Ga naar inhoud

Welke motor meest betrouwbaar ?


Aanbevolen berichten

Hallo,

Ik sta voor een dilemma moet kiezen tussen z4 3.0 e89 bwj 2009 191.000 km 

Of het zelfde model maar een 2.5 met 146.000km de km bij 3.0 schrikken mij af maar rijd ook wel vlotter moet ik zeggen aub feedback en ervaring zou welkom zijn avast bedankt . M.M

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Ik heb deze post even afgesplitst van het E85/86 draadje over betrouwbare motoren waar deze oorspronkelijk in geplaatst was.

 

Bij mijn weten ontlopen de E89 23i en 30i elkaar weinig qua betrouwbaarheid. Ik ga er trouwens gemakshalve vanuit dat die 30i ook uit 2009 is. Beide zijn atmosferische motoren met grotendeels dezelfde techniek. Van die 50 dkm meer of minder zou ik an sich ook niet extreem onder de indruk zijn: je koopt hoe dan ook een oude auto (15-16 jaar) met een aanzienlijke kilometerstand. Koop ik ook graag hoor, daar niet van, maar dan moet je wat mij betreft veel meer kijken naar de onderhoudsgeschiedenis:

 

  • zijn beide auto's aantoonbaar op zijn minst volgens de door BMW voorgeschreven intervallen onderhouden?
  • Kun je voor beide auto's los van de makkelijk te vervalsen stempels in het onderhoudsboekje meer inzicht krijgen in wat er daadwerkelijk aan gedaan is met facturen?
  • Zijn voor beide auto's los van de motor ook andere mogelijke verslijtdelen (onderstel, remmen, etc.) fatsoenlijk bijgehouden en mogelijk al integraal vervangen, of niet? Zijn bekende zwakke plekken (lekkende achterlichten. afhankelijk van het type velg: scheurende / verwerende velgen) aangepakt of nog niet?
  • Zijn beide auto's los van de motor hetzelfde uitgerust en hebben ze dezelfde opties die jij wel / niet nuttig vindt?
  • Hebben de auto's nuttige upgrades gekregen of juist upgrades die je ongedaan wilt maken of zijn ze 100% standaard?
  • Wat is de totaalconditie van beide auto's?
  • Zijn beide auto's schadevrij?
  • Hebben beide auto's een enkele eigenaar of juist 14 eigenaren waarvan 10 leasemaatschappijen gehad?;
  • Etc., etc.

 

Ik zou me verder afvragen hoe lang jij de auto verwacht te houden: als je er bij de 3.0i nog 10 dkm bijdrukt dan valt die voor sommige geïnteresseerden automatisch buiten hun zoekcriteria (> 200 dkm). Met die 2.3i loop je met 10dkm erbij dat risico minder. Als je daarentegen verwacht de auto langdurig te behouden en de restwaarde je minder uitmaakt, dan zou ik als bovenstaande vragen een gelijk beeld opleveren lekker kiezen voor waar jij verwacht het meeste plezier aan te hebben. 

 

Kortom: genoeg huiswerk, maar ik zou me niet blindstaren op 50 dkm.

Link naar reactie

Helemaal mee eens, kilometerstand is niks om je druk over te maken en zeker niet bepalend bij oudere BMWs.

 

Als het om >15j oude auto's gaat koop ik veeel liever een auto met 400dkm met een enthousiaste 1e of 2e eigenaar die perfect onderhoud en veel liefde gaf, dan een auto met 150dkm met 6 eigenaren waarvan de laatste hem aftrapte en op onderhoud bezuinigde.

 

Een vriend van me had vorig jaar 600dkm op z'n 5-serie staan, ik heb er nog een lange rit mee gemaakt en hij rijdt subliem en supercomfortabel. Hij is heel precies en doet veel preventief onderhoud, degene die van hem een auto koopt heeft per definitie eentje in topstaat ongeacht kilometerstand.

 

Gewoon heel goed de auto inspecteren op alle bekende punten om te oordelen of de auto veel liefde heeft gehad. Motorisch weinig verschil tussen de motoren die je vermeld, waarbij de 2.5i op zichzelf een prima motor is maar totaal niet spectaculair. Als je een solide smoothe motor wilt, prima. Maar als je een bijzonder powertrain zoekt, kijkt dan even verder. Of, voor de echt leuke beleving, een E85 3.0i of Z4M.

Link naar reactie

Ik zou ook voor de pk’s gaan (mits de auto goed onderhouden is) want daar kan je nooit te veel van hebben. 
Staat van onderhoud is wel echt belangrijk. Ik heb mijn 2009 e89 gekocht met 260k op de teller (en gedocumenteerd onderhouden) en die voelde frisser / minder moe aan als de f11 van 2011 met 210k die ik toen ook had (die ik vanaf 130k bij de bmw specialist voor alles liet onderhouden dus was ook gewoon een prima wagen). 

Ik heb de 2.5i en qua vermogen is het wel duidelijk de instapper. 

Link naar reactie

De 2.5 heeft last van verkeerd gekozen olieafvoergaatjes in de zuigers. Die de olie afvoeren van de olieschraapveren. Bij de 3.0 is dat wel op orde. Met dus minder kans op hoog olieverbruik door verkoling van de schraapveren.

 

Ik heb de 3.0 en vind het icm de (slome vlg sommige) 6 traps ZF automaat een heel fijne combinatie. Het kan altijd harder maar dit gaat ook al zo snel als je even niet oplet.

 

Ik heb nu (pas) 150k op m’n 2010 en ik merk geen verschil met toen ik ‘m kocht met 50k 6 jaar geleden. Het enige extra behalve een oliebeurtje om de 15k km waren de bougies bij 80k, die ga ik volgende beurt weer doen. Verder niets! Geen waterpomp, oliepomp, zelfs de multiriem zit er al 100.000km op minimaal want ik weet niet wanneer die voor t laatst gedaan is. Ik heb m al in huis maar bij de laatste beurt lekker laten zitten, nog als nieuw. In kofferbak gelegd.

Link naar reactie
  • 4 weken later...

Ik heb nu een N53 23i ZE E89. Heerlijke auto! Maar het kriebelt toch om te upgraden naar een 35i of 35iS. Volgens mij zit hier het N54 blok in, toch?

Ik lees van alles op internet over dit N54 blok. En helaas niet allemaal positief. Maar hoe kijken de echte ervaringsdeskundigen hier tegenaan? Hoe staat het met de betrouwbaarheid van dit blok? En met de onderhoudskosten (begrijp me niet verkeerd, ik weet dat een >10 jaar oude auto met dikke motor niet goedkoop is, het is geen Toyota Aygo, zeg maar 😉)

Link naar reactie
Op 09/02/2025 om 19:48, caroden zei:

Ik heb nu een N53 23i ZE E89. Heerlijke auto! Maar het kriebelt toch om te upgraden naar een 35i of 35iS. Volgens mij zit hier het N54 blok in, toch?

Ik lees van alles op internet over dit N54 blok. En helaas niet allemaal positief. Maar hoe kijken de echte ervaringsdeskundigen hier tegenaan? Hoe staat het met de betrouwbaarheid van dit blok? En met de onderhoudskosten (begrijp me niet verkeerd, ik weet dat een >10 jaar oude auto met dikke motor niet goedkoop is, het is geen Toyota Aygo, zeg maar 😉)

 

Bij elke willekeurige motor kun je internetforums induiken en horrorverhalen lezen. Vooral niet te veel aandacht aan schenken, kijk naar de feiten en (indien beschikbaar) de statistiek. Let wel, als bij een bepaald type motor 0.5% faalt binnen de 200dkm, dan staan de forums (terecht) roodgloeiend maar heb je nog steeds 99.5% kans op een probleemloze motor. Of 99.95 als je je research goed doet - met name hoe de vorige eigenaar er mee om is gesprongen.

 

Nu zijn er ook motoren die echt bovengemiddeld problemen hebben, bij BMW is dat bijvoorbeeld de N63 1e generatie, dus b.v. de F10 550i, F06 650i of F01 750i. Die motoren zou ik een leek niet snel aanraden. Met name omdat de reparaties ook echt heel erg tijdrovend/duur zijn aan de N63.

 

Vrijwel alle 6-cylinder motoren van BMW zijn in de basis best goed. Er zijn wel dure reparaties mogelijk, bij b.v. de piezoinjectoren weet je dat ze een keer aan de beurt zijn.

Bij de N54 geldt zoals altijd: Goed onderhouden en netjes bereden? Vrees dan niet. De N55 wordt wel beschouwd als ietsjes robuuster, is ook mijn eigen ervaring, maar ik zou een N54 zeker niet laten staan als je je huiswerk goed gedaan hebt.

 

N54 bekende zaken die bovengemiddelde aandacht nodig hebben (dat betekent dus NIET dat het allemaal stuk gaat, slechts iets verhoogde kans): Hogedrukpomp, carbon afzetting, "belt slip" en turboproblemen.

 

Als je er bang voor bent, gewoon €1000 a €2000 achter de hand houden just in case. Lekker rijden met die bak, lief zijn voor de auto dan is ie ook lief voor jou.

Link naar reactie

Je hebt nu een N52B25. Wil je iets betrouwbaarder, zoek dan een N52B30 haha. 

 

Geen turbo gezeik, geen koolafzetting gezeik (indirecte inspuiting) geen hogedruk brandstofpomp gezeik, geen piezoinjectorengezeik. Gewoon een ouderwets goede motor.

Link naar reactie
Op 11-2-2025 om 20:43, timewa zei:

 

Bij elke willekeurige motor kun je internetforums induiken en horrorverhalen lezen. Vooral niet te veel aandacht aan schenken, kijk naar de feiten en (indien beschikbaar) de statistiek. Let wel, als bij een bepaald type motor 0.5% faalt binnen de 200dkm, dan staan de forums (terecht) roodgloeiend maar heb je nog steeds 99.5% kans op een probleemloze motor. Of 99.95 als je je research goed doet - met name hoe de vorige eigenaar er mee om is gesprongen.

 

Nu zijn er ook motoren die echt bovengemiddeld problemen hebben, bij BMW is dat bijvoorbeeld de N63 1e generatie, dus b.v. de F10 550i, F06 650i of F01 750i. Die motoren zou ik een leek niet snel aanraden. Met name omdat de reparaties ook echt heel erg tijdrovend/duur zijn aan de N63.

 

Vrijwel alle 6-cylinder motoren van BMW zijn in de basis best goed. Er zijn wel dure reparaties mogelijk, bij b.v. de piezoinjectoren weet je dat ze een keer aan de beurt zijn.

Bij de N54 geldt zoals altijd: Goed onderhouden en netjes bereden? Vrees dan niet. De N55 wordt wel beschouwd als ietsjes robuuster, is ook mijn eigen ervaring, maar ik zou een N54 zeker niet laten staan als je je huiswerk goed gedaan hebt.

 

N54 bekende zaken die bovengemiddelde aandacht nodig hebben (dat betekent dus NIET dat het allemaal stuk gaat, slechts iets verhoogde kans): Hogedrukpomp, carbon afzetting, "belt slip" en turboproblemen.

 

Als je er bang voor bent, gewoon €1000 a €2000 achter de hand houden just in case. Lekker rijden met die bak, lief zijn voor de auto dan is ie ook lief voor jou.


Dank je wel voor de uitgebreide reactie! Ik heb indertussen contact gehad met de BMW specialist die mijn huidige Z4 in onderhoud heeft en hij gaf aan eigenlijk wel fan te zijn van het N54 blok. Zeker als de km.stand niet te hoog is en er een goede onderhoudshistorie is. Ik heb wat auto's op het oog met max. 130K-140 op de teller dus dat is zeker niet te hoog. 

En geld hou ik zeker altijd achter de hand. Er kan bij mijn huidige Z4 ook altijd iets gebeuren. Het blijven toch auto's die op leeftijd raken.

Anyway, ik ben gerustgesteld en ga lekker op zoek. Alhoewel ik de Z4 weer lekker gepoetst heb en na een heerlijk ritje ik toch weer ging twijfelen. Want mijn 23i rijdt fantastisch en is in topstaat.

Op 12-2-2025 om 05:37, Ewout zei:

Je hebt nu een N52B25. Wil je iets betrouwbaarder, zoek dan een N52B30 haha. 

 

Geen turbo gezeik, geen koolafzetting gezeik (indirecte inspuiting) geen hogedruk brandstofpomp gezeik, geen piezoinjectorengezeik. Gewoon een ouderwets goede motor.


Ja, heb ik ook aan gedacht. Ik zou er eens in moeten rijden of de 50pk extra de moeite waard zijn om mijn prachtige Z4 voor in te ruilen 😅

Link naar reactie

Een 23i rijdt lekker smooth en is in principe voldoende, zeker voor een comfortabele rit. Maar het is niet echt een spannende motor. Als je wat meer spektakel en vuurwerk wilt dan is upgraden wel een idee.

 

Maar zo te horen kun je alle tijd nemen om iets geschikts te zoeken, dat is altijd goed. En houd er bij de zoektocht rekening mee dat km stand heel weinig zegt, zeker bij dit soort oudere auto's. De optische staat en staat van onderhoud zijn veel relevanter. Succes!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.