Ga naar inhoud

Te hoge CO waarde, lambda sonde


Deejac

Aanbevolen berichten

Te hoge CO waarde, lambda sonde

Beste mede BMW liefhebbers,

 

Ik ben zojuist bij het APK keuringstation geweest en, zoals de titel al doet vermoeden, heb ik een te hoge CO waarde (te lage lambda). Zowel bij lage als bij hoge toeren.

In eerste instantie uitgelezen met INPA en kreeg een foutmelding van de luchtmassameter, deze heb ik schoongemaakt en die lijkt het nu weer goed te doen. Het K&N luchtfilter was iets te royaal ingespoten met olie, dus dat kan....  

 

Daarna leken de waardes goed te zijn op stationair toerental, maar bleken nog steeds te hoog bij hoge toeren. Nu viel het mij op dat de motor ook (onbelast) niet lekker loopt op ~3000rpm, en lijkt af en toe misfires te hebben o.i.d. Om er zeker van te zijn toch maar alle 6 bougies vervangen, om die in ieder geval uit te sluiten. Echter blijft de motor wat onrustig lopen. Ik heb nog even gewisseld met 1 nieuwe bobine, maar dit leverde niets op. Nu kwam ik in INPA het lambda test menu tegen, deze heb ik uitgevoerd. Zie onderstaand resultaat.

 

Ik heb echter geen idee welke lambda sensor nu potentieel defect is? Of wat de reden is van het onrustige lopen. Wellicht heeft iemand advies?

 

BMW lambda.PNG

BMW rough idling.PNG

Link naar reactie

Ik ken de details van deze test niet maar heb wel nog ooit gewerkt in de lamdasonde fabriek. 

Ik lees echter in je afbeeldingen: Sonden für Kat Bank 2 nicht plausibel (Lambda sondebank 2 geeft een vreemd resultaat). Hiermee heb je wellicht je antwoord....

Link naar reactie

@Juriaan81Bedankt voor je antwoord, dat vermoede had ik zelf dus ook. Na een tweede meeting met een verhoogt toerental (800rpm ipv 700rpm) gaf de foutmelding sondebank1 aan. Niet echt een betrouwbare test dus...

 

Het is dus zeer waarschijnlijk de carter-ventilatie. Na aanleiding van een telefoon gesprek met een BMW specialist uit Enschede, ben ik er vrij zeker van. "lambda sonde heb ik eigenlijk zelden stuk gezien". was zijn antwoord.

De onderdelen komen dinsdag binnen, dus even lekker zelf sleutelen en dan kijken of het probleem verholpen is. Ben benieuwd!

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Goed nieuws, het probleem is verholpen. Oorzaak was overduidelijk carterventilatie. Tijdens demontage van het inlaatmanifold, zag je overal oliekoek zitten. Tevens bleek de Disa klep gewoon compleet los te zitten, die is nu ook vervangen.

 

Hij rijdt nu echt weer als nieuw; loopt mooi stationair, walmt niet meer, en doortrekken heeft meer zin. De grap is dat ik niet wist hoe de zzzz hoorde te lopen, tot nu!

 

Het is overigens goed zelf te doen, mits je rustig de tijd neemt. Vooral de YouTube filmpjes van the "50s kid" over een 330i (e46), zijn zeer hulpzaam. Het ziet er wel heftig uit halverwege. 

IMG-20190519-WA0000.jpg

  • Like 2
Link naar reactie

grappig, zo'n foto heb ik ook ooit gemaakt :laugh::

demonmani.jpg

 

ongeveer 8 jaar geleden

 

(wel wat minder stoffig. Dus wat vaker je motorruimte schoonmaken joh :wink: )

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
Op 28-4-2019 om 23:04, Deejac zei:

@Juriaan81Bedankt voor je antwoord, dat vermoede had ik zelf dus ook. Na een tweede meeting met een verhoogt toerental (800rpm ipv 700rpm) gaf de foutmelding sondebank1 aan. Niet echt een betrouwbare test dus...

 

Het is dus zeer waarschijnlijk de carter-ventilatie. Na aanleiding van een telefoon gesprek met een BMW specialist uit Enschede, ben ik er vrij zeker van. "lambda sonde heb ik eigenlijk zelden stuk gezien". was zijn antwoord.

De onderdelen komen dinsdag binnen, dus even lekker zelf sleutelen en dan kijken of het probleem verholpen is. Ben benieuwd!

 

Ik ben wel benieuwd welke BMW specialist je bedoeld.

Nog nooit gehoord dat er 1 in Enschede zit.

 

Mooi dat het opgelost is! 

Carterventilatie pak ik alijtd preventief aan, bij mijn Z3 had ik de eerste die nog redelijk schoon was.

Normaal zit er veel sludge in.

 

Link naar reactie

@GuidoK Die ziet er inderdaad minder stoffig uit! Is dat een nieuw blok? 😋

 

@Juriaan81 Ik heb inderdaad alle vijf slangen vervangen, inclusief het O-ringetje van de peilstok en de pakking van het inlaatspruitstuk.

 

@Jan-Willem OsCar-Service, ik heb daar vorig jaar onderhoud laten doen. Schijnt een redelijk vakspecialist te zijn in het Oosten des lands, de man weet veel van BMW's. Ik wilde het ditmaal graag zelf proberen. (is ook leuk werk voor een keer).

Link naar reactie

Bij oscar service ben ik ook wel eens geweest uit nood.

Die deed idd ook wel de meer lastige klusjes.

Daar stond toen iig. een z1 met kapotte deuren, dus dat zegt wel wat.

Hij komt geloof ik bij een dealer vandaan.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.