Ga naar inhoud

rammel versnellingsbak? bij uitzetten

lanso

Aanbevolen berichten

Bij mijn 1.8 valt het steeds meer op dat als ik het contact uitzet, de, volgens mij, versnellingsbak of koppeling rammelt.

Hij doet dit namelijk niet als ik tijdens het uitzetten het koppelingspedaal ingetrapt houd.

Is dit voor iemand een bekend fenomeen of heb ik dit alleen.

De bak schaklet prima en ook de poppeling heb ik geen klachten over. Auto heeft nu zo'n 118.000 km gereden.

Link naar reactie
  • Reacties 17
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Zou eens beginnen met iemand anders te laten luisteren terwijl de rammel optreedt. Of het uit de aandrijflijn komt of uit het blok. Als het uit het blok komt denk ik aan de drukgroep waar een gebroken "vinger" of veer kan zijn. Als je ontkoppelt ontlast je namelijk al het voornoemde. Heel soms kan het aan het druklager liggen maar dan heb je dat al vaak horen gieren als de motor draait zonder een versnelling ingeschakeld te hebben. Meer voor de hand liggend is een kapot of verdwenen rubber in de motorophanging of een steunlager in de aandrijflijn.

Link naar reactie
Bij mijn 1.8 valt het steeds meer op dat als ik het contact uitzet, de, volgens mij, versnellingsbak of koppeling rammelt.

Hij doet dit namelijk niet als ik tijdens het uitzetten het koppelingspedaal ingetrapt houd.

Is dit voor iemand een bekend fenomeen of heb ik dit alleen.

De bak schaklet prima en ook de poppeling heb ik geen klachten over. Auto heeft nu zo'n 118.000 km gereden.

waarschijnlijk hoor je de koppelingsplaat, dit wordt veroorzaakt doordat de veren in de koppelingsplaat te veel speling hebben of omdat de olie in de versn.bak wat dikker is met de nu lagere temperaturen zodat er in zijn vrij iets wat beweging op de aandrijfas staat. daar hoef je je geen zorgen over te maken. versn.bak olie verversen (castrol) kan helpen

maar zoals ad al aangaf zou ik er toch even naar laten kijken die er verstand van heeft, mocht het de drukgroep zijn kan er grote schade uit voortkomen, maar dan zal je met ingedrukte koppelingspedaal ook bijgeluid moeten horen.

Link naar reactie

Heb de bakolie vervangen met ATF olie zoals aanbevolen. Dit heeft geen effect. Zelf zit ik te denken aan speling op het bedieningsmechanisme van de koppeling zoals de vork die het druklager bedient. Is hier van buitenaf iets aan te controleren of te vervangen. Verder denk ik aan de ophangrubbers van de bak. Heeft iemand hier ervanring mee. Slijten ze snel of komt dit misschien vaker voor?

Het is een kort rammelend geluid als ik de motor uitschakel. Het is er niet als ik de koppeling ingedrukt houd.

Link naar reactie
Heb de bakolie vervangen met ATF olie zoals aanbevolen. Dit heeft geen effect. Zelf zit ik te denken aan speling op het bedieningsmechanisme van de koppeling zoals de vork die het druklager bedient. Is hier van buitenaf iets aan te controleren of te vervangen. Verder denk ik aan de ophangrubbers van de bak. Heeft iemand hier ervanring mee. Slijten ze snel of komt dit misschien vaker voor?

Het is een kort rammelend geluid als ik de motor uitschakel. Het is er niet als ik de koppeling ingedrukt houd.

Ik denk dat het dan de koppelingsplaat cq. drukgroep is.

Link naar reactie

Heel veel versnellingsbakken( getrag ) van een vier cilinder geven bijgeluiden in vrijstand trap je de koppeling in, dan is het weg.

Dit geluid wordt veroorzaakt door de toleranties in de bak en daar is niks mis mee.

Wat ook wel kan, aan de versnellingsbak zit een beugel waar de uitlaat aan vast zit

deze kan doorgerot zijn en bij het afzetten van de motor hoor je dan een rinkel.

Link naar reactie
Heel veel versnellingsbakken( getrag ) van een vier cilinder geven bijgeluiden in vrijstand trap je de koppeling in, dan is het weg.

Dit geluid wordt veroorzaakt door de toleranties in de bak en daar is niks mis mee.

:D Ik heb er toch al heel wat gehad, maar hadden geen van allen een bijgeluid :lol:

Link naar reactie

moest even iets anders doen. Hier ben ik weer. Het wegrijden gaat als vanouds geen rammel of andere geluiden. Ook pakt de koppeling vloeiend op. Koppeling is qua gevoel niet versleten en slipt ook niet. Ik ga eerdaags kijken of ik hem op een brug kan krijgen bij.................? en dan geluid tevoorschijn toveren met iemand onder de auto.

Link naar reactie
moest even iets anders doen. Hier ben ik weer. Het wegrijden gaat als vanouds geen rammel of andere geluiden. Ook pakt de koppeling vloeiend op. Koppeling is qua gevoel niet versleten en slipt ook niet. Ik ga eerdaags kijken of ik hem op een brug kan krijgen bij.................? en dan geluid tevoorschijn toveren met iemand onder de auto.

Hallo lanso, ik weet niet waar je woonplaats is, maar al zit je in de buurt van mij,dan mag je wel even langs komen bij mij dan zetten we hem op de brug en kijken wat er aan scheelt. mijn woonplaats is reeuwijk zuid-holland.

groeten ruud. :huh:

Link naar reactie

;) Ik heb er toch al heel wat gehad, maar hadden geen van allen een bijgeluid :)

Had je soms een automaat ? :lmao:

Link naar reactie

;) Ik heb er toch al heel wat gehad, maar hadden geen van allen een bijgeluid :D

Had je soms een automaat ? ;)

:schater::schater::schater::schater:

Link naar reactie

;) Ik heb er toch al heel wat gehad, maar hadden geen van allen een bijgeluid :D

Had je soms een automaat ? ;)

:schater::schater::schater::schater:

Ben blij dat je gevoel voor humor hebt. :D :lol::lol:

Link naar reactie

Aad. ik houd mij zeer aanbevolen om mijn Z3 een keer bij jou de brug op te rijden. als je dan zelf aanwezig bent moet dit geluid te vinden zijn. Z3 staat nu even lekker binnen. Ik laat graag weten wanneer hetr eventueel uit zou komen. Alvast hartelijk dank.

Link naar reactie
Aad. ik houd mij zeer aanbevolen om mijn Z3 een keer bij jou de brug op te rijden. als je dan zelf aanwezig bent moet dit geluid te vinden zijn. Z3 staat nu even lekker binnen. Ik laat graag weten wanneer hetr eventueel uit zou komen. Alvast hartelijk dank.

Whow Aad!! Heb jij ook al een brug!!

Kidding, het is wel lastig om iedereen uit elkaar te halen in het begin, Het is dus Roodkapje ^_^

Link naar reactie

Whow Aad!! Heb jij ook al een brug!!

Kidding, het is wel lastig om iedereen uit elkaar te halen in het begin, Het is dus Roodkapje ^_^

Misverstand ? affijn ik hoor het wel :m:

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in