Ga naar inhoud

Nikasil in de M52 motor


DJLeonardo

Aanbevolen berichten

Ik had een tijdje geleden een Maserati. Daarin zat een aluminium blok. De bussen in dat blok worden versterkt met Nikasil, een coating van nikkel en silicium. Het is heel hard en licht en glijd beter in combinatie met olie. Het probleem is dat het niet tegen zwavel kan. Wat helaas altijd wel een beetje in benzine zit.

Het gevolg is dat het de nikasil coating wegrot en er gewoon olie lekt, de compressie afneemt enz. Geen leuk verhaal dus. Er ontstaat karterdruk en de olie spuit gewoon dwars door de turbo schoepen het luchtfilterhuis is in.

Nu lees ik dus net dat de M52 blokken ook een tijdje een Nikasil coating hebben gehad, maar dat BMW het probleem zag en weer terug is gegaan naar het gebruik van Alusil. Het probleem is nu dat de motor in de M52 al in '94 in de e36 werd gebruikt en ergens in 96/97 is mijn auto gemaakt. Maar ik weet niet wanneer het gebruik van de Nikasil motor is opgehouden.

bron 1

bron 2

morgen ochtend hang ik aan de telefoon met de dealer, maar iets zegt mij dat zij het ook niet gaan weten.

Nog iemand suggesties? :rolleyes:

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Op www.bimmer.info lees ik: Steel liners were introduced into production at Week 10 in 1998, i.e. March 1998. Cars built before then will have Nikasil liners.

Als ik even doorzoek:

Continental Europe (through essentially not getting high sulphur fuel) appears to be largely unaffected by the Nikasil problem: it would appear that they did not suffer from imports of high sulphur fuel. I have not heard of any problems with Nikasil cars on the Continent, nor have I found any reference to any difficulties.

Ik maak me dus weinig zorgen.

Link naar reactie

BMW Nederland gebeld:

inderdaad een Nikasil auto. Er gold een garantie regeling voor Amerikaanse en Israelische Nikasil auto's. De M52 is alleen nooit in de US geweest. Volgens de helpdesk gold het probleem dus inderdaad voor de slechtere benzines, en dus niet de europese. Octaan getal 90 en lager zou een gevaar kunnen zijn.

De tijd zal het leren.... :blink:

Link naar reactie
BMW Nederland gebeld:

inderdaad een Nikasil auto. Er gold een garantie regeling voor Amerikaanse en Israelische Nikasil auto's. De M52 is alleen nooit in de US geweest. Volgens de helpdesk gold het probleem dus inderdaad voor de slechtere benzines, en dus niet de europese. Octaan getal 90 en lager zou een gevaar kunnen zijn.

De tijd zal het leren.... :blink:

:fez: en goed in de verse motorolie houden !! :lol:

Link naar reactie

Je kunt Nikasil cilynders wel repareren door ze eerst de oude laag weg te halen m.b.v. electrolyse van een nieuwe laag te voorzien. daarna worden ze weer gehoond (uitgefreest als het ware) en dan heb je weer nieuwe. Dat proces is geloof ik wel ietwat kostbaar.

Nikasil schijnt ook veel te worden gebruikt in blokken voor motorfietsen. Ik ben alleen nog geen nikasil reparatie bedrijf tegengekomen voor de auto-cylinders. Er was toen ik de Maser had ook sprake van om dat te doen maar toen heb ik de auto toch maar teruggebracht :blink:

Het schijnt ook voor Porsches gebruikt te worden/zijn geweest Weet jij dat Ruud? Had die van jou dat ook?

Link naar reactie

Dat bedoel ik, BMW heeft geen officiele recall gedaan voor alle motoren.

Op de "niet officiele" site die jou van informatie voorziet wordt gesteld

Unfortunately for BMW, the USA and the UK are two of these areas. These also happen to be two of BMW's largest markets! Incidentally, Germany and Continental Europe appears to be largely unaffected by the Nikasil problem

BMW AG heeft voor Europa geen uitspraken gedaan over vervanging......... moet ik nog verder mijn kop in het zand steken?

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.