Ga naar inhoud

Olielek


Cabrio

Aanbevolen berichten

Ik ben de eerste eigenaar van een Z3 1.9, 6 jaar oud, met 72.000 km op de teller.

Enkele maanden geleden had ik een eerste olielek door een defecte pakking tussen oliepan en motorblok (inmiddels hersteld).

Nu heb ik opnieuw oliespatten op de garagevloer. Nu zou het gaan om een defecte krukas-keerring achteraan het blok (kant koppeling).

Om de hoge kosten verbonden aan vervanging van de keerring te vermijden, heb ik nu een additief aan de olie toegevoegd: Marly Oil Leakage Stop. Nu nog afwachten of het helpt... heeft iemand ervaring met dit (of soortgelijke) additieven?

En komen dit soort lekken wel meer voor bij de Z3... of ben ik de enige pechvogel?

Link naar reactie
  • Reacties 50
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Ik ben de eerste eigenaar van een Z3 1.9, 6 jaar oud, met 72.000 km op de teller.

Enkele maanden geleden had ik een eerste olielek door een defecte pakking tussen oliepan en motorblok (inmiddels hersteld).

Nu heb ik opnieuw oliespatten op de garagevloer. Nu zou het gaan om een defecte krukas-keerring achteraan het blok (kant koppeling).

Om de hoge kosten verbonden aan vervanging van de keerring te vermijden, heb ik nu een additief aan de olie toegevoegd: Marly Oil Leakage Stop. Nu nog afwachten of het helpt... heeft iemand ervaring met dit (of soortgelijke) additieven?

En komen dit soort lekken wel meer voor bij de Z3... of ben ik de enige pechvogel?

Was de eerste reparatie wel de juiste, als de keerring lekt komt het ook op de carterpan.

Als je keerring lekt is er maar 1 oplossing een nieuwe, als de lekkage minimaal is laten zitten en na verloop van tijd keering en drukgroep met plaat en druklager vervangen dan ben je goed bezig.

Link naar reactie
Gast Gast_cabrio
Ik ben de eerste eigenaar van een Z3 1.9, 6 jaar oud, met 72.000 km op de teller.

Enkele maanden geleden had ik een eerste olielek door een defecte pakking tussen oliepan en motorblok (inmiddels hersteld).

Nu heb ik opnieuw oliespatten op de garagevloer. Nu zou het gaan om een defecte krukas-keerring achteraan het blok (kant koppeling).

Om de hoge kosten verbonden aan vervanging van de keerring te vermijden, heb ik nu een additief aan de olie toegevoegd: Marly Oil Leakage Stop. Nu nog afwachten of het helpt... heeft iemand ervaring met dit (of soortgelijke) additieven?

En komen dit soort lekken wel meer voor bij de Z3... of ben ik de enige pechvogel?

Was de eerste reparatie wel de juiste, als de keerring lekt komt het ook op de carterpan.

Als je keerring lekt is er maar 1 oplossing een nieuwe, als de lekkage minimaal is laten zitten en na verloop van tijd keering en drukgroep met plaat en druklager vervangen dan ben je goed bezig.

De eerste reparatie ( april '05) was wel juist, want tot begin deze maand heeft de motor niet meer gelekt.

Maar waarom zou ik de drukgroep moeten gaan vervangen, de koppeling doet het immers uitstekend?

Eigenlijk snap ik niet hoe dergelijke defecten zich bij zo'n lage tellerstand kunnen voordoen... Bij mijn vorige wagens (Citroën, Peugeot) heb ik zoiets nooit meegemaakt, ook niet bij veel hogere km-standen.

Komen olielekken bij BMW meer voor?

En dat additief van Marly dan, waardeloos?

Link naar reactie

Olielekkage komt het meeste voor bij de distributie deksel, carterpan komt zelden voor tenzij deze wel eens is gedemonteerd om bv. de krukas cq. drijfstanglagerschalen te vernieuwen. en de carterpan niet met de juiste pakking is gemonteerd.

olielekkage bij het achterste krukaskeerring komt ook zelden voor, maar als deze idd. lek is moet de versn. bak, drukgroep/koppeling gedemonteerd worden om erbij te kunnen. aad bedoeld hiermee te zeggen, wanneer het toch uitelkaar ligt kan je het beter gelijk meenemen door de koppeling te vernieuwen. doe je het niet heb je wanneer de koppeling wel aan vernieuwing toe is weer het arbeidsloon.

krukaskeerring is niet zo duur maar er zit wel heel wat arbeid in dus kan ik je aanraden de drukgroep,druklager en koppelingsplaat gelijk ook te vernieuwen :muur::lol:

Link naar reactie

Nee, de carterpan was er nog nooit af geweest. De reguliere onderhoudsbeurten niet te na gesproken is er nog nooit aan de motor gewerkt (zou na slechts 72000 km toch een beetje verwonderlijk zijn, lijkt mij).

Ik zal dus wel de pech gehad hebben dat toen mijn Z3 op de montageband stond, er net een levering van dubieuze pakkingen en keerringen had plaatsgehad... :blush: (moet je weten dat ik tijdens de garantieperiode ook nog eens een lek aan de versnellingsbak heb gehad).

Nu als ik inderdaad riskeer dat er olie op de koppelingsplaat komt, dan kan ik de keerring toch maar beter laten vervangen. Iedereen bedankt voor de tips!

Link naar reactie
  • 11 maanden later...
Hou ons op de hoogte :blink:

De oliekeerring is in maart vervangen, en de auto was lekvrij tot voor een paar maanden.

WAS, want nu heb ik alweer nieuwe lekkage, deze keer t.h.v. de cilinderkoppakking links - het oliespoor is duidelijk te zien. Herstelling (vervanging van de pakking) moet zo'n 1000 euro kosten... nu vraag ik me af of motorolieadditieven als leak-stop en dergelijke, de klus niet zouden klaren?

Iemand (gunstige) ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom.

Link naar reactie
De oliekeerring is in maart vervangen, en de auto was lekvrij tot voor een paar maanden.

WAS, want nu heb ik alweer nieuwe lekkage, deze keer t.h.v. de cilinderkoppakking links - het oliespoor is duidelijk te zien. Herstelling (vervanging van de pakking) moet zo'n 1000 euro kosten... nu vraag ik me af of motorolieadditieven als leak-stop en dergelijke, de klus niet zouden klaren?

Iemand (gunstige) ervaring hiermee? Alle tips zijn welkom.

Koppakking lekkage beslist niet met motorolieadditieven proberen te dichten, helpt waarschijnlijk niet.

Dus koppakking laten vervangen :blink:

Link naar reactie
Mijn 3 l verbruikt best een beetje olie, al is de sensor ook niet tevreden met een niveau beneden de 60% van de peilstok range, maar lekkage heb ik eigenlijk zelden gezien. Ik vrees dat je net pech hebt.

Ik heb het bij mijn Z1 ook gehad, had vrij weinig km en veel stil gestaan, toen ik hem toen weer ging gebruiken begon het een na het ander te lekken. Niet in paniek raken en gewoon vervangen zo mogelijk met een of ander slijtagedeel in de buurt. :blink:

SUPER die 3.0 hebben daar veel last van komt ook door de synthetische dunne olie, ik gooi er in de touring ook een litertje in op de 10000 km :muur:

Link naar reactie

Mijn 2.2 lekt niet maar gebruikt wel 1 liter per 1500 km.

Ik heb hem sinds begin 2006 en hij heeft bijna 90.000 op de teller.

Volgens TIS niet verontrustend, maar geeft me toch geen lekker gevoel.

Iemand een idee hoe dit kan komen? En of het te verhelpen is?

Mijn rijstijl is niet abnormaal, maar ik weet niet hoe de vorige eigenaar ermee omging.

De auto ziet er uit alsof diegene er erg zuinig op was, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Link naar reactie
Mijn 2.2 lekt niet maar gebruikt wel 1 liter per 1500 km.

Ik heb hem sinds begin 2006 en hij heeft bijna 90.000 op de teller.

Volgens TIS niet verontrustend, maar geeft me toch geen lekker gevoel.

Iemand een idee hoe dit kan komen? En of het te verhelpen is?

Mijn rijstijl is niet abnormaal, maar ik weet niet hoe de vorige eigenaar ermee omging.

De auto ziet er uit alsof diegene er erg zuinig op was, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

1 ltr op 1500 km is veel te veel.

Welke motorolie heb je erin ??

Link naar reactie
...Niet in paniek raken en gewoon vervangen zo mogelijk met een of ander slijtagedeel in de buurt.

Daar zeg je wat... na lekke versnellingsbak, lekke oliepandichting, lekke krukaskeerring nu dit. Als die trendlijn zich doorzet mag ik binnenkort nog lekken verwachten? Nu de motor toch half afgebroken moet worden, zou het interessant zijn om te weten te komen welke onderdelen nu in aanmerking komen om ze preventief te laten vervangen (of zal ik er maar meteen een mx-5 motor laten inbouwen, dan zit ik voor jaren goed :D).

Een andere vraag is of de kop al al dan niet vlak moet worden geslepen. De dealer zwijgt daarover in alle talen, terwijl ik me afvraag of zo'n cilinderkoppakking zomaar vanzelf lek slaat...

Link naar reactie
Mijn 2.2 lekt niet maar gebruikt wel 1 liter per 1500 km.

Ik heb hem sinds begin 2006 en hij heeft bijna 90.000 op de teller.

Volgens TIS niet verontrustend, maar geeft me toch geen lekker gevoel.

Iemand een idee hoe dit kan komen? En of het te verhelpen is?

Mijn rijstijl is niet abnormaal, maar ik weet niet hoe de vorige eigenaar ermee omging.

De auto ziet er uit alsof diegene er erg zuinig op was, maar dat zegt natuurlijk niet alles.

Te rustig rijden in de inrij periode is ook niet aan te raden

Aannemers busjes die afgeladen ingereden worden, worden hoogst zelden olieboten.

Busjes die door particulieren werden gekocht (toen dat nog leuk was) hadden er veel meer last van.

Na fabricage van het blok zitten er hoonstrepen in de cilinder, deze zijn min of meer "ruw" hierdoor kunnen de zuigerveren goed inlopen, mits er druk boven de zuiger is.

Wordt er nu als een "bejaarde op zondag" mee gereden dan lopen de zuigerveren niet goed in en het gevolg is olieverbruik.

Later wat meer op het gas heeft weinig zin omdat de hoonstrepen ondertussen ook al glad zijn.

Verder is er weinig tot niets aan te doen, een gietijzeren cilinder voering kun je met met een hoon iets ruwen, maar met een alu blok en nikasil voering is dit niet mogelijk.

En kosten technisch ook niet verantwoord een paar liter olie is vele malen goedkoper dan een blok slachten.

JCK

Link naar reactie

Ach ja,had eerst een beetje "gezweet"daarna een drupje in een etmaal. <_<

Pakking aan de onderzijde van de kettingriempan,vervangen dus--->daarna bovenzijde--->daarna lekkage door een "verdroogde" rubber krukaslagerkeerring. :sleepy:

Dit alles te wijten aan ouderdom,maar dit alles bij mijn dealer voor niet al te veel hersteld.

Een beetje additieven toevoegen heeft nooit ene zier geholpen,dusss.

Ik denk niet dat er iets met de koppakking mis zal zijn,dan gaatie namelijk erg roken(wit)Of er komen "grijzige"sliertjes in je olie

succes wout

Link naar reactie
Ach ja,had eerst een beetje "gezweet"daarna een drupje in een etmaal. <_<

Pakking aan de onderzijde van de kettingriempan,vervangen dus--->daarna bovenzijde--->daarna lekkage door een "verdroogde" rubber krukaslagerkeerring. :sleepy:

Dit alles te wijten aan ouderdom,maar dit alles bij mijn dealer voor niet al te veel hersteld.

Een beetje additieven toevoegen heeft nooit ene zier geholpen,dusss.

Ik denk niet dat er iets met de koppakking mis zal zijn,dan gaatie namelijk erg roken(wit)Of er komen "grijzige"sliertjes in je olie

succes wout

Hoeft niet perse te roken, koppakking kan ook uitwendig lekken en dit gebeurd meestal achterin, koppelingskant.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.