Ga naar inhoud

foutcode 98f8 en toon sensor


four

Aanbevolen berichten

foutcode 98f8 en toon sensor

goedenvond,

 

in mijn auto branden iets te veel lampjes op het dashboard. een is van de airbag. ik heb de auto uit laten lezen. foutcode 98f8 is wat het systeem meldt.

er zou iets mis zijn met de veligheidsacu van de gordel van de bijrijder. zegt iemand dit iets?

 

een ander dingetje. als ik de auto in de achteruit zet, dan krijg ik soms direct een constante pieptoon. alsof ik bijna tegen een obstakel rijdt.

als ik de auto op contact zet en luister bij de sensoren, tikken ze allemaal. ze lijken dus te werken. iemand een idee?

 

alle reacties zijn van harte welkom! 

Link naar reactie
  • Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Als ik op code 98f8 googel dan lijkt dat op een foutmelding met òf je gordelspanners òf de stroomonderbreker op de plus kabel ("battery safety terminal", zit in je accubak)

Beide hebben een klein explosief binnenin waarbij een computer in de gaten houdt of dit explosief nog werkend is.

Misschien is het kabeltje van de gordelspanner danwel BST kapot?

 

Ik neem aan dat je parkeersensoren hebt?

Ik vermoed dat er eentje stuk is; als het goed is kan je ze met inpa / DIS / ISTA-D per stuk uitlezen wat ze meten en dan zou de kapotte sensor op te sporen zijn.

Link naar reactie

hi Guido,

 

bedankt voor jouw reactie. voor beide punten kun jij wel eens gelijk hebben.

volgens mij is het lampje van de airbag gaan branden toen tijdens het rijden de hoofdtabel van mijn acu klapte. door die kap of door kortsluiting zou iets stuk kunnen zijn.

ik heb nu in ieder geval een zoekrichting!

 

Gr. Wouter

Link naar reactie

achter in de kofferbak ligt de accu. op deze accu is bovenop een dikke zwarte kabel bevestigd. die bevestiging is los gegaan tijdens het rijden en de kabels is van de accu geschoten. de auto viel toen uiteraard stil. 

we hebben de kabels opnieuw vast gezet en toen deed alles het weer. maar, volgens mijn brand het lampje sinds die tijd.

Link naar reactie
Op 7-4-2018 om 09:54 zei four:

achter in de kofferbak ligt de accu. op deze accu is bovenop een dikke zwarte kabel bevestigd. die bevestiging is los gegaan tijdens het rijden en de kabels is van de accu geschoten. de auto viel toen uiteraard stil. 

we hebben de kabels opnieuw vast gezet en toen deed alles het weer. maar, volgens mijn brand het lampje sinds die tijd.

Ok, dit vind ik een heel vaag verhaal.

Iets zegt mij dat je accubak inrichting niet meer standaard is en dat iemand er ooit in heeft lopen rommelen. Kan dat?

Link naar reactie

is niet zo vaag. de accu was leeg gelopen tijdens de winterstalling.  nieuwe accu laten plaatsen en ze hebben de kabel niet goed bevestigd. ik reed over een drempel en daar ging de kabel.

aangepast door four
Link naar reactie

En dat was de plus of min kabel?

Heb je een foto van je accubak?

Zit je accu zelf goed vast?

 

Het is waarschijnlijk iets met de BST zelf, of met het kabeltje ernaar toe of met de BST computer. Dat kastje zit in je accubak

Link naar reactie

Ja dat verwachtte ik al, dat is dus niet zoals het hoort.

 

Zo hoort het eruit te zien:

05accumontage.jpg

 

Dat wat je omsingelt hebt is je BST.

Daar horen ook zwarte beschermkapjes om te zitten zoals in mijn foto.

Je bst is er óf uitgeklapt (dus is de explosieve lading afgegaan), of hij was al niet goed en was ermee gerommeld.

Waarom de BST is afgegaan (als dat het geval is), is natuurlijk nog weer een ander verhaal. Hier komt het niet zo vaak voor.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

die bedoel je? die is er dus af gegaan door de klap. doet dat meer dan de kabel op zijn plek houden? 

de garage had bedacht dat tiewraps een betere optie zijn.

 

20180408_213829-2124x1195.jpg

Link naar reactie

Ok, die heb je dus nog wel. Dit is overigens gewoon een beschermhoesje en geen ding wat de kabel op z'n plek houdt.

Normaal zit de kabel erin geperst.

Maar dit lijkt er dus wel op dat je BST gewoon af is gegaan.

Waarom is een raadsel (kan ook wel een raadsel blijven, maar het moet natuurlijk niet weer gebeuren als je een nieuwe monteert)

 

Vervangen is een aanzienlijke klus. Ik geloof dat de kabel bij de z4 1 stuk is van achter naar voren (tot de terminal in de motorruimte tegen het schutbord). Dus dat is echt klote.

 

De BST is een veiligheidsonderdeel. Normaal zijn alle apparaten en kabelbomen gezekerd, dus als deze kortsluiting maken klapt de zekering.

Maar de kabel naar de startmotor/dynamo is dat niet (te zwaar voor een zekering). Daarom hebben ze dit erin gemonteerd. Zodat als je in een crash komt, en de startmotor of dynamo wordt geraakt, er geen kortsluiting ontstaat met brand als gevolg (of een exploderende accu), maar het veiligheidssysteem onderbreekt de kabel dus met een explosieve lading.

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

kijk, daar kunnen we wat mee. nou ja, ik niet maar de garage wel. 

 

zou het iets te maken kunnen hebben met het ombouwen van mijn achterlichten? ik ben van vfl (bulb) naar fl (led) gegaan.

ook heb ik andere koplampen die door de garage aangesloten zijn.  

zou verlichting de oorzaak kunnen zijn? het is namelijk vrij kort na het ombouwen van de voor- en achterlichten gebeurd. 

 

ps. werken mijn airbags?

 

Link naar reactie

Volgens de "Rettungsleitfaden" van BMW voor de brandweer:

 

Funktion der Sicherheitsbatterieklemme

Die Sicherheitsbatterieklemme ist am Pluspol der Batterie angebaut.
Der Zünder in der Sicherheitsbatterieklemme wird vom Airbag-Steuergerät bzw. vom SBSR (Satellit B-Säule rechts) entsprechend den Auslösekriterien der Airbags gezündet. Das entstande- ne Gasvolumen schiebt den Kabelstift aus der Halterung der Batterieklemme und trennt dadurch die Kabelverbindung zwischen Batterie und Anlasser / Generator.

Die restlichen Verbraucher werden über eine zweite Kabelverbindung weiter mit Spannung ver- sorgt.

 

De melding die je in je openingspost meldt, betekent dus dat het airbag veiligheidssysteem om de een of andere reden deze lading heeft laten afgaan ter voorkoming van kortsluiting. Dus niet als gevolg van kortsluiting. 

 

Je moet dus eerst kijken naar je airbag controller, en dan pas als die goed is, een nieuwe klem plaatsen.

 

Attachment.html?attachmentId=741457 hier het document zie pag 18 voor een verklarend plaatje

 

aangepast door Ewout
Link naar reactie

Guido en Ewout, ontzettend bedankt voor het meedenken en jullie reacties! ik ben nu veel verder dan na twee bezoeken aan garages.

op 18 april heb ik een afspraak met een bmw specialist. met jullie input moeten zij een heel eind kunnen komen.

 

nogmaals bedankt!

Link naar reactie

Zolang je airbaglampje brandt wordt de werking van je airbags niet gegarandeerd (al denk ik wel dat ze zullen afgaan). Als die uitgaat door het foppen van de bst zal de werking van de airbags zelf wel weer goed zijn.

Als je je bst omzeilt, dan kan deze niet in werking treden bij een ongeval. Risico:s: brand bij een ongeval, exploderende accu bij een ongeval

 

Maar goed, dat kan je zelf ook bedenken :wink:

 

Ik zou zelf de bst op korte termijn foppen zodat het airbaglampje uitgaat (en die dus aan kan gaan als er eventuele andere euvels aan het airbagssyteem aan het licht komen), maar ik zou toch op langere termijn de BST vervangen, maar op een tijdstip als het uitkomt, als hij bijv. voor andere werkzaamheden op de brug staat.

Wellicht kan je een bst gebruikt scoren.

Je kan ook kijken of je 'm kan repareren. Ik weet niet hoe goed de klempassing zou zijn als je nu de pluskabel (met die geklemde bus aan het eind) in een nieuwe bst stopt waar je de andere kabel hebt uitgewrikt.

Klemt de oude kabel dan goed in die nieuwe bst? Het is wel een contactvlak waar ontzettend veel stroom door moet kunnen (600 ampere), dus een verhoogde weerstand in dat onderdeel kan ervoor zorgen dat hij heet wordt (en we weten allemaal wat er met explosieven gebeurd als ze heet worden.... :blink:)

aangepast door GuidoK
Link naar reactie

En nu zit dat met tyraps vast. :clown:

 

Net wat Guido zegt, zou voor lange termijn wel voor origineel gaan. 

 

Ik weet niet of bij BMW de melding vanzelf uitgaat als je het circuit herstelt (fopt) of dat je eerst zult moeten resetten.

 

Het gekke is dat we vroeger geen airbags hadden, maar als nu het lampje brand dat er iets met het systeem is, vind ik dat toch niet prettig rijden. Om daarna in m’n Ford Transit te stappen met een groot kaal stuur voor me.

 

is er geen werkplaats beschrijving voor het vervangen van die klem? Ik heb nog niet gezocht. Te lastig op de telefoon.

Link naar reactie
18 minuten geleden zei Ewout:

 

is er geen werkplaats beschrijving voor het vervangen van die klem? Ik heb nog niet gezocht. Te lastig op de telefoon.

De klem is 1 stuk, dus van accu naar terminal in de motorruimte. Het is dus 1 lange kabel van 2m oid.

Da's een aanzienlijke/lastige klus om te vervangen.

Bij voorkeur de je dat als hij op de brug staat (bijv tijdens een beurt) omdat je er dan veel beter bij kan.

 

https://www.newtis.info/tisv2/a/en/e85-z4-3.0i-roa_200403/repair-manuals/12-engine-electrical-system/12-42-starter-line/IEU6e7W

 

 

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
  • 2 weken later...

update. twee sensoren van de PDC waren stuk. deze zijn vervangen en dat is nu opgelost.

 

de Bsk is een ander verhaal. deze moet helemaal worden vervangen. kosten zijn ogeveer €600,-. maar, de oorzaak is niet bekend. de bsk  is op een willekeurig moment van de accu geklapt. 

iemand ideeën? 

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.