Ga naar inhoud

Onderhoud aan dak E89


Aanbevolen berichten

Dat is zeer zeker verstandig, heb ik gedaan met al mijn cabrio's.

Dak half open en alle scharnierpunten smeren, kan altijd merken dat het effect heeft, alles gaat soepeler.

https://wd40.nl/specialist/droogsmeerspray-met-ptfe/

 

Ook de rubbers onderhoud ik jaarlijks.

https://www.cabriocare.nl/onderhouds-middelen/onderhoudsmiddel-voor-rubber/2/878

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik kan het ook aanraden, maar kijk wel even welk smeermiddel er origineel op de scharnierpunten hoort. Als er oorspronkelijk keramisch vet op zat (aluminum/staal of kunststofscharnierpunten) dan moet je niet met WD40 achtige oplossingen bezig gaan, dan kun je beter nieuw keramisch vet aanbrengen.

 

Wat betreft de stoffen kap (E85 dus), er is al veel over gezegd en geschreven. Maar is er nu consensus hier over wat het beste middel is om de kap te reinigen en te impregneren? Ik wil het bij de mijne binnenkort eens doen en moet toch iets nieuws bestellen, dus tips zijn welkom. 

Link naar reactie

Ik zie niet in waarom je dat niet met deze PTFE droogspray kan smeren, doe ik al jaren probleemloos.

Dak impregneren doe ik trouwens ook jaarlijks, grote voordeel van deze is dat het niet schadelijk voor je rubbers is, bespaard een hoop afplakwerk.

https://www.carclean.com/nl/raggtopp-fabric-protectant-spuitbus-396gr.html

 

Link naar reactie

Bofkont, ik beweer ook niet dat het niet met die spray kan, zou prima kunnen. Ik waarschuw er alleen in het algemeen even voor dat je niet alle scharnierpunten e.d. met hetzelfde smeermiddel moet behandelen.

 

Bedankt voor de tip, die spray zal ik bestellen.

Link naar reactie

Als de scharnierpunten nu met dik vet ingesmeerd zijn, moet je niet met dunne olie aan de slag, want dan spoel je het vet juist weg. Aangezien ik ook een E89 heb, heb ik me er eens in verdiept maar ik ben er maar bar weinig informatie over tegen gekomen. 

Link naar reactie

Timewa/Ewout,

 

Dat wegspoelen lijkt me niet zo'n probleem volgens mij , je vervangt het immers door nieuw vet/olie, dus smering is er.

Maar goed ik begrijp jullie punt, ik zal er eens induiken of ik wat kan vinden.

Bmw zal absoluut wel iets aanbevelen in TIS.

 

Link naar reactie

Dat wegspoelen is wel degelijk een probleem. Als zij hard vet bedacht hebben als smering zul je met een vloeistof niet de juiste smeerfilm verkrijgen. Het zijn zwaar belaste scharnieren, net als deurscharnieren maar ook fusees, en denk aan scharnieren van een schaarbrug. Die dingen zijn altijd vetgesmeerd. Maar voor hetzelfde geld zitten er kunststof bussen in, of brons. Ik heb er nog niet serieus naar gekeken. 

Link naar reactie
2 uren geleden, zwitser zei:

Ik lees op een ander forum het volgende ,

zit daar wat in. ? 
 


Vwb smeren van scharnieren zou ik geen WD40 gebruiken, maar PTFE/teflon spray. Dat droogt op en trekt geen vuil aan. WD40 blijft vochtig en doet dit w

Klopt ook gelezen, maar dat gaat over de standaard WD40.

Dit is een PTFE droogsmeer spray van de WD40 specialist lijn dus een compleet ander product.

Link naar reactie
2 uren geleden, Ewout zei:

Dat wegspoelen is wel degelijk een probleem. Als zij hard vet bedacht hebben als smering zul je met een vloeistof niet de juiste smeerfilm verkrijgen. Het zijn zwaar belaste scharnieren, net als deurscharnieren maar ook fusees, en denk aan scharnieren van een schaarbrug. Die dingen zijn altijd vetgesmeerd. Maar voor hetzelfde geld zitten er kunststof bussen in, of brons. Ik heb er nog niet serieus naar gekeken. 

Idd een goed punt met deze uitleg, al vraag ik me hoe zwaar belast de dakconstructie van de Z4 is.

Amerikaanse forums lees ik dat de dealer Wurth producten gebruikt.

https://www.xtrack.nl/wurth-hhs-2000-extreem-hogedrukbestendig-synthetisch-500-ml

https://www.xtrack.nl/nl/wurth-hhs-lube-ep-langwerkend-sproeivet-met-omc2-technologie-500ml

Vooral die 2e lijkt me interessant, ook bestand tegen extreme druk:

Geringe aantrekkingskracht voor stof en vuil: Bijzonder geschikt voor open smeringen. Langere levensduur van het smeervet. Goede afdichting. Minder vaak smeren.

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik las dit op het Duitse forum, kort en goed: niet smeren, is niet nodig en contraproductief.

 

https://www.zroadster.com/forum/threads/dach-pflege-wie-was-und-wo.138799/

 

RobbiZ4 is DE "dakenman" op het Duitse forum, dussssss.....

 

 

 

 

  • Like 1
Link naar reactie

Dus toch kunststof glijlagers. Die moet je inderdaad ongemoeid laten. Goeie bijdrage, ik ben gerustgesteld.

 

Ik ga wel dat rubber reinigingsmiddel kopen, “Koch” zie ik bij onze Oosterburen wel vaker voorbij komen.

aangepast door Ewout
Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.