Ga naar inhoud

ombouw van RHD naar LHD


ppeterM

Aanbevolen berichten

ombouw van RHD naar LHD

Is  iemand bekend met de ombouw(kosten) van een rechts gestuurde Z4 naar een links gestuurde.? In mijn oriëntatie voor de aanschaf van een gebruikte Z4 (vanaf 2006) zag ik dat de prijzen in Engeland fors onder onze (NL en Duitse) prijzen liggen.  Misschien wel zo laag dat een ombouw naar LHD lonend  zou kunnen zijn.  

Ik zou graag van jullie feedback willen krijgen op onderstaande "project stappen"' met de geschatte uren en bedragen van onderdelen:
1. te vervangen onderdelen: dashboard, koplampen, etc. ?
2. te verplaatsen onderdelen: stuurkolom, stuurhuis, stuurbekrachtiging?, pedalen, bedrading in dashboard en verplaatsing van "aansluitingen" op de 3 pedalen, omwisseling stoelen (airbag)
3. het "brein" omprogrammeren naar links gestuurd, evt. naar km i.p.v. mijlen
4. nader vast te stellen, nog niet genoemde "details", bijv. de sportknop in de middenconsole, verplaats je die ook of laat je die zitten?
Kan iemand dit concreet aanvullen? Liefst met prijzen en uren?
Link naar reactie
  • Administrator

Het hangt er een beetje vanaf wat je zelf kunt en leuk vindt.

 

Het gebeurt vrijwel nooit bij mijn weten, omdat het behoorlijk veel werk is. Ik ken maar één voorbeeld en dat is van een uit de UK geimporteerde Z4M die nu in Duitsland rondrijdt. Zie hier en meer specifiek hier voor de ombouw zelf. Hij noemt ook alle onderdelen die je nodig hebt (beetje scrollen in de tweede link). Hij heeft een Z4m, dus met nog relatief hoge restwaarde, warabij het maken van wat kosten dus ook eerder gerechtvaardigd is. Toch is de conclusie van de beste man dat hij het waarschijnlijk niet nog een keer zal doen.

 

Dan alvast een paar details:

 

- nieuwe koplampen heb je niet nodig, alle E85s / 86s hebben een schakelaar in de koplampen om het beeld van LHD naar RHD om te zetten en omgekeerd;

- ten aanzien van de sportknop; onze Duitse vriend heeft die rechts van de pook laten zitten. Ik zou dat - zeker in zijn geval omdat er ook al een gat in het sierpaneel zit voor het lampje van de airbagswitch - nooit gedaan hebben. Als je dan toch aan zoiets ingrijpends begint, zou ik die twee ook even omwisselen.

Link naar reactie
17 uren geleden, Maurits zei:

...

 

Dankjewel @Maurits, voor je uitgebreide antwoord en verwijzing naar een serieuze ombouw ervaring.  Hier heb ik veel aan.  Evenals deze man zie ik de grote prijsverschillen tussen de UK en de EU.  Tenzij het bespaart op groot onderhoud, omdat je in de ombouw preventief onderhoud van dan beter bereikbare onderdelen kunt combineren ben ik bang dat het toch niet de moeite waard is..  Ik wil nog wel proberen het sommetje te maken of het de moeite loont.  Hoewel dat altijd bij benadering zal zijn.. En niet te vergeten: Projecten vallen altijd duurder uit.

Link naar reactie

Je moet het m.i. absoluut niet doen met het idee om goedkoper uit te zijn.

 

Je zou het eventueel kunnen doen als je het een heel gaaf project vindt en er veel energie van krijgt. En een ruimte hebt waar hij weken/maanden kan blijven staan tijdens dit toch redelijk complexe project.

 

En dan doe je het voor de voldoening en om er blij van te worden elke keer dat je er in stapt. Maar ik denk wel dat je duurder uit zult zijn.

 

  • Like 1
Link naar reactie
26 minuten geleden, timewa zei:

Je moet het m.i. absoluut niet doen met het idee om goedkoper uit te zijn.

 

Je zou het eventueel kunnen doen als je het een heel gaaf project vindt en er veel energie van krijgt. En een ruimte hebt waar hij weken/maanden kan blijven staan tijdens dit toch redelijk complexe project.

 

En dan doe je het voor de voldoening en om er blij van te worden elke keer dat je er in stapt. Maar ik denk wel dat je duurder uit zult zijn.

 

Zo denk ik er inmiddels ook over.  Het idee had even wat feedback nodig van deze groep.  en dat heeft gewerkt!.  Met dank en alle reageerders

Link naar reactie
  • BMW-Z-CSi gesloten en geopend dit topic
  • 3 jaren later...

Ik hoef geen hele ombouw, (ik blijf wel rechts

zitten, ook leuk) maar om te mogen rijden in NL moeten er wat aanpassingen gedaan worden. Belangrijkste vraag nu: Hoe zorg ik dat mijn Mistachterlicht LINKS gaat branden in plaats van rechts? Weet iemand dat?

 

En ik neem aan dat ik wel de komplampunits moet ververvangen?

 

aangepast door FuroreHugo
Typefout
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.