiten met kruipvet.

Laat de motor eens draaien als de riem er af is, is het geluid weg gegarandeerd de spanner.

Of gewoon vernieuwen, riem en spanner :)

Link naar reactie

Bij mij 2 weken geleden de waterpomp vervangen ivm speling op het lager van de waterpomp, ook gemerkt door eenzelfde soort geluid. Was bij mij goed te voelen, speling op de as.

Link naar reactie
Bij mij 2 weken geleden de waterpomp vervangen ivm speling op het lager van de waterpomp, ook gemerkt door eenzelfde soort geluid. Was bij mij goed te voelen, speling op de as.

Een kennis van me zei dat ook al (rijd zelf al jaren BMW cabrio). Maar hoe voel je die speling, tijdens rijden of ergens je vinger op leggen?

Waterpomp zit toch ergens onder het blok?

@Sledgehammer, waar zit precies de visco koppeling, bij de ventilator?

@Bridders, Inderdaad lastig waar je moet luisteren, maar het is volgens mij niet jou link.

Ik moet nog eens proberen of het geluid veranderd bij gas geven.

In ieder geval bedankt voor jullie aanwijzingen! :blink:

Link naar reactie
Een kennis van me zei dat ook al (rijd zelf al jaren BMW cabrio). Maar hoe voel je die speling, tijdens rijden of ergens je vinger op leggen?

Waterpomp zit toch ergens onder het blok?

Speling was bij mij (2.8 M52TU blok) al te voelen aan de ventilator, ventilator vast pakken en omhoog/omlaag bewegen. Waterpomp zit bij 2.8 voor op blok.

Link naar reactie
Riemspanner wil ook wel eens bijgeluid geven, demonteren en inspuiten met kruipvet.

Laat de motor eens draaien als de riem er af is, is het geluid weg gegarandeerd de spanner.

heeft prima geholpen hoor :blink:

Link naar reactie
Wat jij beschrijft:

aansluiting Motor -> Koel Ventilator

Dus het binnenste gedeelte van de fan(nummer2). Kun je met de hand eens tegen houden.

Kan dat zonder m'n vingers kwijt te raken?

Ik laat er in iedergeval even naar kijken door de garage, hopen dat het geluid er dan ook weer is..

Link naar reactie
Gisteren is de waterpomp vervangen door de garage, men had een beginnende lekkage ontdekt. Gelukkig had ik nog garantie. :D Het geluid is weg! :D Dank voor jullie tips!

Wat zou zo'n reparatie eigenlijk normaal kosten?

Hebben ze de thermostaat ook gelijk vervangen ??

waterpomp 150,- euro 2 uur arbeid 145,- koelvloeistof 40,- +/- dealer prijs :D

Link naar reactie
Hebben ze de thermostaat ook gelijk vervangen ??

waterpomp 150,- euro 2 uur arbeid 145,- koelvloeistof 40,- +/- dealer prijs :m:

Ik weet niet of ze de thermostaat vervangen hebben, hoort dat gelijk gedaan te worden :m: ? Dit was geen BMW garage, dus misschien dat ze dat niet weten?

Ik bel ze van de week wel even.

Link naar reactie
  • 2 weken later...
Ik weet niet of ze de thermostaat vervangen hebben, hoort dat gelijk gedaan te worden :) ? Dit was geen BMW garage, dus misschien dat ze dat niet weten?

Ik bel ze van de week wel even.

Thermostaat is niet vervangen. Waarom moet de thermostaat eigenlijk vervangen worden?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in