Ga naar inhoud

Bijgeluid koppelingspedaal


timewa

Aanbevolen berichten

Bijgeluid koppelingspedaal

Nu ik wat verder heb gereden met mijn nieuwe Z4 valt me een geluid op bij het koppelen dat mijn vorige Z4 niet had.

Hij rijdt, schakelt en koppelt op zich prima. Maar als ik bij lage snelheid de koppeling op laat komen of loslaat, lijkt het alsof er iets groots meebeweegt of resoneert. Je hoort een geluid alsof er iets speling heeft en wat resoneert, heel moeilijk uit te leggen.

Als je alleen koppelt terwijl hij in z'n vrij staat dan hoor je het niet. Het is echt alleen te horen als de koppeling aan begint te grijpen vanuit de 1e versnelling.

 

Ook al rijdt de auto verder uitstekend, ik zou dit fenomeen graag verhelpen. Komt dit iemand bekend voor en wat zou het kunnen zijn?

Link naar reactie
  • Reacties 4
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Beste reacties in dit topic

Populaire dagen

Dat zou kunnen Guido, wat zou ik dan moeten doen? Kan er speling op het vliegwiel zitten en is het veel werk om dat te verhelpen?

Ik las onderstaand uit 2015:

Om in te schatten wanneer een vliegwiel versleten is is lastig, en op het internet gaan de wildste verhalen rond.

Daar kan je dus heel moeilijk een indruk van krijgen wat nog wel goed is en wat niet meer goed is.

Sommige dm vliegwielen hebben van zichzelf al een speling, en anderen niet. Ze hebben ook niet allemaal van binnen dezelfde constructie.

Er bestaan meetbanken etc voor maar meestal is het natte vingerwerk en een persoonlijke inschatting. Dus zo makkelijk is het allemaal niet.

Ik heb wat specs gevonden van het vliegwiel van de 1.9 (via een andere fabrikant), en je vrije hoek (dus hoeveel je het vliegwiel kan ronddraaien) mag vrij groot zijn: 19 graden, ofwel 6 tanden op de starterkrans.

De kantelspeling (hoeveel je het vliegwiel aan de zijkant kan kantelen) moet echter redelijk gering zijn: 1,6mm

Ter vergelijk gegevens voor een m54b30: 11 graden (4 tanden) en 2,9mm.

Dat zijn de gegevens die Luk aanhoudt.

 

Nu meende ik dat het vliegwiel vast gemonteerd was, ik was me niet bewust van mogelijke slijtage.

Wat slijt er precies aan een vliegwiel?

Link naar reactie

Zo te zien zit er in de Z4M een dubbel massa vliegwiel. Dat ding bestaat uit twee helften, twee schijven eigenlijk die iets kunnen verdraaien, gedempt door veren. Het primaire deel zit vast aan je krukas het secondaire deel daar zit afhankelijk van je koppeling de versnellingsbak aan vast. Het doel is trillingen dempen door de arbeidsslagen van de cilinders. Wat er kapot kan is het interne lager en de veren. Dan gaat het ding tegen je werken, je krijgt dan juist vervelende trillingen en geluid. 

 

Heb in mijn naaste omgeving nu al van twee mensen gehoord dat ze hun dubbelmassa vliegwiel hebben moeten vervangen. Een VW en een Benz. Een conventioneel vliegwiel is natuurlijk nooit wat mee, dat is een dood ding. Hooguit is het vlak waar de koppeling op aangrijpt niet goed meer of de starterkrans is versleten.

Link naar reactie

Idd, het vliegwiel zijn 2 delen, die door een lager en veren bij elkaar gehouden worden. Op beide komt speling.

Maar het kan ook de koppeling zelf zijn die wat onregelmatig aangrijpt.

 

Qua vliegwiel kan je het soms ook horen bij je motor afzetten. Dan hoor je 'm een beetje heen en weer slaan als de motor tot stilstand komt (vergt een geoefend oor)

 

Nadeel van inspectie van het vliegwiel is dat je bak eronderuit moet (en dus ook de uitlaat).

Da's meestal zoveel werk dat je alles vernieuwt.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.