Ga naar inhoud

Op zoek naar een z4M coupe


luus

Aanbevolen berichten

Op zoek naar een z4M coupe

Ik ben vorig jaar een halve zoektocht naar een Z4M coupe gestart; weer afgebroken nadat ik een prachtige z3 3.0 roadster hier via het forum vond. Het begint nu toch weer te kriebelen en ik houd het sinds kort weer een beetje in de gaten... 

 

Ik heb eigenlijk twee vragen:

 

1. Wat zijn goede links / bronnen voor info? Ik heb de onvolprezen website van Ad Kusters doorgespit, ik heb het ‘z3 en z4’ boek gelezen (aanrader), heb een aantal folders verzameld. Heeft iemand nog andere ideeen / bronnen om te lezen ? Mag ook alleen over de S54 motor, want daar gaat het natuurlijk eigenlijk om...

 

2. Wat zijn de ervaringen / adviezen van eigenaren of zoekenden naar een Z4M coupe? Zijn er specifieke zaken om op te  letten of om voor op te passen?

 

Wat betreft mijn zoekcriteria: tussen de 40-80k kilometer, sluitende onderhoudshistorie, niet meer dan 2 of 3 eigenaren en bij voorkeur zonder navi. Heb wel voorkeuren voor kleur / interieur maar je moet ook een beetje flexiblel blijven natuurlijk. En natuurlijk enigszins betaalbaar maar ja... hoewel: ik heb het idee heb dat prijzen nu vergeleken met een jaar geleden niet zo veel meer gedaan hebben..

 

Mocht iemand tips / ideeen willen delen dan houd ik me aanbevolen!

 

Groet,

 

luus

aangepast door luus
Link naar reactie

Hoi Luus, heel veel succes met de mooie zoektocht. Een Z4M is duur maar zoals je zelf aangeeft, houd hem in topconditie en hij zal waarschijnlijk geen waarde verliezen.

 

Deze is wel heel nieuw:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?id=263139672&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=55&maxPowerAsArray=KW&minPowerAsArray=KW&pageNumber=4&scopeId=C&sfmr=false

Slechts 18500km! Wel EUR58K, ik zou het zelf iets te gortig vinden.

 

Vanaf ruim EUR30K zijn er redelijke Z4MCs te vinden in Duitsland. Op mobile.de heb je nog wel wat keuze, ik heb er mijn Z4M (roadster) ook gekocht.

 

Als je 4 eigenaren en import uit Italie geen probleem vindt heb je voor 30K een mooie hieraan:

https://suchen.mobile.de/fahrzeuge/details.html?action=vipReco&id=272641770&makeModelVariant1.makeId=3500&makeModelVariant1.modelId=55&pageNumber=2&scopeId=C&sfmr=false

 

Invoeren in NL is niet zo moeilijk en niet duur, voor ruim 1000 euro ben je wel klaar met de rest BPM.

 

Succes!

aangepast door timewa
Link naar reactie

Nee, helaas nog niet! Ik zit nog te klooien met de knipperlichten, die constant oranje branden.

 

Ik kan van alles coderen met o.a. de BMW Scanner software. Zo kan ik dagrijverlichting veranderen, de lichtsterktes dimmen, de LCM foutmeldingen uitzetten etc... maar die vermaledijde knipperlichten blijven maar constant oranje branden. Ik kan ze wel uitcoderen bijparkeerlicht e.d., maar als de Xenons branden dan gaan die oranje lampjes in alle gevallen mee aan.

 

En dat mag niet van de RDW.

 

De volgende stap is nu om de BT93 codering (US versie) te veranderen naar BT91 (EU versie) en dan alles op default waarden te zetten zodat de vele settings identiek zijn aan een EU Z4. Als dat ook niet helpt dan ben ik bang dat mijn LCM (lichtschakelaarmodule) dit niet ondersteunt, en moet ik met de hardware bezig. Dus of een nieuwe LCM kopen, of een "inverter" schakeling bouwen voor de knippers voor. Iets wat ik prima zou kunnen doen, maar wat me tegenstaat omdat ik de hardware 100% origineel wil houden.

 

Verder is alles aangepast zoals de RDW dat wenst. De enige onbekende is de geluidsmeting. De keurmeester vertelde me dat bij de geluidsmetingen op het circuit nog wel eens problemen zijn bij US of JP motorsoftware, daar maken de auto's soms meer lawaai bij 50km/h terwijl de EU versies wat meer geknepen worden bij stadsgebruik. Maar goed, daar kan ik verder weinig aan voorbereiden, gewoon fingers crossed.

Link naar reactie
  • Administrator

^ Ergens verbaast me dat wel. Gaat het er dan om dat het geen losse side markers zijn (zoals veel auto's die permanent brandend hebben, zoals Miata's, oudere Volvo V40's, etc.), maar dat je knipperlichten permanent branden?

Link naar reactie

Ja, dat is inderdaad het probleem. De sidemarkers niet, die kun je uitzetten zonder problemen.

 

De koplampen hebben onder de Xenons 3 oranje lampjes per kant. De buitenste zijn de sidemarkers. De knippers hebben elk 2, die je afzonderlijk aan en uit kunt coderen als de lichtschakelaar op 0 of P staat, maar zodra de Xenons branden staan die per definitie aan.

 

Als iemand een makkelijke oplossing hiervoor weet, dan graag!

Link naar reactie

Mijn auto komt ook uit duitsland. Deze had de oranje verlichting als dagrijverlichting. Dit mag ook niet maar mijn keurmeester heeft hem toch goedgekeurd ( niet de rdw keurmeestet, heb dit apart gehouden) nu heb ik de dagverlichting uitgezet met de carly app

Link naar reactie

Hoi Nielske, was dat een origineel Duitse auto of kwam hij ook uit de VS? Ik kwam met de BMW Scanner software niet verder, als het met de Carly app wel werkt dan zou ik me daar graag even in verdiepen.

Link naar reactie
  • Administrator
8 uren geleden, timewa zei:

Heel weinig kilometers ook.

 

Uhhhhh, misschien stond er gisteren iets anders. Er staat nu 134.650.:oldman:

Link naar reactie

Die had ik ook gezien. Is mooi maar ik zoek bij voorkeur  iets met minder kms. Hij heeft wel vaker z4m’s , vorig jaar had ie ook een mooie (met aangepast interieur meen ik).

 

Die witte van gisteren, ook mooi maar te veel km / hoge prijs. Staat er in Duitsland een met de helft km voor bijna zelfde prijs.

 

Was gisteren in Essen, zag toevallig een mooie NL z4m op de parkeerplaars staan, carbon met lichtbruin leder interieur plus leder dashboard . Erg fraai..

Link naar reactie

Hee, die witte op marktplaats had eerst een lagere km stand, is blijkbaar aangepast inderdaad!

 

Misschien nog leuk leesvoer:

https://bmwmregistry.com/model_faq.php?id=24 (M coupe)

https://bmwmregistry.com/model_faq.php?id=23 (M roadster)

 

Daar staan ook alle uitvoeringen die beschikbaar waren destijds.

 

Persoonlijk vind ik de staat van de auto overigens veel belangrijker dan de km stand. Als zo'n wat oudere auto heel goed onderhouden is en helemaal origineel is met 150dkm, heb ik hem liever dan een exemplaar met 50dkm die 3 jaar stil heeft gestaan en een dubieuze historie heeft. Is iets persoonlijks misschien, maar ik zou je mee willen geven om je niet helemaal blind te staren op km standen.

 

Link naar reactie

Bmw registry is een mooie link, dank. 

 

Ben het me je eens qua kms - ik ben wel eens een wagen tegengekomen met lage km stand en met een lange stilstand geschiedenis -  daar kan idd echt vanalles in / mee gebeurd zijn. Maar een jaarlijkse onderhoud historie en zo’n 4-5k km per jaar is mijn ideaal. En totale km laag vs hoger - gaat denk ik uiteindelijk om de meerprijs die je betaalt per km. Wat ik tot nu toe gezien heb is dat tot de 100k ergens tussen de 35-40 aangeboden wordt. Ga je significant lager, bv 50k, dan wordt er momenteel voor rond de 45k aangeboden. Persoonlijk vind ik dat een overzienbare meerprijs - mits een goede historie dus...

 

ik heb ook de z4 Essential Buyer’s guide besteld - zeg maar 100 pagina’s tips voor z4 kopers. Ongetwijfeld bekend op het forum, prima info.

 

Dit zag er goed uit, 3 eigenaren en 50k km.. Maar geen gestempelde 2000 km oliewissel. Kan via de VIN service historie achterhalen maar waarom zouden ze zo’n belangrijke service niet afstempelen?

 

63909CDC-8689-4B93-9EC3-932DF3636419.png

Link naar reactie

Ik heb hem even bekeken op mobile.de, wel een mooi exemplaar inderdaad. Sommige opties ontbreken zoals stoelverwarming en navigatie, maar dat kan juist een plus zijn als je daar geen behoefte aan hebt.

 

Deze handelaar lijkt wel OK op basis van wat googlen en heeft veel duurdere auto's. Helaas wel onder Muenchen dus een stukje rijden.

 

Ik zou gewoon even a.d.h.v. de onderhoudsboekjes de dealer bellen waar hij destijds geleverd is en vragen of je de onderhoudshistorie mag hebben. Heb ik al een paar keer gedaan als ik een auto kocht en als je ze in je allervriendelijkste en allerbeleefdste Duits aanspreekt dan helpen ze vast mee.

Link naar reactie

Yep. Italiaans geleverd. Geen gegevens over leverende dealer in t boekje; en dus ook geen 2000 km oliewissel gedocumenteerd. 

Kleur is wel mooi , Titan Silver, misschien beetje saai maar wel stijlvol en klassiek, zeker met CSL velgen eronder

Link naar reactie
  • Administrator

^Gegevens over leverende dealer moet een willekeurige BMW dealer zo voor je kunnen opzoeken op basis van het VIN nummer. Dat geldt ook voor bij BMW zelf uitgevoerd onderhoud.

 

Italie kan prima exemplaren opleveren van willekeurige auto's, maar is ook gevoelig voor tellerfraude (komt er percentueel relatief voor). Ik zou dus niet al te zeer afgaan op de boekjes, maar eerder op andere bronnen, zoals wat BMW zelf qua uitgevoerd onderhoud in haar systemen heeft staan. Heb je die hobbel genomen en is er niks aan de hand, dan heb je een exemplaar dat vermoedelijk weinig echt winterse omstandigheden heeft gezien en dus qua onderstel e.d. vermoedelijk in betere staat is dan vergelijkbare Nederlandse of Duiste exemplaren. 

 

Ik vind deze wel erg karig in de opties zitten. Het hangt er helemaal vanaf met welk doel je de auto koopt of dat een probleem is. Als het je om de verzamelaarswaarde gaat zou ik toch ook minstens stoelverwarming èn erweitertes leder (dus ook op je deurpanelen onder en boven, op je middentunnel en op de A-stijlen) willen en zou ik bovendien zeker willen weten dat de radio DSP, etc. heeft. Dat brengt je dan ook snel bij de navi professional. Niet vanwegde de navigatie (die je overigens nog steeds kunt updaten), maar vanwege de monitor met bijbehorende makkelijke instelmogelijkheden van je DSP, etc. ...

Link naar reactie

Hi, ben met je eens over Italie. Over dat erweiteres Leder (LTSW voor nappa zwart maar ook in andere kleuren leverbaar):  dat ben ik eigenlijk bij nog bijna geen enkele auto tegengekomen. Werd misschien weinig geleverd?

Link naar reactie
  • Administrator

Het was wel een dure optie, dus daarmee één die zeker niet iedereen aanvinkte. Maar er is echt wel aanbod mèt. Vergelijk het met de M-sportstoelen bij de niet M Z4's; ze zijn er wel, maar zeker niet iedere tweedehands heeft ze.

 

Ter illustratie (en niet om te zeggen dat je die zou moeten kopen, maar puur vanwege beschikbaarheid erweitertes Leder (ook in andere kleuren dan alleen maar zwart)): de hierboven genoemde bij Hofmeister heeft het bijvoorbeeld.In zwart op de deuren en de A-stijlen en in beige op de middentunnel. Nogmaals niet omdat je die zou moeten kopen, die van Hofmeister geeft wel een goed idee van wat volgens mij vanuit verzamelaarsperspectief een goede optielijst is.

 

Ik herken het erweitertes Leder op foto's het makkelijkst aan de extra stiknaden; bijvoorbeeld die op de "bovenste knik" van het deurpaneel. Hofmeister heeft daar ook bewust een detailfoto van opgenomen in hun advertentie. Het extra leer op de deuren is ook gladder dan de kunststof  die normaal onder en boven de leren insert zit, maar dat is al moeilijker te zien op de gemiddelde advertentiefoto.

 

Bijkomend probleem is volgens mij dat verkopers die niet met de optielijsten van BMW werken deze optie niet altijd herkennen en / of in de advertentie melden. 

 

Link naar reactie

Wat eigenlijk van het grootste belang is of de drijfstang lager schalen vervangen zijn. Dat moet tussen de 80 en 100k preventief en dat is een dure reparatie, niet qua onderdelen maar wel qua arbeid. Dit geldt voor de s50 motoren en de s54 motoren. Ik zou ze laten vervangen als niet zeker is of dat gebeurt is. Het is een bekend probleem van deze M motoren. Als je het niet zeker weet dan sowieso doen. Als het fout gaat met deze schalen dan is je motor volledig naar de ratsmode.

Link naar reactie
  • Administrator

^Als je zoekt op een Z4M met kilometerstand  tussen de 40k en 80k, dan kun je er wel van uitgaan dat dit nog niet is gebeurd, tenzij heel expliciet vermeld wordt dat het wel zo is. :wink: Overigens, wat is duur; er zijn specialisten die dit voor grofweg 1,5k doen; 1,5k aan achterstallig / preventief onderhoud op een aanschafprijs van EUR 35 a 45k voor een inmiddels 11 tot 14 jaar oude auto lijkt me wel te overzien. Ik zou het daar overigens ook niet bij laten en na aanschaf maar eens beginnen met het vervangen van ALLE vloeistoffen en filters, omdat je ook geen enkel idee hebt of dat wel gebeurd is en of dat wel met de juiste materialen is gebeurd ...

Link naar reactie

Mee eens, als de motor echt mooi loopt tijdens de tesrit, dan kun je zelf direct na aanschaf de lagerschalen, olie en pakkingen preventief vervangen. Kost de wereld niet en dan weet je zeker dat je er weer tegenaan kunt. Ik ga het bij mijn Z4M ook doen als hij eindelijk op kenteken staat ergens in mei.... pff duurt lang. Ook al is het misschien niet nodig: De latere S54s schijnen er veel minder last van te hebben en sowieso erg robuust te zijn mits netjes onderhouden. Maar waarom zou je die paar honderd euro besparen op zo'n mooie Z4M? De enige reden om het niet te doen is als je onderhoudshistorie zegt dat het nog niet zo lang geleden gebeurd is.

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • 5 weken later...

Bij mogelijke aanschaf altijd een compressietest laten uitvoeren. De wanden tussen de cilinders van de S54 zijn erg dun en als hier wat mee is of met de koppakking dan heb je vrij weinig aan de motor waar het in feite om te doen is bij de Z4M.

Link naar reactie

Dank voor de tip. Wat mij overigens opvalt in de Z4M markt: er gebeurt weinig. Wat geadverteerd staat gaat niet weg; en weinig nieuw aanbod. Niet zo gek natuurlijk met productieaantallen maar toch. Misschien is voorjaar niet de beste tijd.. 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.