Ga naar inhoud

Cabriodak vervangen vanwege scheur in ruitje?


Aanbevolen berichten

Cabriodak vervangen vanwege scheur in ruitje?

In de kunststof achterruit is een scheur gekomen, gauw plakband erop gedaan voordat er water naar binnen komt.

Heb een zilverkleurige Z3 uit 1996 1.8 met een zwarte stoffen kap..

Heeft iemand een tip waar je het dak kan laten vervangen?

Ik ben bang dat als je aan het ruitje begint om te vervangen de kap dan toch slechter is dan hij lijkt?

 

Zie best wel hoge bedragen op internet staan voor het vervangen.

Heb filmpjes op internet gezien maar lijkt me geen klus om zelf te doen

 

Wie heeft tips waar je een nieuwe kap kan bestellen en ook kan laten monteren.

 

Groeten Fred

 

aangepast door Fred071
Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

Ik rij zelf geen Z3, maar weet in ieder geval het volgende:

 

Gelet op jouw woonplaats, zou je eens bij AVVR (Ruud van Vuuren, https://www.z3specialist.nl/) navraag kunnen doen. Ik weet dat hij eerder ook wel ruitjes vervangen heeft, maar of dat kan hangt volgens mij ook van het model kap af. Je moet Ruud wel bellen, emailen heeft geen zin.

 

Verder zijn veel mensen positief over Cabropservice Memelink (https://www.cabrioservicememelink.nl/cabriodak/softtop-bmw/bmw-z3-e36-7-1996-2002.html). Die zit wat verder weg, maaar kan je ook zeker helpen. Veel mensen die daar hun kap laten vervangen gaan meteen voor de upgrade en bestellen de  zogeheten Z8 kap.

 

Mensen met meer Z3 ervaring vullen mij wel aan ...

Link naar reactie

Als het de originele kap/ruit is, zit het ruitje op z’n plek middels een ritssluiting.

Vervangen is dan - door een ervaringsdeskundige/specialist - kinderspel...
Bij de al genoemde Ruud van Vuuren ben je daarvoor én voor alle andere klussen aan je Z in goede handen.


Mocht je overwegen de kap in z’n geheel vervangen, dan kan ik Memelink (ook al genoemd) aanbevelen, die heeft jaren terug de kap van de onze naar alle tevredenheid vervangen.

 

Als Ruud relatief dicht bij je in de buurt zit zou ik hem eerst contacten, kan je direct vragen of hij ook de complete kap kan vervangen, mocht blijken dat niet alleen het ruitje z’n beste tijd heeft gehad...

Link naar reactie

Ik heb zelf enkele jaren geleden de ruit vervangen. Was even een gedoe maar  je kunt het ook zelf. Wel natuurlijk bij een originele kap , waar ruit met een ritssluiting in de kap is bevestigd. Hangt natuurlijk af van de algemene staat van de kap of dit de investering waard is. 

Let wel, de ruit , en zeker als die wat ouder is, kan niet zo goed tegen kou. Het wordt ontraden om bij een temp onder de 7 gr de kap te bedienen, met het gevaar op scheuren.

Link naar reactie
  • Administrator

Cabrio Partner  hadden we ook opgenomen in de toerrit over de Utrechtse Heuvelrug.  Even koffie doen en een bedrijfsrondleiding.

 

Mooi bedrijf, ook voor als je eens een keer iets aan je bekleding wilt laten doen!

Link naar reactie
  • 2 maanden later...

Waarschijnlijk door de kap te openen bij nog iets te koud weer is mijn achterruit gesneuveld. Ik ben WA beperkt casco verzekerd. Doorgaans wordt men dan doorverwezen naar een ruitspecialist zoals bv Carglass. Mijn verzekeringsman zegt echter dat dekking in dit geval niet van toepassing is omdat het geen "glas" betreft. Iemand ervaring mee? Ik vraag me ook af of Carglass en dat soort bedrijven in staat zijn om een Z3 achtteruit te vervangen. Iemand daar ervaring mee?

 

Link naar reactie
  • Administrator

Ik zou eens beginnen met in je verzekeringsvoorwaarde kijken of daar een definitie van "ruit" in staat, of dat daar op een andere manier uit blijkt dat een "ruit" van glas moet zijn. Als dat niet zo is, kun je je verzekeringsman daar nog eens op wijzen.

 

Overigens - en daar komt je verzekeraar misschien ook mee, ik denk dat een ruit in het algemeen spraakgebruik wel verondersteld wordt van glas te zijn. Zie bijvoorbeeld  de Dikke Van Dale, een ruit is een "glazen plaat, in het raamwerk van een venster bevestigd."  Bovendien is het niet zo logisch om bij WA+ ook deze schade te dekken. Je hebt het immers zelf gedaan, terwijl een WA+ verzekering in algemene zin nou juist dekking biedt tegen de dingen die je niet zelf doet. Ik denk daarom dat je verzekeraar ook niet zo snel iets extra's zal willen doen.. 

Link naar reactie
  • Administrator

Klopt absoluut. Ik denk ook dat als je een duurdere Italiaan of andere 'supercar' met glazen motorkap hebt, je die ook niet onder je ruitdekking zult kunnen claimen ...

 

Een ruit is kennelijk wel van glas, maar niet alles wat van glas is is een ruit ...

Link naar reactie
4 uren geleden, Maurits zei:

Ik zou eens beginnen met in je verzekeringsvoorwaarde kijken of daar een definitie van "ruit" in staat, of dat daar op een andere manier uit blijkt dat een "ruit" van glas moet zijn. Als dat niet zo is, kun je je verzekeringsman daar nog eens op wijzen.

 

Overigens - en daar komt je verzekeraar misschien ook mee, ik denk dat een ruit in het algemeen spraakgebruik wel verondersteld wordt van glas te zijn. Zie bijvoorbeeld  de Dikke Van Dale, een ruit is een "glazen plaat, in het raamwerk van een venster bevestigd."  Bovendien is het niet zo logisch om bij WA+ ook deze schade te dekken. Je hebt het immers zelf gedaan, terwijl een WA+ verzekering in algemene zin nou juist dekking biedt tegen de dingen die je niet zelf doet. Ik denk daarom dat je verzekeraar ook niet zo snel iets extra's zal willen doen.. 

Dag Maurits, bedankt voor je reactie. De nieuwste voorwaarden heb ik al aangevraagd want die had ik nooit eerder ontvangen. "Ruitschade", en daar gaat het nu even om, is wel gedekt volgens WA+.meen ik.  Wél moet je dan gebruik maken van hun herstelbedrijf. Als de (zachte) kunststof Z3 ruit door vandalisme of inbraak was ontstaan zou er wél dekking zijn  aldus de verzekeringsman.  Dan echter onder aftrek van eigen risico en evt bonus/malus toepassing. Ik lees zonet dat autoruiten ook van polycarbonaat worden (gemaakt kunnen worden).  Zouden die dan weer niet gedekt zijn? Terwijl dit p.c. wél hard materiaal betreft zoals glas? Ik moet nog even de voorwaarden afwachten. Misschien wordt er onderscheid gemaakt in de definitie tussen hard en zacht materiaal? In dat geval wordt de discussie hoe hard/zacht bij welke temperatuur? Was in "harde fase" bij stukgaan. Kan nog interessant worden, ook voor mede Z-3 brothers & sisters  🙂

aangepast door Graphelli
duidelijker.
Link naar reactie
3 uren geleden, Ewout zei:

Sterker nog, je moet er zelfs goed op letten dat (als je dat hebt -ja niet in een Z3/4 natuurlijk) je panorama dak onder de glasdekking valt. 

Kijk, dat is weer een handig weetje. Bedankt voor de tip Ewout

 

aangepast door Graphelli
Maurits' naam gewijzigd in die van Ewout. (sorry vrienden)
Link naar reactie
  • Administrator
2 uren geleden, Graphelli zei:

"Ruitschade", en daar gaat het nu even om, is wel gedekt volgens WA+.meen ik.  

 

Ja, dat is ook zo. Maar wat ik ook bedoelde is  dat het merendeel van de ruitschades - los van de vraag of een ruit dus volgens je verzekeraar van glas moet zijn - door een externe oorzaak komt en niet door eigen handelen van de bestuurder.  

 

Maar als ik nou eens de polisvorowaarden van Centraal Beheer lees, dan zou ik daar de stelling wel aandurven dat een plastic ruit ook gedekt zou moeten zijn. Zij zeggen het volgende:

 

"Welke schade is verzekerd? Schade aan de voor-, zij- of achterruiten van de auto. • Breuk. • Barst. • Sterretje. Alleen als er niet tegelijkertijd andere schade aan de auto komt." Ze geven daarbij niet aan dat de ruiten ook nog van een bepaald matgeriaal moeten zijn.

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Beste Maurits en Ewout, Nogmaals bedankt voor jullie reactie. Inmiddels is de zaak opgelost. De verzekeringsman (de tussenpersoon) heeft uit zijn nek gekletst. Ik heb rechtstreeks met de verzekeringsmaatschappij contact gehad. Vorstschade alsmede ruitschade  blijkt gedekt bij mijn WA+ . Aangezien niets gedefinieerd is aangaande "ruiten", dus of ze wel of niet van glas moeten zijn, wordt de volledige achterruitschade vergoed. Ook het zg "eigen handelen" doet niet ter zake.  Ook geen eigen risico en geen terugval in bonus malus (na 42 jaar schadevrij weliswaar) èn keuze vrijheid qua herstelbedrijf.....Hoera !!

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.