Ga naar inhoud

Raam gaat niet meer omlaag bij openen deur

Alpiemeltje

Aanbevolen berichten

Raam gaat niet meer omlaag bij openen deur

Sinds enige tijd gaat zowel het raam links als rechts niet meer omlaag als ik de deur open doe. Je hoort wel in de deur dat de motor van de raambediening een signaal krijgt, en ook de spanning van de raamsluiting gaat er af, maar het glas gaat niet uit zichzelf omlaag. Je kunt het raam wel ga 1 cm omlaag duwen als de deur open is.

Dit heeft tot gevolg dat het glas langs het dakrubber schraapt bij openen van de deur, en bij sluiten wordt het glas niet goed in het rubber geduwd doordat het niet omlaag gegaan is.

Na het sluiten van de deur wordt het glas wel omhoog geduwd, dus de raammotor krijgt wel een signaal.

De elektrische raambediening werkt verder prima, en bij gebruik van de afstandbediening voor het openen van het dak (via de X-style module) gaan de ramen netjes 10 cm omlaag voorgat het dak open gaat

Ik vraag me af waar dit probleem vandaan komt. Ligt de oorzaak in de relais op de centrale besturingseenheid die dit aansturen?. Een vergelijkbaar probleem als met de relais die de centrale vergrendeling bedienen?

Graag tips hoe is op te lossen en te zorgen dat het glas voldoende omlaag gaat bij het openen van de deur..

Link naar reactie

Misschien proberen de sluitstand en openingsstand van de ramen opnieuw inleren?

Das die procedure dat je het raam volledig open doet en dan de schakelaar een tijdje vasthoudt en dan weer dichtdoen en vasthouden.

De exacte procedure en hoeveel seconden weet ik niet uit m;n hoofd maar die valt vast ergens te vinden.

Als het opeens bij beide ramen gebeurt lijkt het me iets elektronisch en niet mechanisch.

• Like 1
Link naar reactie
  • Administrator

Ja, is de spanning er bijvoorbeeld een tijdje helemaal af geweest / erg laag geweest?

Voor de reset: zie o.a. laatste post  hier. Negeer even dat die thread daarvoor wél over de GM5 module gaat.

Link naar reactie
  • Administrator

Jammer, maar dat was misschien ook te makkelijk geweest.

Misschien helpt wat extra informative ons bij het stellen van een langeafstandsdiagnose. Wat is er de afgelopen tijd allemaal gebeurd met je Z4 (of heeft ze de hele winter binnen geslapen, was dat met een druppellader, etc.)?, Heb je recent nog wat geknutseld / geprogrammeerd aan je Z4, hoe lang had je haar niet gebruikt toen je dit merkte, heb je toen nog iets gedaan als spanning controleren, accupool er een uurtje af, etc..

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in