Ga naar inhoud

Blog: volslagen leek koopt Z4


jeex

Aanbevolen berichten

Grappig, ik erger me kapot aan dat Britse mannetje, heb daar helemaal niks mee. 
 

Wat naar dat je zo met corona te maken hebt gehad. Hopelijk houd je er geen blijvende schade aan over.
 

Verschil 2.5 vs. 3.0, ik ben geen E85 kenner, over de vering kan ik niks zeggen, maar wel dat je met de 2.5 van de facelift moet uitkijken. Dat is de N52 motor en die heeft een olieprobleem. Dat heeft de 3.0 versie niet want andere zuigers. Het probleem komt ook niet voor bij de E89 (de veel mooiere opvolger van de E85) met de 2.5 motor (sDrive23i).

 

juist als je lekker wilt cruisen is die 3.0 met automaat een heerlijke combinatie. De motor hoeft er nooit aan te trekken.

 

Maar zou je een mooie uitvoering in 2.5 vinden zou ik die zeker niet laten staan.

 

Wat erg belangrijk is om te testen is of je de normale vlakke stoel of sportstoel lekkerder vind zitten.

 

Er is ook een maritieme uitvoering van de E85. Erg leuk met gestreept hout. Dat moet je aanspreken als watersporter toch? 
 

Hier een voorbeeld: http://www.bmwz4roadster.net/bmw_z4_individual_programs.htm Je komt ze wel eens tegen.

Link naar reactie
  • Administrator

Welkom terug dan! En vervelend dat Coronoa je zo in zijn (of haar?* ) greep heeft gehad. Hopelijk is het inmiddels te overzien!

 

Als antwoord op je vragen:

 

  • stugger afgeveerd is - in ieder geval bij continentaal Europese uitvoeringen - totale onzin. Je hebt of de standaard vering, of het M-onderstel (andere dempers en veren). Het M-onderstel is lager en sportiever en dus stugger. Misschien was in de UK de 3.0i er alleen met het M-onderstel, maar hier was dat niet zo;
  • qua levensduur is er geen enkel bekend verschil tussen de M54B25 en de M54B30 (de E85 motoren van voor de facelift). Zoals Ewout terecht aangeeft is bij de motoren van na de facelift de 2.5si (de N52B25) ten opzichte van de 3.0si (de N52B30) wèl de zwakkere broeder. Bij onze Duitse vrienden hebben ze een tijdje een topic bijgehouden van ZZZZs met hoge kilometerstanden. Het bijhouden van het overzicht is volgens mij in 2014 gestopt. (Ik heb niet alle 73 pagina's nagekeken :default_sFun_whistle:.) Toen bestond de top 3 zelfs uitsluitend uit M54B25 motoren;
  • En een E89 of een E85? Dat is natuurlijk een wereld van verschil en hangt er volledig vanaf wat je zoekt in een roadster. Gechargeerd: zoek een E89 als het je gaat om de comfortabelere, modernere en grotere variant, die qua weggedrag meer opschuift naar een 3-serie. Als je van rondere lijnen houdt ook. Zoek een E85 als het je gaat om een stoere, bonkige, what-you-see-is-what-you-get roadster. Ik heb zelf hier wel eens de vergelijking met Triumph getrokken: de E85 is voor mij toch de TR6 uit de reeks Z3-E85-E89-G29 .... Of zoals ik gisteren nog las op Autoblog: "Fijn is in ieder geval dat de eerste generatie Z4 objectief gezien de best geslaagde Z4 is qua looks. De tweede was ook best fraai maar niet bruut genoeg en de meest recente is net zo vernageld als het meerendeel van de rest van het gamma." (Ik denk dat de schrijver zijn spellingscontrole uit had. :chinscratch:). Maar goed. Dat zijn maar twee meningen. Zoals we allemaal weten zijn dat net anussen ...

  

Is er voor pandemieën een soortgelijke regel als voor orkanen (om-en-om mannelijk / vrouwelijk)?

Link naar reactie

Als ik het verhaal zo lees maak je het wellicht moeilijker voor jezelf dan nodig is (zonder gelijk de Zeiler uit te hangen).
Voor ik mijn Z3 kocht las ik ergens dat voor je een auto als deze koopt eerst heel goed moet bepalen wat je nou wil. In het geval van de Z3:

Wide small body, 6 of 4 cilinder, kleur interieur e.d.

maw, zoals ik het lees twijfel je nog over zoveel mogelijkheden dat je ff terug moet naar het begin. Wat wil je? dat gaan zoeken, kunnen wij je maar moeilijk mee helpen. Hier kan wel steeds iedereen je op andere gedachte brengen 🙂😉 

dus e85? e89? 2.5? 30?

 

Link naar reactie
  • Administrator
7 uren geleden, jeex zei:

En dan een iets grotere vraag: e85 (6-cil) of meteen maar een e89 (2.3i 6-cil)? Zijn er voors en tegens qua motor, levensduur en dat soort dingen?


@Ewout: jij was natuurlijk afgeleid door de referentie aan It’s Joel, maar daarna staat de E89 er toch echt al bij hoor ...:book::wink:

Link naar reactie

Dank, dank. @Bennie wat ik vooral wil is een Z4 die vele km’s meegaat. Degelijkheid dus. En niet al te gek afschrijven, en dan valt de e89 natuurlijk nog af. Eigenlijk vind ik een soft top gewoon mooier. Dus nu hier vooral op zoek naar technische kennis. Ik moet me dus richten op de N54Bxx motor. Toch?

Link naar reactie

Zo zou ik het doen. Dan kun je supergericht zoeken en valt er enorm veel af. Vinden wat je wilt lukt meestal toch niet. Maar een kleine concessie doen is op zich niet erg als je iets vindt wat voor 99% aan je eisen voldoet.

Link naar reactie

Ik neem aan dat je een ZZZZ zonder veel problemen wilt hebben toch? Dan zou ik niet voor een e89 gaan. Daar is het dak een zeer groot probleem voor sommige. Zijn gebruikers die hebben er (nog) geen last van maar gaat geheid komen. En als je er last van heb is het een probleem wat veel geld kost. Of je moet verrek handig zijn. 

Ik heb zelf een ZZZZ 3.0 en is een wereld auto. Veel ruimer als een ZZZ. Maar goed je moet zelf de keuze maken, dat kunnen wij niet voor je doen.

aangepast door Bigpapa
Taalfout
Link naar reactie

Voordat men bedacht had dat je de ring op het stuurhuis kan verdraaien en de dakpomp naar de kofferruimte kan verplaatsen, golden deze reparaties aan de E85 ook als een dure aangelegenheid.

 

Er zullen vast gevallen zijn dat iemand een probleem met z’n dak heeft bij de E89 maar om daarvoor nou die auto te laten staan? Voor mij was het makkelijk, ik vind de E89 de enige mooie Z. Hij, of zij, is zoo elegant. Waar vind je dat nog? Anyway wat is er duur aan? De hydraulische pomp, deze kan stuk lopen door oververhitting omdat het relais blijft plakken. Remedie: preventief beide relais vervangen. Kosten drie tientjes. Wat kan er nog meer stuk? Er is wel eens bij iemand een hydraulische slang gaan lekken of zelfs open gebarsten. Vervangen is lastig omdat je er moeilijk bij kan. Meer problemen? Ik ken ze niet. Mijn dak gaat overigens twee keer per dag open en weer dicht. Tenzij het regent.

Link naar reactie

Narrowing down, met dank aan iedereen hier. E85 3.0 eerste generatie, want ik vind de hele auto gewoon mooier dan de nieuwere Z4 (sorry @Ewout) In beide inmiddels gereden overigens.

 

Dus als ik het goed heb: M54B30 (met Marie aan het begin) met automatische versnelling (dus geen SMG). Ik was hier even verward met de N54 en N52, maar die zijn dus van later datum? https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54 met 228 PK. Toch? Qua luxe stel ik prijs op cruise control, climate control en bij voorkeur ook navi.

 

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4985661a-500f-46c8-b59e-73be1668d863/ lijkt dan een aardige optie. Wat doet die S overigens achter de naam? Is dat een speciale uitvoering of zo?

 

aangepast door jeex
Link naar reactie
1 uur geleden, jeex zei:

Narrowing down, met dank aan iedereen hier. E85 3.0 eerste generatie, want ik vind de hele auto gewoon mooier dan de nieuwere Z4 (sorry @Ewout)

 

 

Voor smaak hoef je je niet te ver-excuseren hoor! Goed dat je nu beter een beeld hebt wat je wilt. Succes en ik blijf het volgen. :91_thumbsup:

Link naar reactie
3 uren geleden, jeex zei:

Narrowing down, met dank aan iedereen hier. E85 3.0 eerste generatie, want ik vind de hele auto gewoon mooier dan de nieuwere Z4 (sorry @Ewout) In beide inmiddels gereden overigens.

 

Dus als ik het goed heb: M54B30 (met Marie aan het begin) met automatische versnelling (dus geen SMG). Ik was hier even verward met de N54 en N52, maar die zijn dus van later datum? https://en.wikipedia.org/wiki/BMW_M54 met 228 PK. Toch? Qua luxe stel ik prijs op cruise control, climate control en bij voorkeur ook navi.

 

https://www.autotrader.nl/auto/voertuig/-/4985661a-500f-46c8-b59e-73be1668d863/ lijkt dan een aardige optie. Wat doet die S overigens achter de naam? Is dat een speciale uitvoering of zo?

 


👍🏼 Keep up the good work!!

Link naar reactie

is het raadzaam om een Carly OBD2 mee te nemen als ik een BMW ga bekijken?

 

En kun je zo'n ding in NL kopen, of moet je dan vijf weken wachten tot het ding eindelijk uit de UK of US is overgevlogen? Want de accuratesse van leveren laat hier en daar wat te wensen over, heb ik begrepen.

aangepast door jeex
Link naar reactie

Carly belooft snelle levering. Moet wel bij gezegd worden dat de lite versie vrijwel geen data verschaft. Je betaalt dus ca 50 EUR voor de licentie per jaar.

 

Of is er een beter alternatief? Ik heb wat research gedaan.

  • Carly is volledig compatibel met E85.
  • De BlueDriver is volgens hun site niet geschikt voor Europese BMW's. Alleen US dus.
  • Carista biedt alleen basis-data. Heb je weinig aan. Wel heel goedkoop.
  • Veepeak is alleen een OBD stekker...
  • BimmerGeeks Protool: alleen voor de E89

Al met al is er voor de Z4 E85 in Europa niet zoveel dus. Zeker niet als je ook functies wilt kunnen automatiseren. Suggesties zijn welkom natuurlijk.

carly.png

aangepast door jeex
Link naar reactie

Momenteel rij ik al 6 seizoenen met een vroege Z4 3.0i. Voor mij was handbak een must, voor de rest vergelijkbare wensen gehad bij aanschaf. Navigatie is zwaar achterhaald en wordt nauwelijks gebruikt. Mijn telefoon doet dat inmiddels vele malen beter, zeker nu ik graag routes van internet leen en deze zelf aan wil kunnen passen. Dus de wens voor navigatie kun je m.i. gerust beperken tot nice to have.

 

Aanschaf gedaan bij een gerenommeerd specialist, inclusief garantie. Hoewel ik het toen redelijk prijzig vond, betaal je nu bij Maaskant vergelijkbaar geld, voor vergelijkbare auto. Mocht ik inruilen tzt,  zal het vast wat minder opleveren,  maar afschrijving lijkt marginaal te blijven. Dat is dus goed nieuws,  mits je de kilometers binnen de perken houdt.

 

Onderdelen zitten op 3-serie nivo qua kosten. Betrouwbaarheid ook. Merk wel dat leeftijd wat invloed heeft op de houdbaarheid. Er sneuvelt wel eens wat. Plastic met name (handgreep dashboardkastje, benaderingsschakelaar kap). Na 18 jaar vergeef ik dat maar.

Verder betrouwbaar, mits je onderhoud blijft plegen!

 

Als je serieus overweegt een Carly aan te schaffen, om een betere auto te vinden, kijk je bij de verkeerde partijen. Rommel staat niet bij een betrouwbaar bedrijf. En koop geen auto van de laatste spaarcenten. Dat gaat zeker pijn doen. 

Zelf heb ik een einde garantie check laten doen bij een regionale BMW hobbyist,  die ook met BMW races rijdt. En hem als dank alle vloeistoffen laten wissel (remmen, bak etc.). Garantie was prettig, schade viel erg mee.

 

Note:

3.0i = 231 pk, 3.0 iS = 265 pk.

aangepast door Connexie
Typo's
Link naar reactie
23 minuten geleden, Ewout zei:

Ik ben afgeknapt op het abonnement systeem van Carly.

 

Ik ook vooral omdat het gebruik zich hoofdzakelijk zal beperken tot 1 keer...

 

3 minuten geleden, Connexie zei:

Note:

3.0i = 231 pk, 3.0 iS = 265 pk.

 

3.0si = 265 pk 😉

 

3.0iS lees ik als een 3.0i met een S pakket...

aangepast door Griffendahl
Verduidelijking
Link naar reactie
2 uren geleden, Ewout zei:

Ik ben afgeknapt op het abonnement systeem van Carly, en voor het programmeren gebruik ik BimmerCode. Maar ik begrijp dat je met Carly in de stuurapparaten wilt kijken om de echte km stand te bekijken?

 

Volgens opgave van BimmerCode wordt de E85 niet ondersteund, maar ik begrijp dat jij er toch mee werkt. Hoe lees je de Vin-code en km-stand dan uit? Dat zou van vier plekken gehaald moeten worden. Welke OBD2 stekker gebruik je daarbij @Ewout? En je kritiek op Carly is dus niet zozeer technisch maar meer op de prijsstructuur die ze hanteren. Of ook inhoudelijke kritiek?

 

En ik snap wat @Connexie zegt over gerenommeerde bedrijven. Maar ook aan gerenommeerde bedrijven heb ik behoorlijk mijn neus gestoten. Better safe than sorry.

Link naar reactie

Ik heb net een Bimmercode ondersteunde adapter besteld. Carly had ik geleend, leuk, werkt echt mooi hoor, VIN en km stand uit verschillende modules inderdaad, maar ik ga ook niet maandelijks betalen voor iets dat ik 1 of 2x per jaar gebruik. Ik overwoog nog een abo voor 1jaar, min. termijn, maar dan kun je daarna die adapter weg gooien en dat zint me ook niet. Voor de adapter in de link:

Alle Benzin PKWs ab 2001 und Diesel ab 2004 unabhängig von Marke und Modell”

ik ga het zien. 

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Zie afbeelding: Begrijp ik iets verkeerd?

 

Ik voel me ook zo'n hopeloze noob hier tussen al die BMW-freaks. Steeds beter begin ik te begrijpen hoe mijn studenten zich voelen als ze voor het eerst met mijn vakgebied te maken krijgen.

Screenshot.png

Link naar reactie

Hoe ik dat lees: je kunt met de sotware van Bimmercode de E85 niet coderen. Adapter staat daar los van. Ik ben wel in voor een experiment, heb die adpter gekocht die de meeste BMW types ondersteund, software is een ander verhaal. Op de site van de adapter staan meer smaken software, voor iPhone en Android. 
Maar even wat anders, als jij bij mij kwam een E85 kopen met een OBD adapter om even “wat dingen te checken” weet ik niet of ik daar zo blij mee zou zijn, je kunt er ook dingen flink mee ver-pardon my French, -kloten  🤔

aangepast door 330dM
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.