Ga naar inhoud

Technisch gezwets

The Shrike

Aanbevolen berichten

Heeft niks met z3 te maken maar alles met BMW.

Heeft iemand al wat van de tuners gehoord of de nieuwe 2.5 liter motor in de 523 E60 (177pk) makkelijk is op te voeren (weghalen van electronica o.i.d.) om dezelfde power als de identieke motor in de 525 E60 (218pk) te verkrijgen?

Ik vind het wel interessant om te weten hoe ze de power hebben geknepen.

E.g. voor de Mercedes E280 CDI (190pk) was 2 maanden na de introductie bij de dealer een tuning pakket te krijgen (voor een schijntje) om meer power (230pk) te krijgen dan uit de identieke motor E320 CDI (224pk) standaard kwam. Tuningpakket was half geld van aanschafverschil tussen beide types. Het gebruik van een identieke motor voor verschillende versies is een rare kostenreductie IMHO, dus moet afgestraft worden door de tuners.

Link naar reactie
  • Reacties 47
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ze noemen het toch ook wel chippen. Motormangement chip herprogrammeren. Gebeurt bij VW ook.

Link naar reactie

Heeft alles te maken met de Duitse criteria.

Knijp een motor tot net onder de 200 pk dan zijn de kosten (verzekering etc.) aanzienlijk lager.......ergo er worden meer auto's verkocht :angry:

Link naar reactie

Knijp een motor tot net onder de 200 pk dan zijn de kosten (verzekering etc.) aanzienlijk lager.......ergo er worden meer auto's verkocht :D

Wegenbelasting betaal je in Duitsland naar inhoud van de motor en niet naar pk`s, weet niet wat dat voor de verzekering betekent :(

Ik weet van mijn vader dat de 1800cc klasse daar het meest gunstig is,wegenbelasting is in duitsland zowiezo veel goedkoper, €345 per jaar voor bovengenoemde auto.

Met de nieuwe milieuklasse 4 zelfs 3 jaar belastingvrij. :angry:

Link naar reactie

Ach zoveel verstand heb ik er ook niet van, dus ik zwets ff lekker mee. Ik programmeer alleen maar op de PC. :angry:

Link naar reactie

Knijp een motor tot net onder de 200 pk dan zijn de kosten (verzekering etc.) aanzienlijk lager.......ergo er worden meer auto's verkocht :D

Wegenbelasting betaal je in Duitsland naar inhoud van de motor en niet naar pk`s, weet niet wat dat voor de verzekering betekent :(

Ik weet van mijn vader dat de 1800cc klasse daar het meest gunstig is,wegenbelasting is in duitsland zowiezo veel goedkoper, €345 per jaar voor bovengenoemde auto.

Met de nieuwe milieuklasse 4 zelfs 3 jaar belastingvrij. :angry:

Ik heb het over de kosten.......verzekering, aanschaf , niet over wegenbelasting :o

Maar ja ik kan het ook mis hebben, is me door een Duitser verteld namelijk, waarom het voor hun aantrekkelijker is om een auto onder de 200 pk te kopen.

Link naar reactie
Wegenbelasting is toch ook vaste kosten :huh:

Voor mij dan.

Je moet het toch iedere maand weer betalen <_<

Goed stel ik het anders op.......... Alle kosten behalve de wegenbelasting vallen hoger uit voor een auto boven de 200 pk ;)

Beter?? :rolleyes::muur:

edit

Volgens zeggen in Duitsland dan.............. ;)

aangepast door ChrisXL
Link naar reactie

Even referrend aan The Shrike

E.g. voor de Mercedes E280 CDI (190pk) was 2 maanden na de introductie bij de dealer een tuning pakket te krijgen (voor een schijntje) om meer power (230pk) te krijgen dan uit de identieke motor E320 CDI (224pk) standaard kwam. Tuningpakket was half geld van aanschafverschil tussen beide types. Het gebruik van een identieke motor voor verschillende versies is een rare kostenreductie IMHO, dus moet afgestraft worden door de tuners.

Ik ga er niet van uit dat ze dan de hele motor gaan ombouwen.

Link naar reactie

Klopt............... zie 3 posts naar boven :rolleyes:

Link naar reactie

Dus.... heeft zo'n chippie herprogrammeren toch wél enigszins zin. Ook al kan het altijd nog beter. Je kan er natuurlijk ook een andere motor inzetten of gewoon een Buggati Veyron kopen, ben je van al die tuningperikelen af. :rolleyes:

Link naar reactie
Correctie. Het heeft alles te maken met de z4 (zoals ik verwachte) :rolleyes:<_<

link

De Z4 krijgt hier ook mee te maken....... heeft niet alles met de Z4 te maken, deze vorm van vermogen knijpen was al bekend, lang voordat Bangle ooit het ontwerp van een Z4 gedroomd had :muur:

Link naar reactie

Nee, de Merc is een turbo diesel en die zijn redelijk eenvoudig te chippen. Een normaal ademende benzine heeft normaal niet zo veel profijt van alleen chippen (zoals Chris al zei). Echter de BMW motor is volgens mij gewoon drastisch geknepen, dus dat moet op te lossen zijn.

Verder maakt het qua kosten wel wat uit wat de cilinderinhoud is, maar dat is dus alleen negatief voor de Duitse klanten (nog steeds de grootste markt). De winst voor BMW zit hem vooral in het reduceren van de productielijnen/ontwikkelingskosten.

Link naar reactie

Zo gaat dat bij de VW Golf volgens mij ook. Je kan 'm laten herpogrammeren en dan krijg je er een rooie I bij of een Groen. Ik heb nu een TDI 1.9 met een rode D en I.. Er rijden ook 1.9 TDI rond zonder rode D bv. of zonder rode I. Allemaal dezelfde motor, maar met andere vermogens.

Link naar reactie
Maar wel lekker boven de 200pk grens hè :rolleyes:

It's all in the mind my boy, it's all in the mind.

Gelukkig hebben we allemaal Butt-meters waarmee we die vermogens verhoging "wetenschappelijk" kunnen aantonen:

Hoe voelt alsof hij.............blablabla :schater::schater:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in