Ga naar inhoud

BELANGRIJK! Update je oude standalone navigatiesysteem!

BMW-Z-CSi

Aanbevolen berichten

• Administrator

Vanaf 7 april gaan oudere navigatiesystemen problemen krijgen met navigeren. Waarom? Iets met het interne klokje en de manier waarop het systeem werkt. Lees ook hier: https://www.snowchamps.nl/nieuws/oudere-gps-navigatiesystemen-in-de-problemen-na-7-april

Wat te doen? Ga naar de website van de leverancier van jouw navigatiesysteem, check of jouw systeem in aanmerking komt voor een update en volg de instructies. Wel zo handig straks bij de Paasrit dat de handel werkt. Alhoewel een geüpdatet systeem niet automatisch betekent dat dit een garantie voor succesvol navigeren is :hypocrite:

Ik heb even gezocht, maar TomTom lijkt zo 123 de enige te zijn die er op inspeelt met updates:

https://www.tomtom.com/nl_nl/updates/

Zodra ik van de andere merken ook info heb gevonden, vul ik dit topic aan. 

Link naar reactie
  • Reacties 9
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Ik heb begrepen dat het formaat waarmee de datum wordt gepresenteerd door de Amerikanen wordt gewijzigd.  Per 6 april kan je dus zoals @bmw-z-csi al aan geeft een foutmelding krijgen in oudere systemen. Als je toegang tot de instellingen van je gps hebt, kan je nog even kijken of het gebruik van "WAAS / EGNOS" wel aan staat ( enabled). Dat zou het probleem mogelijk kunnen oplossen. Ik blijf als watersporter ook alert op deze materie.

Link naar reactie

Hierna het bericht van Agentschap Telecom over onze Gps systemen:

Het Agentschap Telecom adviseert gebruikers van GPS om na 7 april te controleren of deze nog naar behoren werkt. In de nacht van 6 op 7 april vindt namelijk de ‘GPS-omwenteling’ plaats, waarbij het telsysteem van GPS-systemen op nul wordt gezet. Mogelijk raken apparaten die gebruik maken van GPS hierdoor in de war.

GPS-omwenteling

De GPS-omwenteling is het gevolg van het telsysteem van GPS, zo laat het Amerikaanse Homeland Security in een verklaring weten. Het telsysteem kan slechts 1024 weken (19,7 jaar) aan en moet daarna weer op nul beginnen. De Amerikanen spreken dan ook van de GPS Week Number (GPS WN) Rollover. Omdat de telling op 6 januari 1980 is gestart, is er in 1999 ook als eens een omwenteling geweest. Nu zal de telling op 7 april 2019 weer opnieuw starten.

Controleer je GPS

Agentschap Telecom vergelijkt het met de telling van oudere auto’s vroeger, als de kilometerteller na 99.999 km weer oversprong op 0 km. Het effect bij GPS-apparaten zoals navigatiesystemen kan zijn dat ze in de war raken omdat de tijd verandert. De meeste moderne systemen zullen waarschijnlijk zijn voorbereid op de GPS-omwenteling, maar oudere systemen raken mogelijk in de war. Het advies is dan ook: controleer of je GPS en navigatie op 7 april nog naar behoren functioneren. 

Link naar reactie

@Ewout, ik zie dat je een ZZZZ van 2010 hebt. Het lijkt me toch dat hetgeen op 6 april in 'gps land' te gebeuren staat toen al wel bekend was. Zeker gezien het feit dat deze ingreep niet voor het eerst plaats vindt. Nog een week of twee dan weet je het zeker...…. zal wel los lopen verwacht ik.

Link naar reactie
  • 1 jaar later...

Al een tijd heb ik last van uitvallende GPS signaal tot helemaal geen signaal meer. Heb de gps antenne vervangen en het stekkertje schoongemaakt en ingespoten met contactspray. Niets helpt. Nu lees ik over rollover en zie in mijn navi MK4 dat de datum van navigatie  op 15 oktober 2000 staat. Zoals je ziet heb ik geen ontvangst. De GPS antenne zoekt wel en geeft ook aan open te staan.  Ik heb de laatste navigatie software. 

Ik lees op deze site  (forum M5) dat iemand een firmware update heeft gepost (firmware 6.02.7155) die de forumleden kunnen downloaden en gebruiken voor navi. Aan de reacties te lezen, is het probleem met rollover voor velen opgelost met deze firmware.

Iemand bekend met deze firmware? 

Zou dit ook van toepassing kunnen zijn voor navi van Z4?

Heeft iemand dit al gedaan? 

Alvast bedankt voor antwoord!

unnamed (2).jpg

Link naar reactie
  • Administrator

Ik denk dat je jouw vraag beter even als nieuw topic kunt openen onder het juiste forumgedeelte. Mensen met een ingebouwd Navisysteem zullen dit topic misschien niet lezen omdat het op standalone systemen gericht is.

Link naar reactie
3 uren geleden, BMW-Z-CSi zei:

Ik denk dat je jouw vraag beter even als nieuw topic kunt openen onder het juiste forumgedeelte. Mensen met een ingebouwd Navisysteem zullen dit topic misschien niet lezen omdat het op standalone systemen gericht is.

Ja goed idee

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in