Ga naar inhoud

ABS-brein

Roberth

Aanbevolen berichten

Hallo beste mede Z3-liefhebbers,

Sinds april geniet ik met volle teugen van mijn Z3 roadster, een zwarte 1.9 (ja ja ik weet het...) uit 1999 die het geweldig heeft gedaan tot nu toe, heerlijke vakantie in Italie met dak open!

MAAR, ik heb nu een kostbaar probleem aldus BMW-dealer van Laarhoven in Eindhoven;

"Het ABS-brein" zoals men het noemde is kapot; KOSTEN 780,00!!!

Goed balen natuurlijk en vraag me af of A. dit klopt en B. anders (goedkoper) kan; IDEEEN?

Probleem is ontstaan op vakantie in Italie; lampje ABS en Traction Control zijn gaan branden, daarnaast voelde ik bij langzaam rijden/remmen (file) een lichte tegenwerking in de rem.

Vermoedde een combinatie met warmte; lamjes gingen meerdere keren pas branden na 20 minuten rijden / langzaam rijden (m.a.w. verhit, geen koeling rijwind). Terugreis eerste vier uur niet gebrand tijdens rijden, pas na drinkstop (auto stilgestaan, geen rijwind) branden de lampjes bij wegrijden, derhalve mijn eerste conclusie heeft met warmte te maken.

In Nederland hebben de lampjes niet meer gebrand; over of geen info meer?

Ik ben in Italie bij een BMW-dealer geweest; conclusie na aan de computer te hebben gehangen; sensor rechtsachter niet goed. Konden niet vervangen i.v.m. niet op voorraad.

Ben 2 dagen later naar huis gereden en auto naar van Laarhoven in Eindhoven gebracht.

Na gisteren zoeken en niets gevonden (sensor zou in orde zijn?) vandaag bericht dat ABS-brein niet goed is waardoor verkeerde signalen. Ben zeker geen techneut, doch begrijp het niet helemaal gezien mijn idee over de combinatie met de warmte; als er dan iets kapot is zou ik zeggen de sensor. Temeer omdat ze zolang hebben moeten zoeken.

However; is er iemand die hier ervaring mee heeft / verstand van heeft?

Ze hebben onderdelen besteld en morgen wordt er gerepareerd, maar zit me nog niet helemaal lekker. Hoor heel graag jullie reacties!

Groet van een liefhebber,

Robert

Link naar reactie
  • Reacties 44
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je kan hem bij mij laten uitlezen als secend opinion, maar eindhoven reeuwijk is ook weer wat :D

He Boze Wolf,

Reeuwijk is inderdaad niet langs de deur. Toch wel een overweging waard. Wat is jouw indruk als je mijn verhaal leest?

Komt vervanging ABS-brein vaker voor?

Ken jij problemen sensoren in combinatie met warmte?

Ze hebben eerst sensoren getest gisteren, uurtje bezig en niets kunnen vinden wat oorzaak kan zijn (ook gekeken naar vuiltje oid langs band waar sensor langs loopt aldus monteur). Vandaag allerlei grafieken en vergelijkingen gemaakt aldus garage en uiteindelijk dan uitgedokterd dat het het ABS brein is.

Ben niet overtuigd, klinkt als moeten toch iets vinden en uren op kwijt kunnen.....

Hoor heel graag van je!

Alvast bedankt,

Robert

Link naar reactie
He Boze Wolf,

Reeuwijk is inderdaad niet langs de deur. Toch wel een overweging waard. Wat is jouw indruk als je mijn verhaal leest?

Komt vervanging ABS-brein vaker voor?

Ken jij problemen sensoren in combinatie met warmte?

Ze hebben eerst sensoren getest gisteren, uurtje bezig en niets kunnen vinden wat oorzaak kan zijn (ook gekeken naar vuiltje oid langs band waar sensor langs loopt aldus monteur). Vandaag allerlei grafieken en vergelijkingen gemaakt aldus garage en uiteindelijk dan uitgedokterd dat het het ABS brein is.

Ben niet overtuigd, klinkt als moeten toch iets vinden en uren op kwijt kunnen.....

Hoor heel graag van je!

Alvast bedankt,

Robert

Sensoren kunnen per wiel op snelheidsafwijking getest worden.

Wanneer een sensor niet goed functioneerd kan idd. warmte daarbij een rol spelen.

Ben benieuwd wat voor fout er bij het uitlezen naar boven kwam.

Zij hebben vast geprobeerd de fouten te wissen wat blijkbaar niet lukt zodat na het wissen de fout steeds terugkomt. dus een permanente fout.

helaas komt het wel eens voor dat de abs computer de geest geeft.

Ik wil hem met alle plezier uitlezen en proberen te resetten of de daadwerkelijke fout in het systeem er uit te halen.

Gr. Ruud

Link naar reactie

Heb auto vorige week opgehaald bij dealer; ABS brain vervangen omdat ze alle vier de sensoren heben getest, daar lag het niet aan "dus"moest het dit brain zijn..... In mijn ogen een lichtzinnige conclusie en mijn ongenoegen uitgesproken. Mocht nu weer melding komen, zijn ze nog niet klaar met me. Kon er niet meer onderuit, speciaal besteld en gemonteerd.

Boze Wolf, volgende keer kom ik wel op en neer, wekt meer vertrouwen!

Toch bedankt voor jullie reacties

Robert

Link naar reactie
Heb auto vorige week opgehaald bij dealer; ABS brain vervangen omdat ze alle vier de sensoren heben getest, daar lag het niet aan "dus"moest het dit brain zijn..... In mijn ogen een lichtzinnige conclusie en mijn ongenoegen uitgesproken. Mocht nu weer melding komen, zijn ze nog niet klaar met me. Kon er niet meer onderuit, speciaal besteld en gemonteerd.

Boze Wolf, volgende keer kom ik wel op en neer, wekt meer vertrouwen!

Toch bedankt voor jullie reacties

Robert

:wave: Het is opgelost, en nu maar hopen voor de dealer dat de storing niet terug komt :offtopic: ;)

Link naar reactie

Z3 vrienden, HELP!

Zie beschreven klacht omtrent lampjes Traction Control en ABS die gaan branden en door garage (van Laarhoven in Eindhoven) vervangen Z3-brein; KLACHTEN HEBBEN ZICH AFGELOPEN VRIJDAG WEER VOORGEDAAN....

Ben uiteraard zeer verbolgen, gezien al twijfel of dit de oplossing was voor klacht ("sensoren geen defect kunnen constateren, dus moet wel ABS-brein zijn"...aldus garage) met een kostenplaatje van 780,00...

Auto gaat morgen weer naar de garage, doch voel me bekocht a 780,00 en ben benieuwd waar ze mee komen als diagnose (en voorstel kosten waar ik vanuit ga, daar blijkbaar niet aan brein ligt?). Voordat ik laat repareren overweeg ik een contra-expertise, om niet nogmaals mijn neus te stoten.

Hebben jullie nog tips / adviezen?

Gegroet, een Z-3 liefhebber die toch wel baalt, Robert.

Link naar reactie

Als het goed is heb je je twijfels ook al getoond voor de reparatie en als ze daar goed mee omgaan zullen er wel de juiste stappen worden genomen.Probeer het rustig en correct te brengen en begrip voor de verkeerde diagnose en dat je uiteraard verwacht dat ze dat ook correct oplossen.

Succes

Link naar reactie
BMW heeft een probleem geconstateerd, een oplossing gevonden, en deze oplossing mocht niet baten. Dan vind ik dat je recht hebt op:

- Of die €780,- min het arbeidsloon.

- Of een reperatie die wel werkt zonder extra kosten.

Zou eerst eens met de dealer overleggen hoe hij hier over denkt.

He sledgehammer, bedankt voor reaktie. Auto gaat morgen naar garage. Afspraak wordt eerst terugkoppeling onderzoek voordat ze verder iets gaan doen. Naast daadwerkelijke oplossing probleem speelt natuurlijk dat ze (vermoedelijk) voor niets brein hebben vervangen a 780,00.... :nono: To be continued.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Hallo voor degene die nog geintereseerd zijn (issue speelt al tijdje);

Het probleem met het ABS-brein / sensor is opgelost; bleek wel degelijk de sensor te zijn en niet ABSbrein. :D Oude brein is teruggeplaatst en nieuwe sensor geplaatst. Berg uren voor onderzoek voor mijn rekening gekregen; daar waar in eerste instantie 120,00 werd genoemde voor vervangen sensor ben ik nu uiteindelijk toch 480,00 kwijt. M.i. ten onrechte; verkeerde conclusie en gebrek aan expertise om snel te constateren dat het de wielsensor was ondanks mijn aangeven en constatering dealer Italie......

Ontevreden gevoel overgehouden aan BMW-dealer van Laarhoven te Eindhoven. Heb hen in gebreke gesteld en verzocht met passende (financiele) oplossing te komen; reactie men wil niets doen. Ik overweeg verdere stappen.

Voor zover,

een desalniettemin blije Z3-rijder, :(

Link naar reactie
Maar ik heb vaker gehoord dat de sensor aan vervanging toe was

Ik wil niet zeggen "zie je wel", maar

ZIE JE WEL

:P

Blijft vervelend natuurlijk, meeste monteurs zijn trial and error onderdelwisselaars tegenwoordig vrees ik :D

Link naar reactie
Ontevreden gevoel overgehouden aan BMW-dealer van Laarhoven te Eindhoven.

Oh, wat een begrijpelijk gevoel. Ik heb ook niet zo'n goede ervaring met hun en dat begint al bij de arrogante houding bij de werkplaatsbalie. Bah... U heeft geen nieuwe auto en ook niet bij ons gekocht? Sorry, maar dan gaat de meneer met z'n nieuwe X5 4.4i even voor. Hij weet niet hoe de elec. stoelverstelling functioneert.

Nou ja zeg.....

Link naar reactie
Oh, wat een begrijpelijk gevoel. Ik heb ook niet zo'n goede ervaring met hun en dat begint al bij de arrogante houding bij de werkplaatsbalie. Bah... U heeft geen nieuwe auto en ook niet bij ons gekocht? Sorry, maar dan gaat de meneer met z'n nieuwe X5 4.4i even voor. Hij weet niet hoe de elec. stoelverstelling functioneert.

Nou ja zeg.....

Volgende keer toch maar naar de boze wolf, heeft een goede naam lees ik wel! Ook prima reacties van gehad; top!

Er zit ook een alarminstallatie in, waarvan ik begrepen heb dat die ook ieder jaar gekeurd moet worden, Ruud / boze wolf; heb jij daar ook authorisatie voor?

mvrgr

Roberth

Link naar reactie

Balen voor je.

Ik ben zo benieuwd naar een verhaal van iemand die goed, snel en vakkundig en klantvriendelijke geholpen is door een BMW dealer. Misschien zelfs ook nog wel eens wat service gehad heeft. Komt helaas zoooo zelden voor, en dit soort verhalen versterken (of bevestigen) het (voor)oordeel wat er over de dealers heerst.

Ik blijf lekker bij Ruudje B)

Link naar reactie
Ontevreden gevoel overgehouden aan BMW-dealer van Laarhoven te Eindhoven. Heb hen in gebreke gesteld en verzocht met passende (financiele) oplossing te komen; reactie men wil niets doen. Ik overweeg verdere stappen.

Voor zover,

een desalniettemin blije Z3-rijder, :rolleyes:

Hallo Robert, ik woon vlak bij je en ik ben nogal breed. We kunnen misschien samen even verhaal halen :rolleyes:

Nee, alle gein opzij. Je bent te fatsoenlijk. Wat ik altijd doe (mijn vrouw durft tegenwoordig niet meer mee) is een tijd uitzoeken waarin het erg druk is en dan hardop roepen of DIT de service is die ze kunnen bieden. Moet je opletten hoe snel ze je apart nemen om het op te lossen.....

Link naar reactie

Probeer eens via rechtsbijstand van jouw verzekering (of is dit niet in NL ?)

Een telefoontje of brief van een advokaat werkt mss wel ?

Vind in ieder geval niet dat je je mag laten afschepen met genoemd bedrag. Uiteindelijk heb je hun al verteld dat je dacht dat het de sensor was. Dus kosten voor vervangen van sensor ok, rest niet.

PS ben ook nogal breed en Hasselt is ook niet zo veraf. Moest je willen...

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in