Ga naar inhoud

Hulp bij Japanse Z4 uit 2006


Moertjes

Aanbevolen berichten

Dit is mijn eerste post op dit forum en ik val gelijk met de deur in huis.

 

Sinds deze week staat er een Z4 uit 2006 op mijn oprit. Deze auto is uit Japan en daar zit hem gelijk de uitdaging.

 

Ik heb dus nog geen kenteken wacht nog op de uitnodiging van de RDW. Tot die tijd, een hele hoop vragen.

 

Zaken die mij al zijn opgevallen welke waarschijnlijk relevant zijn voor de RDW:

- Halogeen koplampen. Alles aan deze auto is Japans, dus het lichtbeeld zal 99% niet in orde zijn. Ik had nog gezocht naar een schakelaar in de lamp, zoals ik deze in sommige video's heb gezien, maar vooralsnog lijkt dat alleen om UK-auto's te gaan. Ik heb het in ieder geval niet gevonden. In het beste geval: aanpassen van bestaande koplampen. In het slechtste geval: andere koplampen

- Zijknipperlichten lijken in orde. Knipperen oranje.

- Mistachterlichten lijken niet te werken. In de auto is de knop er wel gewoon en deze brandt ook als ik het indruk, maar de lichten zelf dus niet.

- Claxon. Geen idee, maar RDW schijnt er wel naar te kijken.

- Uitlaatgeluiden. Het is een sportieve auto en zo klinkt de uitlaat ook, maar zit het binnen de marges die RDW hanteert?


Andere zaken, die waarschijnlijk niet relevant zijn voor de RDW, maar uiteindelijk wel aandacht nodig hebben:

- navigatie en radio zijn Japans. Is er een mogelijkheid om dit aan te passen?

- er zit een kastje bij de benen. Ik heb begrepen dat het een soort tolkastje is voor in Japan. Ook zijn er 2 blokjes bij de binnenspiegel. Ik heb een vermoeden dat deze bij elkaar horen. Deze zou ik het liefst compleet uit de auto willen. Zojuist is me ook opgevallen dat er een schakelaar direct onder het stuur zit. Geen idee waar dat voor dient.

- cabriodak opent en sluit niet mooi automatisch. Er gebeurt wel iets, maar heeft handmatige hulp nodig.

 

Ik zit zelf in het midden van het land en zoek dus eigenlijk een specialist die op redelijke afstand zit en me kan helpen deze auto gereed te krijgen, in ieder geval voor de keuring. En daarna de andere zaken, want die zullen ook aan de beurt moeten komen. Geen idee of er nog meer zaken zijn, want ik kan er niet mee rijden.

 

 

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Welkom op het forum.

 

Ik heb zelf mijn US Z4M ingevoerd middels keuring in Lelystad bij de RDW en heb dit soort zaken ook uitgezocht.

Mijn conclusie was dat er gelukkig weinig afwijkende onderdelen zijn, zo hebben de lampen gewoon het E keurmerk enzo en kun je, mits je alles goed programmeert/bedraadt, zonder dure nieuwe onderdelen door de keuring.

 

In mijn geval was het mistachterlicht wel aanwezig en de bedrading ook, maar ontbraken de schakelaar en indicator die ik dus heb omgebouwd.

Ook heb ik het instrumentencluster omgecodeerd naar EU waardoor veel functionaliteit en de km teller goed komen te staan. Dat was overigens wel veel puzzelwerk.

 

Lichtbeeld voor RHD/LHD is bij BMW meestal te stellen, maar voor halogeen weet ik het niet zeker, nooit gehad.

Op het circuit wordt een geluidsmeting gedaan, en mijn Z4M zat tegen de grens. Gelukkig was er een "Ferrari" loophole (don't ask) waarmee hij er doorheen kwam. Met een gewone M54/N52 motorisering zal het wel meevallen, die zijn minder luid dan een S54.

 

De radio is bij BMW in dit tijdperk volgens mij hardcoded qua radiobanden, dus dat gaat dan niet werken zonder een andere te monteren.

 

De RDW let uiteraard ook goed op de banden, remmen etc dus check dit goed vooraf: Ik moest helaas herkeuren omdat 1 band een beschadiging aan de binnenkant had die ik niet had gezien. Da's balen want dan moet je een nieuwe afspraak maken en dat duurt lang (en kost geld).

 

Tolkastje verwijderen mag niet moeilijk zijn toch? Gewoon goed kijken hoe het zit en bedraad is, en alles netjes uitbouwen.

 

Wat de dakmotor betreft: Hele grote kans dat je dakmotor gecorrodeerd is zoals zovelen. Als de afwateringsplug onderin verstopt zit, dan loopt er water in de motorhoes en corrodeert of overlijdt hij. Je kunt, met moeite, de motor uitbouwen zonder het dak te demonteren. Ik heb zelf het hele dak er wel afgehaald bij deze klus, dan kun je er echt goed bij en hem op een betere plek (kofferbakruimte) monteren na vervanging of revisie. Als hij het nog wel een beetje doet, heb je goede kans dat je met heel goed schoonmaken (incl koolborstels contactsprayen etc) de motor wel weer in orde krijgt, scheelt weer een dure nieuwe. Heel veel over te vinden op dit forum, een hele bekende kwaal van de E85 (die te voorkomen is door de afwateringsplug schoon te houden, wat vrijwel niemand doet).

 

Ik vond het invoertraject wel een leuke ervaring voor een keertje, en ben na al die jaren nog steeds dolblij met de Z4M. Maar het is wel veel werk hoor, zeker 10x meer werk dan een EU auto invoeren. Je moet het alleen doen als je het echt leuk vindt om uit te zoeken.

 

Succes ermee.

aangepast door timewa
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.