Ga naar inhoud

Advies nodig: Z4 kopen, maar welke?


BartG

Aanbevolen berichten

Advies nodig: Z4 kopen, maar welke?

Ik ben helemaal om:onze volgende 'funauto' wordt een Z4. Het wordt een auto die we alleen met goed weer willen gebruiken, verder hebben we twee auto's die prima voldoen voor dagelijkse behoeften.

 

Mijn budget is enigszins beperkt, maar ik heb mijn zoektocht inmiddels kunnen terugbrengen naar een tweetal auto's waar ik wil gaan kijken. Dat zal ergens later deze week plaatsvinden.

 

1. Een 2.2i uit 2004, 115.000 kilometers, zwart (€ 9.135,-)

Stuurhuis vervangen. Verder lijkt de auto origineel.

Met onderhoudshistorie.

 

2. Een 3.0i uit 2004, 180.000 kilometers, zilver (€ 9.500,-)

Stuurhuis vervangen, kap vervangen twee jaar geleden, koppeling vervangen 2000 km geleden, wat kleine andere zaken recent vervangen.

Verder enigszins aangepast (sportievere uitlaat, knipperlichten wit, nieren zwart)

Met onderhoudshistorie.

 

De 3.0 is 365 euro duurder, maar wel met een set winterwielen/banden, dus die zou ik verkopen omdat ik toch niet in de winter met de auto wil rijden. Voor de prijs hoef ik beiden dus niet te laten.

 

Mijn voorkeur zou 2. hebben omdat ik 1) zilver mooier vind dan zwart (en zwart heel veel poetswerk oplevert), 2) het de 3.0i is (ik heb in een 2.5i gereden (interieur niet mooi, dus niet gekocht) en denk dat een 2.2i gaat tegenvallen) en 3) er al heel wat aan vervangen recentelijk.

 

Toch kom ik niet helemaal van het idee af dat nummer 1. de enige juiste en verstandige keuze is. Het hoge aantal kilometers van 2 baart mij enige zorgen, net als het feit dat de auto is 'getuned'.

 

Ik ga deze week eens naar beiden kijken, maar vind jullie meningen erg belangrijk. Ik heb al veel op het forum gelezen en weet dat hier erg veel kennis zit.

 

Wat zou jullie voorkeur hebben en waarom?

 

Link naar reactie

qua km's de 2.2. qua fun de 3.0 het is een persoonlijke afweging. je kan wellicht ook meer budget uittrekken om een 3.0 met de km's van de 2.2 te vinden. 

 

wat we hier ook adviseren, het is jouw keuze, jij moet er op het eind van de dag mee rijden. beste is gewoon inderdaad naar allebei gaan en met allebij rijden. dan weet je pas wat JIJ wilt en welke keuze jij gaat maken. 

 

BTW dat "getuned" zegt helemaal niks, zijn hier genoeg liefhebbers die hun auto hebben aangepast naar hun smaak. en dan zijn die auto's echt niet slechter behandeld dan een OEM exemplaar, wellicht soms beter. de dingen die je opnoemt vind ik niet perse iets waar alarm bellen van afgaan. 

 

en ja kilometers, het zegt wel iets, maar ook niet alles. de onderhoudshistorie zegt alles.

even een gek voorbeeld: een auto met 120k op de klok waar nooit de olie van is gewisseld of een van 225k die altijd netjes z'n beurtjes gehad heeft.. ik weet t wel, dan zou ik voor de goed onderhouden met 225k gaan, of ik zou dieper in de buidel tasten en een met lage km's en goed onderhoud kopen. 

Link naar reactie
  • Administrator

Puur op basis van wat jij schrijft en dus zonder de auto's gezien te hebben: zonder enige vorm van twijfel de 3.0i.

 

Belangrijkste redden: de kosten ontlopen elkaar ook op andere vlakken weinig en de fun factor van de 3.0i is hoger. Of je zilver mooier vindt dan zwart is heel persoonlijk, maar het wordt in ieder geval ,minder snel (zichtbaar) vies en belangrijker: de karakteristieke vouwen en lijnen van de E85 komen er veel beter op uit.

 

Dan blijven twee zaken over:

 

- kilometerstand. Daarvan is mijn idee dat een goed onderhouden Z4 met 180 k niet een veel kortere horizon heeft dan één met 115k, zeker niet als bij die van 180 k het onderhoud goed is geweest;

- tuning: ik zie alleen een uitlaat en simpel te vervangen zaken. OEM nieren komen regelmatig voorbij op Marktplaats, Ebay en fora en klik je er eenvoudigweg uit en in. Knippers hetzelfde. Uitlaat hangt er natuurlijk vanaf hoe storend dat is, maar dat kun je natuurlijk ook eerst een tijdje aankijken (en misschien nog wel als inzet voor de onderhandelingen gebruiken).

 

Ik zou wel bij beide goed kijken naar sluitendheid onderhoud, staat van lak, leer, dofheid koplampen, etc.

Link naar reactie
  • Administrator

Maak je over die km'S maar niet druk, mits er een goede onderhoudshistorie van is uiteraard. Ik heb een 2.8 blok uit 1997 met 420.000km er op, zonder noemenswaardige problemen.

 

Ook van mijn kant advies de 3.0i...

  • Like 1
Link naar reactie

en nu antwoord op jouw vraag; ik zou ook voor de 3.0 gaan. waarom? ik heb lang getwijfeld over 2.0 en 2.5. uiteindelijk toch voor de 2.5 gegaan en achteraf "spijt" dat ik niet gekozen heb voor de 3.0. 

dat is ook een van de redenen  voor mijn overstap naar 3.0si (coupe). 

Link naar reactie

Afhankelijk van je doel, c.q. hoe zeker je weet dat je een Z4 wilt:

  • doorverkoopwaarde KAN bij de 2.2 iets hoger liggen. Dus: als je de optie open wil houden om 'm door te verkopen KAN dit een aantrekkelijker optie zijn.
  • funfactor: zonder meer de 3.0! 
Link naar reactie

Het is absoluut niet zo dat je in een “minder” gemotoriseerde auto geen fun kan hebben, maar toen ik voor een E89 ging kijken keek ik in eerste instantie naar de lichtst gemotoriseerde varianten, want ik wilde lekker toeren. Toen ik echter spontaan een proefrit maakte in een 3.0, verkocht de motor mij de auto. Wat een geweldenaar.

 

Link naar reactie

Voordeel van de 3.0i is dat die een 6 bak heeft. Ik denk dat dat minimaal net zo'n groot voordeel is als het extra vermogen omdat je rustiger kan cruisen en het verbruik ongeveer hetzelfde of zelfs minder is ondanks het grotere motorvolume.

Dat geldt natuurlijk alleen als je de handbak neemt :clown:

aangepast door GuidoK
Link naar reactie
18 uur geleden zei 2.5si:

Of je zilver mooier vindt dan zwart is heel persoonlijk,.. . . . . en belangrijker: de karakteristieke vouwen en lijnen van de E85 komen er veel beter op uit.

Ik begin de Z4 E85 steeds meer als een toekomstige cultauto te zien.

Persoonlijk zou ook voor de 3.0 gaan.

 

Wat betreft de op dit forum altijd zo geprezen FUN factor,

Veel cabriorijders gebruiken hun karretje alleen maar om op een zonnige zondagmiddag een "stukkie" te rijden naar de Ikea, de Posbank of schoonouders. Aan hun is de funfactor totaal niet besteed.

  • Like 1
Link naar reactie

3.0 . punt. ;) 

km zegt op zich niks, het is je eigen idee erbij. Het blijven sowieso allebei "oude" auto's van meer dan 10 jaar oud, dus al een redelijk leven achter zich dus je moet altijd rekening houden met wat extra aandacht en onderhoud, al dan niet achterstallig. Maar zo'n geweldige 6 in lijn van BMW kan rustig meer dan 4 ton aan zoals Rob al zegt...dus onder de 2 ton zijn ze nog maar net ingelopen :)

 

Succes met je keuze!

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.