Ga naar inhoud

Verbruik koelvloeistof en witte rook uit uitlaat (lekke koppakking?)


kolsthoorn

Aanbevolen berichten

Verbruik koelvloeistof en witte rook uit uitlaat (lekke koppakking?)

Hoi allemaal,

 

Ik ben Kevin, 22 jaar en sinds december 2015 ben ik al een tijdje de trotse eigenaar van een Z3 2.2i uit 2003 (ook nog eens mijn eerste auto).

Des tijds heb ik me al een keer voorgesteld maar ben in de tussentijd niet erg actief geweest hier.

 

Ik heb de afgelopen ±2 jaar lekker kunnen rijden in mijn Z3 met eigenlijk vrij weinig problemen.

Eens een ABS-sensor defect, een lek bij mijn waterpomp, een defecte nokkenassensor (lang leve de goedkope eBay INPA tooltjes :clapping:) en wat kleine dingetjes maar dan heb je het ook gehad.

Met het vervangen van de waterpomp was toen ook gelukkig mijn wat hogere KVS-verbruik opgelost.

 

Nu heb ik de laatste tijd (dan praat ik over de laatste maanden) naar mijn idee toch weer een vrij hoog KVS-verbruik.

Tot mijn schrik controleerde ik van het weekend mijn KVS-niveau en de tank was zo goed als leeg!

Daarnaast is met opgevallen dat ik de laatste paar weken steeds vaker last lijk te hebben van flinke hoeveelheden witte rook tijdens het starten.

Wellicht dat dit iets met het koude weer te maken heeft maar ik heb niet het idee dat het in de vorige jaren zo extreem geweest is.

Dit in combinatie met het hoge verbruik van de KVS doet me persoonlijk denken aan een lekke koppakking wat natuurlijk dik balen zou zijn gezien de kosten van zo'n reparatie :headwall:.

 

In de tijd dat ik de Z3 in gebruik heb heb ik er zo'n 25.000 km mee gereden wat de tellerstand van vandaag op ongeveer 150.000 zet.

Als ik zo op internet rondkijk dan is 150,000 km voor een lekke koppakking wel aan de snelle kant maar ik heb uiteraard geen idee hoe de vorige eigenaar met de auto gereden heeft.

Het enige dat ik weet is dat ik persoonlijk altijd netjes met de auto rijd en hem zeker nooit met een koude motor op zijn staart trap.

 

Na het openen van mijn olie vuldop ben ik ook flink geschrokken, lijk erg veel last te hebben van 'sludge' (ook dit was een paar weken/maanden terug niet zo extreem):

mAvBzxk5QEPuTv-DkN8oc6uAbsxF8RBenpz6ekua

Ik rijd iedere dag 2x ongeveer 20 km dus aan de korte afstanden kan het niet liggen.

 

Binnenin ziet het er gelukkig niet zo dramatisch uit:

IDuTDW4t0c9Q8G0w66Trq0HmBMdNFxwIPMEOrQaY

 

Aangezien ik het vermoede heb dat het om een lekke koppakking gaat, had ik eigenlijk verwacht een groot verschil te zien op één van de bougies. Deze heb ik er dus van het weekend (even) uitgehaald (zie onderin post de foto's).

Hier zie ik echter niet echt iets heel vreemds, naast het feit dat de ene bougie wat natter is dan de ander (auto had meer dan een dag stilgestaan).

 

Was op internet eens aan het rondkijken en kwam een leuke compressietester tegen voor nog geen twee tientjes (bol.com), dus gelijk maar even besteld.

Van het weekend maar eens even kijken of ik bij één van de cilinders (of meerdere) vreemde resultaten kan vinden.

 

Vandaag ook al even naar een aantal BMW-dealers gebeld maar kosten zouden volgens een van deze dealers al snel op 2200 euro uitkomen voor het vervangen van een koppakking (vond ik persoonlijk wel heel erg veel).

Werd vanuit een andere dealer/garage doorverwezen naar een adresje in Tilburg (Wiebrand van Abeelen), deze morgen maar eens bellen om te informeren.

Mochten jullie ervaring hebben met motor-gerelateerde zaken bij adresjes in de omgeving van Eindhoven dan hoor ik dat uiteraard graag!

 

Ondanks alles hierboven rijdt de auto echter nog steeds als een zonnetje.

 

Ik zal jullie van het weekend zeker laten weten wat ik heb kunnen vinden met de compressietest maar uiteraard hoor ik het graag als jullie nog ideeën/theorieën hebben!

 

Alvast bedankt.

 

Bougie 1:

LAq-iO9ctjWJZitIsk1uka11kK8wFQYAnrTCIELs

 

Bougie 2:

owR8JLqw-_1MYJ-_1kPFQToIDPk7VTm7BRvLknM6

 

Bougie 3:

1Uu3ZdzTPqE8MahOS1f1PzzFXFBK0eTzZ1bilwaP

 

Bougie 4:

zot-iMyOatIrsOeHVp1OUoqPNcMorwmyLi277y4_

 

Bougie 5:

ILu-NUgEwUwkrDnbsUNz0BmjdZT-bFwFcnOtyj3u

 

En tot slot, bougie 6:

ESPoCsK1ytmy-5CBgwQwY0Xw4fxeeWzIxzfxcvbn

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Hoi,

 

Ik vrees dat je gelijk zult hebben ,als je geen water zit aan de wagen,n witte rook en de sumire aan de olie dop.

Vrees dat je niet verder zal moet zoek,eens druk test doen ,maar denk dat je probleem ook al weet.

 

 

Groeten Mike.

Link naar reactie

Met het vervangen van de waterpomp was toen ook gelukkig mijn wat hogere KVS-verbruik opgelost.

 

Wellicht al een voorbode geweest, (diagnose en eventuele gevolg schade te weinig koelvloeistof niveau )

Indien het alleen een lekke koppakking betreft is het vooral de arbeid en heb je ook nog in zekere zin toch nog geluk. Als je motor verder goed loopt en je geen gescheurde kop of iets dergelijks heb.

Maar laten hopen dat het mee valt en dat alleen een nieuwe koppakking nodig is maar de smeurrie  olie dop mayonaise  en vette bougie geven te denken.
We zullen duimen.

Link naar reactie

Je moet een snuffeltestje doen ,zo kun je mogelijk uitvinden of je uitlaatgassen in je koelsysteem krijgt.

Breng die Z maar naar AVVR in het sprookjesbos.

 

Trouwens 2200€ vind ik nog niet eens bizar duur.

Er vanuit gaande dat er een kopbehandeling bij gerekend is.

 

Maar die mayo aan de dop is ook niet zo goed,al is 20 km nou ook weer geen heel lange rit.

 

 

aangepast door sandere39
Link naar reactie

@Dobbels Bedankt voor het meedenken Mike, zal inderdaad eens kijken of ik de vloeistof zie borrelen

 

@MNZ3M Wie weet. Wat ik wel weet is dat ik zelf (tot afgelopen weekend) zeker weet dat ik nooit met een lege KVS-tank gereden heb (uiteraard geen garantie voor het verleden).

Ik heb vandaag nog even contact gehad met wat bedrijven in de omgeving wat betreft het vervangen van een koppakking en het geven van uitsluitsel wat betreft dit probleem.

Eén van deze bedrijven (gespecialiseerd in BMW-motoren) heeft ook aangeboden een test te doen voor €35,00 die me uitsluitsel zou moeten geven of het de koppakking is of niet (hoewel ik denk hier al het antwoord op te weten) (@sandere39 zal waarschijnlijk dezelfde test zijn die jij bedoelt als ik het zo hoor. Zei hadden het over het verkleuren van een bepaald goedje in het koelsysteem om te bepalen of er een lek is).

Gezien het bedrag voor het vervangen van de koppakking lijkt me dit geen overbodige luxe en voor de prijs hoef ik het ook niet te laten.

Morgen maar even een afspraak maken denk ik. Mocht de test dan mijn vermoeden bevestigen, dan ga ik toch overwegen om hem daar te laten staan en de koppakking te laten vervangen.

 

Van collega's op het werk krijg ik te horen de sludge op de oliedop koelvloeistof zou kunnen zijn maar dit begrijp ik zelf niet helemaal.

Stel, de koelvloeistof komt een cilinder binnen via de koppakking, dan zouden ze zuigerveren er toch alsnog voor moeten zorgen dat dit niet bij de olie terechtkomt (of er moet uiteraard iets mis zijn met de zuigerveren)?

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Nee hoor er is altijd een zekere lekkage op die zuigerveren dus kvs kan dan in het carter komen,zij het kleine beetjes .

Een wit rokende uitlaat voorspelt meestal niet veel goeds.hoe ruikt die walm?? zoetig?....

Er zou ook een scheurtje in de kop kunnen zitten,dus mocht de kop eraf gaan laat ze een lektest doen op het koesysteem...van de kop.

 

doe mayo komt door verdampend vocht wat dan neerslaat op de dop bovenin de motor..

Link naar reactie

@sandere39 Over de geur durf ik niet zo veel te zeggen, heb er nog niet met mijn neus in gehangen.

In de auto heb ik echter nooit wat geroken, ook niet toen hij overmatig veel witte rook naar buiten gooide.

 

De olie aan de peilstok ziet er prima uit. Geen witte drap, mooi vloeibaar en bruinig van kleur.

Zoiets als dit (foto van andere website):

peilstok.jpg

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

Ok hmm dan zou het evengoed een scheurtje in de kop kunnen zijn,heb ik ook eens gehad met een 5 serie,je hebt ook geen koelproblemen ook niet als je een langs stuk rijd?

 

Mijn 5 stoomde vreselijk tot ie warm was daarna was t gewoon ok,moest ook wel kvs bijvullen...dus kan zijn dat je alleen lekkage hebt als ie koud is.....

Link naar reactie

@sandere39 Ik heb inderdaad nog nooit last gehad van koelproblemen. Zolang ik de auto heb (sinds eind 2015) heb ik de naald van de temperatuur nog nooit boven het midden uit zien komen.

Ik moet zeggen dat ik sinds het ontstaan van de witte rook geen langere stukken dan 20 km aan één stuk heb gereden.

In het verleden heb ik wel meerdere malen stukken van ±130 km gereden en ook daar nooit problemen gehad wat betreft koeling.

 

Het is ook niet zo dat mijn Z3 'stoomt' totdat hij warm is.

Het is meer dat er tijdens het starten soms even een lading witte rook naar buiten komt wat vaak na een seconde of 10 voor grotendeels weer voorbij is.

Wel valt me op dat hij daarna wel licht wit blijft roken (ook als de motor op temperatuur is), maar misschien is dat voor een deel ook te verwijten aan de extreme temperaturen op het moment (koudste temperatuur in Nederland vandaag in Eindhoven, -10 :cold:).

 

Net overigens nog even naar het KVS-niveau gekeken en deze was nog gelijk aan het niveau van gisteren, dus het lijkt erop dat ik vandaag niets kwijtgeraakt ben (vandaag ook geen grote rookwolken gezien).

aangepast door kolsthoorn
Link naar reactie

De test met de verkleurende vloeistof, betreft een test waarbij er verkleuring plaats vindt zodra er uitlaatgassen in de koelvloeistof zit. Er wordt een reservoir op de radiateur geplaatst. Dop er af tester er op. Bij verkleuring weet je genoeg.

Ik heb eerder ervaring opgedaan met een lekke koppakking (Peugeot). Motor koud radiateur dop er af, vloeistofniveau staat op normaal niveau. Starten en met de hand het toerental opvoeren; je ziet dan het vloeistofniveau iets lager worden. Je houdt dat hogere toerental even wat langer vast om daarna ineens los te laten zodat ie weer naar stationair gaat. Als nu het vloeistofniveau netjes naar zijn niveau terug komt, dan lijkt het goed. Maar....komt de koelvloeistof met een 'vloedgolf' je radiateur uit, dan wordt je compressie weg geblazen in je koelsysteem. Lekke koppakking of erger de kop is ook lek. Overigens jij beoordeelt het uiterlijk van je bougies niet als verontrustend. Die mening deel ik zeker niet.

Link naar reactie

@Horus Bedankt voor de toelichting. Ik moet zeggen dat ik zo op het eerste oog niet iets extreems leek te zien op de bougies maar misschien weet ik ook niet precies waar ik naar moet kijken. Ik ben bougies van brommers gewend waar het allemaal niet zo nauw komt. Kun je toelichten wat jij uit de foto's van de bougies kunt opmaken?

Link naar reactie

Ik zou alle bougies graag zien met een min of meer gelijke aanslag. Muisgrijs is in mijn ogen prima, maar die zwarte vette jongens zien er niet goed uit. Er zal iets verschil in uiterlijk zijn naar gelang de bougie uit een meer naar voren gelegen cilinder komt, door temperatuur verschil.

Link naar reactie

Vandaag jammer genoeg niet meer naar het werk kunnen/durven rijden.

 

Vanochtend tijdens het starten geen problemen en de afgelopen paar dagen totaal geen koelvloeistof meer kwijtgeraakt (klonk wat dat betreft positief).

Ik besloot vanochtend echter om weer eens de snelweg naar het werk te pakken (i.p.v. de binnedoorweg die ik normaal altijd neem waar ik de gehele route maximaal ±60 km/h rijd).

 

Nadat ik de snelweg opdraaide en accelereerde richting de 100 km/h begon me direct op te vallen dat er een wat 'ander' geluid dan normaal uit de motor leek te komen met daarbij echt een flink rookgordijn voor de overige bestuurders op de snelweg (ala dit: https://youtu.be/cyWIfqyhAno?t=29, maar dan voor mijn gevoel nog een tikkie erger).

Ook viel me op dat hij niet meer lekker reageerde op het gas, dus heb hem maar direct op de vluchtstrook geparkeerd en de ANWB opgebeld.

"Jammer genoeg hebben we het op momenteel erg druk, bel later maar terug. De verbinding wordt nu verbroken", hoorde ik van een bandje tijdens het bellen... Heb je ook lekker veel aan zeg. Ik sta nu aan de kant, niet later.

Gelukkig toch iemand anders kunnen bellen die me terug heeft kunnen slepen naar huis en daar de auto maar weer voor de deur gezet.

 

Ik heb dan ook maar besloten om er in de tussentijd niet meer mee te rijden en maar even een auto te huren.

Hopelijk kan hij snel nagekeken worden zodat ik hopelijk binnenkort weer lekker in mijn ZZZ kan rijden.

 

Ik houd jullie op de hoogte.

  • Haha 1
Link naar reactie

Ach, als je om ieder dingetje niet meer in de auto stapt dan zou ik denk ik niet vaak in de auto zitten :laugh:.

Uiteraard was ik er ook niet op uit om vandaag iets te testen maar was volgens Google Maps de snelweg vandaag sneller (achteraf gezien weet ik wel beter...).

Link naar reactie

Het leek mij niet verstandig om met de auto te gaan rijden gezien het voorgaande zeker om echte motorschade te voorkomen. 

Maar goed het is je eigen keuze en risico.

Link naar reactie

@MNZ3M Ben ik nu ook helemaal met je eens. Het punt is een beetje dat ik mijn ZZZ gebruik als daily en van anderen had begrepen dat het niet zo'n punt was zolang het niet erger zou worden. Dan is het toch lastig om de stap te zetten om er helemaal niet meer in te rijden en een andere oplossing te zoeken.

In ieder geval een goeie leer voor de volgende keer (laten we echter hopen dat er geen volgende keer komt).

Link naar reactie

Goed moment om weer eens naar je bougies te kijken.

Ander geluid: mogelijk door het  op 5 cilinders lopen ipv 6 ?     Dan zal de bougie de schuldige aanwijzen.

 

Ik heb in het verleden ook een lekke koppakking gehad met een 5 serie 6 cilinder.   Plotseling werd het  met een koude motor een " witte rook"  maker.

Conclusie lekke koppakking.   Dat was nog in het gulden tijdperk. 

 

Kleine berekening

 Ca 1 1/2 dag arbeidsloon  + nwe olie + olie om blok te spoelen + filters + nwe koelvloeistof en koppakking + vlakken vd kop.

Deze materialen kosten al ca 500 €  

Op de 1 1/2 dag arbeidsloon kan je wel besparen.  Een dealer rekent meer dan 100€ / uur ,  Je kan voor ca 75€ elders terrecht..

 

 

Link naar reactie

@Z3 3.0 Dat was inderdaad een interessante geweest om eens naar te kijken. Laat hij nu sinds afgelopen zaterdag bij de garage staan, dus dat zit er jammer genoeg niet meer in.

 

Ook maar meteen even een update;

 

Heb de auto afgelopen zaterdag bij een garage in de buurt gebracht. Hanteert hetzelfde tarief en ze zouden er afgelopen maandag al aan beginnen.

Ze hebben in eerste instantie een testje uitgevoerd om te bepalen of de koppakking lek was, de test wees uit dat dit inderdaad het geval was.

De kop hebben ze gedemonteerd en door een ander bedrijf laten vlakken.

Dit bedrijf kwam er tijdens een druktest achter dat er een scheur in de kop blijkt te zitten (druk zakte te snel) en het bedrijf durfde het niet aan om dit te repareren (i.v.m. de stevigheid van de kop).

De garage kwam als oplossing met het monteren van een andere gereviseerde kop (kosten ±400-500 euro).

 

Het lijkt er dus op dat het wat prijziger gaat uitpakken dan in eerste instantie verwacht.

Naar verwachting kan ik hem vrijdag of zaterdag ophalen waarna ik hopelijk weer een hoop kilometers in mijn ZZZ kan rijden zonder (motorische) problemen.

Link naar reactie

een scheur in de kop 

Dat is balen ik had al zo'n voorgevoel maar je weet het pas na demontage.

Maar na een goede revisie kop kun je er weer van genieten .

Link naar reactie

Doe mee aan dit gesprek

Je kunt dit nu plaatsen en later registreren. Indien je reeds een account hebt, log dan nu in om het bericht te plaatsen met je account.

Gast
Reageer op dit topic

×   Geplakt als verrijkte tekst.   Plak in plaats daarvan als platte tekst

  Er zijn maximaal 75 emoji toegestaan.

×   Je link werd automatisch ingevoegd.   Tonen als normale link

×   Je vorige inhoud werd hersteld.   Leeg de tekstverwerker

×   Je kunt afbeeldingen niet direct plakken. Upload of voeg afbeeldingen vanaf een URL in

  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Belangrijke informatie

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.