Ga naar inhoud

Stevig olieverbruik E85 2.5Si (N52), [Het vervolg...]


BroC

Aanbevolen berichten

Ben toch erg nieuwsgierig wat het probleem uiteindelijk is. Ik vind 1op1700 nog veel te veel. Ik kocht mijn z4 4,5 jaar geleden en toen verbruikte hij 1op7000

De mijne is behandelt met wepp 2010 voor de oliewissel(200km gereden) en daarna gewisseld van 5w30 naar 5w40 met wepp 2011 erbij. Verbruik voor de oliewissel 1op900. Nu 350km gereden en oliepijl nog steeds op het bovenste streepje. Tot nu toe hoopgevend. Maar ik reken me nog niet rijk. Eerst de 900km volmaken. 

aangepast door casanova72
Link naar reactie
8 uren geleden, 2.5si zei:

ik zou eerder aan 1:5000 of meer denken als de onderkant van "normaal" voor wat oudere motoren. Ik zou hier dus nog niet tevreden mee zijn.

 

Helemaal mee eens.

Link naar reactie

t.a.v. jouw probleem, Persoonlijk heb ik het niet zo op toevoegingen, dat lijken me alleen maar tijdelijke oplossingen áls het al iets oplost.

Ik heb vroeger wel eens Slick50 gebruikt in een heel oud Peugeotje uit 1970, maar dat was meer tegen het tandwiel geraas en dat hielp toen wel.

 

13 minuten geleden, casanova72 zei:

En misschien kom ik nu wat achterdochtig over, maar dat is wat ik met auto handelaren en garages heb. (eigen ervaringen) Maar ik twijfel een beetje Of jou garage daadwerkelijk de klepseals bij jou heeft vervangen. 

Tja, dat gevoel bekruipt veel mensen bij een garage, vooral als men zelf niet (auto)technisch is.

In mijn geval; ik heb er natuurlijk niet bij gestaan, maar ik heb wel gezien dat het kleppendeksel er af is geweest. (zit een nieuwe pakking tussen)

Maar ik heb het vandaag weer voorgelegd bij de garage, dus weer even afwachten.

 

Verder rijd de auto heerlijk, dus ik laat m'n pret er niet door bederven.:default_thumbup:

Link naar reactie
26 minuten geleden, BroC zei:

In mijn geval; ik heb er natuurlijk niet bij gestaan, maar ik heb wel gezien dat het kleppendeksel er af is geweest.

 

Nu beschrijf je wel iets wat 5 minuten duurt op een klus van mijns inziens een dikke dag.

Je weet dat bij klepseals vervangen de hele kop eraf moet? (en dus ook nokkenassen eruit etc)

 

Link naar reactie
18 minuten geleden, GuidoK zei:

 

Nu beschrijf je wel iets wat 5 minuten duurt op een klus van mijns inziens een dikke dag.

Je weet dat bij klepseals vervangen de hele kop eraf moet? (en dus ook nokkenassen eruit etc)

 

Weet je dat zeker? Ik heb gelezen (link) dat de kop zelf kan blijven zitten voor een klepseal revisie.(wel kleppendeksel en nokkenassen natuurlijk)

 

Maar ja precies, dat bedoelde ik ook. Ik heb er niet bij gestaan, dus het is een kwestie van vertrouwen.

Het zou voor de reputatie van een garage goed zijn als ze b.v. een camera bij je auto hangen op het moment dat ze er aan werken, Dan kan je als klant gewoon meekijken. :idea:

 

Link naar reactie
55 minuten geleden, BroC zei:

Weet je dat zeker? Ik heb gelezen (link) dat de kop zelf kan blijven zitten voor een klepseal revisie.(wel kleppendeksel en nokkenassen natuurlijk)

 

 

 

Er zijn wel methodes om de kop te laten zitten, en proberen te voorkomen dat de kleppen niet de cilinder in vallen (daarvoor doe je het), zoals de cilinder onder druk zetten met perslucht via het bougiegat of er een touw in te douwen.

Ik weet ook niet of dat lekker gaat werken met een m54 kop.

Maar dat is allemaal niet volgens het bmw boekje. De officiele bmw handleiding schrijft voor dat de kop eraf moet.

Je moet namelijk ook nog de zuigerveren eraf zien te krijgen.

 

Ik vraag me ook af of je heel veel werk gaat besparen door de kop niet te demonteren.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Er zijn garages die je wijs proberen te maken dat de hele kop eraf moet. Dat moet normaal gesproken ook, maar ze doen het allemaal met perslucht via een oude bougie waardoor de kop er niet af hoeft.

En dan zou je voor een 600 euro klaar moeten zijn. terwijl 't je normaal het dubbele kost. Als je als klant hier geen weet van hebt dan word je het volle pond berekend. 

 

Link naar reactie
7 uren geleden, GuidoK zei:

Je moet namelijk ook nog de zuigerveren eraf zien te krijgen.

 

Ik vraag me ook af of je heel veel werk gaat besparen door de kop niet te demonteren.

 

Ik hoop dat je de klepveren bedoelt. :91_thumbsup:

 

Het gaat hier om de M54 toch? [EDIT: omdat Guido dat zegt en de motor van Casanova72 dat is, maar dit topic gaat over de N52 zoals vermeld in de topic titel] Dan is hier een prachtige video met een leuk tooltje. Dat ze daar bij BMW nou niet op komen... Maar als je je opwerpt als specialist om dit soort zaken aan te pakken (zie link van BroC) dan zul je inmiddels wel wat handigheid hierin ontwikkeld hebben. Als ik op TIS zie wat een extra werk het is om de kop te verwijderen, dan wist ik het wel. [EDIT: bij de N52 moet je nog veel meer verwijderen...]

 

De methode van de video hieronder gaat ook zo geleidelijk dat er geen risico is dat je per ongeluk de klep naar beneden duwt waardoor je de luchtdruk kwijt bent en alsnog je kleppen naar beneden vallen. 

 

 

 

aangepast door Ewout
  • Thanks 1
Link naar reactie
9 uren geleden, Ewout zei:

 

Ik hoop dat je de klepveren bedoelt. :91_thumbsup:

 

 

Ik bedoelde idd klepveren.

En ik bedoelde ook n52, al maakt dat voor de procedure niet uit, bmw schrijft in TIS dat de kop eraf moet.

Dat daar workarounds voor zijn zoals bijv perslucht of een touw erin proppen schreef ik al, maar dan kan je bijv. bij bmw (als een dealer dat doet althans) geen garantie krijgen op de reparatie. Daarom zal bijv. een dealer dat nooit doen lijkt me.

 

Dat tooltje is overigens wel netjes gemaakt. Je hebt hiervoor trouwens hele toolkits waarmee je vele auto's op deze manier kan doen die je uit china kan halen voor €150 oid.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

Weer een update: "Terug bij af"

Het verbruik is helaas weer toegenomen; nu dus 900km met een liter gedaan. :headwall:

Die klepseal revisie heeft dus bijzonder weinig uitgehaald. Mij bekruipt dan toch de vraag of het überhauptrhaupt wel goed is gedaan.

Ik heb een nieuwe afspraak bij de garage gemaakt. Zijn voorstel is om (toch) een reiniger te gebruiken om te kijken of dat iets doet. En daarna zoals eerder genoemd een iets dikker olie (5W40) er in te doen.

To be continued....

Link naar reactie
  • Administrator

Ik rijd al jaren met een Z3 2.8 van 97 rond met een olieverbruik van 1:1000 of zo, ding doet het er niet minder om. Olie online bestellen en je bespaart je een hoop geld uit.

 

Ik gooi er 5w40 in, rookt behoorlijk uit de uitlaat en met bergpasjes verbruikt hij nog iets meer zelfs.

 

421.000 gelopen en dat olieverbruik is al een tonnetje of 1.5

Link naar reactie

^Tja, je kunt je idd afvragen hoe erg het écht is dat hij zoveel verbruikt :kopfkratz: (afgezien van de kosten wat met 10k per jaar ook wel mee valt)

aangepast door BroC
Link naar reactie

Zeker met een M52 absurd olie verbruik Bmw   Z CSI, maar gezien de kmstand begrijp ik dat je daar niets meer aan gaat doen.

Maar voor Broc lijkt me dit zeer zeker niet acceptabel gezien de kmstand en er nog sprake van garantie is.

Het is sowieso een veel te hoog verbruik, de norm 1 liter op de 1000km is nog uit een ver verleden.

 

Mijn M54 verbruikt op het oog geen olie, altijd netjes op max peil. controleer hem wekelijks, ook omdat ik hem nog niet zolang heb en ook M54 motoren wel bekend zijn met olie verbruik.

 

aangepast door bofkont
Link naar reactie

Ik zit momenteel met mijn verbruik weer tiptop. Ik zit nu op 900 km, olie 2 dagen geleden gechekt, en nog geen olieverbruik geconstateerd. Oliepijl staat nog op max. Na de voorbehandeling met wepp 2010,en nabehandeling met wepp 2011. Tot nu toe zeer hoopgevend. En ook gewisseld van 5w30 naar 5w40

Link naar reactie
3 uren geleden, BMW-Z-CSi zei:

 ding doet het er niet minder om.

Het kan je katalysator kapot maken.

En evt je lambdasensoren.

Ik vraag me ook af of je problemen met de apk kan krijgen.

Let wel, voor een n52 zijn de eisen extreem veel strenger dan een 22 jaar oude z3

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • Administrator
20 minuten geleden, GuidoK zei:

Het kan je katalysator kapot maken.

En evt je lambdasensoren.

Ik vraag me ook af of je problemen met de apk kan krijgen.

Let wel, voor een n52 zijn de eisen extreem veel strenger dan een 22 jaar oude z3

Geen problemen bij de APK so far. En de kat ligt er inmiddels ook al weer sinds 2011 onder, evenals de lambdasensor 🙂

 

Maarre... moet jij niet een Ikea pakketje in elkaar zetten? :default_sHa_biggrin2:

Link naar reactie
1 uur terug, GuidoK zei:

Wat bedoel je?, dat je kats stuk kunnen gaan?

 

Nee, ik bedoel dat de gebruiker ervoor kiest om door te rijden totdat... “En dan zien we wel wat we doen”. Het is een keuze. En soms een lastige keuze.

aangepast door Ewout
Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.