Ga naar inhoud

Sticky steering


Aanbevolen berichten

De bekrachtigingsunit zit aan de rechterzijde haaks op de stuurkolom gemonteerd; dientengevolge is de ring alleen in de lengte-as van de auto draaibaar. De goede richting is -vanaf de bijrijderskant gezien- met de klok mee, dus naar de achterkant van de auto.

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

4 mm is wel heel weinig Luc, kan me niet voorstellen dat de ring vanaf fabriek zo is afgesteld.

Wellicht is de vorige eigenaar al bezig geweest?

Bij mij zat de ring ongeveer in het midden. 60 graden.

Ik heb hem nu 40 graden verdraaid. Tot dusver is dat voor mijn auto de ideale stand.

De richting die shoveltje aangeeft klopt als een bus, ik had hem eerst de verkeerde kant opgedraaid, wel leuk om te zien wat voor effect dat heeft. Het sturen ging ineens stukken zwaarder, was voor mij duidelijk dat ik verkeerd zat.

Veel succes

Link naar reactie

Ben in bezit van een Z4 uit 2003 en deze kampte met hoge temperaturen (vanaf 28 a 29 graden buitentemperatuur) ook met sticky steering. Ik heb gekozen om de ring te verstellen. Dit is inderdaad een lastig klusje. Wat ik heb gedaan is de korte kant van een inbussleutel (maatje 6) afgezaagd. Hierdoor heb je ruimte om deze in de inbus te krijgen. Vervolgens de inbussleutel verlengen met een pijpje zodat je beter kracht kan zetten. Je hoeft de bouten niet erg ver los te draaien om de ring te kunnen verstellen (een goede slag bleek voldoende). Vervolgens heb ik de ring 10 a 11 mm versteld (naar achteren) en de zaak weer vastgezet. Tip: zet wat markeringstekentjes om goed te kunnen meten hoeveel je draait.

Het effect was direct te merken. Het stuur draait terug als je uit een bocht komt. Je voelt ook veel meer effect van spoorvorming in de weg (niet storend, maar dat is een van de verschillen die mij opvielen). Ik heb een weekje rond gereden waarbij de hogere buitentemperaturen ook voorkwamen. Na die week heb ik de inbusbouten nog even gecontroleerd of alles nog goed vast zat (tip: ook merktekentje zetten na verdraaien zodat je ziet dat de ring op zijn plek is blijven zitten). Dit was het geval. Daarna weer een week gereden met hogere temperaturen en sticky steering lijkt over te zijn :)

Ik merk dat als het echt wat warmer wordt dat hij een klein beetje zwaarder begint te sturen, maar het sticky steering gevoel is weg. Wellicht zou de ring in mijn geval nog ietsje verdraaid moeten worden, maar voor nu vind ik het meer dan een goede oplossing.

Het verdraaien van de ring lijkt dus een goede oplossing! Heb verder ook geen gaatjes geboord om vet in te spuiten. Weer een tevreden Z4 rijder :)

aangepast door SJR
  • Like 1
Link naar reactie

vandaag maar weer eens op z,n kop in de auto gehangen en de ring kunnen verdraaien het sturen is beter geworden[1cm verdraaid]maar ik denk dat hij nog een stukje verder moet omdat het stuur nog steeds een beetje plakt overigens gaat het steeds gemakkelijker als je weet welke gereedschappen je moet gebruiken.

suk6

Link naar reactie
  • 1 maand later...

Ik heb onlangs mijn Z3 moeten vervangen door een Z4. De z3 had helaas na een ongeluk teveel schade, met mijn in mijn hart afscheid genomen en toch maar op zoek gegaan naar een Z4. Ben uitgekomen op een z4 2.2i een facelift model van 2005. Ik had al veel gelezen op stickey steering, dus er extra op gelet bij het proefrijden maar niets gemerkt. Toen het afgelopen weken warmer werd ging ik het toch merken. Bij mij treed het op bijvoorbeeld in een lange bocht waar je ca. 100km rijdt. Je moet bijsturen, het stuur lijkt niet te reageren waarna het plotseling (alsof er een magneet aan zit) toch bij trekt. Bijzonder vervelend! Is dit stickey Steering?

Nu heb ik een aantal vragen:

Het schijnt te maken hebben met vet wat door het warm worden verdwijnt of te dun wordt? Hoe kan die oplossing met het verdraaien van de schijf dan werken?

Toch lees ik van veel z4 rijders dat men tevreden is na deze oplossing. Is er iemand in het Noorden van het land die mij kan helpen of een garage weet die dit kan uitvoeren?

Alvast bedankt.

gr. Rikus

Link naar reactie

Zelf heb ik sinds een week een BMW Z4 in mijn bezit.

Tijdens de proefrit wist ik niet zo veel over sticky steering, maar eenmaal aangemeld op dit forum zag ik dat dit toch wel een veel voorkomend probleem is en ook nog eens veel geld kost.

Dus toen ik dit wist ben ik er op gaan letten, en nu lijkt het erop dat ik er af en toe last van heb.

Tijdens de proefrit nergens last van gehad.

Pas toen ik het las op het forum ben ik erop gaan letten.

Of het daadwerkelijk ss durf ik dus niet met zekerheid te zeggen.

Het word omschreven als een soort magneet effect.

Dit voel ik niet heel erg zwaar, heb ik vooral last van wanneer ik een lang recht stuk op de snelweg rijdt en een klein beetje moet bijsturen.

Heb vrijdag BMW een mail gestuurd en werd dezelfde dag nog terug gebeld door BMW Nederland.

De vrouw zei dat ze op dit moment nog geen antwoord had maar dat ze maandag contact met mij zouden opnemen.

Gisteren kreeg ik dus inderdaad een mail terug dat BMW Nederland niks voor mij kan doen en ik dus naar de BMW dealer moet gaan voor de garantie.

Echter heb ik mijn BMW Particulier gekocht en is die in 2007 geïmporteerd en onderhouden bij BMW Dusseldorp uit Deventer.

Heb ondertussen een mailtje terug gestuurd en uitgelegd dat de auto uit Duitsland komt etc.

Link naar reactie

Bij mij treed het op bijvoorbeeld in een lange bocht waar je ca. 100km rijdt. Je moet bijsturen, het stuur lijkt niet te reageren waarna het plotseling (alsof er een magneet aan zit) toch bij trekt. Bijzonder vervelend! Is dit stickey Steering?

Dit voel ik niet heel erg zwaar, heb ik vooral last van wanneer ik een lang recht stuk op de snelweg rijdt en een klein beetje moet bijsturen.

Dat zijn dus de typische SS verschijnselen. :(

Nu heb ik een aantal vragen:

Het schijnt te maken hebben met vet wat door het warm worden verdwijnt of te dun wordt? Hoe kan die oplossing met het verdraaien van de schijf dan werken?

Kijk even hier , posting nr 63 onder 3 staat de uitleg. :)

Gisteren kreeg ik dus inderdaad een mail terug dat BMW Nederland niks voor mij kan doen en ik dus naar de BMW dealer moet gaan voor de garantie.

Echter heb ik mijn BMW Particulier gekocht en is die in 2007 geïmporteerd en onderhouden bij BMW Dusseldorp uit Deventer.

Heb ondertussen een mailtje terug gestuurd en uitgelegd dat de auto uit Duitsland komt etc.

Dan ga je dus een berichtje krijgen dat BMW helaas niets voor je kan betekenen en ben je aangewezen op de op dit forum besproken oplossingen, t.w.

1. toplager invetten ( ken niemand bij wie dat geholpen heeft )

2. gaatje boren t.h.v. het wormwiel en vet inspuiten ( helpt in een aantal gevallen )

3. centreerring verdraaien, eventueel in combinatie met 2. (heeft tot nu toe en voor zover ik weet in alle gevallen geholpen)

Succes met inlezen en het daaropvolgende fröbelen :punk:

:3:

  • Like 2
Link naar reactie

ALS het werkt ben je met het boren van een gaatje en met vet inspuiten wel een tijdje onder de pannen (jaartje of zo) Bij sommigen werkt dit permanent.

Werkt het niet, of onvoldoende, dan moet je de centreerring gaan verdraaien. Als dat eenmaal gebeurd is dan is dat voor zover mij bekend een permanente oplossing.

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Shoveltje,

Bedankt voor je reactie.

Inderdaad staat het heel duidelijk bij posting 63. Dat gelezen heb ik vertrouwen in deze oplossing.

Blijft dat ik echt twee linker handen heb. Dus de oproep blijft wie in het Noorden van het Land heeft een adresje voor me?

Link naar reactie

Voor zowel hoppema als newkid: Ik zou sowieso als eerste een gaatje boren en wat vet inspuiten, is een simpel klusje en vaak effectief. :)

Het verdraaien van de ring is in feite ook heel simpel (huidige stand aftekenen, 2 boutjes los, verdraaien en weer vastzetten) maar dat is een vervelend karweitje omdat je in een onhandige houding ligt, het lastig te zien is en je er moeilijk bij kunt. :rant:

Bovendien kun je dat altijd nog doen als het gaatje-boren-vetje-spuiten geen soelaas biedt.

Naar een garage gaan zou ik hoogstens doen voor de centreerring, hoewel je dat eigenlijk niet in 1 keer goed krijgt ( niet ver genoeg = nog steeds SS, of iets te ver en dan voelt het i.m.h.o. toch wat te losjes aan) en je toch wat wilt "fine tunen" en dat vindt de garage prima..... maar daar staat dan wel een factuurtje tegenover. :(

Daar geef ik ze overigens geen ongelijk in: hun schoorsteen moet ook roken :Ghelyon:

aangepast door Shoveltje
Link naar reactie

Op 16 juli heb ik mijn centreerring verdraaid (https://www.bmwzforum.nl/index.php?/topic/14658-sticky-steering/page-14#entry362913). Tot op heden bevalt dit nog goed. Sticky Steering is over :) Pas als het echt warm wordt (boven de 30 graden), dan begin ik licht de verschijnselen wat te merken, maar lang niet zo erg als het was. Misschien zou ik de ring nog een klein stukje verder moeten draaien (heb toentertijd 10 mm gedaan), maar voor nu vind ik het meer dan prima :)

Link naar reactie

Topic doorgelezen, pft, begrijp dat 'de centreerring' in veel gevallen de oplossing brengt. Maaaar, wat gebeurt er nou eigenlijk als je die ring verdraait. Ik vermoed dat door het verdraaien van de ring ergens meer ruimte ontstaat. Die ruimte kan ook te veel worden en dan?

Dat zou betekenen dat je niet zo maar wat met die ring kunt gaan frobelen?

Kan iemand hier wellicht iets verder op in gaan?

Link naar reactie

Aangezien er inmiddels verschillende draadjes lopen m.b.t. sticky steering het volgende:

3. het niet goed afgesteld zijn van de hoek tussen kroonwiel en wormwiel van de stuurbekrachtigingsunit.

Oplossing voor 3.: Excentrische ring waarmee de speling tussen kroon- en wormwiel afgesteld verdraaien na het lossen van de 2 lastig te bereiken inbusjes.

Heb ik gedaan en is tot nu toe (ook na de afgelopen 10 warme dagen waarin ik er zo'n 1500 km mee gereden heb) de enige voor mij werkende oplossing.

Noot: wanneer de speling tussen kroon- en wormwiel bijna goed is voldoet het boren van het gaatje en toevoegen van vet.

Niet bang zijn voor slijpsel: je boort schuin naar boven, het slijpsel wordt door de boor -zoals gebruikelijk- naar buiten getrokken en de zwaartekracht doet de rest. Voor de "faint of Heart" : een smalle stofzuigermond naast het boortje houden neemt alle twijfel en boorrestjes weg.

Voor alle ins en outs, hoeken, dieptes en maten : zie mijn post en bijbehorende verwijzingen naar buitenlandse fora hier

Advies: maak het jezelf makkelijk: een gaatje boren is iets makkelijker en sneller dan het ge@#$E%% om de inbusjes los te krijgen en vaak is het resultaat het zelfde.

Lijkt dus dat je de speling tussen de 2 wielen verruimd/kleiner maakt.

aangepast door lightning87
Link naar reactie

Shoveltje, dat is een prima verwijzing met een goede uitleg. De foto's van GuidoK zijn ook prima, ik kan alleen met de beste wil die twee imbusjes en dus die ring niet ontdekken. Wellicht kan ik beter zelf onder het dahsboard kruipen en kijken hoe het er uit ziet.

Ga ik binnenkort doen.

Link naar reactie

Nuhhh, mijn ZZZZ heeft dat niet, o...f toch wel een beetje...... liefde maakt blind.

Heb vanmiddag de ring 10 mm versteld. GuidoK zei het geloof ik al, scherpe bende daar onder het dashboard, maar werkhandschoenen met dat gepriegel is nou ook weer zo wat.

Hij stuurt een stuk beter. Nu maar 18 graden hier, dus kan het nog niet beoordelen als het echt warm wordt.

Link naar reactie
  • 2 weken later...

Ik begrijp dat het verdraaien van de ring van de stuurbekrachtiging max 0,6 mm ruimte op de tandwielen geeft. Weet iemand ook hoe groot de tanden van de stuurbekrachtigingsmotor zijn? Ik verwacht eigenlijk niet dat de tandjes zo klein zijn dat ze door het verdraaien van de ring elkaar gaan 'missen'. Of zie ik dat verkeerd?

Link naar reactie

Heren en mogelijke dames

Ik heb ook gebruik gemaakt van de oplossing van het gaatje boren.

Omdat ik nog geen vet nippel hand heb ik ketting spray gebruikt.

Het rietje in het gaatje en enkele seconde gespoten .

Ik merkte direct het verschil en het gevoel werd minimaal

Heb het na 3 maanden weer gedaan.

Hierna is het probleem volledig opgelost.

Ik rijdt er nu al een zomer mee zonder problemen.

De werkzaamheden zijn minimaal .

Hoewel ik automonteur ben denk ik dat dit iedereen kan die een schilderij kan op hangen.

Zou adviseren om deze oplossing(evt met vetnippel) als eerste uit te voeren.

Succes

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.