Ga naar inhoud

Weetjes


TonvanB

Aanbevolen berichten

Weetjes

De Z8 Alpina Roadster is een ontwikkeling die pas veel later is ontstaan. De BMW Z8 werd door de US markt ervaren als een harde stugge auto, waar je ook nog eens in moest schakelen. Deze geluiden kwamen bij BMW en de projektleider Onderstel ook door. Deze projektleider was toevallig ook nog eens de zoon van Burkhard Bovensiepen, de stichter en eigenaar van Alpina, die probeerde voet aan de grond te krijgen in de US.

Alpina besloot om een Z8 naar Amerikaanse specificaties te bouwen. Ze liepen al snel tegen het probleem op dat de S62 motor niet aan een automatische bak gekoppeld kon worden. De oplossing was om de motor die o.a. in de X5 lag in te bouwen. Deze motor was 100cc minder dan de Z8 motor en leverde 20 PK minder, hoewel het koppel hoger lag.

 

Aanvankelijk ( blijkt uit een brochure) zijn er 333 auto’s geplant, maar uiteindelijk werden het er 555. Er zijn er 450 naar de US geëxporteerd en 105 zijn hoofdzakelijk in Duitsland verkocht.

De US Alpina’s waren in feite gewone Z8-en, die alleen in de kleur titanium zilver en zwart uitgevoerd werden. Zij onderscheiden zich uiterlijk door 20 inch Alpina velgen, in de koetskleur gespoten spiegels, een plaquette tussen de stoelen met het productienummer (xxx/555) , meter met rijstand en blauwe meters. De auto’s hebben geen Alpina VIN.

De Europese Alpina’s zijn bijna allemaal in het Alpina blauw gespoten en hebben een luxe interieur van Alcantara gekregen. Bij de Europese auto's is de BMW VIN doorgekrast en een Alpina VIN is ingeslagen.

De meerprijs voor een Alpina was toentertijd 4500 euro. Achteraf geen slechte investering 😉

 

  • Like 1
Link naar reactie
  • Administrator
1 uur geleden zei TonvanB:

... 

De meerprijs voor een Alpina was toentertijd 4500 euro. Achteraf geen slechte investering 😉

 

 

Dus FL 10.000 destijds? Dan nog valt dat inderdaad best mee!

Link naar reactie
  • 2 jaren later...
  • 1 jaar later...

De Z8 Roadster Alpina is inderdaad zeer moeilijk te vinden aangezien er 450 uitgevoerd zijn naar de USA... momenteel ben ik in onderhandeling om een Z8 Alpina roadster aan te kopen via Brink Fleet Luxury in USA (Texas).

Heeft er iemand ervaring in het invoeren hiervan? Wat dient er aangepast te worden aan de BMW Z8 om hem hier (in ben woonachtig in België) goedgekeurd te krijgen? Alvast bedankt voor jullie reacties.

Link naar reactie
Op 13/12/2021 om 16:17, Alpiemeltje zei:

Ik doe mijn best met de Alpina Roadster S, maar dat is wel van een heel andere orde.... 😉

 

Ik ben momenteel in onderhandeling met Amerika, firma "Brink Fleet Luxury" in Texas, om een BMW Z8 Alpina Roadster uit te laten voeren. Heeft er iemand ervaring mee wat er hiervoor aan de auto dient veranderd te worden om deze te kunnen laten keuren?

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Bedenk je wel dat je bij de invoer van de VS nog 21% BTW 'mag' betalen over het aankoopbedrag op de factuur. Je zult de auto ook nog volledig aan de EU regels moeten laten aanpassen, zoals de verlichting en de snelheidsmeter (geen eis). Onderdelen voor de V8 Roadster zijn extreem kostbaar, als je ze al kunt vinden. Ben benieuwd wat het gaat worden Succes.

Link naar reactie
  • 4 weken later...
Op 03/05/2023 om 19:14, Alpiemeltje zei:

Bedenk je wel dat je bij de invoer van de VS nog 21% BTW 'mag' betalen over het aankoopbedrag op de factuur. Je zult de auto ook nog volledig aan de EU regels moeten laten aanpassen, zoals de verlichting en de snelheidsmeter (geen eis). Onderdelen voor de V8 Roadster zijn extreem kostbaar, als je ze al kunt vinden. Ben benieuwd wat het gaat worden Succes.

Het klopt dat je de auto aan EU regels moet laat aanpassen: de praktijk leert dat het van de keurende instantie afhangt. RDW en TUV zijn strenger dan de instanties in andere landen.  Er doet zich een groter probleem voor met de aanpassing via de officiële kanalen. BMW stopt er mee/is ermee gestopt omdat met name de aanpassing van het software gedeelte nog al eens aansprakelijkheidsproblemen geeft. De onderdelen van de Z8 zijn niet veel kostbaarder dan van een andere BMW, tenzij we praten over specifieke onderdelen zoals koplampen an achterlichten. Vwb de koplampen uit de warme staten van de US komt het nog al eens voor dat de coating IN de lampen door hitte verdampt en neerslaat op het glas waardoor je een melkachtige aanslag krijgt: vervangen!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.