Ga naar inhoud

Sticky steering


WillemI

Aanbevolen berichten

Sticky steering

Hallo, ik ben nieuw op dit forum. Heb sinds 2 maanden een Z4 2.5i uit 2003, 150.000 km, zwart. 

Ik had al over sticky steering gelezen en daarom een aankoopkeuring laten doen door een BMW-specialist (geen dealer)..

Wel een lijst met kleine dingetjes (samen met een grote beurt toch € 1.200) maar geen sticky steering. Nu heb ik een aantal ritjes gemaakt maar ben bang dat ik het toch heb. Alleen, het is in die tijd niet warmer geweest dan 12 graden. Afgelopen zaterdag zelfs maar 6 graden. Wat ik ervaar is dat ik, om rechtdoor te rijden, steeds kleine correcties moet maken. Alleen gaat dat met kleine schokjes waardoor ik steeds bij moet corrigeren.

Op de snelweg voelt het als je in sporen rijd. De eerste keer voelde het eng aan, alsof het stuur een beetje los zat.

Mijn vraag is dus: is dit inderdaad sticky steering?

 

P.S. Verder ben ik er heel blij mee, vooral als ik even door kan trekken tot 5.000 toeren. Heerlijk geluid!

Kan niet wachten tot het lente wordt.

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom Willem!

 

Of het sticky steering is of niet, is een beetje moeilijk te zeggen op afstand. Dat je continue een beetje moet corrigeren als je rechtdoor rijdt zou er wel op kunnen duiden. Heb je soms in een bocht ook het gevoel dat je moeite moet doen om het stuur weer uit de "bochtpositie" te draaien? Sticky steering wordt erger als de stuurkolom warm wordt. Dat kun je fingeren door een tijd rond te rijden met de verwarming op max (standje crematie) en dan natuurlijk ook gericht op de voetenruimte. Als de symptomen dan niet erger worden (of niet minder zijn als de auto nog niet warm is van binnnen) zou ik eerst even verder kijken.

 

Want de symptomen die jij noemt zouden ook heel goed een andere oorzaak kunnen hebben. Spooregvoeligheid is niet prototypisch voor sticky steering namelijk. Dat betekent vaak dat er winst te halen is bij het onderstel. Met name de rubbers onder de auto verslijten en als daar speling ontstaat wordt je auto ook spoorgevoelig. "Berucht" zijn de (rubbers in de) voorste draagarmen, en spoorstangen maar er zijn er meer. Een specialist kan zo zien of je het in die richting moet zoeken vanwege speling die je dan her en der krijgt.

 

Tot slot staat je auto misschien nog op runflat banden. Dat lijkt praktisch, maar doet de wegligging van deze generatie Z4 absoluut geen goed en maakt ze veel gevoeliger voor spoorvorming. 

 

Kortom: het kan eigenlijk van alles zijn. Ik zou even goed opletten  hoe de situatie is als je 's ochtend koud wegrijdt aan de ene kant en hoe dat is als je minimaal een half uur met de verwarming op max op je voeten hebt rondgereden. Als daar geen verschil in zit dan zou ik voor nu niet aan sticky steering denken. Als je zelf twijfelt zou ik sowieso eens een specialist om zijn mening vragen. Veel mensen op dit forum gaan naar Ruud in Reeuwijk (www.z3specialist.nl). Dat is voor jou wel een uurtje rijden, maar hij doet niets anders dan aan Z3s en Z4s werken. Als je hem wilt benaderen: altijd bellen, niet mailen. :wink:

Link naar reactie
  • Administrator

Mijn ervaring met sticky steering is het gevoel bij het “bijsturen”. Bij mij voelde het meer als een soort weerstand, net alsof je een kogeltje uit een kuiltje moest duwen...dus niet het constant corrigeren denk dat je eerder moet zoeken in je “voortrein” banden, rubbers , uitlijning dus eerder spoorvorming dan sticky steering. Weet niet welke maar banden je erop hebt maar als deze breeder zijn dan de standaard maten dan zou ik eens proberen je banden op 2.6 bar te zetten 

Link naar reactie

Dit is zeker geen sticky steering, als je echt abnormaal veel weerstand voelt met sturen heb je sticky steering , door het warme weer gaat het vet klonteren rond de stuurkolom.

Ga je pas merken in de zomer.

Trouwens vrij simpel en goedkoop op te lossen in de meeste gevallen  door het verstellen van de excenterring.

 

Ik denk ook de draagarm rubbers of de banden. Ik heb ook veel last van spoorvorming maar verdenk mijn rft banden.

Voorjaar komen er nieuwe non rft banden  onder.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Dank voor de reacties!

Het is zeker geen grote weerstand. Ik hoef maar heel weinig kracht te zetten.

Wat wel  vreemd is, is dat het zich niet meteen voordoet maar pas na minimaal een half uur rijden.

Dan denk je niet meteen aan draagarmrubbers of banden.

Er liggen Continental winterbanden op, maat 225/50 R16. Er staat niet op dat het runflat tyres zijn. Dus dat zou het niet kunnen zijn.

 

 

aangepast door WillemI
Link naar reactie

Heb je het nu ook nu het buiten zo koud is??

Dan kan het bijna geen sticky steering zijn.  dan denk ik eerder een een falende elektrische stuurbekrachtiging of iets in die richting.

De elektronica op het stuurhuis kan ook stuk gaan, sowieso een miskleun dit hele stuurhuis van de E85.

Waren ze maar mooi bij hydraulisch gebleven, veel meer stuurgevoel.

 

Link naar reactie
  • Administrator

^Dat kan natuurlijk.

 

Maar wat ook kan - nogal afhankelijk van de bandenspanning - is dat na een half uurtje de banden goed warm zijn, daardoor de druk toeneemt en de band verhardt en dus ook de druk op het onderstel toeneemt. Met andere woorden: als de banden nog koud zijn, zijn ze wat zachter en daarmee vergevingsgezinder: ze geven dan minder hard trillingen, oneffenheden e.d. door.

 

Anyway: bezoek eens een specialist; die zou zaken als falende electronica moeten kunnen uitlezen.

Link naar reactie
  • Administrator

In Oss zit in ieder geval Bas Roos. Dat is geen specifieke Z4-specialist, wel een BMW-specialist.

 

Reeuwijk ligt ook in het zuiden van Nederland: daar zit Ruud (www.z3specialist.nl). Dat is echt een Z3/Z4-specialist. 

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Willem,

 

Ik heb exact dezelfde problemen als die jij beschrijft, met name irritant op de snelweg bij kleine stuurcorrecties. Reeds eerder een poging gedaan om de excentering te verstellen bij ProCar in Zwolle, maar dit heeft niet geholpen. Ga morgen langs bij Automobil-Service Rothschenk und Hofmann GmbH in Mönchengladbach, de specialist inmiddels in het verhelpen van Sticky Steering. Hierbij wordt het lager van het stuurhuis vervangen door een aangepast exemplaar waardoor het probleem zich niet meer zou kunnen voordoen.

Link naar reactie

Ah bah wat vervelend dat de excenterring fix niet helpt.

 

Rotschenk zelf ook geweest met mijn 1e E85 in 2017, echte vaklui.

Mijn lager hebben ze ook gedaan.

Ze hebben er echt al honderden gedaan vanuit heel Europa komen ze.

internet doet goede zaken voor ze.

 

Schrik niet van de rommel om de deur.

Was eerst effe schrikken de 1e aanblik.

 

Link naar reactie

Het zal nu wel opgelost zijn toch? En ja, even wachten op de eerste echt warme dag.

gezien de vooruitzichten zal dat wel de 2e helft van mei worden, pfff

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik meende er ook een klein beetje last van te krijgen, met name met kleine stuurcorrecties rechtdoor. Heb mn lijf onder het stuur gewurmeld en kwam tot de conclusie dat het zo moeilijk niet is. 

Geen gedoe met doppen, verlengsets of weet ik wat, gewoon met een haakse inbus 6, uit een simpel setje van de Karwei de klus geklaard. Ok, voor de bovenste bout is het wel handig om een halve centimeter van de korte kant af te zagen. Maar daarna kan je beiden prima los krijgen, zo nodig met een stukje pijp (dopje 8mm met een verlengstuk) om de arm wat groter te maken. 

 

Als je een beetje gegoogeld hebt en de plaatjes wel hebt gezien, herken je vlot welke bouten er los moeten, welke ring je moet verdraaien en naar welke kant. Met de klok mee dus. En niet veel meer dan 5mm. Goed aftekenen van te voren, daarna pas boutjes los maken (beetje los is ook al voldoende). 

 

Al met al was ik niet meer dan 30 minuten bezig. Dus heb je nog een beetje een flexibel lijf, probeer het dan lekker zelf. 

 

Wat heb je nodig? 

- een kruiskop schroevendraaier voor 4 schroefjes van de afdekplaten, eentje boven de pedalen en eentje onderop het stuur

- de inbus 6mm en een ijzerzaag om van de korte kant een halve cm af te zagen (misschien is het wel helemaal niet nodig!)

- een zwarte stift (liefst een fijne permanente marker)

- een verlengstukje met een dopje 8 of 10mm als krachtpatser

- en een hamertje of de ring een licht tikje te geven

 

Succes! 

 

  • Like 3
Link naar reactie
  • 4 maanden later...

Mijn probleem is opgelost!

En wel door v.d. Nieuwehuizen in Helmond. En het kostte me nog geen € 120.

Ze halen de elektromotor er af, maken hem helemaal schoon en doen er nieuw, hittebestendig vet in.

Ik moet wel zeggen dat het na een eerste bezoek in eerste instantie erger geworden was.

Daarna terug gegaan en toen hebben ze er meer tijd aan besteed (zonder extra kosten) en alles nog een keer gedaan.

Nu ben ik helemaal blij want hij stuurt nu zoals het zou moeten.

Bochten en zelfs rotondes zijn een genot om te nemen.

Wat een heerlijke machine is het toch!

Link naar reactie
Op 16-10-2021 om 16:13, WillemI zei:

Mijn probleem is opgelost!

 

Ik ben bang dat dit van tijdelijke aard zal zijn, Het probleem is dat de lagers in het stuurhuis van slechte kwaliteit zijn en de stalen kogels gaan invreten op de aluminium ring waar ze in lopen. De enige echte oplossing is om de lagers te laten vervangen door een betere stalen versie, In Meerbusch in Duitsland zit het enige bedrijf die dit doet: Volker Rothschenk +49 2166 83833

aangepast door Alpiemeltje
Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb het sticky steering probleem van mijn Z4 2.5i E85 opgelost door hem om te wisselen voor een Z4M E85 met hydraulische stuurbekrachtiging. Is een prima structurele fix, en het stuurt echt lekkerder.

  • Haha 1
Link naar reactie
  • 3 maanden later...
Op 22-4-2021 om 22:38, EdwinK zei:

Wat je al zei, Volker is een echte vakman.

Eerste ervaring is positief, op de heenweg lichte klachten na 1,5 uur rijden, terug met kachel op standje sauna niks gemerkt.

 

Nu wachten op een warme dag voor de echte test.

Hoi Edwin, ik ben Leon en nieuw op dit forum en heb een willekeurige forum lid aangeschreven, en ben ook aan het kijken en lezen wat er zo speelt onder de Z4 rijders betreffende dat rare stuur gedrag( Sticky Steering). Ik denk dat ik ook het zelfde probleem heb met mijn Z4 2,5i uit 2004 als alles wat warmer gaat worden gaat het stuur wat tegen stribbelen en zeker op de snelweg is het lastig om steeds te moeten corrigeren. was het  daar in Mönchengladbach op afspraak en kon je er op wachten? en waren het grote kosten om het te repareren?

ik woon zelf in Schijndel wellicht er iemand ook andere betrouwbare bedrijven weet in mijn omgeving. en niet waar de kosten de pan uit rijzen. want ik heb absurde prijzen gehoord waar ik niet vrolijk van werd.

graag hoor ik van jullie wat en welke opties ik zou kunnen krijgen .

 

alvast bedankt groetjes Leon 

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Ik heb eerst de ring laten verdraaien van mijn Z4 3.0i uit 2003. Het zware sturen werd inderdaad minder, maar ik kreeg er een ander probleem voor terug: werkelijk elke beweging van de wielen was voelbaar in het stuur. Het sturen was nog slechter geworden, op de snelweg rijden was echt geen plezier meer! Vervolgens de ring ietjes terug laten draaien als compromis. Het resultaat was nog ver van hoe een BMW hoort te sturen. 

Deze week bij Rothschenk geweest. De ring is weer teruggezet in de originele positie en de lagers zijn vervangen. Kosten €600 ex. BTW. Maar wat een verschil!!!! De auto stuurt nu zoals hij hoort te sturen. De reparatie is het geld zeker waard!

Ze hebben me laten zien wat verstellen van de ring eigenlijk doet: het lost de oorzaak absoluut niet op en is een trucje om het sturen iets lichter te maken met mogelijk de gevolgen die ik ook had na verstellen. Plus dat naarmate de lagers nog slechter worden het trucje mogelijk niet meer werkt.

 

Mijn advies: geef meer geld uit en los de oorzaak van het probleem op ipv aan te rommelen met andere instellingen van het stuursysteem. 

aangepast door Z3-fan
  • Like 1
Link naar reactie
Op 10-3-2022 om 17:56, leonardo zei:

Hoi Edwin, ik ben Leon en nieuw op dit forum en heb een willekeurige forum lid aangeschreven, en ben ook aan het kijken en lezen wat er zo speelt onder de Z4 rijders betreffende dat rare stuur gedrag( Sticky Steering). Ik denk dat ik ook het zelfde probleem heb met mijn Z4 2,5i uit 2004 als alles wat warmer gaat worden gaat het stuur wat tegen stribbelen en zeker op de snelweg is het lastig om steeds te moeten corrigeren. was het  daar in Mönchengladbach op afspraak en kon je er op wachten? en waren het grote kosten om het te repareren?

ik woon zelf in Schijndel wellicht er iemand ook andere betrouwbare bedrijven weet in mijn omgeving. en niet waar de kosten de pan uit rijzen. want ik heb absurde prijzen gehoord waar ik niet vrolijk van werd.

graag hoor ik van jullie wat en welke opties ik zou kunnen krijgen .

 

alvast bedankt groetjes Leon 

Hoi Leon, zie je bericht nu pas, excuus daarvoor. Zelf kom ik uit Tiel, ongeveer dezelfde afstand naar Mönchengladbach, die 1,5 uur rijden is het echt dubben en dwars waard. 
Reparatie duurde nog geen 2 uur, ze hebben geen wachtruimte maar heb wat gewandeld in de omgeving en voor je het weet is hij weer klaar. 
Stop met zoeken naar een lokaal bedrijf, dat heb ik ook geprobeerd, ben ook in Zwolle geweest (ook bijna 3 uur heen&weer) en lokaal, heeft allemaal tijd en geld gekost zonder resultaat.

 

Groet

Edwin

Op 21-5-2022 om 09:58, Z3-fan zei:

Ik heb eerst de ring laten verdraaien van mijn Z4 3.0i uit 2003. Het zware sturen werd inderdaad minder, maar ik kreeg er een ander probleem voor terug: werkelijk elke beweging van de wielen was voelbaar in het stuur. Het sturen was nog slechter geworden, op de snelweg rijden was echt geen plezier meer! Vervolgens de ring ietjes terug laten draaien als compromis. Het resultaat was nog ver van hoe een BMW hoort te sturen. 

Deze week bij Rothschenk geweest. De ring is weer teruggezet in de originele positie en de lagers zijn vervangen. Kosten €600 ex. BTW. Maar wat een verschil!!!! De auto stuurt nu zoals hij hoort te sturen. De reparatie is het geld zeker waard!

Ze hebben me laten zien wat verstellen van de ring eigenlijk doet: het lost de oorzaak absoluut niet op en is een trucje om het sturen iets lichter te maken met mogelijk de gevolgen die ik ook had na verstellen. Plus dat naarmate de lagers nog slechter worden het trucje mogelijk niet meer werkt.

 

Mijn advies: geef meer geld uit en los de oorzaak van het probleem op ipv aan te rommelen met andere instellingen van het stuursysteem. 

Zelfde ervaring hier, Rotschenk is de juiste beslissing!

Link naar reactie
  • Administrator
Op 21-5-2022 om 17:43, 330dM zei:

Ik blijf nog even bij de z3 denk ik. 😀

De Z3. Even denken. Dat is toch die auto waarbij als je de spiegels verstelt je ze daarna permanent in je hand moet houden? Of waarvan je weet dat vroeg of laat je benzinemeter de geest geeft? :default_171:

 

Maar even serieus: dat je zo af en toe een paar honderd piek op een bejaarde "premium sportauto" moet stukslaan is geen verrassing toch? Zelfs als je alle bekende problemen van een Z3 of Z4 preventief verhelpt vallen je onderhoudskosten nog in het niet bij die van vergelijkbare alternatieven.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.