Ga naar inhoud

How to Vanos seals revisie S50B32?

RicoBe

Aanbevolen berichten

Beste mede-forummers!

Is er hier interesse in een aangevulde how to voor het vervangen van alle pakkingen en O ringen van de dubbele Vanos (S50B32 motor)?

De Beisan gids is top, maar zou ik voor de toekomst aanvullen met een paar aandachtspunten (ik heb net de procedure doorlopen, vandaar 🙂 )

Als er interesse is, kunnen we het hier neerzetten?

Ik hoor het wel!

• Like 1
Link naar reactie
Geplaatst: (aangepast)

Allereerst, zie de volgende link voor de al goede gids: https://beisansystems.com/euro-s50-double-vanos-procedure-e36/

Voor degenen die een ander type motor hebben, op de Beisan Systems site staan ook de procedures voor andere types!

Als je deze gids volgt, goed oplet, en je gezonde verstand gebruikt, dan kom je al een heel eind!!!
Maar ik heb wel een paar aanvullingen / verbeteringen op deze gids:

1. "Fan and shroud removal"

Dit staat niet in de Beisan gids beschreven, maar gaat ongeveer als volgt.

a. Haal de gebogen zij kappen links en rechts van de ventilator kap af (zitten vast met elk 1 plastic pinnetje met dopje). De rechter kap kan wat moeilijker eruit komen, hier heb je weinig plaats o.a. door het luchtfilter huis
b. Zet de 32 mm sleutel en het speciale gereedschap om de poelie tegen te houden op de boutjes van de poelie. Hou de "tegenhoud-sleutel" goed vast en geef met een moker een goede tik op de 32 mm sleutel; let op de schroefdraad is links dus je raakt de 32 mm sleutel aan de linker kant! (gezien vanaf voorzijde auto)

c. Haal de kap van de ventilator los; bovenaan links en rechts zit aan iedere kant 1 plastic pinnetje met dopje

d. Schroef de ventilator van de as; nogmaals denk eraan rechtsom is hier los!

e. Haal de ventilator met kap en al in 1x uit de auto. Hou het slangetje bovenaan de radiator in de gaten; ik had deze uit de nokjes geklikt zodat ik hem voorzichtig kon bewegen en hij niet in de weg zat. Veel guides of Youtube filmpjes zeggen dat die slang los moet, maar dat was in mijn geval niet nodig en ging prima zonder deze los te halen

2. Motor met krukas op bovenste dode punt (TDC) stellen (hoofdstuk "Adjust crankshaft pulley to align TDC marks")
Als je de krukaspoelie met de grote ratel + speciale dop draait tot op de markering TDC, en je stelt vervolgens je nokkenassen volgens de Beisan gids, dan kan het zijn dat je krukas weer wat verdraaid is en toch wel flink naast TDC staat. In mijn geval heb ik daarna de krukaspoelie weer terug gedraaid tot op TDC en vervolgens de nokkenassen weer beetje bijgesteld. Door dit 1 of 2x te herhalen zover nodig, krijg je de setting precies goed zoals in de gids beschreven. In mijn geval lukte dit niet in 1x.

3. Markeren van positie van solenoids aan de voorzijde van de Vanos met stift
Je doet dit volgens de gids al vroeg in het proces (in ieder geval vóórdat de solenoids uit de Vanos worden genomen), maar later ga je alles goed schoonmaken met remmenreiniger. Dan bestaat het risico dat je de markeringen uitveegt. In mijn geval heb ik steeds opnieuw het streepje op dezelfde plek gezet met stift om ervoor te zorgen dat ik het niet per ongeluk uitveegde. Een foto maken voordat je de solenoids eruit pakt helpt ook goed!
image031-5.jpg?resize=512%2C384&ssl=1

4. Uitnemen van de solenoids uit de Vanos
De Beisan gids schrijft voor dat de solenoids gelijktijdig met een platte schroevendraaier uit de Vanos gewipt kunnen worden. Bij de onderste solenoid heb je echter weinig plaats, daar loopt ook de bedrading van de bovenste solenoid langs. Als je daar met een schroevendraaier tussen gaat zitten, loop je het risico dat je de kabel beschadigt. Zie foto hieronder. Ik heb daarom voorzichtig eerst de bovenste solenoid losgewipt zodat daar wat plek ontstaat. Via de ontstane ruimte dan met de schroevendraaier ook de onderste er zo uitgewipt. Daarmee geen risico dat je de kabel beschadigt.
image034-5.jpg?w=640&ssl=1

5. Bij het stellen van de nokkenassen op de markeringen, nadat je de Vanos van het blok hebt gehaald, is het erg belangrijk dat het Vanos tandwiel in het nokkenastandwiel blijft. Met name aan de inlaatzijde. Als je de nokkenas te ver doorstelt naar links, dan dreigt het Vanos tandwiel in zijn geheel uit het nokkenastandwiel te komen. Als dat gebeurt, ben je de timing instellingen van je motor kwijt! Hou dat dus goed in de gaten als je je nokkenassen verdraait. Het moet er zo uitzien:
image064-3.jpg?resize=512%2C384&ssl=1

6. Bij het loshalen van de Vanos van je blok moet je meteen zorgen dat je met je vingers de oliepompschijf en lager tegendrukt. Bij mij zat deze los en viel linea recta uit de Vanos. Het was nogal een rotklus om die schijf en lagers terug in de Vanos te krijgen.
Uiteindelijk bleek dat de zwarte plastic ring die de oliepompschijf tegen moet houden in erg slechte staat was. Het is erg belangrijk dat deze goed zit en goed functioneert anders kan de hele pomp eruit komen of gaan slippen over de pomp nokken aan het nokkenastandwiel. De plastic ring is niet los te krijgen bij BMW, maar wel bij Vanosrepair.nl. De oliepompschijf hoort een beetje off-center in zijn lagers te liggen, niet precies in het midden. Zorg dat je alles terugplaatst zoals het zat, ook zodat de schijf zodanig gedraaid zit dat deze netjes over de nokjes vallen.
image170.jpg?w=512&ssl=1

Op de foto hierboven zie je de zwarte plastic ring die met een circlip in de behuizing gehouden wordt. Deze plastic ring in combinatie met circlip moet de oliepompschijf op z'n plek houden.
Inspecteer deze als je de Vanos los hebt, als hij vervormd of beschadigd is (in mijn geval BEIDE), bestel dan een nieuwe. Kost een tientje en is een belangrijk onderdeel. De Beisan gids vermeldt hier niets over!

7. Als je het oliedrukventiel aan de rechterkant van de Vanos helemaal eruit schroeft, moet je volgens de gids de onderste O-ring doorsnijden met een mesje. Ernaast zit een plastic ringetje. Dit ringetje moet je NIET doorsnijden. Maar schrik niet, het ringetje heeft af fabriek al een opening/spleetje. Ik was bij het doorsnijden bang dat ik het ringetje ook had doorgesneden, maar dat hoort zo. De gids vermeldt hier maar heel terloops iets over.
Het ringetje moet overigens aan de bovenkant van het ventiel (dikke zijde) geplaatst worden, daaronder komt de O-ring.
Zie foto:
image150.jpg?resize=512%2C384&ssl=1

8. Vastschroeven olieleiding nadat de Vanos is teruggeplaatst op het blok
De moer van de olieleiding gaat NIET helemaal in de Vanos. Het lijkt alsof deze nog verder kan, maar dat is niet zo. Vast = vast, niet te vast.
image219.jpg?resize=512%2C384&ssl=1

9. Installeren klepdekselpakking
Vóórdat je de (nieuwe) klepdekselpakking weer op het blok plaatst als de hele Vanos weer op het blok zit en alles netjes is gemonteerd, doe je eerst vloeibare pakking op een aantal punten, namelijk:
- Links en rechts waar de Vanos brug het blok raakt (voorzijde motorblok, op de hoeken)
- Aan de achterzijde van het motorblok heeft de pakking twee halve maantjes. Die halve maantjes heb ik op het motorblok beide ingesmeerd met vloeibare pakking. Dit is overigens ook zoals vermeld in de TIS info van BMW zelf en óók in de Bentley bijbel. De Beisan gids vermeldt dit niet.

10. Terugplaatsen klepdeksel
De klepdeksel wordt gemonteerd met in totaal 20 bouten; 16 langs de buitenzijde rondom; 4 in het midden.

Alle bouten hebben een rubberen schijf die op de bouten zit (achter het nokje op de bout).
Vervang voordat je het klepdeksel terugmonteert, alle rubberen schijfjes! Deze voorkomen trilling van het klepdeksel en zorgen voor extra dichtheid / anti-lekkage!
De rubbertjes zijn origineel bij BMW erg duur (iets van ruim € 7 per stuk!) maar bij Schmiedmann kun je dezelfde kwaliteit rubbertjes voor nog geen €1 per stuk krijgen (zoek gewoon even op onderdeelnummer dan vind je ze gelijk).
Het is best een rotklus om de oude rubbertjes van de bouten te halen en de nieuwe erop te krijgen. Ze zijn stevig/sterk en je krijgt ze bijna niet over het randje op de bout... Maar met geduld en een paar mooie woorden lukt het wel. Gebruik een kleine platkopschroevendraaier of haakse pick als hulpmiddel. Hieronder een foto van hoe de bout eruit hoort te zien en hoe de rubberen schijf erop zit. Haal de bouten erg voorzichtig los en zet ze ook erg voorzichtig weer vast; blijkbaar is het schroefdraad op de bout of - erger nog - in je blok, makkelijk te strippen en dan ben je ver van huis...
BMW Genuine Valve Cover Bolt With Seal 6 X 42.5 Mm Z 3 E 65 E 66 E 39 E 38  E 36 E 30 for sale online | eBay

Als er vragen zijn van mede-forummers, laat het weten!
Doe met deze extra tips je voordeel 🙂

aangepast door RicoBe
  • Thanks 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in