Ga naar inhoud

na herhaaldelijk starten vreemde geur


Tonroad

Aanbevolen berichten

Na herhaaldelijk starten (waarschijnlijk dus teveel) komt er een vreemde branderige geur vanuit de motor. De wagen start nu niet meer en bij het draaien van het contact hoor ik enkel een slap geluid uit de startmotor. Alsof hij wel draait maar de motor start er niet door?

Wat kan dit zijn?

Link naar reactie
  • Reacties 29
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Je startmotor heeft twee delen.

Het eerste deel laat de 'bendix' licht draaiend naar voren komen zodat deze ingrijpt in de starterkrans.

Op dat moment worden er twee dikke vette kontacten kortgesloten en begint de hoofdstroom te lopen.

Deze zorgt ervoor dat de startmotor vol gaat draaien om zodoende de motor aan te slingeren.

Wat ik zo uit jouw verhaal begrijp is dat de startmotor nog wel naar voren wil komen, maar dat deze niet meer gaat draaien, en dat het nog heeft gestonken ook.

Lijkt mij dat e.e.a. verbrand is en dat je toch naar een gereconditioneerde startmotor moet gaan kijken.

Veel dynamo's en startmotoren worden tegenwoordig gereconditioneerd, dat scheelt een bom duiten m.b.t. een nieuwe.

Link naar reactie

93ja.png

No. Description Supplement Qty From Up To Part Number Price Notes

01 STARTER 1,4KW BOSCH 1 12411740374 ENDED

01 RMFD- STARTER MOTOR 1,4KW BOSCH 1 12411740379 $187.49

03 TORX BOLT M10X65-8.8-ZNS 2 08/2002 23001222889 ENDED

03 TORX BOLT M10X65-8.8-ZNS3 2 07129904681 $1.40

04 SOLENOID SWITCH BOSCH 1 12411427080

04 SOLENOID SWITCH MARELLI 1 12411433017 +core

Link naar reactie
Je startmotor heeft twee delen.

Het eerste deel laat de 'bendix' licht draaiend naar voren komen zodat deze ingrijpt in de starterkrans.

Op dat moment worden er twee dikke vette kontacten kortgesloten en begint de hoofdstroom te lopen.

Deze zorgt ervoor dat de startmotor vol gaat draaien om zodoende de motor aan te slingeren.

Wat ik zo uit jouw verhaal begrijp is dat de startmotor nog wel naar voren wil komen, maar dat deze niet meer gaat draaien, en dat het nog heeft gestonken ook.

Lijkt mij dat e.e.a. verbrand is en dat je toch naar een gereconditioneerde startmotor moet gaan kijken.

Veel dynamo's en startmotoren worden tegenwoordig gereconditioneerd, dat scheelt een bom duiten m.b.t. een nieuwe.

Bedankt, ik heb nu de alternator (niet hetzelfde als startmotor?) eruit gehaald en die rook wel naar dezelfde geur. Deze is nu binnen voor revisie bij een gespecialiseerd bedrijf... Ik ben beetje bang dat dit het probleem niet zal oplossen eigenlijk. Dacht eerst dat dit de startmotor was maar blijkt enkel voor stroomvoorziening tijdens rijden te dienen B)

Link naar reactie

Nop !!!

Alternator <=> Dynamo

Gewoon je neus volgen en dan kom je vanzelf bij de startmotor uit.

Let even op de tekening van Marvin, dan vind je hem wel.

Link naar reactie
Bedankt, ik heb nu de alternator (niet hetzelfde als startmotor?) eruit gehaald en die rook wel naar dezelfde geur. Deze is nu binnen voor revisie bij een gespecialiseerd bedrijf... Ik ben beetje bang dat dit het probleem niet zal oplossen eigenlijk. Dacht eerst dat dit de startmotor was maar blijkt enkel voor stroomvoorziening tijdens rijden te dienen :P

Je haalt 2 dingen doorelkaar, misschien is het de dynamo wel dat je niet genoeg stroom in je accu had om te starten. ( niet geprobeerd met startkabels ?)

Al sta je voor de auto zit de startmotor achteraan het blok bij het koppelingshuis.

En startmotor drijft de distributie ketting aan zodat je motor start.

Startmotor slaat in op de tandkrans op het vliegwiel die hiermee de krukas in beweging zet :) ;)

Link naar reactie
Nop !!!

Alternator <=> Dynamo

Gewoon je neus volgen en dan kom je vanzelf bij de startmotor uit.

Let even op de tekening van Marvin, dan vind je hem wel.

Ik heb nu dus de dynamo/alternator laten reviseren terwijl er helemaal niets stuk aan was. 150 € gekost en het probleem is niet opgelost :m:

Ik heb zitten zoeken naar de startmotor maar kon deze niet met zekerheid vinden. Bij het starten nog steeds een "zeurend" geluid vanuit de motor. De accu is nieuw en net geladen, dus daar ligt het zeker niet aan.

Zou het probleem dan echt bij de startmotor liggen, en zo ja waar en hoe haal je die eruit?

Link naar reactie
Al sta je voor de auto zit de startmotor achteraan het blok bij het koppelingshuis.

Startmotor slaat in op de tandkrans op het vliegwiel die hiermee de krukas in beweging zet :m: ^_^

Zoals Roodkapje al schreef. Aan de schterkant van de motor. Daar waar de motor aan de versnellingsbak vast zit. (Ergens onder je raam zegmaar).

Ik weet het niet precies, maar ik gok dat hij met 3 pas-bouten vastzit.

Kijk even goed naar de tekening van Marvin.

De bouten zitten vast aan je koppelinghuis.

Zoals de startmotor nu getekend is kijk je tegen de achterkand van de startmotor naar de voorkant van de auto toe.

Misschien weet iemand of hij links of rechts van het koppelinghuis is gemonteerd. Dat weet ik n.l. niet.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ok gasten, ik heb ondertussen een nieuwe starter gekocht bij een auto onderdelen handelaar, even ter info:

250 euro inclusief BTW bij de bmw dealer

175 euro bij de auto onderdelen handelaar, zo eventjes 75 euro verschil (allebei nieuw).

Net dezelfde starter. (Of zo lijkt het toch!)

Want nu heb ik net geprobeerd deze erop te monteren, maar de bouten gaan er niet in omdat er bij deze schroefdraad in de gaten van de starter zit!

Nu wilde ik ff weten wat de officiele modelnr is voor een starter van model z3, 1.9 roadster van 2000 (Bosch)

Op de mijne staat dit modelnr: (BOSCH) en dan: 0 001 108 157

daaronder staat nog een nr naast het bmw logo: 1 438 696-01

Ofwel moet ik gewoon andere bouten hebben omdat ze dit weer veranderd hebben ondertussen. Maar wil eerst eens weten of het wel de juiste is.

Link naar reactie
Ok gasten, ik heb ondertussen een nieuwe starter gekocht bij een auto onderdelen handelaar, even ter info:

250 euro inclusief BTW bij de bmw dealer

175 euro bij de auto onderdelen handelaar, zo eventjes 75 euro verschil (allebei nieuw).

Net dezelfde starter. (Of zo lijkt het toch!)

Want nu heb ik net geprobeerd deze erop te monteren, maar de bouten gaan er niet in omdat er bij deze schroefdraad in de gaten van de starter zit!

Nu wilde ik ff weten wat de officiele modelnr is voor een starter van model z3, 1.9 roadster van 2000 (Bosch)

Op de mijne staat dit modelnr: (BOSCH) en dan: 0 001 108 157

daaronder staat nog een nr naast het bmw logo: 1 438 696-01

Ofwel moet ik gewoon andere bouten hebben omdat ze dit weer veranderd hebben ondertussen. Maar wil eerst eens weten of het wel de juiste is.

Dan heb je toch een verkeerde startmotor meegekregen, met jouw boschnummer kan de onderdelenhandelaar de juiste startmotor bijzoeken, dus gewoon omruilen :m::m:

Link naar reactie

probleem is....de sticker op de oude motor was half vergaan. Men heeft eigenlijk maar een deel van de code kunnen aflezen...en misschien de verkeerde starter besteld...

Dus mischien kent iemand de nr ofzo? Denk niet dat de dealer deze zomaar zal geven en zeker niet als ik niet bij hun bstel :m:

Anders ligt het gewoon aan de bouten die anders zijn...

Wel leuk dat sleutelen aan je eigen auto..als het nu maar eens wilde vlotten hé :m:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.