Ga naar inhoud

Windschot - Soorten & ervaringen


timewa

Aanbevolen berichten

Windschot - Soorten & ervaringen

Ik heb een vraag over het windschot tussen de rolbeugels en in de beugels zelf.

 

Mijn vorige Z4 had een windschot van zwart stof, een soort gaas, en een houder in de kofferbak. Werkte prima, en bij hoge snelheden maakte het een groot verschil met wind in het interieur.

Mijn huidige Z4 heeft een plexiglas windschot. Zowel tussen de rolbeugels alsook erbinnen. Ik vind dat maar niks, de stoffen versie was mooier in mijn optiek.

 

Mijn vragen:

  • Welke windschotten zijn er geleverd?
  • Is het plexiglas exemplaar origineel?
  • Is het iets Amerikaans?
  • Wat is jullie voorkeur m.b.t. windschot, wel of niet gebruiken? En waar berg je hem op?

 

Link naar reactie

Heb zelf op de Z4 de zwarte beugel BH. (Zwart leer die over de rolbeugels heen gaat)

 

Deze heb ik gemodificeerd met een stalen pin in plaats van de standaard flexibele pin.

 

Resultaat is dat op hogere snelheden of snelweg gebruik met de kap open, het windgeruis een stuk minder bonkt.

 

In de zomer zit hij permanent op zn plek, in de winter haal ik hem er af.

Link naar reactie

Ja een windschot met kleine gaatjes (zo veel mogelijk) werkt als een luchtrem. Dat houdt in dat als dat in een turbulente werveling wordt geplaatst, het de snelheid van de lucht afremt en dus de werveling minimaliseert.

Plexiglas (of elk ander dicht en hard materiaal) zorgt weer voor z'n eigen turbulente wervelingen. Als je een hard dicht schot in een werveling plaatst, stuwt de lucht op, stroomt erover heen en veroorzaakt een nieuwe werveling.

Dat gebeurt dus niet met gaas en is daarom veel effectiever..

 

Imo is het OEM windschot (dus die je tussen beide rolbeugels klikt) het beste en esthetisch ook het mooiste.

Ik laat het OEM windschot gewoon zitten, maar er zit een opbergmogelijkheid in de kofferklep. BMW heeft overal aan gedacht :wink:

  • Like 1
Link naar reactie

@Juriaan81
https://bmwshop.ekris.nl/47797-bmw-z4-z4-E85/nl/onderdelen/bmw-accessoires&artikelid=124308&panelid=03_2695

 

Dit is de BeugelBH origineel van BMW 🙂 
Waar de 1 bij staat op het plaatje, heb ik de stiksel aan de zijkant losgehaald. Pin er uit gehaald, metalen pin er in en netjes dicht maken met naald en draad ^_^

  • Like 1
Link naar reactie

Dank voor de reacties. Mag ik concluderen dat het windscherm een optie was? Bij mijn vorige Z4 zat het scherm van de link hierboven. En ik had aangenomen dat die bij alle Z4s was geleverd als standaarduitrusting.

 

Of is het landspecifiek? Mijn vorige Z4 kwam uit Duitsland.

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • Administrator

Het was inderdaad een optie. Er zijn in Duitsland wel landspecifieke optiepakketjes geweest (zoals wij hier in Nederland het S pakket hadden) waar het windscherm in zat; het Open Air pakket.

 

Als je het windscherm als optie bestelde kreeg je het “harde”, vast te klikken scherm. Eventueel kon je als je die optie niet had aangevinkt “los” de goedkopere beugel BH bestellen.

 

Plexiglas is nooit door BMW geleverd.

 

Ik heb ze de afgelopen jaren allemaal gehad en ben over de vaste variant het meest te spreken en over plexiglas het minst.

 

Een M roadster heeft IMHO de vaste variant nodig qua uitstraling, niet het budget BH-tje.

 

Installatie kun je makkelijk zelf doen, zie mijn topic in de Z4 howtos.

 

 

Link naar reactie
10 uren geleden, HAL2001 zei:

Even een zijdelingse opmerking. Kijk uit met prijzen in de webshop van Ekris. Die wijken soms af van de reguliere prijzen. En niet in ons voordeel. 

Maar Ekris is toch een officiele bmw dealer?

Of zijn ekris webshop prijzen hoger dan bijv. dusseldorp (ook een dealer) prijzen?

Ik vind Ekris wel redelijk overeenkomen met de standaardprijzen van leebmann (soms een paar euro verschil)

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.