Ga naar inhoud

Z4M gekocht - Europese keuring


timewa

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal!

 

Ik ben 6 jaar geleden lid geworden van dit forum omdat ik een Z4 2.5i had gekocht. Veel lol van gehad, fantastische auto. Na 4 jaar verkocht, en dat heb ik gedaan omdat ik hem nauwelijks meer gebruikte (3e auto, gezin past er niet in, etc).

Echter, altijd de Z4 in gedachten gehouden met het idee om nog een keer voor een Z4M  te gaan.

 

En zo geschiedde. Ik heb pas een Z4M gekocht uit de VS waar ik heel blij mee ben! Is nog op transport dus ik moet nog even geduld. hebben.

 

Hij heeft nu nog geen Europese goedkeuring, ik wil de keuring zelf regelen (waarschijnlijk bij TUV, ik woon in Enschede) en hem daarna naar de RDW brengen.

 

Mijn vraag hier gaat over de keuring: Is er op dit forum ervaring met wat er precies aangepast moet worden bij een 2007 Z4M om Europees goedgekeurd te worden?

  • Ik weet dat er een mistachterlicht moet komen
  • De oranje sidemarkers niet zouden moeten branden.
  • En de koplampen? Moet het lichtbeeld aangepast worden? Heb al even de productcodes bekeken en hij heeft wel degelijk andere (Xenon) koplampunits dan de EU versie.

 

Een vriend van me kan hem zo naar EU coderen, wat de oplossing zou moeten zijn voor sidemarkers (en navi, en radio...) maar weten jullie hoe het zit met mistachterlicht? Peertje er in draaien en lichtschakelaar vervangen door een Europese?

 

Andere wezenlijke verschillen tussen US en EU versies?

 

Als er ervaring mee is dan hoor ik het graag! Alvast hartelijk dank im voraus...

aangepast door timewa
Link naar reactie
  • Administrator

Nou gefeliciteerd alvast.

 

Sidemarkers mogen gewoon branden; zie hier. (wat er in de aanvullende eisen staat is voor een Z4 geen probleem). Denk ook maar aan al die geimporteerde Miata's, Infinities, US pickups, etc.; die hebben ook allemaal sidemarkers.

 

Een mistachterlicht links is inderdaad wel verplicht; zie hier.

 

Wat ik zou heroverwegen is of je wel via de TUV naar de RDW gaat en niet direct naar de RDW. De TUV heeft de naam strenger te zijn, ook ten aanzien van de koplampen. De RDW wil bij import nog wel eens volstaan met een aantekening op je kentekenbewijs voor afwijkende zaken (zoals de koplampen, maar ook kleine kentekenplaten), de TUV eist eerder andere koplampen. Ik zou eens navragen bij een gespecialiseerd bedrijf of de RDW dar nog steeds coulant in is als ik jou was. en als dat zo is niet voor de TUV gaan.

Link naar reactie

2.5si, dank je wel voor de tips. Ik denk dat ik met een mistachterlicht al een heel eind kom, kwam er alleen wel achter dat de schakelaar ontbreekt op het dashboard. Ga ik fixen als hij straks bij me thuis staat en ik er rustig mee aan de slag ga, waarschijnlijk door een originele europese lichtschakelaar te plaatsen. Nieuw zijn ze ruim 300 euro, op ebay 80 euro voor een nette gebruikte.  Kennen jullie nog goede adresjes?

 

Wat TUV betreft: Ik sprak vandaag een hele aardige meneer van TUV Nord die graag wil helpen. Kwam heel behulpzaam over dus ik ga eerst even bij hem proberen. Hij dacht eerst dat ik in Duitsland woonde, maar toen ik zei dat ik NL was begon hij meteen over de belachelijk hoge belasting bij ons 🙂

Als TUV moeilijk doet over kleine dingen dan ga ik alsnog naar Lelystad, maar dat is voor mij verder rijden (Enschede - Gronau) en Lelystad schijnt flink duurder te zijn dan TUV heb ik me laten vertellen. Ik laat het hier weten als ik een stap verder ben...

Link naar reactie

Jazeker, hij overtreft de verwachtingen! Ik wist dat hij een paar kleine plekjes op de lak had en dat het dakje niet werkte. Maar dat is ook echt alles lijkt het, ik heb nog niks geks gezien verder.

 

Motor loopt super. Alles is origineel, schoon, netjes, etc... duidelijk heel zuinig mee omgesprongen. De auto staat op hele goede Michelins, de olie is brandschoon, het interieur is superstrak (op instap-slijtplekje na op de wang van de stoel)... ik ben echt superblij ermee!

20190120_134726.jpg

20190108_154156.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie

Mooie Z4! Je zou AKTO in Apeldoorn ook even kunnen benaderen wat wel/niet kan bij de RDW zie: www.akto.nl

 

De reflectors zou je aan de binnenkant van de bumper kunnen demonteren en spuiten in kleur is alles weer strak. Verder is het aan te raden om bij ca. 100K km de Lagerschalen te vervangen en de Vanos te reviseren.

 

Ik heb een Z4M als je nog specifieke vragen hebt stuur even een pm.

Link naar reactie

De afgelopen dagen bezig geweest met de nieuwe aanwinst. Ik wist bij aanschaf dat het dakje niet werkte, het zal toch niet de hydraulische motor zijn....?

 

 

Tja... duidelijke zaak.

20190128_223642.jpg

20190128_220615.jpg

20190128_223751.jpg

Even het dak er af dus!

 

 

20190124_235155.jpg

20190128_222601.jpg

20190126_170411.jpg

20190126_171242.jpg

Link naar reactie

Gelukkig is de electromotor van de hydraulische pomp nog in prima staat ondanks lichte roestvorming van zeldzame Californische regenval.

20190126_173200.jpg

20190127_105114.jpg

20190127_105345.jpg

20190127_162427.jpg

20190127_171223.jpg

20190128_222611.jpg

De dakhydrauliek wordt weer als vanouds aangestuurd. Nu weet ik dat de hydrauliek prima werkt.

 

Ik wil de motor in de kofferruimte monteren zodat ik hem t.z.t. door een nieuwe kan vervangen.

 

Ik heb de motor een uur laten lopen na grondig schoonmaken, lagers smeren, nieuwe flitercondensatoren op de PCB solderen etc etc... en hij loopt echt heel soepeltjes. Ik ga het dakje weer heel netjes terugbouwen, maar morgen is er weer een dag.

aangepast door timewa
Link naar reactie

Lekker prutsen..... nu ben ik niet zo'n prutser maar als je het lukt allemaal weer aan de praat te krijgen levert dat wel veel voldoening op..... succes

Link naar reactie

Klopt, heerlijk die voldoening als je iets creeert of repareert. Daar gaat het om.

 

En het is net als in de echte wereld: Je begint er aan en komt allerlei verrassingen en deelproblemen tegen die je stuk voor stuk goed aan moet pakken om bij een goed eindresultaat te komen. Ik vind 't geweldig! Kan ook niet wachten om de S54 binnenstebuiten te keren en grondig preventief onderhoud te plegen.

Link naar reactie

Het dakje doet het weer prima.

 

De hydrauliekpomp is al een keer eerder vervangen en ik heb besloten om hem nu in het interieur te plaatsen.

Op die manier kan ik er makkelijk bij om straks een nieuwe motor te plaatsen.

En zal hij niet nat worden, dus een structurele oplossing als het goed is.

 

Eerst de kofferbakbekleding er af aan de achterwand. Links/onder zit de Bluetooth module:

20190131_220842.jpg

 

Ruimte zat, maar niet op de plek waar de hydrauliekpomp zou passen (uiterst links).

Dus besloten om de bluetooth module iets te verplaatsen binnen de marges van de bekabeling.

Even het frame wat aangepast en een beetje lopen passen en meten met de oude motor:

20190131_223808.thumb.jpg.5c0bfc178142f39c15dfca0dc23ad64e.jpg

 

Na aanpassingen van het frame heb ik een extra houdertje gemaakt waarin de motor in rubber opgehangen is i.v.m. demping:

20190201_174215.jpg

 

Dit ziet er aardig prutserig uit, maar na een paar iteraties en verstevigingen zit het frame weer strak gemonteerd, is er geen duct tape meer nodig, en zit de motor prima op z'n plek. Bij monteren wel goed op de hoek letten: Het reservoir voor de hydraulische olie zit bovenop (witte tankje) en dat moet wel in de pomp kunnen lopen.

 

Daarna kofferbakbekleding terugplaatsen en de motor zit prima gemonteerd zonder dat het ten koste gaat van ruimte of looks:

20190201_174933.jpg

 

Nog 1 kanttekening: Om de 4 hydraulische leidinkjes en de 2 draden in goede banen te leiden, moet er een klein hapje uit de bekleding aan de bovenkant en de zwart kunststof afdekking. Gelukkig zie je daar niks van als alles weer gemonteerd is.

 

aangepast door timewa
Link naar reactie

Grappig dat je 'm boven de ulf plaatst.

Het verbaast me dat daar ruimte voor is. Wel een mooie plek.

Het werkt misschien niet voor mensen die ook de tv module hebben; die zit daar denk ik naast.

Link naar reactie

@GuidoK, Omdat ik 'ulf'' niet thuis kan brengen, begrijp ik niet waarom de plek grappig is. Zou je hier iets meer over kunnen zeggen Guido?

 

@timewa, Je hebt het over 'prutserig' zoals het er uit ziet. Is het geheel nou zo vast gemaakt met tie-raps? Of missen we een plaatje?

Link naar reactie

Ik heb geen foto gemaakt van het eindresultaat voordat ik de bekleding weer op z'n plek deed. Zal mooie foto's maken mocht ik een nieuwe motor plaatsen, maar voorlopig doet ie het perfect zo. Het enige verschil is dat je hem duidelijker hoort draaien in het interieur, wat logisch is natuurlijk, maar m.i. zeker niet storend.

 

ULF is de BMW terminologie voor telefoniemodule als ik me goed herinner, maar weet niet waar de afkorting voor staat.

Link naar reactie

Ik heb ook de koplampen nog even gepolijst en wat andere kleinigheden gedaan.

 

Vandaag met het prachtige winterzonnetje mocht hij even naar buiten. Ik wilde hem even schoonspuiten want er lag wat stof en viezigheid op dat los was gekomen van het dakje. Er spaart zich heel wat vuil op in de verborgen hoekjes. Alles is nu weer schoon.

 

Zoals op de foto te zien is de voorbumper niet strak. Er zitten diverse kleine beschadigingen op en aan de rechterkant bij de koplamp zit een clipje los. Dat wordt de volgende klus, ik ben al bij een bedrijf geweest dat de voorbumper weer in showroomstaat kan herstellen, en ook de 2 kleine deukjes in de schermen er uit kan lepelen.

 

 

Z4M_Winterzon1.jpg

Z4M_Winterzon2.jpg

aangepast door timewa
Link naar reactie
6 uur geleden zei Horus:

@GuidoK, Omdat ik 'ulf'' niet thuis kan brengen, begrijp ik niet waarom de plek grappig is. Zou je hier iets meer over kunnen zeggen Guido?

 

 

3 uur geleden zei timewa:

ULF is de BMW terminologie voor telefoniemodule als ik me goed herinner, maar weet niet waar de afkorting voor staat.

 

ULF is inderdaad de BMW term voor de telefoniemodule. Het betekend Universal Lade- und Freisprecheinrichtung :wink:

Die plek is grappig omdat er heel veel mensen/bedrijven zijn die dus de herlocatie van de pomp doen, maar ik heb 'm nog nooit daar net boven de ULF gezien. Ze worden allemaal in dat hoekje gezet in de kofferruimte zelf (al dan niet met een stukje tapijt ervoor).

Dit is best netjes, maar ook meer werk (ik zag ook dat het dak eraf gehaald was, normaal wordt dat bij voorkeur natuurlijk niet gedaan, maar hierdoor kon je er wellicht beter bij?)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

Hoi Guido, ik wilde het dak er af halen om e.e.a. structureel na te lopen, goed schoon te maken, en zeker te stellen dat alles weer in originele staat was na de vorige reparatie. Als het dak er af is kun je de bak waar de motor normaal in zit ook goed schoonmaken, evenals de leidingen (trekveer) en alle hoekjes en plooien waar je normaal niet bij kunt komen. Daarnaast kwam ik nog een paar plekken tegen waar schroeven ontbraken bij o.a. plastic afdekkappen, allemaal weer in orde gemaakt. Ik wil geen kraakjes in het plastic als ik t.z.t fanatiek een bochtje instuur.

Omdat bij mij de TV module ontbreekt kon ik de motor daar plaatsen zonder de originele kofferbakruimte aan te passen. Vind ik veel mooier dan een niet-origineel afdekstofje in de kofferbak.

 

Al met al zeker meer werk, maar ik vind het juist leuk om er mee bezig te zijn. De uren die ik er in steek zijn pure hobby. Niet erg dus voor mij als het een uurtje langer duurt.

 

Hetzelfde geldt voor het preventieve onderhoud dat gepland is aan de motor. Maar ook bijvoorbeeld de mistlampen. Ik kan een draad trekken en een ali-baba schakelaartje inbouwen. Maar dat wil ik niet, het is juist de sport om het netjes te doen.

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.