Ga naar inhoud

BMW Z4 E89 Help! cabriokap opent maar halverwege


Maarten83

Aanbevolen berichten

BMW Z4 E89 Help! cabriokap opent maar halverwege

Beste forum leden,

 

sinds begin deze week ben ik de trotse bezitter van een Z4 35i uit 2009. Uitgebreide proefrit gemaakt, dak getest en gelijk gekocht (van particulier).

 

Aantal ritjes gemaakt deze week en alles werkte prima, incl het dak. Alleen de stuurwiel bediening links werkt niet.

 

Nu helaas al na 4 dagen blijft, bij het openen van het dak, het achterste deel van het dak op het voorste deel liggen, en valt het dak in storing. Erg zuur dus! Normaalgesproken zou de volgende stap zijn dat de achterklep open gaat om het dak in op te vouwen, maar daar zit geen beweging in. Het dak gaat niet meer open of dicht, en het rode lampje knippert waarbij ‘functie storing dak’ in het display staat. 
 

iemand enig idee wat dit kan zijn?

Link naar reactie
  • Reacties 16
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Jammer dat je zo kort na de aankoop al pech hebt. Dak kan een dingetje zijn, het kan dan ook van alles zijn van kabelbreuk, kapotte sensor(s) of lekkende slangen. Uitlezen geeft wellicht uitsluitsel.

Van zeker één forumlid (die nu in Polen toert) weet ik dat hij Thommy in Lisse heeft ingeschakeld: deze heeft de nodige ervaring met dit soort storingen en gelet op jouw woonplaats is dat niet zo ver. Hoop dat je nog kan rijden en dat het snel verholpen wordt.

 

Link naar reactie

Vervelend.

Hoeft echter niet kostbaar te zijn.

Uitlezen en/of doormeten en je kunt voor een paar tientjes totr helaas een 350 euro weer op pad zijn.

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Ik heb hetzelfde gehad. Eind mei Z4 uit 2019 gekocht. Vorige week in storing. Bij mij was 1 van de relais in de kofferbak stuk. Beide vervangen onder garantie. 2 relais kosten € 35. Vervangen kun je zelf. Staan filmpjes op internet.

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
Op 07/08/2023 om 11:59, mmourik52@live.nl zei:

Dag Frenkie,

 

bij mij stopt het dak er regelmatig ook mee. Ik ben erg benieuwd wat bij jou de oorzaak en  oplossing is geweest.

 

hoorgraag

Martin van Mourik

Ik heb gelukkig geen probleem gehad met mijn dak. Dus ik kan je niet verder helpen. Vaak is het een kabelbreuk dan wel relais dat er mee ophoudt, enige optie is uitlezen en stap voor stap elimineren. Succes!

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dag Robbi, 

dank voor je reactie.  Joey van Offenga is er ook mee bezig, en mijn zoon heeft er ook al zitten doormeten en kijken. Volgens mij is de kabelbreuk al uitgesloten.

 

Ik zag op een buitenlands BMW forum, dat  je zowat de goeroe bent van de BMW 

cabrio daken en dat je een module hiervoor ontwikkelt hebt. Jammer dat je zover weg woont, anders had ik graag een afspraak met je gemaakt.

 

 Misschien  wil je toch nog even het onderstaande lezen, en heb je mogelijk een advies voor ons:

 

Probleem in het kort:

 

Kap openen.

als ik de gesloten kap open doe hoef ik maar een keer op de knop “kap openen” te drukken en vasthouden. Echter de laatste stap, “ramen automatisch weer omhoog” wordt niet uitgevoerd. Wel hoor ik de pomp doorwerken.


Kap sluiten.
Als ik de (open) kap wil sluiten dan kunnen er 2 dingen gebeuren:

 

- ik moet 2 of 3 keer op de knop “ kap openen” drukken omdat hij tussentijds stopt met openen. Door de knop los te laten en opnieuw in te drukken vervolgt hij de procedure “ kap openen”. Het raam sluit dan wel correct.

Dit gebeurt ongeveer 4 op de 5 keer.

 

- ik druk op de knop “kap openen” . De kap komt uit de kofferbak, maar de procedure stopt nog voordat de achterschaal op de  bovenschaal is. Het rode lampje boven de knop begint te flikkeren.  Als ik de knop “kap openen” los laat en opnieuw indruk dan gaat de kap niet  verder  met zijn procedure. Als ik dan op de knop “kap sluiten” druk (enige overgebleven mogelijkheid) gaat de kap weer terug richting kofferbak, maar  loopt die vast tegen de kofferbak klep, omdat die niet helemaal open is. 
Dus druk ik voor dit crash moment weer op “kap sluiten”. Dan verplaatst de achterkap zich naar de dak/bovenkap en stopt. Ik moet dan nog 1 of 2 keer op de knop drukken om de procedure af te maken. Het raam sluit dan wel correct.

Dit gebeurt ongeveer 1 op de 5 keer.

 

Mijn BMW is van 2009, heeft 65000 km gereden en verblijft in de winter voor 6 maanden in mijn garage.

 

ik hoop dat je mij wat verder kan helpen.

 

groet

Martin van Mourik.

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Kofferdeksels die niet helemaal open staan, worden veroorzaakt door een defecte hall-sensor (HS) op het koppelingsslot aan de achterkant van de hydraulische cilinder in de kofferbak. Deze HS met de rode aansluitdraden dient vervangen te worden door een nieuwe HS. Vergeet niet aan het uiteinde de kabelbinders om de hydraulische cilinder te wikkelen!

Link naar reactie
  • 11 maanden later...

Ik heb hetzelfde meegemaakt, vaak is de kabelbreuk het probleem, deze zijn inmiddels vervangen door dikkere kabels.

Ik zelf vond nergens een noodoplossing op het internet, ook niet toen ik op vakantie was en er een dakstoring ontstond en ik niet meer in de kofferbak kon.

Inmiddels heb ik hier wel een noodoplossing voor gevonden. 🙂

 

 

 

Link naar reactie
  • 3 maanden later...

Goedemiddag!
Even kijken of het lukt om dit draadje nieuw leven in te blazen…

Dak problemen!
Ik heb mijn E89 23i uit 2009 nu ca 1,5 jaar en dak heeft met name bij het sluiten al bijna 1,5 jaar wat moeite.

Vaak was het alleen het allerlaatste stukje.

Met behulp van de sleutel in de deur lukte dat laatste stukje eigenlijk altijd wel, soms na ee; paar pogingen.

Vorige eigenaar had ook al wat problemen gehad en had er een “mannetje” aan laten knutselen die iets met de bedrading had gedaan. Ik meen een soort “short cut” waardoor de problemen zich niet meer zouden voordoen.

Kijkend naar de aansluitingen bij de pomp (bij de accu) is te zien dat links van de accu een dikke rode kabel los hangt. Rechts van de accu is een rode draad met een kroonsteentje doorverbonden, lijkt me ook niet “origineel”!
Sinds eind vorige week is m’n dak na eerst zonder haperingen open te zijn gegaan niet meer helemaal dicht gegaan.

Het lukte toen nog wel om het dak weer opnieuw helemaal te openen maar bij het sluiten stopte het proces al na een paar seconden. Vervolgens gebeurt er helemaal niets meer.

Met behulp van Inpa twee storingen uit kunnen lezen: CVM/CTM A68B & A68D.

Speurend op diverse forums gevonden dat dit de Hall Sensoren zijn, maar dat het mogelijk (ook) de draden naar deze sensoren kan zijn.

Omdat het dak bijna helemaal in de kofferbak ligt kan ik echter nergens bij….

Weet iemand of en hoe het dak handmatig te openen of te sluiten is?

Groeten!

 

Link naar reactie

Er is wel een noodprocedure om met een inbus de pomp of klep vrij te zetten, dan kun je handmatig (met twee man want het ding is zwaar) bewegen. Info is op t net wel te vinden.

Link naar reactie
16 uren geleden, Ewout zei:

Er is wel een noodprocedure om met een inbus de pomp of klep vrij te zetten, dan kun je handmatig (met twee man want het ding is zwaar) bewegen. Info is op t net wel te vinden.

Bedankt Ewout, ik ga verder speuren.

ik zie twee inbusbouten op de pomp, even uitvinden welke (of allebei?) los moeten

Link naar reactie

Ik kan je verder niet adviseren, geen ervaring mee (gelukkig) maar heb dat eens gelezen.

 

Als je n beetje Duits kan, kun je veel info vinden op t Duitse Z forum en vooral van gebruiker Robbie-Z4. Ik meen dat hij zich hier ook aangemeld heeft. Wellicht kun je m contacteren. Succes, is een vervelend probleem van de E89. Verder geweldige wagens.

 

edit: ik zie dat Robbie al in dit topic eens gereageerd heeft.

aangepast door Ewout
Link naar reactie
Op 07/01/2025 om 13:52, Ewout zei:

Ik kan je verder niet adviseren, geen ervaring mee (gelukkig) maar heb dat eens gelezen.

 

Als je n beetje Duits kan, kun je veel info vinden op t Duitse Z forum en vooral van gebruiker Robbie-Z4. Ik meen dat hij zich hier ook aangemeld heeft. Wellicht kun je m contacteren. Succes, is een vervelend probleem van de E89. Verder geweldige wagens.

 

edit: ik zie dat Robbie al in dit topic eens gereageerd heeft.

Bedankt voor zover.

Ook al vele Z4 forums afgestruind waar ik RobbiZ4 regelmatig tegen kwam. Autoriteit op gebied van dakproblemen.

Na zelf wat te hebben gecheckt, zekeringen en doormeten van de zalmkleurige relais nu een afspraak met Ruud “Roodkapje” gemaakt.

Hoop dat hij het kan fixen, schijnt een Z4 specialist te zijn die ervaring met de dakbediening van de Z4 E89 heeft.

 

 

aangepast door RoadstEric
Link naar reactie

Laat weten hoe het afloopt. Ruud is vooral Z3 en E85 specialist, maar inmiddels misschien ook wel op de E89 nu die meer nodig gaan hebben dan een nieuw bandje en olie.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.