Ga naar inhoud

Subframe vervangen Z3 (Coupe), a rocketscientist's how-to


Aanbevolen berichten

Subframe vervangen Z3 (Coupe), a rocketscientist's how-to

Zojuist een prettig voorbereid subframe op de kop kunnen tikken in Belgique na een bezoekje Heimat (Limburg, dus natuurlijk ook even de stallen op landgoed @pimgmx goedgekeurd). Ik ga dit frame een dezer dagen installeren en mijn eigen how-to hier neerzetten (nadruk op de onverwachte zaken natuurlijk)

Het ding is al voorzien van nette Camberplaten (Irish nogwat) en powerflex pfr5-311 jetsers. Needless to say, dit geheel kostte nu aanzienlijk minder dan de sum of all parts 🙂

Nu al zin in!

 

Waarom wilde die jongen hier weer vanaf dacht ik? Nou.... Hij had blijkbaar zulk grote problemen met de wouten gekregen dat ie verplicht werd om zijn E30 helemaal terug naar fabriek standaard te maken en opnieuw te laten keuren. Na dat feestje is ie overgestapt op race-en met een E36 (en alleen nog op het circuit...)

IMG-20200704-WA0017.jpeg

  • Like 1
Link naar reactie
9 uren geleden, MadMarky zei:

Heeft jouw Z3 al een verstevigde kofferbak bodem? Misschien een idee om dat meteen mee te pakken als je toch al het hele subframe eronder vandaan haalt.

Ik neem de gok dat ik mijn motor niet ver genoeg op weet te voeren dat dat een zorg hoeft te zijn. 

Ik dacht ook dat er niet veel gevallen zijn van non-Ms waarbij dit is opgetreden. Toch?

Link naar reactie

en we zijn LOS!

- Eerst rakker op een prettige werkhoogte gezet en door even op en neer met assteun onder diff, 2 assssteunen op de brug gezet zodat de banden vrij hangen. Ik laat de "kar" van mijn hefbrug bij voorkeur in zijn geheel leunen op dikke assteunen. Vind ik net wat prettiger.

- Uitlaat ging verbazingwekkend soepel los. Mijn custom setje hangt netjes in de originele ophangpunten en dus alleen de 2 bouten vanaf het voorstuk en hoppa. los.

- ziet er al meteen stuk kaler uit

- Vind het wel vreemd hoe smerig die ABS sensor is. Gaan we later wel onderzoeken als de hele boel er af is. (ik heb al lagers liggen dus als dat een bende is daarbinnen, gaan we dat ook meteen fixen)

- Omdat ik zelf niet kan uitlijnen, heb ik eerst met een lange balk gekeken wat de sporing was door die langs de band te houden en in de verte een markering te maken. Vervolgens, zonder band, tegen de remschijf, een knullige meting op foto gezet die me straks de camber enigszins netjes kan laten terugzetten. Tzt natuurlijk rustig naar de lokale Profile Tyre center (op 1 op andere manier kunnen die lui echt goed uitlijnen; althans die in Delft en Leiden)

1024-IMG_20200706_204334.jpg

1024-IMG_20200706_203746.jpg

1024-IMG_20200706_202349.jpg

1024-IMG_20200706_202329.jpg

1024-IMG_20200706_175816.jpg

Link naar reactie

ondertussen...

Subframe puntlassen zien er nog goed uit!1024-IMG_20200708_212836.jpg

Alles droog en netjes rond de as

1024-IMG_20200708_204116.jpg

Die verdomde tankbeugels rotten waar je bij staat (heb gelukkig dat andere mooie setje uit de UK dat onlangs in Roermond besteld is. Niet nodig omdat ik toch subframe ga vervangen en dus originele kan plaatsen, maar doe het toch want ze zien er veel degelijker uit dan de originele.

1024-IMG_20200708_204110.jpg

1024-IMG_20200708_204057.jpg

en verhip, een gebroken veer. Dat was met het blote oog haast niet te zien; fun fact; deze originele veren komen ook nog uit Limburg en wel bij @RvE vandaan. No shame natuurlijk, deze was gewoon op.

1024-IMG_20200708_202946.jpg

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie

weer wat stapjes gedaan. Mag wel stellen dat het allerbelangrijkste middel tot nu de WD-40 Specialist kruipolie is gebleken. Gelukkig geen enkele bout tot nu tegengekomen die te ver verroest was. Alles ziet er redelijk netjes uit.

Ik moest de assen eventjes ophangen want daar komt dikke smeerolie uitkruipen als die nachtje omlaag hangen.

De 2 grote bouten die het subframe grotendeels dragen kan je met een paar tikjes een klein beetje omhoog tikken. Daarna wil het subframe er wel af maar dan moet je opletten dat de dragers wel wat steun hebben anders kantelen ze het hele subframe naar achter en wringen de bouten te hard in de bussen en komt dat ding dus niet omlaag. Als ie eenmaal bijna beneden is, zorg dan dat je iets hebt om hem op te vangen. Hij valt HARD en dat houdt je niet zomaar tegen. Ik had een balkje op de brug liggen wat hem netjes tegenhield in zijn val.

de ABS sensoren en remslijtage kabels kan je van te voren over het subframe naar voren geleiden zodat die niet worden meegesleept.

de RVS remleidingen zijn net binnen. Strongflex spul is onderweg uit Polen. Nog wat specifiek materiaal komt maandag aan bij BMW Den Haag, Diff olie is onderweg en dan maandag weer rustig wat extra stapjes.

1024-IMG_20200709_221242.jpg

1024-IMG_20200709_221254.jpg

1024-IMG_20200709_221305.jpg

1024-IMG_20200711_132454.jpg

aangepast door DutchSpace
  • Like 1
Link naar reactie
5 uren geleden, Ewout zei:

Neem aan dat je die draagarmen ook wel even met wat lak behandelt? Is het roest of vuil wat we zien?

De draagarmen zien er heel netjes uit van dichtbij en ook alle rubbers en pakkingen zijn best behoorlijk ok zo te zien. Natuurlijk ga ik hotspots aanpakken maar wat ok is, laat ik zo en wat ge-upgrade kan worden, krijgt nu zijn kans.

Link naar reactie

had ik maar meer tijd.... de goodies komen langzamerhand binnen maar zo weinig tijd om door te klussen :-/.....

.

.

.

en nog even wat tijd gevonden om een originele bushing eruit te wringen. De trusty pully kwam weer goed van pas. Beetje rubber wegsnijden met stanleymes zodat de grijpers goed plek krijgen, M10 draadeind erdoorheen, M14 dop ertussen (samen zorgen die ervoor dat de pully niet opzij weg kan schieten) en gaan! kwam er heel rustig uit. Beste was nog wel, die bushings leken wel NIEUW! 275000 op de teller en duidelijk dat ze er vanaf het begin in zaten; deze auto heeft een goed leven gehad (inmiddels ook al wel >50% bij mij ...)

 

IMG_20200713_220924.jpg

aangepast door DutchSpace
Link naar reactie
  • 3 weken later...
Op 8-7-2020 om 22:38, DutchSpace zei:

fun fact; deze originele veren komen ook nog uit Limburg en wel bij @RvE vandaan.

1024-IMG_20200708_202946.jpg

 

Ah, de mooie OEM veren die in voorjaar 1998 in Spartanburg onder een Z3 Coupé zijn gezet. Toch 22 jaar uitgehouden.

Ik weet niet of je al nieuwe gevonden hebt, maar ik heb hier nog een set OEM ///M veren liggen, van een S54 ///M Coupe, die hebben onder de coupe gezetten tussen de originalo's en de huidge Eibachs.

De ///M veren aan de voorkant zijn niet op een 2.8 demper te zetten (de ///M veren zijn smaller), achter zou het waarschijnlijk moeten passen. Wat het met de ride height doet als je gaat mixen & matchen weet ik niet.

aangepast door RvE
Link naar reactie

zijn we weer:

De tankbeugels via @pimgmx zijn supershiny and very easy to install, vooral als het subframe er af is (en laat deze nou net geschikt zijn om dat te doen zonder subframe verwijderen). Dat was dus een extra makkelijk klusje. Nog een voordeel; deze dingen zijn massief en dus niet gebogen profieltjes zoals de originele. Zit ook een goede poedercoat (of heel goede lak) op. Aanrader.

1024-IMG_20200721_205046.thumb.jpg.02c80b70d252cab858cc826b642eed2a.jpg 1024-IMG_20200721_205038.thumb.jpg.b6ea2f5afa707fd58cbeac07b211d7ec.jpg

De originele torsiebalk verbindingsrubbers krijg je er echt niet uit zonder ze in de fik te steken. Ranzig klusje maar wel effectief. De nieuwe (in mijn geval strongflex) zijn heel eenvoudig er in te meppen met een rubber hamer. Veel (bijgeleverd) smeer gebruiken!

1024-IMG_20200721_205023.thumb.jpg.b8f9255fe62f33a94d8a7d592ef022a9.jpg

Voor de hoofdbushings van het subframe heb ik ook die kekke rooie rakkers besteld. Omdat ik een geheel ander subframe monteer, hoefde ik de originele er niet uit te peuteren maar ik heb gezien dat dat ook enkel met fikkie stoken te doen zou kunnen zijn. Weet ik dus niet zeker.

De onderkantjes hadden na 22 jaar enkel wat oppervlakkige roest dus die ik heb een zandstraalbeurtje en wat Hammerite gegeven. Is eigenlijk de moeite niet waard want ze kosten geen drol maar was wel leuk klusje tussendoor.

1024-IMG_20200720_175409.thumb.jpg.42d612be76f9cd21fafcb1d2f72a5019.jpg1024-IMG_20200721_170057.thumb.jpg.681bf65d104edda85c9934baf7e3fdb5.jpg

De draagarmrubbers had ik soepel er uit gekregen met de pully. De strongflex units zijn wederom makkelijk er in te krijgen maar let op; als je beide uiteinden er in hebt geduwd is het vrijwel onmogelijk om de centrale huls er in te krijgen zonder wat speling te genereren in het middem. Is geen ramp maar maakt het wel ietsje lastiger om de draagarmen weer in het subframe te duwen. Op de foto zie je hoe 1 uiteinde dus ietsje verder naar buiten is gekomen. Denk dat het komt omdat er een kiertje wordt gemaakt tijdens het naar binnen duwen van die huls en dat daarmee wat lucht gevangen wordt. Ik denk dat dat op termijn er rustig uit geperst wordt als er mee gereden wordt.

1024-IMG_20200721_205031.thumb.jpg.d0f808615556bf4de323a3f06a024907.jpg

De draagarmen krijg je er (dus) bijna niet in als het subframe weer op de auto zit. Dat betekent dat je het hele subframe met draagarmen omhoog moet krijgen. Nou ben ik geen kleine jongen en redelijk potig maar dat setje kan je nog maar net enigszins gecontroleerd bench-pressen. Is dus heel lastig om goed op de bouten te krijgen. Als hij echter op beide kanten op die bout zit, is het verder redelijk makkelijk omhoog te duwen.

1024-IMG_20200721_205017.thumb.jpg.50124d11cc02eb280d73ea91ea4573f9.jpg

Ik gebruik allerlei balkjes en spanbanden om de zware delen te controleren en dat werkt redelijk goed. De auto kan in mijn garage maar ongeveer 80cm omhoog en dat is eigenlijk best handig want dan kan je lekker op je krent zitten en overal goed bij zonder al te moe te worden in de armen.

Dan het differentieel er weer in. Je hebt bijna 2 liter 75W140 (for LSD in mijn geval) nodig als je het sapje wilt vervangen (en waarom zou je dat niet doen als dat ding toch lekker los in de garage ligt; zo kan je hem zelfs kantelen om de olie precies tot aan de vulopening te krijgen zonder morsen)

1024-IMG_20200725_122230.thumb.jpg.e54463301a5100a9c70c23f31d578820.jpg

1024-IMG_20200725_135653.thumb.jpg.396de14c3c384451246ef319edc9598c.jpg1024-IMG_20200725_135726.thumb.jpg.52da6cf0c7753bbdb2b4a450828e4339.jpg

Dat differentieel is serieus een onhandig en zwaar ding. Met flink wat gepuzzel met balkjes en banden kon ik hem netjes op zijn plek krijgen (vriendin kon dan helpen aan lange end van balk om de massa te houden en beetje te sturen)

Let op dat de bouten van de aandrijfas goed uitkomen. Je kan de 2 aandrijfassen van de wielen halverwege alweer monteren. Juiste torque doe je als ie weer wielen heeft. Ik liet de auto precies zo hoog boven de rijplaten van de brug hangen met asssteunen dat de wielen nog net zweven. Je kan dan een blokje voor de wielen leggen en de goede torque op de boutjes zetten (80Nm) terwijl de wielen zich klem "rijden" door de blokjes tegen de rijplaten te duwen.

Nog wat geklooi met de RVS remleidingen gehad omdat ik per ongeluk de versie voor de M had gekocht. De site was hier beetje onduidelijk over maar eerlijk gezegd heb ik dus niet zitten opletten en had 2 leidingen al gemonteerd voor ik er achter kwam. Ik zal die M leidingen nog even te koop aanbieden hier voor zacht forum prijsje)

Maandag gaat ie naar Profile. Ik heb daar altijd goede ervaringen mee gehad op uitlijnen en de kerel die ik aan de lijn kreeg wist zelfs wat Ireland Engineering is dus die kijkt er ook al naar uit.

De rijhoogte is misschien beetje aan de hoge kant met de E46 touring springs maar ik denk dat ik dat wel zo ga laten.

1024-IMG_20200731_123423.thumb.jpg.baf17e94e8793b260492313ad8bb03a0.jpg

Heel duidelijk is al wel dat de camber nu (voorlopig beetje op het oog ingesteld) een stuk minder negatief is. Ziet er beter uit maar vooral; het irriteert me niet meer. Ik vond die origineel, negatieve camber stand echt een misser van de E30 heritage op deze auto's. 

1024-IMG_20200731_123459.thumb.jpg.744e6dc2046d43357baa7ef7c270e03a.jpg

1024-IMG_20200713_143709.jpg

Link naar reactie
  • 6 maanden later...

Vandaag begonnen om de dorpellijsten te demonteren en er achter te kijken omver roest is. Hierdoor is het tonnenlager beter zichtbaar en nu zie ik hoe slecht ze zijn. Heeft er iemand de juiste trekker te leen om de rubbers eruit te trekken. Zou fijn zijn 

Link naar reactie

Ziet er helemaal niet zo erg uit op dat filmpje hoor. Als je wilt upgraden naar polyurethaan of nieuwe, kan je de oude gewoon in de fik steken en dan komen ze vanzelf eruit (Google it, it's fun to watch and do ;-).

Als je dan polyurethaan units er in stopt, heb je niet eens speciale tools nodig. 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Vandaag begonnen om de dorpellijsten te demonteren en er achter te kijken omver roest is. Hierdoor is het tonnenlager beter zichtbaar en nu zie ik hoe slecht ze zijn. Heeft er iemand de juiste trekker te leen om de rubbers eruit te trekken. Zou fijn zijn 

Ik heb al veel vernieuwd aan de auto maar, ik heb geen brander daarvoor en lijkt mij niet z’n goed idee om dat thuis in mijn garage te doen. Dus liever met ede juiste trekker. Maar dank voor de tip

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.