Ga naar inhoud

Vraagprijs bepalen


Aanbevolen berichten

Vraagprijs bepalen

Hallo iedereen. Ik ben net lid en begin nu al over verkopen. 🙄

 

Ik zit met het volgende. Ik ga m’n Z4 in de verkoop doen. Alleen is dan de letterlijke vraag: hoe bepaal ik een reëele vraagprijs?

 

Ik heb gekeken op MP, AutoScout24, enz. Alleen is mijn model dun gezaaid, andere bouwjaren, erg afwijkende kilometers, uiteenlopende vraagprijzen. Denk dat hier de bandbreedte van iets onder de 10k t/m 16k ligt. 

 

Verder kan ik de ANWB koerslijst er bij pakken, maar die zit zo te zien wel aan de ondergrens. Om over andere waarderingsites maar te zwijgen. 

 

Enfin, ik wil mensen niet afschrikken maar hoef er ook niet morgen vanaf. 

 

Dus ik maak graag gebruik van jullie expertise. 😁

 

Of zeggen jullie: wordt donateur en zet m hier te koop? Maar dan weet ik nog niet wat ik er voor moet vragen. 

 

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

  • Administrator

^^ Zoals Sander al zegt. Zolang je niks verklapt valt er niks over te zeggen. Dun gezaaid is nogal een breed begrip. Een 1.8 zonder opties is een ander verhaal dan de duurste uit de optielijst waarvan je zelf het stuur ook nog eens met waterbuffellullenleer hebt laten bekleden ...

Link naar reactie

Ik probeerde het juist een beetje vaag te houden, omdat het mij gaat om wat de beste manier is om je vraagprijs bepalen is. In het algemeen dus. Wilde er voornamelijk geen verkooptopic van maken van mijn specifieke Z4. Daar is dat andere forum voor, voor zover ik begreep.

 

Maar om dan wel wat specifieker te zijn gaat het bij mij om een handgeschakelde Z4 2.5i S (dus pre-facelift 192pk versie) uit 2006. 116.000 km op de teller. Geen importauto. Alles origineel (zelfs de eerste voorruit zit er nog in) en werkt naar behoren. De staat van de wagen is wat mij betreft goed te noemen, alsin geen schades of andere slijtages. Volgens mij zijn dit toch zo'n beetje de waardebepalende factoren, niet?

 

NB: Ben net nieuw lid hier en heb het topic gister even snel geopend terwijl ik in de tram naar de stad zat. Vandaar dat ik ook nog geen intro heb kunnen typen. Ga ik zeker nog doen.

Link naar reactie

welkom, maar ook nu nog steeds beetje vaag, schiet gerust los hoor, we zijn hier wel te vertrouwen 😉

dus: kleur exterieur en interieur, type stoelen met wel of geen stoelverwarming/electrische verstelling, radio of navi, licht/regencensoren, xenon, en welk type velgen?? en boekjes met complete historie? hoeveel eigenaren? en ja zo zijn nog wel meer dingen te vertellen maar ik hou het liever wat vaag 😉

 oja, foto's zijn we dol op!

aangepast door Menko
Link naar reactie

Tenzij het nog een recente auto is, kan je zeggen, zoveel procent afschrijving rekening houdend met een gemiddelde jaar kilometrage. En dan rolt er iets uit en dat staat dan in de koerslijsten. Met ouder spul is het toch meer vooral vergelijken. Dus kijk vooral op de websites en ga daar in de buurt zitten. En zoals ik de omschrijving lees klinkt het allemaal niet heel bijzonder en zul je er niet meer dan gemiddeld voor vangen. En schrijf er aub niet bij dat ie niet weg hoeft of in de weg staat, dan moet je hem niet te koop zetten. De auto blijft hetzelfde.

 

succes!

Link naar reactie
  • Administrator

Ach het is net wat je er voor wilt hebben en wat een “gek” ervoor wilt betalen... ik vraag voor die van mij €17k en weet dat ik hem dan nog lang heb. Maar misschien een op gaspedaal kijken wat ze doen dan heb je toch wel een “gemiddeld” idee.

Link naar reactie

Ik wil ook wel de hoofdprijs vragen en vangen ja. 😁

Maar helaas heb ik geen 'speciaaltje'. Ik heb alleen niet zoveel vergelijkingsmateriaal.

Net even gaspedaal gecheckt en daar staat welgeteld één 2.5i S uit 2006 op die ik niet echt kan vergelijken (180.000km, automaat, 9.900 euro, autobedrijf).

Als ik 2005 er bij betrek heb ik 5 resultaten. En de duurste is dan iets van 14.000 euro. Waar zijn alle 2.5i's eigenlijk gebleven? In mijn beleving zie ik alleen nog maar 2.0's en 3.0's.

Enfin, dit is nu mijn dillema. 5 verschillende auto's en voor elk zijn plus en minpunten te bedenken t.o.v. de mijne.

 

Dat wat de 'gek' er voor vraagt en krijgt zijn uiteraard twee verschillende zaken. Ik vermoed dat je in je vraagprijs iets van onderhandelingsruimte neemt. Maar is dat dan 500, 1000 of 2000 euro?

 

Oh en voor foto's, zie mijn voorstel-topic.

Link naar reactie
  • Administrator

Mooi dan neem je de duurste zet je er €1500,- bovenop en dat is dan meteen je onderhandelingsruimte.

Niet voor iedereen zijn de plussen en minnen gelijk 🙂 

Link naar reactie
  • Administrator

Of je neemt een 3.0i met (1) soortgelijke kilometerstand (2) STAAT VAN ONDERHOUD; EN (3)  OPTIES (dat blijft nu een beetje onDerbelicht) en trekt daar zeg EUR 1500 a EUR 2000 vanaf ... 

 

Ik weet overigens nog wel 2.5i's te rijden hoor. Deze vind jij waarschijnlijk ook moeilijk vergelijkbaar met de jouwe, maar het is wel een 2.5i: https://www.z3specialist.nl/z42500is.html

 

En als je ook eerdere jaren meeneemt krijg je nog best wat vergelikjingsmateriaal (zie bijvoorbeeld hier.) Kijk jij vindt het waarschijnlijk belangrijk dat de jouwe uit 2005 is en niet uit 2003 en 2004, maar alle vfls zijn ondertussen 13 jaar of ouder en zijn overwegend hobby auto's. Dan spelen bovengenoemde zaken (kilometerstand, staat van onderhoud en opties) een veel grotere rol dan een eerder of later bouwjaar. Bovendien kan een eerder bouwjaar voordelen hebben: afhankelijk van hoe je situatie is kun je hem op de zaak als youngtimer rijden , of je kunt hem veel makkelijker en voordeliger schorsen en (zoals ik doe). 

 

Kortom: ik zou zeggen staar je niet blind op het bouwjaar van jouw exemplaar.

Link naar reactie

Bouwjaar is inderdaad niet meer doorslaggevend. De lage kilometerstand en originele staat kunnen interessant zijn, maar het gaat volgens mij vooral om 2 dingen:

-Is het een mooie uitvoering qua kleuren, wielen en opties?

-Is de auto in zeer goede staat? Dus spat er echt van af dat een liefhebber hem gekoesterd heeft en er niet op bezuinigd heeft? Klopt het geheel op de details, ondersteund door duidelijke historie?

 

Als die 2 punten kloppen dan kun je er denk ik tussen de 10K en 11K voor vangen, vraagprijs bijvoorbeeld op €11250 vaststellen. Als het een kale uitvoering is of er blijkt uit details dat de auto geen liefde heeft gehad, dan iets onder de 9K.

 

Ter referentie: Op mobile.de is er ruime keuze tussen de 7000 en 9000 voor de middelmatige uitvoeringen, en invoeren kost minder dan 1000 euro. Je hebt een origineel NL exemplaar dus die mag iets meer kosten, maar geen duizenden meer.

 

 

Link naar reactie

Ik mis nog een zeer bepalende factor 3e factor.

De staat van de wagen is wat mij betreft goed te noemen ? !
Staat van onderhoud:  (is dit aantoonbaar en door wie )

-Dealer
-Specialist
_Wanneer heeft hij zijn laatste beurt gehad ? (wat voor beurt)
-APK  minimaal wanneer verloopt die ?
-Banden enz

 

Link naar reactie

Dank jullie wel allemaal. Ik lees hier en daar goede tips (bv. over bouwjaar). En langzaam aan begint de bandbreedte voor de vraagprijs te krimpen. Wat ik er in ieder geval uithaal is dat er geen vuistregel is.

 

Wat me wel verbaast is dat opties dan wel een rol spelen. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat nou juist geen (groot) verschil in prijs uitmaakt. Ok, een kale versie met draairaampjes zal niet zo snel van eigenaar wisselen als men ook de keuze heeft voor een volgeladen versie. Een optiepakket van zegge toen 10.000 euro is naar verloop van tijd nog maar 1000 euro verschil waard. Of heb ik dat totaal mis?

 

Volgens mij is de (motorische) uitvoering belangrijker. Net als km-stand. Zoals hierboven gezegd. Een 3.0 is (identiek uitgevoerd) 1000/2000 euro meer waard dan een 2.5. Hey, je krijgt er dan ook 'meer' auto voor terug.

 

En wat betreft de staat van de wagen. Uiteraard is dat het belangrijkste. Toen ik zelf op zoek ging keek ik hoe de auto er bij stond, reed, en wat de bewijsbare historie mij vertelde. Ik heb toen b.v. een goede deal laten staan, omdat die van die 'hangende' spiegeltjes had (geen liefde dus). Voor mij draaide dat toen om 'het gevoel' wat ik had bij de auto en zeker ook de verkoper. In mijn geval sta ik zelf in voor de huidige staat en kan ik een eventuele koper alle ins en outs er over vertellen en laten zien. Dus daar maak ik mij niet zo druk over.

Link naar reactie
  • Administrator
13 uren geleden, MNZ3M zei:

Ik mis nog een zeer bepalende factor 3e factor.

Staat van onderhoud

 

Uhhhhhhhh, :default_sCo_chinscratch::oldman::

 

19 uren geleden, 2.5si zei:

(1) soortgelijke kilometerstand (2) STAAT VAN ONDERHOUD; EN (3)  OPTIES (dat blijft nu een beetje onderbelicht) ...

 

17 uren geleden, timewa zei:

... het gaat volgens mij vooral om 2 dingen:

... 

-... staat? ...niet op bezuinigd? Klopt het geheel op de details, ondersteund door duidelijke historie?

 

Zie daar! :kisstogether:

 

8 uren geleden, CZ4 zei:

Wat me wel verbaast is dat opties dan wel een rol spelen. Ik was altijd in de veronderstelling dat dat nou juist geen (groot) verschil in prijs uitmaakt. 

 

Misschien heb je qua verschil in Euro's wel gelijk, maar juist omdat je nou ook weer niet zoveel opties had bij de E85 zijn die volgens mij wel van belang (als één van de drie genoemde factoren) bij de keuze voor een tweedehands hobby auto. De opties waar je uit kon kiezen zijn naar hedendaagse maatstaven vrij basaal en krijg je nu voor een groot deel al op nieuwe A-segmenters. Climate control, PDC en een schermpje om de instellingen van je stereo aan te passen zijn daar voorbeelden van.  Verder is een deel van de opties bij een roadster gewoon handig, zoals: vast (inklikbaar) windscherm, de meest uitgebreide stereo met speakers rondom, stoelverwarming en een elektrische kap. We hebben het hier niet over hedendaagse vragen als welke kleur sierrand wil ik in het interieur en wil ik chromen of matzwarte raamlijsten ...

 

Als ik bij min of meer gelijke kilometerstand en staat van odnerhoud kan kiezen tussen een 3.0i zonder al deze opties en een 2.5i mèt, en ik ben een (semi-)senior citizen die vooral relaxed wil cruisen met die 3.0i / 2.5i,  en dan ook nog voordeliger uit ben met die 2.5i (hou ik geld over voor koffie met gebak / advocaat met slagroom als ik op het terras zit waar mijn Z4 mij gaat brengen, dan zou ik vermoedelijk toch voor de 2.,5i kiezen ... Dan heb ik ook een 6-cilinder, dat extra vermogen heb ik toch niet nodig, en ik heb er een hoop comfort voor terug...

Link naar reactie

Waarschijnlijk ten overvloede: Maak extreem goede foto's. Dus: Auto poetsen, en dan de tijd nemen om echt fraaie foto's met een hele goede camera te (laten) maken. Mooie setting bij ondergaande zon ofzo.

Ook de auto goed schoonmaken op details, dus b.v. ook bij de portieren van de deuren enzo. Dat maakt een enorm verschil bij verkoop.

 

Succes!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.