Ga naar inhoud

Voor de Apple gebruikers onder ons...

Aanbevolen berichten

• Reacties 20
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

No more MAC processors. Ze gaan over op een Intel platform. Ze gaan dus indirect de strijd aan met Windows. Hopelijk kunnen ze wat potten breken, maar zwaar gaan ze het wel krijgen. En misschien kan ik nu ook gewoon windows draaien op die mooie macs :huh:

er bestaan geen mac processors... dit zijn powerpc procesoren die ontwikkeld zijn door ibm apple en motorola en ook in de volgende xbox komen :blink: en windows draaien op een mac of viceversa gaat nooit gebeuren. waarschijnlijk krijgen ze een speciale versie die het niet toelaat windows te draaien. ze zijn niet gek hoor.

Link naar reactie

Ik vind het geen goede zaak. Iedereen weet inmiddels dat Intel nou niet bepaald betrouwbare processors maakt. Althans dat was lang zo. AMD deed dat altijd beter. Volgens de geeks dan he. :blink:

Maar ja, Apple is al een tijdeje bezig te proberen z'n computers goedkoper te produceren. Neem de Quicksilver waar al geen cache meer in zat (net als PC's) Maar ja dat was nou juist het leuke van Apples. Ze zitten ook al een tijdje vol met PC onderdelen. IBM harddisks b.v.

Link naar reactie
Ik vind het geen goede zaak. Iedereen weet inmiddels dat Intel nou niet bepaald betrouwbare processors maakt. Althans dat was lang zo. AMD deed dat altijd beter. Volgens de geeks dan he. :blink:

Maar ja, Apple is al een tijdeje bezig te proberen z'n computers goedkoper te produceren. Neem de Quicksilver waar al geen cache meer in zat (net als PC's) Maar ja dat was nou juist het leuke van Apples. Ze zitten ook al een tijdje vol met PC onderdelen. IBM harddisks b.v.

hoofdprobleem blijft dat IBM geen goede koeling voor Powerpc processors in laptops kan bieden. subprobleem is dat IBM sinds kort grotendeels in chinese handen is en men misschien geen technologieexport wilt. osx is in de kern processoronafhankelijk, dus andere merken behoorde/behoren ook tot de mogelijkheid.

Link naar reactie

PowerPC > Intel lijkt me gewoon te compileren hoor.

Kwestie van instructies omzetten. Al denk ik dat die al 99% hetzelfde zijn.

De eerste versie van Mac OS X, vijf jaar geleden uitgebracht, is al compatibel met x86-hardware, maar dat geldt niet voor de verschillende MacOS X-applicaties en drivers. Om dit probleem deels op te lossen kunnen softwareontwikkelaars vanaf vandaag een “Developer Transition Kit†aanschaffen

Wat ik zij dus..

Link naar reactie
PowerPC > Intel lijkt me gewoon te compileren hoor.

Kwestie van instructies omzetten. Al denk ik dat die al 99% hetzelfde zijn.

artikeltje hopelijk zijn we binnekort van het gezeur af dat apples zo duur zouden zijn.

Link naar reactie
Ze zitten ook al een tijdje vol met PC onderdelen. IBM harddisks b.v.

is altijd al zo geweest hoor, ze hebben bv al tijden ati kaarten. tegenwoordig zitten er soms van die kloterige maxtor hd's in bv, dan liever een ibm hd

Link naar reactie

IBM maakt geen eigen HDD voor TP's en PC's. Dit zijn altijd OEM parts van Hitachi of Fujitsu, om maar een paar te noemen. Of je moet naar de microdisks willen, die worden nog door IBM zelf gemaakt.

Wat Lenovo betreft, de nieuwe eigenaar van de de Personal Systems Division van IBM: Er zullen zeker de eerste twee jaar geen schokkende veranderingen te zien zijn voor de consument. Maw we zullen het amper merken. De IBM support afdelingen zullen echter ophouden te bestaan, met alle gevolgen van dien.

Link naar reactie

Nou breekt m'n klomp...

Ik heb hier zelf een Quicksilver staan:

QUOTE:

Hardware Overview:

Machine Model: Power Mac G4

CPU Type: PowerPC G4 (2.1)

Number Of CPUs: 1

CPU Speed: 933 MHz

L2 Cache (per CPU): 256 KB

L3 Cache (per CPU): 2 MB

Memory: 1.5 GB

Bus Speed: 133 MHz

Boot ROM Version: 4.33f2

Staat er dus WEL bij.... :D

Destijds riep men dat de grijze G4's de laatste met cache geheugen waren.

nusnappikhetnietmeer -_- :lmao: ;)

Link naar reactie

is altijd al zo geweest hoor, ze hebben bv al tijden ati kaarten. tegenwoordig zitten er soms van die kloterige maxtor hd's in bv, dan liever een ibm hd

Is niet helemaal waar hoor. Ik kan me de Apple CD-rom units nog wel herinneren. De Quadra 650!!!!! leessnelheid: 2x -_-

Maar feitelijk is natuurlijk geen enkel onderdeel van Apple zelf. Net als bij een auto worden de diverse onderdelen gewoon bij grote fabrieken gemaakt.

Vroeger werden zo ver ik weet alle onderdelen van een Mac UITSLUITEND voor die computer door een manufacturer gemaakt. Met als gevolg b.v. dat de Nvidea of ATI kaart voor de Mac net even anders was als die voor de PC. Ook het Mac geheugen is nog niet zo heel lang hetzelfde als wat er in de PC gaat. (goedgekeurd door Apple)

Ik weet nog dat ik voor mijn G3 blue&white speciaal geheugen moest kopen, maar dat onder ons al wel bekend was dat je ook gewoon derde partij geheugen kon gebruiken. Apple kreeg daar lucht van en toen wilden ze een flash update uitbrengen waarbij het niet meer mogelijk was om dat geheugen te gebruiken. Ik weet niet meer of dat toen ook is doorgegaan. Het was een van de laatste OS9's

Link naar reactie

Is niet helemaal waar hoor. Ik kan me de Apple CD-rom units nog wel herinneren. De Quadra 650!!!!! leessnelheid: 2x -_-

Maar feitelijk is natuurlijk geen enkel onderdeel van Apple zelf. Net als bij een auto worden de diverse onderdelen gewoon bij grote fabrieken gemaakt.

Vroeger werden zo ver ik weet alle onderdelen van een Mac UITSLUITEND voor die computer door een manufacturer gemaakt. Met als gevolg b.v. dat de Nvidea of ATI kaart voor de Mac net even anders was als die voor de PC. Ook het Mac geheugen is nog niet zo heel lang hetzelfde als wat er in de PC gaat. (goedgekeurd door Apple)

Ik weet nog dat ik voor mijn G3 blue&white speciaal geheugen moest kopen, maar dat onder ons al wel bekend was dat je ook gewoon derde partij geheugen kon gebruiken. Apple kreeg daar lucht van en toen wilden ze een flash update uitbrengen waarbij het niet meer mogelijk was om dat geheugen te gebruiken. Ik weet niet meer of dat toen ook is doorgegaan. Het was een van de laatste OS9's

ik had een b&w g3 en heb er gewoon pc sims ingegooid, werkte prima

Link naar reactie
Ja, ik dus ook.... Maar dat kon/mocht officieel dus niet. De leiers :blink:

ik had hem ook nog overclocked naar 500mhz. mocht ook niet want dan zou je alleen maar crashes krijgen... mooi niet

Link naar reactie
Ja, ik dus ook.... Maar dat kon/mocht officieel dus niet. De leiers :lol:

ik had hem ook nog overclocked naar 500mhz. mocht ook niet want dan zou je alleen maar crashes krijgen... mooi niet

Ja had ik ook gedaan maar dan van 350 naar 400. En de grap was dat de processortemperatuur omlaag (!) ging :D :notok: En hij een stuk stabieler ging lopen. Blijkbaar was ie oorspronkelijk als 400 ontworpen en dan naar beneden geklokt.. ;)

Da's pas marketing...

Link naar reactie

nou SD... het ziet er naar uit dat je volgend jaar dus windows native op een mac kan draaien. (waarom zou je?)... omgekeerd echter niet.

---->

Alhoewel de eerste consumenten x86 Mac pas op 6 juni 2006 te koop is, kunnen ontwikkelaars voor 999 dollar nu al een x86 Mac kopen om hun software op te converteren en te testen. Deze Developer Transition Kit bevat naast een test-Mac ook een hele stapel documentatie en software om de programmeurs te assisteren met de overschakeling.

Inmiddels zijn is over deze prototypes al het één en ander bekend geworden. Wat opmerkelijke zaken op een rijtje:

• De gebruikte processor is een single-core Pentium 4 660 op 3,6 Ghz. Deze bevat Intel's 64 bits extensies (vergelijkbaar met de 64 bit G5) maar de huidige versie van Mac OS X ondersteunt deze nog niet. Apple benadrukt dat deze processor niet gebruikt zal worden in de eerste echte x86 Mac.

• Er wordt gebruik gemaakt van DDR2 geheugen dat loopt op 533 mhz en Serial ATA II, beide technologieën zitten nog niet in de huidige Macs. De videokaart is een Intel GMA900, deze is aanzienlijk trager dan de huidige producten van ATI en nVidia. Opmerkelijk feit: je kunt in deze Mac standaard PC-videokaarten gebruiken, er is geen speciale ROM meer nodig.

• De Mac heeft verder FireWire 400, maar geen 800. Wel is er USB 2.0 aanwezig, en die is ook bootable, in tegenstelling tot FireWire.

• Er zit geen Open Firmware meer in: in plaats daarvan bevat deze Mac een in de PC wereld veel gebruikt Phoenix BIOS. "Yes, it runs Windows." Windows XP kan zonder aanpassingen worden geinstalleerd. Rosetta is in feite een G3-emulator en kent een hoop beperkingen (zo werkt Altivec niet), maar de snelheid is behoorlijk hoog te noemen.

• Applicaties zoals iTunes en iLife '05 zijn al volledig native, en draaien op een 3,6 Ghz P4 sneller dan op een single 2,7 Ghz G5.

• Apple heeft serieus gekeken naar zowel AMD als IBM's Cell processor (uit de PS3), maar AMD viel af vanwege dezelfde leveringsproblemen als IBM, en de Cell-processor bleek in niet-game toepassingen te langzaam voor gebruik in een desktop-computer.

bron

Link naar reactie

Poe, dit lijkt me wel een setup die beide kampen niet echt zal aanspreken. Misschien inderdaad voor test en ontwikkelings werk, maar geen serieuze kopers. De dingen waar de Mac goed in was worden niet echt overgenomen (grafische minder, FW800 weg, geen bootable FW) en om mensen over te trekken van de PC zie ik ook weinig voordelen als het OS nog niet de 64bit instructies kan gebruiken.

Was er een grafische sterk systeem met een 64b OS neergezet had je in één keer een mooie voorsprong op Windows maar dat komt waarschijnlijk dan toch te snel...

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen, maar houd een beetje mijn hart vast..

Link naar reactie
Poe, dit lijkt me wel een setup die beide kampen niet echt zal aanspreken. Misschien inderdaad voor test en ontwikkelings werk, maar geen serieuze kopers. De dingen waar de Mac goed in was worden niet echt overgenomen (grafische minder, FW800 weg, geen bootable FW) en om mensen over te trekken van de PC zie ik ook weinig voordelen als het OS nog niet de 64bit instructies kan gebruiken.

Was er een grafische sterk systeem met een 64b OS neergezet had je in één keer een mooie voorsprong op Windows maar dat komt waarschijnlijk dan toch te snel...

Ben benieuwd hoe ze het gaan doen, maar houd een beetje mijn hart vast..

lees goed, het is een developermachine die NIET voor de consument bedoelt is... over een jaar kan alles weer heel anders zijn.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in