Ga naar inhoud

Gekke electronische zaken: Kbus / ignition switch?


pierre724

Aanbevolen berichten

  • Administrator

^Als dat het enige is heb je waarschijnlijk geen dakmodule. Dat kon eigenlijk standaard bij de Fl modellen. Als je ook als je in de auto zit de knop voor openen / sluiten niet ingedrukt hoeft te houden tot "de operatie" is afgerond (dus na zeg 1,2 seconden kun je je vinger van de knop halen en openen / sluiten dak en ramen toch), dan heb je mogelijk wel een dakmodule. 

 

Voor de hand liggende plaatsen zijn er meerdere |afhankelijk van het merk module). Die zijn in ieder geval: 

  • achter je dashboardkastje (dus in de buurt van de GM5 mdule),
  • achter het roostertje achter de bestuurdersstoel dat lijkt op een ventilatieroostertje. (dus als je op je stoel zit grofweg achter je linkeroor) 

Beide zijn vrij simpel te controleren, zowel dashboardkastje er uit als dat roostertje eruit is niet heel veel werk.

  • Thanks 1
Link naar reactie
2 minuten geleden, 2.5si zei:

Dat kon eigenlijk standaard bij de Fl modellen. Als je ook als je in de auto zit de knop voor openen / sluiten niet ingedrukt hoeft te houden tot "de operatie" is afgerond (dus na zeg 1,2 seconden kun je je vinger van de knop halen en openen / sluiten dak en ramen toch), dan heb je mogelijk wel een dakmodule. 

 

Hmm, oke. dan heb ik dus geen dakmodule. Als ik de knop loslaat stopt hij ook gelijk.:unsure:

Link naar reactie
  • Administrator

Ja, helemaal zeker is het natuurlijk niet omdat die dakmodules doorgaans ook te programmeren zijn. Je kunt er dus ook functies van uitzetten.

 

Maar als jij "alleen maar" op afstand de kap kunt openen mits het signaal van de sleutel niet onderbroken wordt dan zou ik de gok wel aandurven dat er geen module in zit. Kenmerkend voor zo'n module is ook dat die het signaal zelf verwerkt: en je dus geen knoppen onafgebroken meer ingedrukt hoeft te houden (voor openen bij een Xcarstyle module druk je bijvoorbeeld 3x achter elkaar op de open knop op je sleutel en dan doet de module het verder zelf. Ook als je niet meer met je sleutel in de buurt bent.)

  • Like 1
Link naar reactie

Goed: de gremlins zijn er dus gewoon weer als vanouds. 

Vandaag met veel moeite de dvd sat-nav gedemonteerd, want die trok veel lekstroom. 

 

Maar helaas: het zit hem toch in de kbus « ergens ».

zonet bleef mijn dashboardverlichting/automaatbakledje bijvoorbeeld aan bij afgesloten auto.

 

het dashboardpaneel met lampjes is overigens enkele maanden geleden vervangen door een sloopexemplaar en niet ingeprogrammeerd op mijn auto. Dat zal het toch niet zijn??

 

WIE kan me tegen betaling afhelpen van dit kbus probleem?! 

 

Ik ben al bij Ruud in reeuwijk langsgereden. Die had er volgens mij geen zin/tijd voor. Zat drie weken vol en wilde niet verder plannen. 

Link naar reactie

^In Barendrecht zit BMW specialist Advanced Engineering, Het is niet bepaald een strak georganiseerde dealer, maar heb er positieve verhalen over gehoord. 

Link naar reactie

Zomaar een gedachte van een willekeurige geïnteresseerde, niet gehinderd door enige kennis van zaken:

 

Het kan ook niks te maken hebben met een lekstroompje op je carrosserie? M.a.w. een doorgeschuurd voedingskabeltje wat nu, zij het minimaal, contact maakt met je chassis? Waarschijnlijk een domme suggestie, maar meten is weten... 🙄🤔

 

 

Link naar reactie

Wel wat uit de buurt voor je maar een echt goed bedrijf en niet duur.

https://www.offenga.nl/

 

Vreemd dat Ruud je niet wil helpen, telefonisch ook al eens een mindere ervaring met hem gehad.

Vrij nonchalant en totaal niet behulpzaam, terwijl ik hier toch ook wel veel goede verhalen lees van hem. 

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik kan dat ergens wel begrijpen. Hij is een eenmanszaak en zit vol met normaal werk. Het is geen hobby voor hem, hij moet er zijn boterham en huur of hypotheek van betalen. Neem je dan tussendoor weliswaar uitdagend werk aan, is leuk om te doen, maar zelden kan je met goed fatsoen de werkelijke uren in rekening brengen. Ik ben zelf storingsmonteur, fijn in loondienst, en dan kan je klooien en onderdelen verbruiken tot je er bent. In deze situatie moet je voorzichtig opereren om de klant niet met torenhoge kosten op te zadelen.

 

Dat iemand dan zegt, hartstikke leuk maar voor mij is het even goed zo, kan ik dus wel begrijpen. Misschien is op een rustiger moment (als die er al zijn?) hij of welke andere eenmanszaak meer genegen dit op te pakken.

 

En het kan ook zeker zo zijn dat een ander makkelijker toegang heeft tot de persoon achter een eenmanszaak door omstandigheden als bekendheid of vriendschap. Dat ligt soms anders dan wanneer iemand verwezen word en verder nooit z’n snoet heeft laten zien.

 

Ik ben persoonlijk pas een keer bij Ruud geweest, gewoon voor onderhoud, maar ik rij dan ook langs om even kennis te maken. Een band moet je ook wel opbouwen.

 

Ik heb het gezien in het smartwereldje waarin enkele eenlingen zich hebben gespecialiseerd in de smart. Als je daar dan bent wil je niet weten hoe vaak ze ook van hun werk gehouden worden met allerlei vragen en of ze die liefst met een gratis tip telefonisch kunnen oplossen. Ik wil zeker niet beweren dat dat hier nu ook het geval is, maar ik schrijf het ter overweging om ook de andere kant niet onbelicht te laten.

  • Like 3
Link naar reactie

Weer een nieuwe optie:

 

het schijnt dat die wagens vaker issues hebben met airbag-modules die corroderen?

dat schijnt vreemde storingen te kunnen geven.

Dat zou ook kunnen verklaren waarom het airbag-lampje aan is sinds ik hem heb.

 

Iemand mee bekend ?

 

Link naar reactie

Hallo, ik ben net in het bezit van een Z4 en wilde er met het mooie weer van gaan genieten, helaas loop ik tegen zelfde problemen aan.

 

ik was even benieuwd of je al iets meer weet.

 

mijm symptomen zijn:

- dak werkt niet (lampje brand soms wel soms niet)

- stuurwielbediening werkt niet

- geef geen signaal/geluid bij instrumentenpaneel wanneer je de lichten of knipperlichten aanzet

- soms werkt afstandsbediening niet, knipperlichten gaan dan sowieso niet aan.

-airbaglampje brand

 

ik had de auto stil gezet en aan de lader nu het mooie weer kwam wilde ik weer rijden en loop ik hier tegen aan.

 

accu nogmaals opgeladen en die is helemaal vol.

 

gister de zekeringen gecontroleerd en toen deed even het dak het weer en de stuurwielbediening maar later viel het weer uit.

 

wat ook apart was dat toen ik naar huis reedt de knipperlichten in het instrumentenpaneel het soms weer even deed.

 

Is er bij jouw inmiddels al wat meer bekend?

 

Link naar reactie

Heb vandaag mijn BMW uitgelezen, en krijg de melding:

 

Interne storing lichtmodule.

 

daarna knikkert hij hem eruit en kan ik niet verder uitlezen.

 

ben op internet gaan zoeken en als je kijkt naar onderstaande link staan precies de symptomen welke ik heb omschreven.

 

kans lijkt me groot dat de lichtmodule defect is.

bij mij was de accu leeg.

 

https://www.benvanleeuwen.com/reparatie-lichtmodule/

 

gaat dan over een Mini maar daar is geen verschil in vermoedt ik

 

Link naar reactie
  • 2 weken later...

ik heb mijn frustatie geparkeerd en de accupool losgekoppeld.

 

ik ga nog dat ene ding controleren met de airbagmodule,

als dat geen soelaas biedt, ga ik toch maar naar de garage.... of ik verkoop de auto.

ik wil de auto wel kunnen vertrouwen namelijk, zonder steeds sleutels 10 bij me te moeten hebben.

Link naar reactie

^ Dat is vreselijk balen idd, ik ken het gevoel. 

Verkopen lijkt me lastig, met zo'n kwaal kan je hem ook niet te koop zetten (vind ik)... dan toch maar naar een specialist lijkt me.

 

Sterkte in ieder geval  :comfort:

aangepast door BroC
Link naar reactie
21 uren geleden, pierre724 zei:

ik heb mijn frustatie geparkeerd en de accupool losgekoppeld.

 

ik ga nog dat ene ding controleren met de airbagmodule,

als dat geen soelaas biedt, ga ik toch maar naar de garage.... of ik verkoop de auto.

ik wil de auto wel kunnen vertrouwen namelijk, zonder steeds sleutels 10 bij me te moeten hebben.

Ik begrijp je frustratie , maar nogmaals ga naar een bedrijf die specialistische kennis heeft in storingen zoeken van elektronica.

Dus niet zomaar een garage.

Bovenstaande link die ik al eerder heb gepost lijkt me een prima adres.

Heel vaak zijn dit soort problemen simpel op te lossen, maar weet ze maar te vinden eerst.

Zou toch zonde zijn om je auto hiervoor te moeten verkopen, en wat ga je erbij vertellen?? Met deze storingen erin krijg je er niets voor.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Precies: je hebt tot nu toe eigenlijk alleen maar "internetoplossingen" toegepast. Nu dat niet geholpen heeft: tijd om een specialist in te schakelen.

 

Ten aanzien van verkoop: niet alleen de storingen zijn van belang, ook dat dit een RHD en een 2.5si is. Lijkt me alles bij elkaar heel lastig te verkopen. Niet vertellen aan een koper is - los van morele bezwaren - overigens ook geen optie: verzwijgen van een wezenlijk gebrek maakt je simpelweg aansprakelijk. Dan ben je er nog niet vanaf. Ik zeg overigens absoluut niet dat je van plan was om het gebrek te verwzijgen hoor. Ik noem alleen even voor de zekerheid dat dit ook geen oplossing is.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Op 18-8-2019 om 21:37, pierre724 zei:

Goed,..

ik word er gek van.

 

Kan iemand eens meedenken? ik ben namelijk niet technisch of een elektrotechnicus.

 

Als je lekstroom meet, blijf dan wat langer meten (heel irritant); sommige systemen in je auto kunnen in slaapstand gaan nadat je geparkeerd hebt maar dat duurt wel even. Ik weet niet wat de termijn is bij jouw auto maar dat kan je wellicht wel google-en. Ik meen dat bijvoorbeeld de E46 aan die slaapstand doet en het zou me niet verbazen als jouw auto ook dat soort systemen heeft.

Als je daar niet op wacht, kan het zijn dat je een lekstroom denkt te meten die er maar tijdelijk is en zo blijf je zoeken.

succes en houd de moed erin 🙂

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.