Ga naar inhoud

Welke speakers?

ivodl

Aanbevolen berichten

Na al op de Z3 verliefd geworden te zijn sinds de introductie heb ik een aantal weken geleden de stoute schoenen aangetrokken en een punt gave '96 gekocht!Uiteraard daarnaa eens flink gesnuffeld naar wat interessante Z3 sites en uiteindelijk hier terecht gekomen.

Mijn vraag is het volgende: Ik heb de handleiding gelezen over het vervangen van de speakers en dit is volgens mij wel goed te doen. Ik heb momenteel de standaard radio (sony radio+casette) er nog in zitten omdat deze makkelijk aan te sluiten was op mijn PDA (mp3 speler) en heb mijn oude radio/cd speler (pioneer) daarom nog op de plank liggen.

Wat is jullie advies ten aanzien van het aanschaffen van andere speakers: Hoeveel Watt? Welk merk? Toch de pioneer radio inbouwen?

Ik hoop graag wat tips te mogen ontvangen!

Link naar reactie
  • Reacties 24
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Ha die naamgenoot,

Vraag 1: wat is je budget?

Vraag 2: wil je meer bas, wil je meer volume, wil je meer helderheid, wat wil je het liefst?

Vraag 3: wil je veel/weinig tijd besteden aan het inbouwen?

Aan de hand van je antwoorden is een goed advies mogelijk B) (ik klink wel als een verkoper :) )

Link naar reactie

Ivodl: Om welke pioneer radio gaat het en om welke mp3 speler? Ik kan wel

voor je uitzoeken hoe je dit aansluiten moet. Ah, ik zie dat het om een PDA

gaat wat voor geluids uitgang zit daarop?

Ik neem aan dat de pioneer cd heeft en dat is natuurlijk wel wat relaxter

dan cassette dus keuze lijkt mij voor de hand liggen. Nu is het alleen de

vraag of deze een line-in heeft.

Hoeveel RMS vermogen komt er uit die pioneer? Ik neem aan dat je geen

versterker gaat inbouwen. Zodoende kun je kijken hoeveel watt speakers

je het beste in kunt bouwen.

Verder kun je natuurlijk aan Ivo het een en ander vragen hij heeft dit tenslotte

al gedaan.

Link naar reactie

Iedereen alvast bedankt voor de reacties!

Het volgende: De huidige radio is een Sony met een casette front lader, hierin zit een bandje die ik heb aangesloten op m'n PDA (ergo: MP3 speler). Ik heb al wel gemerkt dat er een groot verschil is tussen m'n Palm Tungsten en m'n Dell Axim, die laatste klinkt al een stuk beter.

De radio (die sony) heeft voorop staan 4x15 (dat zal wel Watt zijn) die pioneer heeft echter een vermogen van 4x40. Ik wil die pioneer wel weer inbouwen, mits ik de PDA er op aan kan sluiten omdat dit gewoon veel makkelijker werkt dan het alsmaar wisselen (branden ^_^ ...) van cd's.

Ik wil wat meer bass hebben, het geluid wat ik nu hoor vind ik teveel lijken op een koptelefoon die je op 10 centimeter van je oor houd. Ik heb er echter weinig verstand van maar ik heb mijn oog laten vallen op 2-weg speakers van pioneer (voor in de deuren) deze kosten zover ik weet rond de 75 euro. Als ik echter een heel nieuw set aan schaf (mocht er iemand een mooie combi weten te noemen) dan is mijn budget rond de 3 a 400 euro voor radio + speakers.

Link naar reactie

Ok perfecte info! Ik mis alleen het type pioneer radio!!!

4x15 van die sony is echt bagger. Die 4x40 pioneer gaat meer met je oren

doen.

2 weg pioneer speakers zijn ver van slecht lijkt me goede keuze voor dat

budget.

Je mp3 speler verbinden met zo'n cassete bandje verslecht de kwaliteit

echt enorm! Als die pioneer een line ingang heeft krijg je dus echt wel

super geluid ivm cassette ding!

Btw , ik zit er zelf ook aan te denken om andere speakers te plaatsen maar

ik wil eigenlijk echt een top merk. JBL, Bose lijkt me wel iets iemand ervaring

mee?

Link naar reactie

Bedankt voor de info! Ik heb die pioneer er nog een bijgepakt en het is zelfs 4x45 (Type DEH-1400R).

Aan de achterkant heb ik 2 tulp aansluitingen waar ik volgens mij viaeen verloop een verbinding kan maken met m'n PDA. Probleem is alleen dat de stekker helemaal naar z'n grootje is (die je normaal netjes in kan pluggen) komt omdat mijn vorige radio uit mijn oude auto nogal hardhandig is verwijderd...if you know what i mean ^_^

Ik ga er eens een zaterdagje voor uit trekken en vraag voor de speakers nog wel even wat info in wat winkels.

Link naar reactie

Ik ben bang dat de 2 tulp stekkers uitgangen zijn voor naar bijv. een versterker!

Heb net gehele manual bestudeerd. Moet je een klein beetje teleur stellen dat

deze radio geen Line-In heeft dus de mp3 speler kan er niet op!

Verder wel mooie specs idd 45W en 25RMS weet niet wat beste speakers hier

voor zijn.

Die sony levert wel een heel laag vermogen (4x15W 6W RMS?) Ik betwijfel of

speaker update nut heeft kwa vermogen. Mischien wel voor geluids kwaliteit.

Dus zou ik voor een beetje profesionele speakers gaan met niet al te veel

vermogen.

Link naar reactie

Indien je meer bas wilt, zijn twee weg (coaxiale) speakers een slechte keuze. Door de gaatjes in de speaker (voor de draadjes van de tweeters (=2e weg)) is de geluidsdruk laag.

Beter is dan om alleen de woofer van een compo set (ook 2 weg, maar dan niet coaxiaal, maar echt 2 speakers per kanaal) in de eur te bouwen.

^_^

Link naar reactie

Ok dus niet van die combi dingen.

Ik heb de volgende info bij elkaar gesprokkeld:

2 x (13CM / 5.25") In Voordeuren Laag

2 x (5.08CM / 2") In Voordeuren Hoog

2 x (2.54CM / 1") In Voordeuren Hoog

2 x (7.62CM / 3") Achter Passagiers Stoel

Dit betreft de HIFI versie! De standaard versie heef de tweeters niet (1") maar

hier zitten wel uitsparingen voor!

Link naar reactie

Bedankt voor alle tips! Ik heb vanavond nog even staan kijken voor een combo setje, maar had al meerdere malen gelezen dat het vervangen van de tweeter in de deur (bovenin) een helse klus kan zijn en heb dus toch maar gekozen voor 2-weg speakers (Pioneer 130 Watt , 95 Euro: http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.js...nomy_id=25-131). Morgen ga ik de boel inbouwen en ik laat nog wel horen wat het is geworden ^_^

Link naar reactie
Bedankt voor alle tips! Ik heb vanavond nog even staan kijken voor een combo setje, maar had al meerdere malen gelezen dat het vervangen van de tweeter in de deur (bovenin) een helse klus kan zijn en heb dus toch maar gekozen voor 2-weg speakers (Pioneer 130 Watt , 95 Euro: http://www.pioneer.nl/nl/product_detail.js...nomy_id=25-131). Morgen ga ik de boel inbouwen en ik laat nog wel horen wat het is geworden ^_^

ik heb je gewaarschuwd :m:

van het compo setje laat je gewoon de tweeter voor wat het is (heb ik ook gedaan)

Maar goed, die pioneer spul zal in ieder geval beter klinken dan het standaard spul :lol:

Link naar reactie

Tja, de een zegt dit en de ander zegt dat :lol: Ik heb ze gekocht bij een speciaal zaak (dus geen halfords of dergelijke (no offense :m:) en ook nog na wat tips van anderen.

Als morgen de radio/cd en deze speakers er in zitten moet het allicht beter zijn dan wat er nu uit komt en aangezien ik geen kenner ben zal ik dan al wel meer dan tevreden zijn ^_^

Link naar reactie

Ben meer dan tevreden met het geluid! (Je merkt wel een groot verschil in de bass als de ramen/kap open of dicht zijn maar zelfs dan is het zoals het hoort).

Mochten er mensen zijn die hetzelfde willen gaan doen, let er dan op dat je de schuimrubberen ring die tussen de oude speakers en de panelen zit verwijderd (trilt nogal...).

Volgende stap: Navigatie inbouwen... (ik haat draadjes :rolleyes: )

Link naar reactie

mee?

Beetje late reactie....maarrehh ik heb een keer een

proefrit gemaakt in een NSX waar ook een Bose instalatie

in zat maar ik vond het geluid net zo ruk als onze standaard

speakers. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat natuurlijk

wel een auto van 10 jaar oud was dus misschien ook een

verouderde stereo. En dus zijn ze misschien in de tussentijd beter

geworden......en dus heb je eigenlijk niet zo veel aan deze

informatie :rolleyes: :D

Link naar reactie

Hai!

Ik heb kortgeleden ook een nieuwe installatie in mijn Z3 roadster ingebouwd met een geweldig resultaat!

In eerste instantie wilde ik ook alleen speakers uitwisselen, maar nadat ik bij de shop een aantal nieuwe exemplaren heb geprobeerd (met een slecht resultaat) kon ik de volgende conclusie trekken.

De bedrading van de standaard radio zat er nog in en dat betekende in mijn geval dat er een filtersetje in zat die de frequenties voor mid, tweeters en woofer filterde. Bij de speakers vooronder kwamen dus bijvoorbeeld alleen de mid-tonen terecht! Dus welke 2-weg speaker ik hier ook probeerde, het geluid werd niet beter!.

Omdat ik niet wist wat voor specs het filtersetje had heb ik besloten om nieuwe bedrading te (laten) trekken naar zowel tweeters in deuren als naar vooronder. De bedrading van de subwoofer is niets mee gedaan.

Vervolgens heb ik een composetje van Infinity (REF5000) er in gezet, dat zijn dus mid/low speakers 13cm vooronder en tweeters in de deur met bijbehorend filtersetje.

Dat aangesloten op de "front" aansluiting van mijn Pioneer 4x50 mosfet MP3 speler een geweldige combinatie. Helemaal omdat je op alle 4x50 mosfets van Pioneer direct (zonder versterker dus) een subwooferuitgang hebt door de achteruitgangen te bridgen en zodoende een 70W uitgangssignaal krijgt! Precies goed voor de subwoofer die standaard in mijn Z3 zat (= ook 13cm). Daarbij kun je de drempelfrequentie van de subwoofer ook nog met de Pioneer instellen (bij mij nu 80hz).

Zelfs als ik met kap open 140 rijd klinkt de muziek nog goed!!!

Kosten:

Pioneer 4x50 mosfet 5600MP circa 300 euro

Infinity composet 189 euro (los), bij mij incl. monteren en bedrading opnieuw laten trekken 250 euro.

Als je het wilt horen, 6 juni zijn we weer van de party, dus schiet me dan maar even aan.

Succes en groeten, Remco.

PS Infinity klinkt misschien onbekend, maar is wel degelijk een topmerk, net als bijvoorbeeld Boss. Over Bose en JBL hoor ik juist op het gebied van car-audio niet zulke goede verhalen, maar dat is dus wat ik hoor...

Link naar reactie

beste rem,

waar heb je dit laten inbouwen? Ik ben zelf al een tijdje op zoek naar een goeie inbouwer om de standaard speakers en bedrading te laten vervangen, heb een gelijkwaardige radio (DEH-P77MP) alleen helaas nog geen subwoofer en fatsoenlijke speakers.

bvd

GrtZ

David

Link naar reactie

mee?

Beetje late reactie....maarrehh ik heb een keer een

proefrit gemaakt in een NSX waar ook een Bose instalatie

in zat maar ik vond het geluid net zo ruk als onze standaard

speakers. De eerlijkheid gebied te zeggen dat dat natuurlijk

wel een auto van 10 jaar oud was dus misschien ook een

verouderde stereo. En dus zijn ze misschien in de tussentijd beter

geworden......en dus heb je eigenlijk niet zo veel aan deze

informatie :(:lol:

In mijn Alfa (van 2002) zit ook een Bose pakket, maar dat is dus echt wel een stuk beter dan dat standaard BMW spul. Ik moet zeggen dat het standaard spul in de Alfa ook al prima was, maar ik wilde graag een subwoofer. ^_^

Ik moet wel zeggen dat het tegenviel toen ik zag dat het Bose pakket coaxiale speakers gebruikte :( En dat die tweeter grilletje met "Bose" erop gewoon leeg waren :rolleyes:

Maar het geluid is goed en je kunt de radio helemaal open gooien, zonder vervorming te krijgen B)

Link naar reactie

Hai David!

Heb ze in laten bouwen bij at-audioshops.com alhoewel ik niet supertevreden ben over het inbouwen zelf. Laten we het er maar op houden dat het de eerste Z3 voor ze was en dat het bij de volgende beter gaat. Ik heb ook goede verhalen over esrij.nl gehoord maar ken ze verder niet.

Weet niet waar je woont, maar zoals je ziet beide in het noorden van NL.

Groeten, Remco.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Heb bij mij ook nu de 16cm speakers voorin zitten, Pioneer compo system, de laatste die er nog waren, schijnt nu heel veel 16,5 cm te zijn geworden.

Paste zonder problemen, alleen inderdaad de kunststof ring van de afdekkap eruit gesneden en een beetje schuim weggehaald. De BMW Tweeter heb ik laten zitten, komt nog een keertje aan de beurt als ik meer tijd heb.

Klinkt nu samen met de actieve subwoofer van blaupunkt op de BMW traffic pro best aardig :D

groetjes,

Pierre

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in