Ga naar inhoud

Verlies vermogen en stotterend rijgedrag


Robbie

Aanbevolen berichten

Wie kan mij helpen met advies?

Ik heb sinds mijn reis naar Italië last van vermogensverlies en een stotterende motor (Z3 2.8), met name als er wordt gereden in de 5 bij een snelheid van ongeveer 70 km/u. Bij terugschakelen en het gas volledig intrappen, reageert de motor niet of nauwelijks. Daarnaast treedt af en toe een acceleratieboost op van een seconde. Het probleem doet zich met name voor in de berg-/heuvelachtiggebied.

Vlak voor de vakantie heeft de auto een beurt gehad en is de gasklep schoongemaakt, omdat die acceleratieboost daarvoor al eens een enkele keer voorkwam. Vorig jaar is de lambdasonde vervangen en sindsdien ongeveer 20000km mee gereden.

Meestal lost het probleem zich (voor even) op als de motor opnieuw wordt gestart. De auto heeft inmiddels 136.000 km gelopen en is van 1997.

Aangezien de dealers hier de hoofdprijs vragen voor alleen al onderzoek (en ik mijn geld liever naar mijn eigen dealer breng omdat ik er dan ook weer mee terug kan als het niet goed blijkt te zijn gedaan), vraag ik me af of er iemand is die dit probleem kent en weet of het kwaad kan om hiermee terug te rijden naar Nederland.

Alvast bedankt!

Link naar reactie
  • Reacties 19
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Bedankt voor de tips voor zover. Ik ga morgen even bij de lokale dealer langs, kennis van me blijkt de hoofd werkplaats te kennen... zo zie je maar weer.

Ik ga nu nog even op zoek naar de diverse vertalingen van de onderdelen. Mocht er nog iemand met een tip komen: graag! Beter 10 dingen teveel dan 1 te weinig.

Ik laat het wel even weten of en zo ja wat er uit rolt.

Link naar reactie

Uitlezen zou het simpelst zijn. er zijn dus al diverse tips gegeven die het euvel kunnen veroorzaken.

probeer eens de stekker van de luchtmasmeter los te nemen en maak dan nog eens een proefrit.

deze stekker zit op de slang tussen luchtfilterhuis en gasklephuis , succes

Link naar reactie

Hey Robbie,

Je euvel lijkt een beetje op die van mij.

Zie topic: https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=...ermogensverlies

Ik heb de gaskleppsensor al laten vervangen maar dat hielp niet. Ook bougies vervangen. En Roodkapje heeft de electronica nog een keer uitgelezen en ook de boel bekeken, maar helaas niets kunnen vinden.

Het "euvel" lijkt inmiddels al wat minder te zijn geworden maar heel soms heeft de Z een heftige hik met powerlos. Bij elke rit heb ik nadat de motor warm is geworden een heel klein hikje. Ik kan precies bij vaste ritjes (bv naar m'n werk) voorspellen wanneer dat optreed, ongeveer een kwartier na een koude start.

Maar een oplossing heb ik nog niet.

Maar wie weet kom jij er bij jou Z achter. Als dat bzo is hoor ik graag je oplossing.

Succes en groet,

Simon

Link naar reactie

Nou, vandaag bij de dealer geweest. Aardige chefmonteur, die mijn Z ff flink op z'n valie heeft gegeven, bergop, bergaf, maar niets geen problemen... (zul je altijd zien)

Aan de uitleesapparatuur gehangen... ook niets. Hij is er een uur mee bezig geweest, maar hij was picobello in orde volgens hem. Ook niets hoeven betalen trouwens (toppie service, met dank aan kennis :thumbup:)

Dus op hoop van zegen maar terugrijden vrijdag en anders de ANWB maar bellen.

Ik laat nog wel even weten als er wat anders uitrolt en na de vakantie zal ik hier eens wat vaker rondneuzen!

Bedankt voor de moeite en tips alvast, ik laat er zeker nog even een keer rustig naar kijken als het probleem blijft voordoen zodra ik in NL ben.

Groet,

Rob

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Ik was vandaag bij Martijn en hij had ooit hetzelfde euvel gehad. Het was opgelost door het vervangen van de DISA-klep.

Nu weet ik niet of dit in een 2.8 van 1997 ook zit. Ik heb nog steeds een motorhaperingetje na 20 minuten vanaf koude start. Het irriteerd behoorlijk. Als de DISA in m'n ZzZ zit is het dan zinvol deze maar 'ns te vervangen?

DISA

Link naar reactie
Ik was vandaag bij Martijn en hij had ooit hetzelfde euvel gehad. Het was opgelost door het vervangen van de DISA-klep.

Nu weet ik niet of dit in een 2.8 van 1997 ook zit. Ik heb nog steeds een motorhaperingetje na 20 minuten vanaf koude start. Het irriteerd behoorlijk. Als de DISA in m'n ZzZ zit is het dan zinvol deze maar 'ns te vervangen?

DISA

De 2.8 enkelvanos heeft geen variabel luchtinlaatsysteem

Link naar reactie

Volgens mij is een VANOS een variabele nokkenas. En is een DISA een variabel luchtinlaatsysteem.

Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Hoe warm was het daar in Italie? Last gehad van een vapor lock misschien?

Niet overdreven warm, 32gr. gemiddeld.

Sorry voor de erg late reactie, maar probleem bleek hem te zitten in zowel de Nokkenassensor als nog een andere sensor waarvan me ff de naam ontschoten is. 24 foutmeldingen kwamen er in Nederland maar liefst uit computer gerold... da's wel ff iets anders dan de 0 in Italie... Sindsdien geen problemen meer gehad.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.