Ga naar inhoud

Verlaging en M-onderstel


RobC

Aanbevolen berichten

  • 3 jaren later...

Even een oud topic van stal halen.. Ik heb sinds vorige week een Z3 2.8 bella machina zoals in het Members gedeelte ( https://www.bmwzforum.nl/index.php?showtopic=9602 ) van het forum is te zien. Zoals op de foto's is te zien ligt de auto nogal erg laag en drempeltjes zijn dan niet echt ideaal.. Vandaag heb ik even gemeten en de afstand van het spatbord ( het is een widebody..) tot het hart van het wiel aan de achterzijde 31cm en aan de voorzijde 31,5 cm. Aangezien het rechtervoorwiel bij volledige wieluitslag gewoon het binnenspatbord raakt (en al deels heeft weggevreten) wil ik de auto iets hoger zetten. Ik heb in een ander topic gezien dat mijn auto ten opzichte van het M onderstel 5 cm lager ligt. Dit moet wat mij betreft eigenlijk maximaal 3cm lager zijn dus moet de auto minimaal 2cm omhoog.

Wat nu onder de auto zit wil ik morgen even bekijken door de wielen er even af te draaien maar wat mij opvalt is dat de zzz wel laag is maar niet bijzonder stug. Bij goed op gas gaan staan in de eerste twee versnellingen duikt hij toch behoorlijk in de achterveren. De verkoper vertelde mij dat er een M onderstel onder zit maar het lijkt mij toch wel erg sterk dat deze veren zo ver doorzakken....toch?

Kortom kan het zo zijn dat veren zover doorzakken? En hebben jullie bij het vervangen van de veren nog tips voor een type en merk?

Frank

nog even een fotootje van de zzz zoals deze er nu bij staat.

bmw03.jpg

Link naar reactie

Had ook het M onderstel op mijn QP, maar in combinatie met Schnitzerveren. Toch zal je in mijn topic wel ergens foto's zien (van op circuit) waar hij aardig induikt.

Met Bilstein B8 schokdempers is het heelwat beter. Z kwam 1 cm hoger, ligt stijver en veert niet meer zo fel in.

Dat je droge schokjes krijgt op (meestal Belgische) wegen, moet je er dan wel bijnemen.

Link naar reactie

Het verre doorveren zal zoals Frank al zegt aan de schokbrekers liggen en niet aan de veren. Wat hoger komt zijn de Eibachs :thumbup:

Vind hem wel erg mooi liggen, je kunt het plastic binnenschermpje met de fohn ook wat bijwerken zodat hij er niet zo snel aanloopt, of eventueel wat wegsnijden :)

Is trouwens een erg mooie ZZZ in die kleurencombi binnen en buiten :)

Link naar reactie
Het verre doorveren zal zoals Frank al zegt aan de schokbrekers liggen en niet aan de veren. Wat hoger komt zijn de Eibachs :thumbup:

Vind hem wel erg mooi liggen, je kunt het plastic binnenschermpje met de fohn ook wat bijwerken zodat hij er niet zo snel aanloopt, of eventueel wat wegsnijden :)

Is trouwens een erg mooie ZZZ in die kleurencombi binnen en buiten :)

Er zitten ook 2cm spoorverbreders op, die ga ik morgen er even af halen om te kijken hoe hoog hij dan staat. Zal ws niet zo veel schelen maar goed...Wat betreft het bijfohnen, er is al een hele strook uit het binnenscherm geschuurd doordat het wiel bij (bijna) maximale stuuruitslag aanloopt...

Maar goed jullie denken dat het meer schokbrekerprobleem is dan dat de veren te ver zijn doorgezakt..?

Link naar reactie

Ik heb Eibach veren in combinatie met standaard schokdempers (als ik me niet vergis) en ook mijn Z durft sterk te gaan 'hangen' achteraan bij volgas, ondanks het feit dat ook onze Z vrij diep ligt :rolleyes:

fotosruisbroek018800.jpg

img1371800.jpg

Link naar reactie
Ik heb Eibach veren in combinatie met standaard schokdempers (als ik me niet vergis) en ook mijn Z durft sterk te gaan 'hangen' achteraan bij volgas, ondanks het feit dat ook onze Z vrij diep ligt :rolleyes:

Slaan de wielen dan ook tegen de binnenschermen achter?? Als ik morgen de wielen eraf haal waar herken ik dan het M onderstel/schokbrekers aan?

@pierre, dat setje Hamann veren van jou zou dat een verbetering betekenen?

Link naar reactie
Slaan de wielen dan ook tegen de binnenschermen achter??

Achteraan raak ik echt enkel wanneer ik een diepe zonk in het wegdek niet gezien heb en er iets te enthousiast over rijd... :rolleyes: maar zelfs bij volgas accelereren raak ik niets achteraan, zelfs al zit de koffer volgestouwd met koffers etc :thumbup: Ben best wel tevreden over de ganse handel eigenlijk.

Link naar reactie
Er zitten ook 2cm spoorverbreders op, die ga ik morgen er even af halen om te kijken hoe hoog hij dan staat. Zal ws niet zo veel schelen maar goed...Wat betreft het bijfohnen, er is al een hele strook uit het binnenscherm geschuurd doordat het wiel bij (bijna) maximale stuuruitslag aanloopt...

Maar goed jullie denken dat het meer schokbrekerprobleem is dan dat de veren te ver zijn doorgezakt..?

Ja dat denk ik, als je de spoorverbreders eraf haalt zal ie niet meer aanlopen denk ik verder omdat je meer plek hebt als het wiel verder naar binnen zit.

Maar wat wil je nu eigenlijk precies: een stuggere auto, een hoger op de poten staande auto of eentje die niet meer aanloopt :thumbup:

Voor iedere vraag/probleem zijn er namelijke meerdere verschillende oplossingen :rolleyes:

Link naar reactie
Als ik morgen de wielen eraf haal waar herken ik dan het M onderstel/schokbrekers aan?

Dit is een setje veren/schokdempers van een :thumbup: coupe (deze zitten nu onder onze Z), misschien dat dat helpt :rolleyes:

IMG_0383.JPG

Als je de wagen helemaal omhoog krikt en een achterwiel verwijderd, zou je (met hele korte veren) ze er gewoon uit kunnen nemen. Zoiets..

IMG_0473.JPG

Dan kun je de hoogte van de veer in onbelastte toestand meten. De onderstel guru's hier weten dan wel hoe die zich verhoudt tot de :m: of OEM 2.8 veren.

Link naar reactie

Misschien zit er wel een schroefset onder, kan je hem op gewenste stand schroeven. :rolleyes:

Wanneer je originele M veren heb ( gemeten 31,5 en 31 cm ) dan moeten ze wel erg doorgezakt zijn :thumbup: je kan ze herkennen aan zwarte veren met bruine of grijze verfstrepen.

Standaard veren 37 - 38 cm.

M veren 36 - 37 cm.

H&R veren 33 - 34 cm.

Link naar reactie
Ja dat denk ik, als je de spoorverbreders eraf haalt zal ie niet meer aanlopen denk ik verder omdat je meer plek hebt als het wiel verder naar binnen zit.

Maar wat wil je nu eigenlijk precies: een stuggere auto, een hoger op de poten staande auto of eentje die niet meer aanloopt :m:

Voor iedere vraag/probleem zijn er namelijke meerdere verschillende oplossingen :rolleyes:

Wat ik iig wil is dat hij niet meer zo aanloopt en aan de grond komt. Stug is wat mij betreft geen probleem.. Wat betreft het aan de grond komen zal ik er dan niet aan ontkomen dat de auto omhoog moet(ik zit te denken aan 2a3 cm hoger dan nu).

Ik wilde vandaag bij mijn ouders in de (verwarmde) garage even de spoorverbreders er tussen uit halen maar ik ben halverwege maar terug gegaan op de zomerbanden vanwege de sneeuw...Wat een levensgevaarlijke auto heb ik gekocht, ik stond rechtdoor op de snelweg met 70kmh redelijk dwars... auto is erg gevoellig voor spoorvorming wat zeker in combinatie met sneeuw geen aanrader is. Gelukkig ik zag op het forum daar ook al mooie oplossingen voor. Maar eerst ga ik vandaag winterbanden kopen. :thumbup:

Link naar reactie
Toevalig zit ik even de auto papieren door te nemen en er zit een rapport bij van K.A.W. Fahrwerktechik. Daarin staat oa dat onze z3 met 5cm verlaagd is en dat er zowel K.A.W. veren als dempers op zitten...iemand hier ervaring mee?

Ik ken het merk wel maar geen ervaring mee. Kom ze in de tuning scene regelmatig tegen, ze gaan voor vrij forse verlagingen, ff op de site gekeken, voor de Z3 is er een set voor 50mm en achter 15mm en een set met zelfs voor 65mm en achter 40mm :rolleyes:

Jij zult dus wel de eerste variant hebben. Ik zou eens proberen voor de spoorverbreders te verwijderen of het plastik van de binnenspatborden bij te werken met fohn of mes dan zal het wel niet meer aanlopen :blink:

Ik persoonlijk zou aan de voorkant proberen met een smallere verbreder en de binnenspatborden wat bij te werken met de fohn, hij staat er IMO nl erg mooi laag en breed bij.

Als je aan de voorkant de spoorbreedte wat vermindert heb je waarschijnlijk ook al minder last van spoorvorming.

Wat hier bij de ZZZ ook killing voor is zijn verschillende bandenprofielen voor en achter, die moet je echt gelijk houden.

Link naar reactie
Wat hier bij de ZZZ ook killing voor is zijn verschillende bandenprofielen voor en achter, die moet je echt gelijk houden.

kijk dat is ook een goed puntje, achter zitten idd andere banden dan voor. Eerst maar even velgjes met winterbanden regelen, komende zomer even andere banden op deze velgen. Hopelijk is ie dan ook wat minder gevoelig voor spoorvorming..

Link naar reactie
  • 3 weken later...
kijk dat is ook een goed puntje, achter zitten idd andere banden dan voor. Eerst maar even velgjes met winterbanden regelen, komende zomer even andere banden op deze velgen. Hopelijk is ie dan ook wat minder gevoelig voor spoorvorming..

Verschilende banden is inderaad een droeve ellende ,ik heb het op mijn alfa meegemaakt het ding was niet te besturen, volgens de verkoper kon het geen kwaad en zou het niet van invloed zijn na een week was ik het spuugzat en heb er vier gelijke banden oplaten zetten, gevolg de auto stuurde perfect

Link naar reactie
Verschilende banden is inderaad een droeve ellende ,ik heb het op mijn alfa meegemaakt het ding was niet te besturen, volgens de verkoper kon het geen kwaad en zou het niet van invloed zijn na een week was ik het spuugzat en heb er vier gelijke banden oplaten zetten, gevolg de auto stuurde perfect

Mijn zomervelgen zijn achter breder, ben benieuwd hoe dat rijd met nieuwe (zelfde type) banden..

Link naar reactie
Mijn zomervelgen zijn achter breder, ben benieuwd hoe dat rijd met nieuwe (zelfde type) banden..

Ik heb op mijn zzzz die ik sinds donderdag heb mischbereifung dus achter breder als voor en nieuwe banden en het stuurt perfect met de oude banden was het net een dweil, ik was constant bezig om hem in het goede spoor te houden, van middag nog even naar duitsland geweest en met twee honderd kilometer per uur geen centje pijn.

Dus goede banden erop, het kan niet vaak genoeg gezegd worden, ook voor een ander zijn veiligheid, dan moet het maar een paar centen kosten uit eindelijk rijden we in auto,s die ook niet de goedkoopste zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.