Ga naar inhoud

Trackday Zandvoort


ChrisXL

Aanbevolen berichten

  • Reacties 344
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Hoe je 't wendt of keert: Peter, van 't andere forum, heeft hier zeker een punt, vind ik. Ik begrijp DJ, maar niet alles kun je zomaar achter je laten of negeren. Het is nu eenmaal zo dat de rit van Chris veel heeft losgemaakt. Alles met de mantel der liefde bedekken ligt hier (!) voor de hand, maar feit blijft dat er dingen zijn gebeurd die niet hadden mogen gebeuren. Je rijdt inderdaad niet alléén, op een circuit. Daar doelen veel mensen op en ik vind dat terecht. Daarmee zeik ik niemand af en wil ik ook niemand afzeiken. Daarvoor kennen we elkaar immers te goed. Laten we met z'n allen hiervan leren. En wat de reactie van Peter betreft: klasse, heel sportief en uiterst positief. Met mijn respect.

Link naar reactie
En dan nu eindelijk dat moment van afsluiting ? en meditatie ?! :D

Zo zweverig hoeft het van mij helemaal niet, maar zoals je 't bedoelt: wat mij betreft: ja. Maar dat dit incidentele voorval dingen heeft losgemaakt en men daarover iets wil zeggen lijkt me logisch en zelfs wenselijk. Het hele leven en dus ook dit forum is nu eenmaal niet allemaal rozengeur en manenschijn.

Dit forum is een goed voorbeeld hoe je positief met elkaar omgaat. Tot nu toe is dat nog steeds zo, ook waar het over iets minder leuk gaat. Niets mis mee, lijkt me.

Nog steeds zie ik veel Gasten, meer dan normaal en ongetwijfeld van andere fora, meekijken. Laten we alleen al daarom niet net doen of er niets gebeurd is. Wegwuiven van reeele argumenten die je op die fora leest helpt niets. Laten we er lering uit trekken, nogmaals.

Ja Marvin, ik ben gek op het laatste woord en het moment van afsluiting. ;)

En natuurlijk hegrijp ik ook jouw punt. With love from me to you. :thumbup:

Rob.

EDIT: Ik zie op dat "andere" forum ook een reactie van Hielke. Net zo positief daar, als de reactie van Peter hier. Waardeer het en doe er iets mee. Als auto-liefhebbers.

Link naar reactie
Gast Guest_Peter_*

Dank je, Rob.

Er zijn wel een paar leden van DF die inderdaad vaker op de Ring te vinden zijn, zonder uitputtend te willen zijn Dick Hoekendijk, Stéphane, Francisco, Laurens, Tom Haex, Jeroen Watermulder, dat zijn we zo'n beetje de diehards met meer dan 500 rondjes de man ervaring (sommigen zullen wel eerder aan de 5000 dan aan de 500 zitten).

Daarnaast vooral veel mensen die het leuk vinden om een paar keer per jaar een dag of weekend mee te pakken, maar niet honderden rondjes per jaar rondtuffen (zoals ondergetekende).

Overigens wel een goed voorbeeld meteen: voordat ik de eerste keer de Ring op ging las ik ook 1001 waarschuwingen van o.a. een paar mensen die ik hierboven genoemd heb. Wat een onzin, ik had al op Zolder, Assen en Zandvoort gereden, wat maakt een ander circuit dan zo speciaal?

Maar met dank aan die tips wist ik wel al in mijn eerste ronde dat je bij Adenauer Forst (vrijwel) blind linksaf moet, anders was ik daar ook wel veel te hard gegaan. En zo nog wel wat typische beginnersdingen (rem los bij Pflanzgarten over de heuvel bijvoorbeeld, niet remmen in de dip bij Fuchsrohre etc. etc.).

Achteraf was ik toch wel blij met die tips, want de muur stond op plaatsen toch wel erg dicht naast de baan.

Nu hebben ze op Zandvoort mooie grindbakken, maar als je daar zijdelings inkomt met een straatauto is de kans inderdaad groter dat je op je dak gaat dan niet (verhaal Hielke op DF). En als je dat eens ziet gebeuren (vorig jaar nog op Zolder een Civic die zijn dak ter hoogte van zijn dashboard terug vond, jongen kwam er wonder boven wonder ongedeerd uit), dan ben je daarna wel even wat voorzichtiger om gebruik van die grindbakken te maken.

En om dit niet erg oud (ik ben waarschijnlijk jonger dan de meeste van jullie :thumbup:) en saai over te laten komen: circuitrijden is een fantastische hobby vind ik, ik heb respect voor iedereen die met zijn auto het circuit op gaat, of het nou een oude E30 of nieuwe M3 CSL is, of het hard gaat of niet, maakt niet uit, maar die hobby een beetje serieus nemen kan nooit kwaad en helpt om auto en jezelf heel te houden.

Link naar reactie

Menige oude member hier (wat heet oud, zo lang bestaan we niet) kent me: ik reageer snel, hou van openheid en neem geen blad voor de mond. Soms heb ik daar spijt van, maar bied dan keurig openlijk of met een PM mijn excuses aan en meestal wordt dat met de mantel der liefde bedekt.

Met dat in gedachten heb ik een reactie geplaatst op het andere forum.*)

Het is precies hoe ik er over denk. Enne Marvin, je bent een schat, maar die stop erop werkt niet altijd...

En Peter: je bent een kanjer.

*) [GE-EDIT Rob, 19/9: Link naar het andere forum verwijderd, niet tot in de eeuwigheid relevant.]

Link naar reactie

Holy sh.. :(

Ben een paar dagen weg voor mijn werk en pas vandaag tijd gehad om bij te lezen en kijken.

Ondanks de wenken om af te sluiten, wil ik toch ook nog effe reageren.

Eerstens betreffende Chris : ik ken hem persoonlijk (nog) niet goed, maar merk wel dat hij een "all the way" kerel is. Hij geniet van z'n auto, iedere minuut, iedere meter... En doet dat wat pijn of komen er wat kosten, voornaamste is we hebben van iedere seconde genoten.

Dat de koppakking er weer aan ging, verwondert mij dan weer niet. Ik herinner me een filmpje waar de toerenteller los door de rode zone ging. Dit stoort me niet, ik zou het echter niet doen. Die zone staat er niet voor niets...

Verder had hij inderdaad beter een instructeur meegenomen. Deed ik bij mijn eerste rondjes op Zolder ook, het was een wereld van verschil. Je rijdt anders dan op de gewone weg en die pilonen hadden meteen meer waarde gehad voor hem. Verder zegt er iemand op het andere forum een paar ware dingen, nl dat een straatauto ongemeen hard afziet op een circuit. (heb zelf ook nieuwe schijven kunnen leggen na een 4-tal sessies op Zolder). Dus die remmen voelen ok voor de weg, maar gaan dan op die paar rondjes wegens de extreme hitte wel heel snel weg.

So Chris, volgende keer wil ik er graag bij zijn en dan wil ik met jou de baan op. Rijden we na een aantal laps leuke lijnen (als je luistert toch) en gaan we wat Seat's e.d. uitremmen. ;)

Nu effe reageren op het "andere" forum : ik heb het in een andere thread al eens aangehaald. Je moet beseffen dat er bij hun toch een aantal gasten rondrijden met een "leeggehaalde" auto, die het verduiveld leuk vinden om iemand met een duurdere, sterkere auto in de wind te zetten. Afgunst, leedvermaak ? Komaan jongens, diep in jezelf had je ook wel een M willen hebben... :party: Ik blijf de laatste tijd in Zolder (Eran days) bewust weg, want ik loop voortdurend kans om op het randje uitgeremd te worden door zo'n kerel. Eentje passeerde me ooit binnendoor recht de zandbak in en het was maar omdat ik em had zien komen, of ik werd er mee ingeknald... Achteraf kreeg ik te horen dat ik met zo'n "showbak" maar niet moet komen als ik bang was voor wat schade. Maar ik heb geen trailer bij om een ev. wrak mee naar huis te nemen. En ik koop ook niet voor 1500 euro een nieuwe kas om er dan na een aantal weken weer in te vliegen. Er zitten daar heelwat gasten tussen die verduiveld graag racen en het ook nog goed kunnen. Maar evenzeer een hoop meelopers, die dan nog als eerste gaan roepen op een onervaren iemand. Voor hun heb ik maar 1 tip : er zijn tegenwoordig genoeg "low budget" races, wat let je om je te gaan meten in "echte" races. Dat droogoefenen maar steeds...

Tot slot nog effe : ik denk dat ik na dik 10 jaar race ervaring wel recht van spreken heb. Als teamchef van een Opel team (jeugdzonde :D ) in de Belgische touringcup en Belcar, heb ik heelwat technische kennis opgedaan. Verder reed ik een paar jaren als navigator mee in een 325i e36 in rally's. Die 325 was een door ons aangepaste straatversie en dan doe je wel wat kennis op van hoe snel een stel remblokken slijten of banden naar de knoppen worden gereden...

Conclusie : ieder heeft zijn waarheid en ieder zou uit dit voorval moeten leren :party:

Link naar reactie

Frank, prima milde en terzake doende reactie weer. Ik hou van jullie Belgen (mijn vrouw Veerle werkt daar natuurlijk ook van harte aan mee :party: ) en jullie heerlijke toon van communiceren. :party:

Nu even naar iedereen:

Ik heb een post geplaatst op "dat andere" forum. Talloze reacties, terecht en niet-terecht, spontaan, het is maar hoe je 't bekijkt, zoals altijd.

Hoe dan ook: De moderator daar zit er net zo mee als wij allemaal eigenlijk. Mag ik nogmaals verwijzen naar deze site en met name naar de laatste posts?

[GE-EDIT Rob, 19/9: Link naar het andere forum verwijderd, niet tot in de eeuwigheid relevant.]

Link naar reactie
heb het allemaal eens zitten lezen op die site, wat een ....., ze zijn volgens mij gewoon jaloers erop dat we zo'n hecht forum zijn :party:

ik zou hun wel eens willen zien met hun perfecte lijnen :schater::party:

Om dan toch maar een voorbeeld te noemen, hier een ronde Nordschleife in mijn 120pk Astra GTC diesel, de ringguide van testrijder Jorg Muller erbij pakken en maar studeren om het vervolgens in praktijk proberen te brengen.

http://home.planet.nl/~sjaro/AstraGTC19cdt...BtG_512kbit.wmv

Eigenlijk mag je het niet over tijden hebben, maar dit is een 9:30 BtG. Gooi de passagier eruit zit je op 9:15 BtG, maak de baan leeg zou het een 9:00 BtG zijn, helaas heb je niet altijd de hele Nordschleife voor jezel, maar een ervaren testrijder zou er misschien nog 10 seconden vanaf kunnen halen... dat bereik je met studeren uit het boekje, technieken stuk voor stuk aanleren en opbouwend oefenen en in praktijk brengen.

Ik mijn beginjaren deed ik ook maar wat, piepende banden, handrem erbij pakken en weetikveel wat voor gein. Gelukkig waren dat niet al te snelle auto's en is het nooit foutgegaan.

Voor de goede orde, naast de Astra GTC staat er nog een M3 GT voor de deur maar de Astra doet het gewoon lekker op de Nordschleife daarom pak ik die afentoe ook mee.

Rij met je hart... :(

Link naar reactie
Om dan toch maar een voorbeeld te noemen, hier een ronde Nordschleife in mijn 120pk Astra GTC diesel, de ringguide van testrijder Jorg Muller erbij pakken en maar studeren om het vervolgens in praktijk proberen te brengen.

http://home.planet.nl/~sjaro/AstraGTC19cdt...BtG_512kbit.wmv

Eigenlijk mag je het niet over tijden hebben, maar dit is een 9:30 BtG. Gooi de passagier eruit zit je op 9:15 BtG, maak de baan leeg zou het een 9:00 BtG zijn, helaas heb je niet altijd de hele Nordschleife voor jezel, maar een ervaren testrijder zou er misschien nog 10 seconden vanaf kunnen halen... dat bereik je met studeren uit het boekje, technieken stuk voor stuk aanleren en opbouwend oefenen en in praktijk brengen.

Ik mijn beginjaren deed ik ook maar wat, piepende banden, handrem erbij pakken en weetikveel wat voor gein. Gelukkig waren dat niet al te snelle auto's en is het nooit foutgegaan.

Voor de goede orde, naast de Astra GTC staat er nog een M3 GT voor de deur maar de Astra doet het gewoon lekker op de Nordschleife daarom pak ik die afentoe ook mee.

Rij met je hart... :party:

Dag Gast. Het is jammer dat we op dezelfde tijd zaten te posten. Hier zitten we natuurlijk niet op te wachten en ik helemaal niet waar ik probeer om de zaak in aardiger banen te leiden in de post boven die van jou...

Met respect overigens (schitterend filmje met strak rijden!), je zegt zeker zinnige dingen, samengevat: oefening baart kunst.

Toch de verwijzing naar [GE-EDIT Rob, 19/9: Link naar het andere forum verwijderd, niet tot in de eeuwigheid relevant.]

Link naar reactie

tja, gast. Zoals ik al aanhaalde in mijn post.

Ruil je M3 Gt in voor een raceversie en ga meedoen aan de VLN races op de NS. Doen zo'n 200 teams aan mee en met jouw tijden (met een Astra Diesel nog wel) moet je zeker mooie resultaten kunnen scoren. :party:

Hoe klok je af trouwens : als je wegrijdt aan de slagboom en bij het uitkomen van de laatste bocht ?

IMHO kan niemand zijn tijden op de NS vergelijken met al die records, want die worden gereden met rondjes met een vliegende start (of anders op full speed voorbij aan start en finish).

Link naar reactie

Navigator:

BTG staat voor Bridge To Gantry, dus de eerste brug tot aan de gantry voorbij de laatste bocht met vliegende start.

En ik ben het niet geheel eens met je commentaar over leeggehaalde auto's, van diegenen die in die draad reageren rijden er al een aantal :party: plus speedsters, Evo's enz dus dat ze daar jaloers op zijn valt ook wel mee :party: En er uit geremd worden door zo'n ding, dan laat je ze toch lekker? Je weet je eigen limiet als zij later kunnen remmen so be it. Er word geen 100.000 euro uitgereikt aan het einde van de sessie. Dus op het moment dat je je daardoor gek laat maken laat je jezelf wel heel erg kennen :(

Link naar reactie
Jammer ik had graag dat filmpje willen zien, ben nog steeds op zoek naar mooie filmpjes van z3's maar zijn lastig te vinden, jammer dat door commentaar van ander forum ik nu het filmpje niet meer kan zien.... :thumbup:

Het filmpje is om privacy redenen verwijderd.

Link naar reactie
Navigator:

BTG staat voor Bridge To Gantry, dus de eerste brug tot aan de gantry voorbij de laatste bocht met vliegende start.

En ik ben het niet geheel eens met je commentaar over leeggehaalde auto's, van diegenen die in die draad reageren rijden er al een aantal :thumbup: plus speedsters, Evo's enz dus dat ze daar jaloers op zijn valt ook wel mee :o En er uit geremd worden door zo'n ding, dan laat je ze toch lekker? Je weet je eigen limiet als zij later kunnen remmen so be it. Er word geen 100.000 euro uitgereikt aan het einde van de sessie. Dus op het moment dat je je daardoor gek laat maken laat je jezelf wel heel erg kennen :D

Als je mijn post aandachtig leest, moet je gezien hebben dat ik vermeld dat er heelwat zijn die een aardig stukje kunnen racen. Aan iedereen om te oordelen waar ze bij horen. Ieder kent zichzelf natuurlijk best :D

Verder moet je uit mijn verhaal ook kunnen opmaken dat ik er absoluut geen probleem mee heb dat ik voorbij gegaan wordt door dergelijke auto's. Je zou er eveneens moeten uit opmaken dat ik heel veel om mij wagen geef. 'm te laten staan tegen een "leeggehaalde" wagen is het laatste van mijn zorgen. En de beschreven situatie ging enkel over het feit dat die kerel mij per se nog voorbij wou, alhoewel hij al ruimschoots voorbij het 100m bord begon te remmen. Op die plek is dat "een point of no return". Iedere racer weet dat.(of zou het moeten weten) Als ik dan dreig te belanden in de zandbak door zo'n stuk onbenul, dan word ik wel pissig.

Ik heb meer het idee dat ik als schietschijf wordt genomen door bepaalde "racers", omdat ik slechts af en toe wat rondjes kom rijden (een mens moet ook werken). Je hoort dan niet bij het clubje van de echte racers en zodoende ben je voor velen een hindernis, een onervaren iemand of zelfs iemand met een showbak. En geloof me vrij : mijn wagen dient om te rijden, niet om te poetsen. ;) . Ik neem dan ook aan dat velen onder jullie afgelopen woensdag meewarig hebben gekeken naar die bende ZZZ's , die wat in de weg kwamen rijden. Eén van jullie verwoordde het nochtans perfect : denk eraan hoe jullie eerste rondjes waren...

Link naar reactie
Gast Rico v Velzen Driving-fun

Hallo Z3/Z4 members, ik heb onderstaande post op Driving-fun.com geplaatst in het desbetreffende draad, en denk dat de kou nu wel uit de lucht is. wederzijds respect.

Rico v Velzen

Ik snap best dat je een beetje vrede probeert te sluiten maar geef toe als rijder moet het toch zeer doen om een dergelijk bestuurder aan het werk te zien. Wat valt er nu te nuanceren betreffende een dergelijke actie? Ik kan niemand die hier een reactie heeft geplaatst geen ongelijk geven.....

De nuance zit hem denk ik in de menselijke kant van het verhaal. Ik heb een uitbreide mail ontvangen van de maker van het filmpje Dj Leonard die Chris goed kent. Hij heeft daar het een en ander in toegelicht en excuus gemaakt over zijn uitspraken die hij plaatste op het Z3/Z4 forum en hier geqoute werden. Zwart wit gezien zijn alle kritieken terecht. Maar het filmpje is niet gemaakt en geplaatst om zware kritiek te incaseren. De maker heeft niet kunnen overzien dat een spontaan gemaakt filmpje (met persoonlijke achtergrond) tijdens een clubdag voor de Z3 members zo hard beoordeeld zou worden door de "kenners" (niet alleen hier maar ook op andere fora).

Chris de bestuurder heeft dingen gedaan die in veel ogen niet zo slim zijn, maar om nou hem als iemand af te schilderen die totaal idioot is/niet wijs whatever gaat natuurlijk veel te ver. Hij was overenthousiast en overzag op dat moment niet alle gevolgen van de commotie op het internet, als hij überhaupt al wist dat het filmpje geplaatst zou worden. Iedereen hier heeft wel eens iets stoms gedaan met zijn auto op de openbare weg of op circuit, dingen waarvan je maar wat blij bent dat er geen filmpje van op het internet staat. Maar mensen maken fouten.

Maar iemand tot op het bot afbranden is ook wat te makkelijk imho. En ook niet DF eigen toch ?

Link naar reactie
Hallo Z3/Z4 members, ik heb onderstaande post op Driving-fun.com geplaatst in het desbetreffende draad, en denk dat de kou nu wel uit de lucht is. wederzijds respect.

Rico v Velzen

De nuance zit hem denk ik in de menselijke kant van het verhaal. Ik heb een uitbreide mail ontvangen van de maker van het filmpje Dj Leonard die Chris goed kent. Hij heeft daar het een en ander in toegelicht en excuus gemaakt over zijn uitspraken die hij plaatste op het Z3/Z4 forum en hier geqoute werden. Zwart wit gezien zijn alle kritieken terecht. Maar het filmpje is niet gemaakt en geplaatst om zware kritiek te incaseren. De maker heeft niet kunnen overzien dat een spontaan gemaakt filmpje (met persoonlijke achtergrond) tijdens een clubdag voor de Z3 members zo hard beoordeeld zou worden door de "kenners" (niet alleen hier maar ook op andere fora).

Chris de bestuurder heeft dingen gedaan die in veel ogen niet zo slim zijn, maar om nou hem als iemand af te schilderen die totaal idioot is/niet wijs whatever gaat natuurlijk veel te ver. Hij was overenthousiast en overzag op dat moment niet alle gevolgen van de commotie op het internet, als hij überhaupt al wist dat het filmpje geplaatst zou worden. Iedereen hier heeft wel eens iets stoms gedaan met zijn auto op de openbare weg of op circuit, dingen waarvan je maar wat blij bent dat er geen filmpje van op het internet staat. Maar mensen maken fouten.

Maar iemand tot op het bot afbranden is ook wat te makkelijk imho. En ook niet DF eigen toch ?

Kritiek wordt altijd gegeven in positieve en helaas ook in negatieve zin.

Van negatieve kritiek kan je leren.

De wereld is hard. het heeft ook geen zin om op iemands fouten positief te reageren.

Vaak wordt dat gedaan als een geintje maar komt soms hard aan.

Ik heb ook een reactie gegeven op het filmpje wat ook niet positief is.

Op een ander forum dan waar je zelf zit en de personen niet ken wordt heftiger op gereageerd.

Het heeft heel wat voeten in aarde gebracht, laten we hopen na regen komt zonneschijn. B)

Op de dag hebben we het naar ons zin gehad :)

film 1

film 2

film 3

film 4

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.