Ga naar inhoud

Gebroken boutje differentieel flens aandrijfas


Aanbevolen berichten

Beste mede-forummers!

 

Vandaag kwam ik erachter dat helaas een boutje is afgebroken van de rechterflens aan het differentieel waar de aandrijfas op zit gemonteerd.

 

Zie bijlage voor een foto.

Het gaat om de binnenste flens waar de 8 M8 bouten in zitten. Een daarvan is kapot. Er lekt wat differentieel olie langs die plek (niet veel).

 

Ik ben zelf redelijk technisch maar om te beoordelen of deze klus goed zelf te doen is heb ik een instructie nodig. Iemand die weet hoe dit vervangen moet worden? En die mij kan voorzien van heldere instructies? Waar op te letten etc.?

20240626_201909.jpg

20240627_213949.jpg

aangepast door RicoBe
Link naar reactie

't Mooiste zou zijn om de hele flens los te halen, zodat je direct bij de bovenkant van de afgebroken bout uitkomt.

Kan je voldoende demonteren om een boor kaarsrecht in het boutgat te krijgen? Dat is eigenlijk wel het minimum om dit netjes op te lossen...

 

Je hebt meerdere opties:

  • inboren met kleine diameter kwaliteitsboor, bijvoorbeeld kobalt-gecoat (bij M8: ~4.5 mm max), daarna met een linkse tap het afgebroken stuk bout eruit draaien. Risico is dat het restje bout zó goed vast zit dat je tap afbreekt. Om dat risico te minimaliseren: na inboren de opening rijkelijk injecteren met kruipolie (géén 'alleskunner' zoals WD40, maar dedicated kruipolie!) en die goed tijd geven om in te trekken vóór je de tap indraait.
  • bout uitboren, ruimere draad tappen en een M8 helicoil inbrengen.
  • (alleen indien er na verwijderen flens een stompje bout uitsteekt) nieuwe bout op het stompje bout lassen, nieuwe bout nog extra verhitten en dan een nieuwe poging wagen.

 

aangepast door pimgmx
Link naar reactie

@pimgmx dankjewel voor de reactie!

Als ik het gebroken boutje vergelijk met de dikte van de flens, dan zou ik denk ik nog wel wat 'vlees' over moeten hebben van het restant van de bout wat ik dan met een griptang goed beet kan pakken en voorzichtig eruit kan draaien. Anders inderdaad een moer erop lassen en dan alsnog eruit draaien.

Ik wilde proberen te voorkomen met een tap/bit te werken of uit te boren om risico's op beschadigen van de binnenste schroefdraad te voorkomen, want dan ben ik verder van huis.

 

Ik ga het volgende week eens loshalen en kijken hoe het achter de flens eruit ziet.

 

Klopt de procedure zo ongeveer?

 

- Auto opkrikken

- 6 externe torx bouten van aandrijfas losdraaien met E12 dop

- aandrijfas loshalen en evt opbinden zodat deze niet op de grond valt

- Binnenste deel van de flens los tikken/wrikken

- flens kap losschroeven dmv de 6 M8 bouten (waarvan 1 afgebroken dus)

- Reparatie uitvoeren, alles schoonmaken en alles weer in omgekeerde volgorde monteren

 

Ik wil gelijk de keerring en O ring in de flens en de borgring waarmee de aandrijfas 'vastklikt' meevervangen. Hier heb ik op Youtube en andere fora nuttige info over gevonden.

 

Als ik het goed begrijp van andere fora, dan hoeft de vloeistof van het differentieel niet afgelaten te worden (deze is namelijk recent ook nog vervangen).

 

Even kijken of ik genoeg ruimte heb met de rechter uitlaatpijp die er langs loopt. Op het oog lijkt er genoeg ruimte te zijn, anders moet de einddemper plus het stuk pijp wat eraan zit ook nog eraf om ruimte te creëren.

 

Mis ik nog iets? Of zeg ik iets wat niet klopt?

 

Nogmaals dank!

Link naar reactie
15 uren geleden, RicoBe zei:

@pimgmxKlopt de procedure zo ongeveer?

Het is een eeuwigheid geleden dat ik aan een Z gesleuteld heb...

Volgens het Bentley servicemanual dat ik zojuist heb afgestoft en doorgebladerd is dat inderdaad de procedure. 

Hun advies is om na het losdraaien van alle relevante bouten en 'parkeren' van de aandrijfas de flens van het diff-huis af te duwen met een blok hout.

 

Als je wil: stuur me in een DM je mailadres, dan kan ik je de relevante pagina's mailen!

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Het is gelukt! Vandaag de aandrijfas losgehaald (externe torx bouten zaten behóórlijk vast...!), de flens er zo uit kunnen tikken. Het achtergebleven stukje van de afgebroken bout kon ik zo met de hand eruit draaien. Gelijk ook de keerring, borgring en O ring vervangen. Alles zit er weer netjes op en geen enkel druppeltje olie of nattigheid te bespeuren, ook niet na een stevige proefrit. De ////M kan er weer tegenaan!  @pimgmx nogmaals veel dank voor de info!!!

Voor de moderators: moet ik een verslagje maken van deze reparatie, misschien een mooie How-To kandidaat?

  • Thanks 1
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.