Ga naar inhoud

Ophanging voor probleem


GigiA

Aanbevolen berichten

Ophanging voor probleem

Hi,

 

Ik heb al een tijdje een trilling in mijn stuur die voornamelijk optreed tussen de 100 en 120 km/h, hierna neemt het weer af. Wat er gebeurt is er dat bij deze snelheden regelmatig schokjes naar rechts in het stuur zitten. Deze zijn echter niet met een bepaald patroon maar lijken random, en het lijkt ook erg afhankelijk van het wegdek te zijn, en het is ook niet zo dat de auto op dat moment ineens naar rechts trekt of zo.

 

Ik denk zelf dat dit een gevolg is van het feit dat ik een tijdje met een kromme velg heb rondgereden (dacht dat het wiel gewoon niet in balans was maar bleek dus krom te zijn). Nu heb ik al het volgende gedaan om het op te lossen, en het is al een stuk minder, maar het blijft toch enigszins aanwezig.

 

Wat ik gedaan heb is :

-draagarmen voor compleet vervangen incl rubbers en stabilisatorstang connecties (Meyle HD draagarmen)..

-nieuwe set Michelin PS4.

-auto laten uitlijnen.

 

Zoals gezegd, het is, zeker na de nieuwe draagarmen, een stuk minder, maar nu begint het langzaam weer terug te komen.

 

Iemand enig idee wat dit kan zijn?

 

Alvast dank voor het meedenken!

 

mvg

 

Niels

Link naar reactie
  • Reacties 15
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Als je de auto opgekrikt staat en aan het wiel draait, voel of er een slag in het wiel zit.

Bij mij waren ze vergeten het centreer ring in de velg terug te zetten na het balanceren.

Link naar reactie

Zonder twijfel. Ik had op mijn daily eerder 4 nwe Bridgestones; daarvan was er ook eentje niet goed 'rustig' te krijgen en is vervangen, waarna euvel verholpen was. Zou een oneffenheid in het loopvlak moeten zijn geweest.

Link naar reactie

Lijkt me toch wel handig om te achterhalen wat de oorzaak is en volgens mij kan een goede garage  of specialist de oorzaak wel achterhalen.lijkt mij,. Je heb er volgens mij al voldoende aan gespendeerd zonder de echte oorzaak te hebben gevonden.

De kromme velg geeft aan dat er toch wel wat met de wielophanging en of stuurinrichting is gebeurt wat tot een schade of verhoogde slijtage heeft geleid .

Link naar reactie
  • 2 jaren later...

Misschien dit topic toch maar weer omhoogplaatsen. Ik heb nl. een vergelijkbaar probleem met mijnZ4 wat er niet uit te krijgen is.
 

De trillingen zijn te voelen in de hele auto. Soms is het even weg, soms komt het weer, bij constante snelheid. Bij regen en kou is het erger (lijkt  het). Voelbaar vanaf 60km/h tot zeker 130+. De auto trekt ook naar rechts als je het stuur loslaat. Tevens, bij het aantikken van de rem, tikt het stuur ook naar rechts.
 
Nu bij de lokale bmw specialist hebben ze het volgende al gedaan:
 
Draagarmrubbers vervangen
Remschijven + blokken voorzijde vervangen (na vastgelopen remschijf)
Stuurkolomrevisie i.v.m. sticky steering door Auto-Elect
Stuurhuisrevisie op aanraden Auto Elect
Nieuwe banden (zomer) bridgestone potenza 225/17 r45 op de originele Style 103 velgen
Nieuwe velgen 17inch (ATS)
Nieuwe banden (winter) Khumo wintergrip 225/17 r45 op de nieuwe ATS velgen
Wielnaven gecontroleerd
Draagarmen voorzijde vervangen
Stuurkolom nogmaals gecalibreerd
 
Uiteraard is de wagen al tig keer gecontroleerd, gebalanceerd (3D en roadforce) en uitgelijnd. Echter het euvel blijft bestaan. Met de originele wielen, zomerbanden, winterbanden, nieuwe velgen etc. Het maakt allemaal geen verschil.

Nu gaat de lokale BMW specialist er volgende week mee naar Reeuwijk als het goed is om verder te zoeken.

 

 

Link naar reactie
  • 3 weken later...

Aanvulling op bovenstaande. De BMW specialist uit Pijnacker is er 2 weken terug mee naar de Z4 specialist gereden in Reeuwijk, bevindingen blijven hetzelfde. De auto spoort niet goed, inderdaad en tevens af en toe trillen in het stuur.

Devies was, nogmaals een keer uit laten lijnen. Wel vreemd, want dat is inmiddels denk ik een keer of 5 gebeurd.

 

Gisteren is de auto een dag bij Beek Racing in Den Haag geweest voor onderzoek. Na een rondje rijden zeggen ook zij, klopt, auto spoort niet goed en trilt in het stuur. Na controle alles aan de onderzijde OK bevonden, maar wat niet goed was, was de stuurkolom zeiden ze. Daar zit veel te veel speling op, dat uitlijnen ook geen zin heeft. Dit is de reden van de speling (stuurbekrachtiging reageert hier ook op) en het is de reden dat ie links en rechts van de baan af loopt.

Enfin, wordt vervolgd..

Link naar reactie

Ja idd, ik zou ook niet weten hoe die uit te schakelen tijdens het rijden, anders dan een zekering te trekken evt.
Beek racing constateerde het zo... Motor aan en dan rustig heen en weer, hoor je wel wat geklak, maar voel je geen echte speling.

Maar met de motor uit, en dus ook de EPS uit, zodra je er kracht op zet voel je echt een behoorlijk speling tussen links en rechts.

 

Wat opvalt is dat het onderstel niet of nauwelijks reageert op die speling (in het geval van stuuruitslag). Vandaar hun constatering, stuurkolom is niet goed, uitlijnen heeft geen zin op deze manier.

Ik heb het zelf ook even gefilmd, om het te verduidelijken. Vervelend is nu dat ik tussen meerdere experts in zit, die allemaal zo hun bevindingen hebben, maar ik met een auto rond rijdt die niet goed stuurt al 7 maanden.

Dt geklak in het stuurkolom is ook te horen als je een scherpe drempel of richel pakt btw.
 

 

 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.