Ga naar inhoud

Verlaging en M-onderstel


RobC

Aanbevolen berichten

Ter leringh ende vermaeck:

Ik heb onder mijn 2.8 een M-onderstel, dus enigszins verlaagd. Ik meen dat het M-onderstel een verlaging geeft van ca. 2 cm.

Die verlaging was mij te weinig, dus Eibach 30 mm (veren) aangeschaft, aannemende dat daarmee de verlaging op totaal 30 mm zou komen, ten opzichte van het standaard onderstel.

De verlaging met de Eibachs viel me nogal tegen en ik zag nauwelijks verschil met de M-verlaging. Op mijn 1.8 met standaard onderstel had ik dezelfde Eibach veren en die was keurig 30 mm verlaagd en dat was dan ook duidelijk zichtbaar.

Informatie opvragen direct bij Eibach (dank Pierre!) leverde het volgende antwoord op:

"Unsere 30 mm Tieferlegungsfedern beziehen sich immer auf Fahrzeuge ohne werseitiges Sportfahrwerk.

Bei einem Fahrzeug mit M-Technik erzielen wir mit unserem Kit höchstens noch eine 5 - 7 mm Tieferlegung.

Diese Information steht in allen unseren Applicationen als Anmerkung."

Resumé: geen Eibach verlagingsveren monteren als je een M-onderstel hebt, het effect is minimaal (naar zeggen Eibach dus max. 5 - 7 mm, al haalde 'ie dat volgens mij niet eens!) en is IMHO het geld niet waard.

Overigens heb ik de mededeling van Eibach nog nooit ergens zien staan!

Ik ga nu voor een Gewindefahrwerk en hoop daarmee wél een fatsoenlijke verlaging te kunnen realiseren, al mag duidelijk zijn dat 'ie niet over de grond zal gaan slepen.

De moraal van dit verhaal: eerst verdiepen in de (on)mogelijkheden en verwachtingen, daarna pas doen.

EDIT: de combinatie met H&R is wellicht anders, die veren verlagen, meen ik, 40 mm.

Link naar reactie
Hinweis: Nr. 17: Das Maß der Tieferlegung reduziert sich um das Maß der werkseitigen Tieferlegung.

Is em dat?

Daar lijkt het op; heb ik niet gezien cq blijkbaar overheen gelezen.

Waar heb je dat vandaan??

Link naar reactie
Vervelende investering Rob,nmi is de QPe standaard voorzien van een  :huh: onderstel en die van mij is ook echt wel lager geworden.

Jouw QP is prachtig verlaagd, precies goed en die van Sledge is zelfs nog lager. Zoals Sledge zegt: blijkbaar is het afwachten.

Het zit 'm ook beslist niet in verkeerde montage of in andere rubbers o.i.d. Alles is precies zoals het moet gedaan. Het antwoord van Eibach maakt het verhaal duidelijk: het kan verkeren.

Ben nu bezig met HW, een gerenommeerd merk. Zie hier.

varianten.gif

Link naar reactie
Vergeet niet dat er negentieners onder liggen Huub, deze vullen aardig. :huh: Maar zelfs met mijn winterbanden zie je toch een duidelijk verschil.

Zonder Eibach Sledge,met negentieners :foto:

z3bbs24py.jpg

Link naar reactie

Ik snapte het ook al niet normaal komt ie ook met ///M onderstel toch zeker nog 2 cm omlaag, maar volgens de mannen van eibach maar hooguit 1 cm. Te weinig dus. Bij Huub is ie echter duidelijk verder omlaag gekomen :foto:

Heb echter bij het bedrijf waar ik ga wel vaker gezien dat ze de verlagingsveren erweer onderuit haalden omdat het niet het gewenste effect sorteerde.

Zo'n (KW of H&R)gewindefahrwerk is gewoon perfect wat dat betreft, je draait hem gewoon perfect op de door jou gewenste hoogt :huh:

Link naar reactie
Goede keus Rob. Het gekke is, ik heb ook een M-onderstel, met eibach, en je hebt zelf kunnen zien wat het resultaat is. Het blijft schijnbaar altijd een gok hoeveel hij om laag komt. <_<

En nu die foto's Rob. ;)

EDIT: De H&R veren zakken achter 30mm, en aan de voorzijde 40mm AFAIK.

Had Superduper niet dezelfde verlaging gedaan? :huh:

Standaard //M onderstel met Eibach?

Jammer dat het niet uitgepakt is zoals je verwacht had Rob.........goddank dat ik maar voor het hele verhaal van Eibach ben gegaan, wist ik tenminste zeker dat het voldoende lager kwam :m:

Link naar reactie

Topicje ging ff te snel voor me :huh:

Ik heb inderdaad ook een M onderstel met Eibach verlaagd en dat scheelde toch behoorlijk. Misschien zelfs wel net te veel <_< aangezien ik nogal eens aanloop.

Het is dus een heel apart verhaal wat je te horen hebt gekregen. Jammer, jammer.

Ik heb nog een setje ;) -onderstel veren liggen. Kan je daar nog iets mee? Wel zonder de schokdempers, want die liggen er nog bij mij onder..

Link naar reactie
Goede keus Rob. Het gekke is, ik heb ook een M-onderstel, met eibach, en je hebt zelf kunnen zien wat het resultaat is. Het blijft schijnbaar altijd een gok hoeveel hij om laag komt.  ;)

En nu die foto's Rob.  :D

EDIT: De H&R veren zakken achter 30mm, en aan de voorzijde 40mm AFAIK.

Had Superduper niet dezelfde verlaging gedaan? :huh:

Standaard //M onderstel met Eibach?

Jammer dat het niet uitgepakt is zoals je verwacht had Rob.........goddank dat ik maar voor het hele verhaal van Eibach ben gegaan, wist ik tenminste zeker dat het voldoende lager kwam ;)

Chris, weet je zeker dat je Eibach hebt??

Die maken nu niks meer specifiek voor de ZZZ! Toevallig voor Rob nog voor gebeld. Ook op de site niks meer te vinden:huh:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.