Ga naar inhoud

M54B30 geeft niet altijd het volle vermogen.


BasZ4e85

Aanbevolen berichten

Ik heb de laatste weken last van inhouden van de motor.

als ik rustig rij merk ik er niks van.

het inhouden gebeurt vooral als ik wat meer gas geef. 
Mijn garage denkt dat dit door het tanken van E10 komt.

Ze adviseren e5 te tanken en dan zal het overgaan.

ik heb zelf ook flink wat gelezen over mogelijke problemen met de MAF.

Nu heb ik laatst de stekker van de maf losgetrokken terwijl de motor draaid.

De motor bleef gewoon lopen.

betekend dit dat de MAF inderdaad niet meer werkt?

 

aangepast door BasZ4e85
Link naar reactie

Dat van de brandstof is grotendels een fabeltje. Tenzij je auto meer dan een jaar stil heeft gestaan met oude brandstof in de tank zal dat je problemen niet veroorzaken.

De MAF zou de oorzaak kunnen zijn, maar vaker nog komen problemen als deze door een vacuumlek waardoor de motor valse lucht trekt. Controleer de  luchtslangen tussen de MAF en het motorblok eens op scheuren.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Heb je ook gereden met de stekker los? Als ie dan goed is, is het de LMM die aan vervanging toe is. (dat was het bij mij in ieder geval, een paar jaar terug, met een M54B22) Anders denk ik idd ook aan valse lucht. Brandstof lijkt mij ook flauwekul, tijd voor een betere garage😋

  • Thanks 1
Link naar reactie

Bij mij overduidelijk een overleden LMM, stekker los liep ie prima. LMM vervangen probleem opgelost, ik tank altijd Euro 95, mijne loopt er prima op. Maar 98 tanken is ook prima toch?

Link naar reactie
3 uren geleden, BasZ4e85 zei:

Bedank voor de berichten.

Ik heb inderdaad ook met de MAF stekker los gereden. Ik voel geen verschil.

Dus jullie tanken gewoon E10?

 

 

Als de auto zonder MAF hetzelfde doet is deze defect ja. Maar ik zou dan wel verwachten dat deze flink wat beroerder loopt dan enkel wat inhouden? De motor gaat immers in een soort noodloop.
Die dealer prijzen zijn wel erg stevig. Bij autodoc staan ze vanaf €45, bijna een factor 10 goedkoper. Voor dat prijsverschil zou ik het op zijn minst proberen.

Wat brandstof betreft: volgens BMW zijn alle modellen vanaf 1992 geschikt voor E10, mits deze natuurlijk ook geschikt waren voor Euro95. Voor een aantal M modellen geldt dat je sowieso eigenlijk 98 moet tanken vanwege de hoge compressie en het octaangehalte. Zelf rij ik met mijn M54B30 al op E10 sinds het in Duitsland verkrijgbaar is (>10 jaar) en gedurende het winterseizoen blijft het ook tot 6 maanden in de tank zitten voor ik weer langs de pomp ga. Levert geen enkel probleem op.

  • Thanks 1
Link naar reactie

Auto gaat inderdaad in noodloop, maar er was in mijn geval normaal mee te rijden. Stekker erin liep ie niet eens meer stationair, sloeg af. Kon er maar met moeite/niet meer mee rijden. 
Mooiste zou natuurlijk zijn als je een goeie MAF/LMM kunt proberen. Maar OEM zou ik zeker niet doen, er is genoeg vergelijkbaars voorhanden. Ik zou de rekening even op moeten zoeken, maar 400 heb ik er zeker niet voor betaald, nog niet eens de helft volgens mij.

Link naar reactie

Als je de rekening nog kan vinden met het typenummer van de MAF dan hoor ik het graag. Ik lees ook vaak dat het verbruik flink omhoog gaat als de MAF niet goed werkt. Daar heb ik dan weer geen last van.

De boardcomputer geeft 7,4 op de 100 aan.

hieronder een foto van mijn LMM. Kunnen jullie zien of dit een originele is?

 

 

IMG_0423.png

aangepast door BasZ4e85
Link naar reactie

Rekening was 130 ex, en er zit nu bij mij een Hella 8ET 009 142-02 in. ("Made in China" 😄) LMM die je toont is de originele. Wat de BC zegt is prachtig natuurlijk, maar uiteindelijk telt voor mij dat als ik 550km heb gereden met 50 liter benzine die 7.0 die de BC aangeeft bij mij ineens eigenlijk 9.0 is. Maar reken vooral hoe je wil, ik geloof alleen de tijd in boordcomputers. 😉

aangepast door 330dM
Link naar reactie

De foto die je eerder plaatste is een Siemens, maar er is hier niet zoiets als "origineel" denk ik, ene keer koopt BMW een partijtje in bij Siemens, dan bij VDO, dan weer bij Hella. Ze lijken voor vervanging inderdaad vooral VDO te gebruiken.

Link naar reactie
16 uren geleden, BasZ4e85 zei:

Bedankt voor je bericht 330dM.

Ik kan die van jou voor mijn Z4 niet vinden maar ik kom wel deze tegen op verschillende sites.

prijzen tussen de 200 en 300 euro.

VDO lijkt mij de originele?

 

 

 

IMG_8137.jpeg

Niet vinden? Ik heb nota bene een linkje in mijn vorige bericht geplaatst...
Die bij autodoc zouden vziw compatibel moeten zijn met jouw auto.

Link naar reactie

Ik heb de link nog een keer aangeklikt maar deze zijn niet voor mijn Z4 geschikt. De aansluiting komt niet overeen. Ik heb daarna op OEM nummer 13 62 7 566 983 gezocht

en dan krijg ik wel de juiste LMM.

 

 

aangepast door BasZ4e85
  • Like 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.